⬅ ÎNAPOI

Când ești responsabil pe Facebook pentru ce postează alții?

responsabil facebook

 Social Media este locul unde ne ”facem de cap”. Eventual ne luăm o identitate falsă, instigăm la ură, aruncăm cuvinte defăimătoare, injurii, documente piratate etc. Dacă te gândești că Social Media e un fel de Wild Wild West, află că rigorile sunt tot mai dure și încep să cadă capete. Așadar, când devii responsabil pe Facebook pentru ce postează alții? Dacă ai o pagină de Facebook sau un grup, te va interesa acest articol.

Dar să o luăm mai cu începutul….

1. Câteva idei despre intențiile de viitor ale Facebook, anunțate la o Conferință a Developer-ilor din 2019: 

  • Grupurile de FB sunt viitorul (Facebook își va concentra atenția – și algoritmul – pe a face experiența utilizatorilor cât mai intimă și securizată)
  • Postările de pe FB trebuie să creeze interacțiuni semnificative (altfel, algoritmul va suprima postările și mult mai puțini oameni le vor vedea)
  • Administratorii grupurilor de FB sunt responsabili pentru toată activitatea grupului (Dacă un conținut ce încalcă Termenii de Serviciu sau Standardele Comunității de pe Facebook este postat într-un grup, administratorii riscă să își piardă profilul personal, pagina lor de business și grupul, definitiv și fără drept de apel)
  • Referințele negative se reflectă asupra administratorilor grupului (Referințele negative includ reacții cu “angry face or sad face”, conținut raportat și numărul de oameni care ți-au blocat accesul. Cu cât ai mai multe referințe negative, cu atât algoritmul FB îți va restrânge prezența și raza de acțiune)
  • Procesul de aprobare a postărilor este o responsabilitate (Administratorii trebuie să monitorizeze constant persoanele care intră în grup și conținutul postat).
  • Atunci când membrii părăsesc grupul, ei pot lua tot conținutul lor cu ei (Acest lucru se aplică și pentru admini)
  • Încurajează-ți cititorii să lase reacții, nu LIKE (Butonul de like nu influențează cu nimic algoritmul FB. Dacă vrei ca postările tale să ajungă la cât mai multă lume, încurajează-ți cititorii să lase reacții pozitive, comentarii și, cel mai bine, GIF-uri). DAR nu poți să le spui cititorilor direct să reacționeze (nu poți folosi expresii precum “Comentează”, “Votează” “Reacționează” “Distribuie” “Etichetează”; acest lucru va micșora accesul oamenilor la postările tale. În schimb, poți folosi expresii creative, precum “Lasă o inimă dacă…”) 
  • Anunțurile de vânzări pe pagina sau grupul tău trebuie să reprezinte mai puțin de 20% din postări
  • Redu numărul de administratori ai grupului 
  • Creează un Regulament al Grupului pe FB (nu doar ca anunț “pinned” ca postare sau în secțiunea de comentarii) (Astfel, vei stabili care sunt regulile ce trebuie respectate și le poți atrage atenția utilizatorilor atunci când încalcă una dintre reguli; Este responsabilitatea ta să te asiguri că toată lumea respectă regulile, altfel riști să îți pierzi contul, fără drept de apel)
  • Învață despre Standardele Comunității Facebook (trebuie să înțelegi cum funcționează acest robot care îți urmărește toate postările, să înveți regulile și să le respecți)
  • Link-urile atașate postărilor pot fi considerate “click-bait” (Facebook va folosi un Click Gap Signal pentru a măsura câți oameni accesează pagina respectivă și din ce sursă – dacă pagina către care ai postat un link este accesată de mai mulți oameni via link-ul tău de pe Facebook, în loc să fie accesată din alte zone ale internetului (e.g. o căutare Google), FB va considera postarea ta click-bait sau spam și o va anula sau îți va închide contul)
  • Facebook îți va urmări link-ul (Este recomandat să trimiți utilizatorii către pagina ta proprie de blog/site, în loc să le dai un link, spre exemplu, către pagina de Amazon a produsului tău. Și asta pentru că FB va analiza tot conținutul paginii respective, inclusiv sugestiile altor produse sau recenziile, și te va sancționa pentru orice încălcare a regulamentelor FB găsită pe acea pagină)
  • Facebook este acum capabil să scaneze imagini pentru a bloca orice conținut nepotrivit, conform Standardelor Comunității (Așa că ai grijă ce postezi/ce postează lumea de pe grupul tău)
  • Grupurile periculoase vor fi închise de Facebook (De aceea este important să urmărești conținutul postat pe grupul tău)
  • Sharing is not caring – Nu distribui propriile postări! (Este interzis prin Termenii de Serviciu ai Facebook să distribui o postare de pe pagina ta pe timeline-ul/newsfeed-ul tău. De asemenea, este interzis să distribui postări făcute pe o pagină unde ești admin; Dacă, însă, un cititor care nu este admin distribuie o postare de pe pagina ta, acest lucru îți va mări popularitatea, conform algoritmului)

Așadar, ești responsabil pe Facebook pentru ce fac alții în mult mai multe situații decât te-ai fi gândit la prima vedere.

2. GDPR și responsabilitatea administratorilor de grupuri pe Facebook

Curtea Europeană de Justiție a hotărât în cazul C-210/16 Unabhängiges Landeszentrum für Datenschutz Schleswig-Holstein v Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein GmbH că orice administrator al unui fan-page, grup sau orice altfel de pagină pe Facebook poate fi responsabil pe Facebook parțial pentru orice încălcare a regulilor de protecție a datelor în legătură cu orice membru al paginii, chiar dacă încălcarea nu s-a produs, inițial, pe pagina respectivă. Cazul a fost decis sub domeniul vechii Directive 46/95/CE de protecție a datelor personale, dar raționamentul poate fi transpus și pentru actuala Directivă în vigoare (Regulamentul UE 679/2019 “GDPR”). Astfel, Curtea a decis următoarele:

  • În cadrul legislației GDPR, definiția unui “operator” de date personale include administratorul unui fan page de pe o rețea de socializare.
  • Administratorul unui fan page de pe Facebook este responsabil legal, alături de Facebook, pentru orice încălcare a GDPR în cadrul paginii respective. 
  • Administratorul unui fan page este responsabil pentru a stabili scopurile și măsurile prin care Facebook procesează datele personale ale vizitatorilor paginii (prin faptul că cere date și le folosește pentru a-și populariza produsele). Chiar dacă Facebook deține platforma, administratorul beneficiază de pe urma ei și este astfel obligat să respecte regulamentul GDPR. 

Mai mult,  Curtea Europeană a Drepturilor Omului a hotărât, în Delfi AS v. Estonia (2015) ECtHR 64669/09, că editorii site-urilor și paginilor de internet pot fi responsabili pentru comentariile ilegale postate de utilizatori (e.g. defăimare) și au obligația să șteargă aceste comentarii atunci când apar, în loc să aștepte o cerere în acest sens. Hotărârea viza un website de știri din Estonia, pe pagina căruia, în urma unui articol despre schimbarea rutelor unei companii de feriboturi, au apărut numeroase comentarii ce amenințau și abuzau în mod direct unul dintre membrii companiei respective. Compania de feriboturi a dat website-ul în judecată pentru defăimare, chiar dacă acesta din urmă a șters comentariile atunci când au fost postate. Curtea Europeană a Drepturilor Omului a hotărât că dreptul la reputație al companiei (și membrilor săi) cântărește mai mult decât dreptul la libertatea de opinie al site-ului de știri. Curtea a decis că website-ul trebuia să prevadă riscul apariției comentariilor de tipul “hate speech” în urma publicării acelui articol. Mai mult, a fost luat în considerare și faptul că site-ul de știri a beneficiat de pe urma activității secțiunii de comentarii. Deși curțile naționale nu sunt obligate să urmeze hotărârile Curții Europene a Drepturilor Omului (spre deosebire de Curtea Europeană de Justiție), acestea pot fi luate în considerare în cazuri similare, la nivel național. 

Cum spuneam. ești responsabil pe Facebook pentru mai multe lucruri decât crezi.

3. De unde rezultă responsabilitatea legală? 

Postările de pe Facebook pot fi considerate publicații, pentru simplul motiv că le poți distribui conținutul în original, în întregime. Astfel, ele nu sunt niște simple exprimări ale opiniei – sunt publicații și trebuie să respecte regulamentele interne ale Facebook (ex. să nu afișeze imagini cu tente sexuale, să nu instige la ură, să nu profereze injurii etc.), precum și drepturile de proprietate intelectuală ale creatorilor originali de conținut și, unde e cazul, datele personale publicate.

Și să nu uităm că Facebook este un spațiu public.

4. Care sunt, în practică, posibilele consecințe? 

Amendă GDPR 

Mai ții minte de bunica aceea care a fost somată să dea jos de pe Facebook pozele cu nepoții săi? Și că dacă nu o face în 10 zile va plăti pentru fiecare zi de întârziere? Acela este doar începutul.

Iar apropo de GDPR, dacă vrei să ai o activitate ca la carte pe social media și să derulezi campanii sigure, contactează-ne, că știm cum funcționează lucrurile.

Dosar penal pentru defăimare 

Există jurisprudență în alte jurisdicții (UK, Africa de Sud) care sugerează faptul că administratorii paginilor de Facebook, Twitter etc. pot fi trași la răspundere pentru comentariile și postările defăimătoare. 

Pe lângă asta, în România poți merge pe răspundere civilă și să dovedești un prejudiciu pe care îl ai din cauza administratorului sau a unei pagini de Facebook.

Facebook îți poate suspenda sau închide pagina/grupul și chiar contul tău personal. 

Iar dacă crezi că problema e doar la Facebook, află că contul tău de Facebook e legat și de Instagram și de Whatsapp. Sublim.

5. Ce trebuie să faci ca să te asiguri că nu ești tras la răspundere ca admin al unui grup/al unei pagini?

Dacă acum ceva timp părea o joacă de copil, poți face niște pași ca să nu mai fi chiar așa de responsabil pe Facebook, precum:

  • Să decizi cât de privat vrei să fie grupul tău (ia în considerare motivul pentru care faci grupul și subiectele care vor fi cel mai probabil abordate). Reține că poți schimba setările de confidențialitate ale grupului doar o dată la fiecare 28 de zile. 
  • Să fii tot timpul la curent cu postările de pe grupul/pagina ta, pentru a preveni/a opri orice încălcări ale regulamentelor interne Facebook sau ale unor legi externe (drepturi de autor, GDPR etc.).
  • Stabilește un Regulament al Grupului, unde să descrii clar și concis ce este interzis și care vor fi sancțiunile. Salvează-l undeva unde orice membru îl poate consulta și amintește-le din când în când de el, precum și de regulile interne impuse de Facebook în Termenii de Serviciu și în Regulamentul Comunității.
  • Totuși, simplul fapt că ai postat un astfel de regulament al grupului nu te absolvă de vină, în poziția ta de administrator al grupului/paginii, în cazul unei nereguli. Trebuie să fii proactiv și să monitorizez constant activitatea utilizatorilor. 
  • Pentru mai multă siguranță, asigură-te că e nevoie de acordul tău sau al altui admin pentru fiecare postare de pe grup.
  • Atunci când observi o (potențială) încălcare a regulamentelor, trebuie să acționezi – uneori este suficient să reamintești persoanei respective care sunt regulile pe care trebuie să le respecte ca membru al grupului, dar alteori va fi nevoie sa îi dai afară din grup.

Suntem specializați în industrii creative și social media. Îți protejăm afacerea în mediul online pentru ca tu să te concentrezi pe ce este cu adevărat important pentru tine: clienții. Scrie-ne.

Poză de Thought Catalog pe Pexels

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    *

    code