iStock 482689999 e1505551875313

Ar trebui angajații să-și dezvăluie intenția de a concura?

3 minute • Laura Diaconescu • 08 septembrie 2017

Toate contractele de muncă au o clauză implicită care garantează că angajații își vor sluji angajatorul cu bună-credință și fidelitate. Această clauză presupune numeroase lucruri, inclusiv interzicerea angajaților de a concura cu angajatorul lor. Cu toate acestea, în cadrul grupului MPT împotriva Peel, Înalta Curte a constatat că angajații nu au obligația de a-și dezvălui intenția de a concura după încheierea contractului.

Fapte

Un manager moderat a demisionat din MPT Group pentru a putea lucra independent, permițând să aibă o rutină de lucru mai flexibilă. Un alt manager de la același nivel a demisionat și ambii intenționau să plece în același timp. Angajatorul a devenit suspicios și a întrebat astfel managerii care au fost intențiile lor după părăsirea companiei. Ambii au negat că au intenționat să înființeze o nouă afacere în concurență cu compania, după ce au expirat restricțiile de la terminarea acestora; aceasta era exact ceea ce intenționau să facă.
Compania a solicitat o interdicție provizorie bazată pe utilizarea abuzivă a informațiilor confidențiale și pe încălcarea obligației de bună-credință, bazată pe faptul că angajatul nu a răspuns la întrebări în mod sincer.

Decizie

Instanța a constatat că, deși a existat o obligație generală de a răspunde în mod sincer întrebărilor, a fost reticent să se considere că un angajat care se îndepărtează are obligația contractuală de a-și explica planurile confidențiale de a concura în mod legal cu societatea după expirarea restricțiilor postuluit. Instanța a constatat însă că legea va interveni pentru a preveni concurența neloială, menținerea angajaților la executarea legilor restrictive sau protejarea informațiilor confidențiale. Cu toate acestea, la fel ca în această situație, foștii angajați sunt liberi să înființeze o afacere rivală la expirarea acordurilor lor restrictive.

Impactul practic

Atâta timp cât angajații respectă acordurile lor restrictive, nu există prea multe lucruri pe care o companie le poate face în ceea ce privește împiedicarea ex-angajaților să înființeze întreprinderi rivale. Prin urmare, este un memento bun că legile restrictive ale angajaților ar trebui să fie elaborate și adaptate corespunzător fiecărui angajat pentru a se asigura că interesele legitime de afaceri sunt protejate atât timp cât este rezonabil.
Curtea nu a considerat-o aici, deoarece nu a fost nevoie, totuși s-ar fi putut ajunge la o concluzie diferită dacă angajații erau mai în vârstă și ar fi fost datori cu taxele fiduciare ale companiei, deoarece astfel de taxe fiduciare ar cere angajaților să dezvăluie conflicte de interese și orice ar putea fi în detrimentul companiei.