⬅ ÎNAPOI

Cum devii freelancer în IT? Ghidul tău pentru o tranziție smooth în viața de freelancer

Freelancingul a început să semene cu o nirvana a iubitorilor de libertate, în timp ce pentru cei care nu și-au găsit locul în sistemul „clasic”, reprezintă o soluție intrigantă la o problemă stringentă.

Munca autonomă, fără ierarhii, șansa de a câștiga bani făcând ceva ce îți și place, libertatea de a-ți organiza timpul așa cum dorești, sunt motive întemeiate pentru a alege această cale. În ceea ce privește domeniul IT, magnetismul poate fi explicat și mai ușor: prin salarii în general mai mari, prin dictonul viitorul aparține tehnologiei, prin presiunea socială de a urma trendul (parcă nu ai vrea să rămâi în urmă, nu-i așa?).

Despre lansarea în freelancing în general, câțiva pași de urmat și ce întrebări ar fi bine să-ți pui înainte să pleci la drum, s-a mai scris aici.

Academie pe Legale Avocatoo

Ce este freelancingul (informatic)?

În primul rând, freelancerul este un profesionist care lucrează pe cont propriu, într-o manieră independentă. El propune anumite servicii clienților – indiferent că vorbim despre întreprinderi sau particulari.

Prin urmare, atunci când spunem freelancing informatic ne referim la muncă independentă în domeniul informatic. Sau, pe românește, în IT.

Adică ce face un freelancer?

Practic, munca unui freelancer presupune fie anumite atribuții pe seama întreprinderii cu care a contractat anterior, adică servicii de lungă durată, fie sarcini punctuale sau expertize, pe care le oferă în calitate de consultant.

Registrul de activitate al unui freelancer informatic este vast. Însă, cel mai adesea, întreprinderile îl contactează pentru auditul unui sistem informatic, pentru a forma o echipă competentă să utilizeze o anumită aplicație, pentru consultanță în materie de securitate informatică, pentru a supraveghea punerea în aplicare sau transferul de date pe un spațiu de stocare mai bine securizat, ori pentru instalarea sau mentenanța unui server informatic.

Pe scurt, știi deja despre ce e vorba: să faci aplicații, mentenanță, să mai repari una-alta prin diverse companii pe partea de IT etc. Aici intră, generic, cam tot: de la sys admin, la developer, consultant etc.

În consecință, freelancerul informatic poate fi:

  • consultant;
  • formator;
  • inginer;
  • dezvoltator;
  • administrator de sistem/ de rețea.

Lansarea în freelancing – ce statut juridic să alegi?

Odată ce hotărârea a fost luată, riscurile calculate și asumate, cel care dorește să ocupe o astfel de poziție în condiții de legalitate, va trebui să aleagă o formă de organizare: de regulă, SRL (societate cu răspundere limitată) sau PFA (persoană fizică autorizată). Alegerea va contura, însă, regulile de înființare și apoi desfășurarea întregii activități profesionale.

Avem 2 acte normative diferite: OUG 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale și Legea 31/1990 a societăţilor. De ce? Pentru că formele de organizare reglementate de OUG 44/2008 nu au personalitate juridică, iar cele din Legea 31 au, ceea ce conduce la un regim juridic diferit.

OUG 44/2008 ne și definește persoana fizică autorizată ca întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce foloseşte, în principal, forţa sa de muncă.

Revenind la dificila alegere: există un mit potrivit căruia ar fi mai ușor să gestionezi un PFA decât un SRL; în realitate, raportat la intențiile și nevoile tale, s-ar putea ca SRL-ul să fie o alegere mai inspirată.

O analiză comparativă a celor două ar arăta cam așa:

  • PFA nu are personalitate juridică, SRL are;

Adică PFA se confundă cumva cu tine, în timp ce SRL-ul e o altă persoană. Consecința? Răspunderea e mai mare la PFA, ceea ce înseamnă că există șanse să scoți bani din propriul buzunar, în timp ce la SRL răspunderea este limitată la capitalul social.

  • La PFA poți să îți faci singur contabilitatea, într-un banal Excel, în timp ce la SRL ai nevoie de un contabil autorizat.

Asta în teorie. În practică, s-ar putea să nu fie atât de simplu să depui declarațiile la ANAF și s-ar putea să ajungi oricum la un contabil autorizat (obligatoriu la SRL și care trebuie plătit).

  • Înscrierea în registrul comerțului este un pas obligatoriu pentru ambele, însă doar SRL-ul dobândește și personalitate juridică din acel moment.
  • Odată cu Legea nr. 223/2020, s-a eliminat obligativitatea existenței unui capital social la SRL (înainte, era de cel puțin 200 de lei), ceea ce a uniformizat cumva cheltuielile de înființare între SRL și PFA. Totuși, la SRL trebuie să achiți 122 de lei sub forma unei taxe percepute de Registrul Comerțului pentru publicarea rezoluției în Monitorul Oficial.

Oricum ar fi, trebuie să depui un capital social de 1 leu, corespondent al unei părți sociale.

  • Indiferent de forma juridică aleasă, va trebui să completezi o serie de declarații, pe care le vei depune la ANAF – bineînțeles că diferă, dar ideea e că nu scapi de ele. Acestea vizează: la PFA – veniturile realizate, estimări de venituri și cheltuieli, contribuții privind asigurări de sănătate și pensii; la SRL – obligații de plată la bugetul de stat și impozitul pe profit.

De aceea, e bine să lucrezi cu un contabil pentru ambele, iar în cazul PFA ai varianta de a merge pe SOLO, o aplicație care face asta pentru tine.

  • Dacă ai PFA, poți să te și angajezi (fie în același domeniu, fie într-unul diferit), dar în altă parte. În schimb, poți fi angajat la propriul SRL.
  • La PFA poți beneficia de banii obținuți imediat ce au intrat în cont, în timp ce în cazul SRL nu se întâmplă așa, pentru că sunt necesare niște justificări suplimentare, iar repartizarea dividendelor se face trimestrial sau anual și mai sunt supuse și impozitării cu 5%.
  • Nu poți înființa un PFA decât dacă ai studii de specialitate, iar ele trebuie dovedite printr-o diplomă sau un certificat.

Cu toate acestea, în practică, nu îți trebuie ceva extrem de „oficial”. Poate fi un curs de IT pe undeva, un curs pe Udemy, un curs de specialitate. Chiar și faptul că ai terminat liceul de informatică ar putea fi suficient.

  • SRL-ul, deși presupune, ca regulă, cel puțin 2 asociați, se poate constitui și prin actul de voință al unei singure persoane. Însă, dacă asociatul unic este administrator, îi revin și obligațiile prevăzute de lege pentru această calitate.
  • La venituri sub plafonul TVA (adică 88.500 euro, rotunjit, în funcție de cursul de schimb, la 300.000 RON), un PFA poate opta între a fi și a nu fi plătitor de TVA. La fel și un SRL. În momentul în care depășesc plafonul de 300.000 RON, ambele forme au obligația de a trece la plătitor de TVA.
  • PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activități prevăzute de codul CAEN, iar ele vor fi corespunzătoare studiilor de specialitate obligatorii, așa cum menționam mai sus. La SRL sunt nelimitate, cu restricțiile prevăzute de lege.
  • PFA poate desfășura activitățile pentru care este autorizată fie singură, fie împreună cu cel mult 3 persoane angajate de aceasta cu contract individual de muncă.
  • În caz de insolvență, PFA va fi supusă procedurii simplificate prevăzute de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență.
  • Radierea de la Registrul Comerțului este mai costisitoare și durează mai mult la SRL decât la PFA.

Indiferent pentru care dintre cele două vei opta, ar trebui să știi care sunt codurile tale CAEN de bază:

6201 Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client)

6202 Activități de consultanță în tehnologia informației

6203 Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul

6209 Alte activități de servicii privind tehnologia informației

6311 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe

6312 Activități ale portalurilor web

6399 Alte activități de servicii informaționale n.c.a.

7022 Activități de consultanță pentru afaceri și management

Poți să le citești aici, cu toate notele explicative, ca să știi exact ce include și ce exclude fiecare cod CAEN în parte.

Care sunt contribuțiile?

Ca SRL, vei plăti:

1% impozit pe venit dacă ai cel puțin un angajat cu normă întreagă sau mai mulți angajați part-time, dar care fac, împreună, o normă întreagă;

3% impozit pe venit dacă nu ai salariați;

Aceste procente sunt aplicabile microîntreprinderilor, întrucât doar ele pot fi supuse impozitului pe venit, nu pe profit.

🏢 Microîntreprinderea este o persoană juridică română care a realizat, într-un an, venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 1.000.000 euro.

Iar dacă nu ești microîntreprindere, vei plăti 16% impozit pe profit și 5% impozit pe dividende. Oricum, la înființare vei fi, obligatoriu, microîntreprindere.

Dacă te înregistrezi ca PFA, vei plăti:

10% impozit pe venit net (care se determină ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile);

CAS (contribuția la sistemul public de pensii) – 25% din venitul lunar brut și CASS (contribuția de asigurări sociale de sănătate) – 10% din venitul lunar brut doar dacă venitul net lunar este egal cu sau depășește salariul minim pe economie.

Cu toate acestea, există unele tipuri de PFA care sunt scutite de plata contribuției la sistemul de pensii.

Deși regimul fiscal poate părea mai atractiv într-o parte sau în alta, alegerea între PFA, SRL sau orice altă formă de organizare, ar trebui să pornească de la ceea ce vrei să faci în concret – nu există o variantă mai bună universal valabilă, ci una mai bună raportat la necesitățile individuale. De aceea, ar fi indicat să vorbești cu un avocat, un contabil sau măcar cu cineva care e freelancer de mai mult timp înainte să optezi pentru o anumită formă de organizare.

Să știi că nu avem reglementare

Și nu, nu e mai bine, pentru că legile nu sunt făcute ca să îngrădească, ci ca să protejeze. Deși, potrivit datelor culese de pe Eurostat și INS, în România există aproximativ 1,2 milioane de freelanceri (din care aprox. 36% în IT), legislație specială nu există. Reprezentanții unor ONG-uri care susțin freelancingul (și mă refer, în primul rând, la Asociația Freelancerilor, înființată în 2013) au făcut propuneri asupra Legii Freelancingului, prin care să se reglementeze chestiuni precum veniturile obținute și mecanismele de suport pentru începători. Se discută și introducerea unor coduri CAEN pentru meserii precum influencer, YouTuber, consultant SEO etc.

Asociația Freelancerilor

Asociația Freelancerilor este o organizație non-profit care sprijină și promovează interesele freelancerilor din România, sub sloganul „împreună, pe cont propriu”.

Practic, în schimbul unei cotizații anuale, obții statutul de membru, care îți aduce anumite beneficii. Pe lângă acestea, Asociația acționează și în zona de business (adică networking și evenimente), respectiv în cea de lobby și proiecte.

Grupul Viața de Freelancer

Dacă ai început pe drumul ăsta, îți recomand cu drag comunitatea online de pe Facebook, Viața de Freelancer. Este un grup de antreprenori și profesioniști unde vei găsi de foarte multe ori resurse utile și sfaturi pe bune.

De ce ai deveni freelancer (în IT)?

Libertate. Firește că mai sunt și alte motive, deloc puține la număr, însă o muncă în care tu îți faci programul, tu îți alegi clienții și îți selectezi proiectele este mai atrăgătoare decât orice altceva.

Venituri. Se știe că, de regulă, câștigurile sunt superioare celor obținute de către un salariat, iar avantajele patrimoniale nu au fost și nu vor fi niciodată de lepădat. În plus, decizi totul de unul singur – ești propriul șef.

Motivație. Parcă altfel îți vine să te ridici din pat luni dimineața știind că lucrezi pentru tine (și poate că de-asta și veniturile sunt mai mari). Fără motivație, munca ar fi o simplă obligație generatoare de oboseală acută. Freelancingul îți permite cel mai mult să urmezi un sfat înțelept: „fă ceea ce îți place și nu vei munci niciodată”. Obiectivele sunt complet diferite; un freelancer va trebui să caute continuu clienți, să își aprofundeze competențele, să învețe noi tehnici și practici.

Auto-disciplină & dezvoltare personală. Succesul îl cunosc oamenii cu adevărat motivați, iar clienții știu asta. De aceea, vor angaja un antreprenor responsabil, motivat și conștient de miza profesională ce îi leagă. Totuși, nu e ușor. O astfel de muncă îți cere să fii polivalent, să fii „omul bun la toate”, pentru că lucrezi … singur. De aceea, va trebui să înveți să îți organizezi inteligent timpul și să fii serios cu ceea ce faci.

Diversitate. Avantajul este că freelancingul te stimulează să dobândești mereu noi competențe, iar cel care alege această cale își asumă, deopotrivă, sarcina de a se forma în așa fel încât să atingă nivelul de pregătire de care are nevoie pentru a-și duce sarcinile la bun sfârșit. Și, așa cum spuneam, nu e ușor: spre deosebire de salariatul clasic, care prestează zilnic aproximativ aceeași muncă, freelancerii în IT se întâlnesc mereu și mereu cu alte provocări, alte domenii, alte dificultăți (iar printre ele mai faci, eventual, și puțină contabilitate).

CUM devii freelancer în IT?

Da, există câțiva pași de urmat și am sintetizat 6:

Da, există câțiva pași de urmat și am sintetizat 6:

1. Studiu de piață & business plan

E indicat să începi cu asta pentru că trebuie să știi pe ce segment vrei să te lansezi. În plus, trebuie să îți alegi și un statut juridic potrivit cu activitatea pe care vrei să o desfășori, ca să poți factura în parametri de legalitate.

2. Capital

Adică va trebui să găsești bani (dacă nu îi ai deja) – ceea ce înseamnă că, uneori, trebuie să ceri ajutorul pentru a strânge suma necesară lansării. În plus, ar fi bine să pui deoparte banii de care ai nevoie pentru a te întreține în următoarele 2-3 luni; nu știi cum vor evolua lucrurile pentru tine și să fii prevăzător nu strică. Și pentru că nu e exclus ca uneori să rămâi neplătit, adică să muncești „pe gratis”, e bine să îi păstrezi ca „fond de siguranță”.

3. Demersuri administrativ-fiscale & depunerea dosarului la registrul comerțului

Întreprinderea despre care spuneam că este necesară pentru a desfășura o activitate legală trebuie să fie înființată, iar asta presupune câțiva sub-pași. Dacă ai nevoie de ajutor, găsești aici.

4. Mijloace de comunicații

Trebuie să păstrezi legătura cu clientul, nu-i așa? Trebuie ca el să te poată găsi, să afle câte ceva despre tine. Adică vei avea nevoie de un site, o pagină de Facebook, un număr de telefon, o adresă (poștală și/sau de e-mail) și ce mai consideri tu potrivit.

5. Mijloace materiale

Firește că vei avea nevoie de un laptop, fără de care nici nu ai putea exista. Dar nu e suficient, pentru că mai sunt și alte nevoi de luat în calcul:

  • un program în care să ții contabilitatea;
  • un mijloc de transport pentru a te deplasa rapid la client/ un fond pentru aceste cheltuieli;
  • o conexiune stabilă la Internet, un abonament de telefonie etc.

6. Identificarea clienților și crearea unui model de contract de angajare

Altfel, nu ar mai avea niciun rost să parcurgi ceilalți 5 pași.

Te-ai înregistrat ca freelancer. Și acum ce?

Dacă ai urmat pașii de mai sus, felicitări! – înseamnă că acum ești freelancer. Ca să nu comiți erori din prima zi, uite câteva etape cu aer strategic, de urmat pentru a păși cu dreptul:

  1. Reflectează la imaginea pe care vrei să o aibă compania ta. Trebuie să determini, cât mai precis, oferta comercială pe care o vei prezenta. În realitate, datorită ei vei fi căutat și îți vei vinde serviciile.
  2. Propune un tarif, dar calculează-l cu multă atenție în prealabil, astfel încât să nu fie nici prea mic (pentru că riști ca potențialii clienți să considere serviciile tale mediocre), dar nici prea mare (pentru că riști să nu te ia în serios);

💡 strategie: fă o comparație cu tarifele concurenților și oferă un preț avantajos și rezonabil deopotrivă;

3. Networking (parteneri, clienți, cunoștințe, colaboratori): Construiește-ți cu atenție și răbdare o rețea profesională cât mai solidă, pentru că ea îți va aduce clienți, adică proiecte, adică venituri. Cum?

  • prieteni, familie, vecini, colegi etc. Chiar dacă te vei simți, poate, inconfortabil, nu ezita să le vorbești despre afacerea ta. În fond, te lauzi și le ceri ajutorul în același timp. Speranța e că vor duce vestea mai departe.
  • rețele sociale profesionale, precum Linkedin; trebuie să devii din ce în ce mai vizibil.
  • forumuri și bloguri profesionale; accesează-le, nu le neglija!
  • evenimente de business Participând la ele, vei cunoaște antreprenori și te vei putea integra în grupuri din care fac parte alți freelanceri. Pentru oportunități privind astfel de evenimente (online & offline) poți urmări pagini precum viatadefreelancer.ro sau start-up.ro. Principiul: fii peste tot. Ajută-i pe potențialii clienți să te cunoască.

4. Încearcă să obții o recomandare (sau mai multe) – de la un alt profesionist sau de la un client mulțumit. Dacă reușești să faci clientul fericit, e jackpot: nu doar că e mai probabil să revină, cu alte proiecte, dar poate să te și recomande în rețeaua lui profesională. Și uite așa te extinzi și crești.

5. Nu uita să fii mereu la curent cu ceea ce se întâmplă pe piața pe care activezi. Urmărește mișcările concurenților, astfel încât să poți interveni imediat asupra ofertei și serviciilor tale, ca ele să fie mereu actuale și dezirabile. Dacă nu poți fi cu un pas înainte, măcar să nu rămâi în urmă.

Găsești aici câteva sfaturi pertinente (pentru că vin de la antreprenori performanți), dedicate freelancerilor la început de drum, care ar putea să îți fie de folos.

Costuri, costuri

Să devii freelancer în domeniul IT nu e un demers scutit de costuri; dimpotrivă – ele trebuie să fie atent calculate, pentru că nu sunt neglijabile.

În primul rând (și cel mai firesc), desfășurarea activității presupune un întreg arsenal de materiale: începând cu un laptop și o imprimantă și ajungând până la instrumente specifice celor care prestează activități de testare.

Uneori, activitatea presupune intervenții la sediul/ domiciliul clientului, ceea ce conduce la necesitatea deținerii unui mijloc de transport personal sau a sumei de bani aferente transportului.

În ultimul, dar nu cel din urmă rând, avem costuri cu logistica (precum abonamentul pe anumite rețele sociale) – la care se adaugă electricitatea, abonamentul la telefon sau conexiunea stabilă la Internet.

Poate că la început vei desfășura întreaga activitate din fața laptopului personal, în confortul propriei locuințe. Însă poate îți va surâde viața și șansa extinderii va veni mai repede decât te aștepți. Mai bine să te găsească pregătit, decât să o ratezi.

Vrei să oferi consultanță în domeniul informatic?

Da, ți-ai asumat o sarcină curajoasă. Să deschizi o afacere nu e niciodată ușor, mai ales pe această nișă. Cel mai bine ar fi să lucrezi, încă de la început, cu alți profesioniști, pentru că ai nevoie de cea mai bună pregătire în toate departamentele – și mă refer, în primul rând, la un avocat și un expert contabil. Vei avea nevoie de consilierea lor mai ales atunci când va veni vremea să alegi statutul juridic al întreprinderii tale sau să validezi previziunile financiare.

Pe de altă parte, pentru că pare deja destul de costisitor, poți să apelezi la subvenții.

Cum îți găsești și (mai important) cum îți fidelizezi primii clienți?

Am vorbit despre networking și cât e de important, dar nu putem fi nerealiști: debutul activității va fi însoțit mai ales de această problemă. Perioade în care clienții nu se înghesuie la ușă probabil că vor mai fi, însă această chestiune e cu atât mai problematică la început de activitate. Efortul de afirmare și dorința de a avea un portofoliu impresionant te vor însoți mereu; însă, până să ajungi acolo, trebuie să știi de unde să începi.

Iată câteva dintre metodele cel mai des utilizate pentru atingerea acestui obiectiv:

  • accesarea platformelor ce pun în legătură prestatorii de servicii cu potențialii clienți;
  • rețeaua și iar rețeaua: nu doar să o ai, ci să o și folosești cât mai inteligent;
  • vitrina online, adică prezența în mediul online prin intermediul unui website îngrijit și cât mai ușor de găsit;
  • înscrierea pe rețelele profesionale (ex.: LinkedIn); Da, este extrem de important să fii cât se poate de prezent în mediul online pentru că asta îi oferă clientului tău cel mai simplu și rapid mod de a interacționa cu tine.
  • prospectarea: o metodă clasică, dar încă eficientă; Aici există instrumente de tip software dedicate, care au funcții excelente, precum marketingul prin e-mail. O altă funcție importantă a acestor instrumente este automatizarea – și nu doar pentru că îți scutește mult timp și te scapă de niște sarcini manuale și repetitive, dar te ajută să contactezi un număr mult mai mare de potențiali clienți. În funcție de buget, poți alege varianta care ți se potrivește cel mai bine; spre exemplu: Prospect.io (considerat unul dintre cele mai eficiente astfel de instrumente), Captura DMS a RingLead, Hunter (care este o extensie Google Chrome), NinjaOutreach (dacă vrei să găsești influenceri).

Clientela este una dintre cele mai mari provocări când vine vorba despre freelancing pentru că mai există, încă, o doză scepticism în a angaja un freelancer. Este adevărat că această problemă de încredere a început să se atenueze, dar, cât încă mai există, trebuie să îi acorzi atenția cuvenită.

Fidelizarea

Nu e suficient că ai găsit clienți. Pentru a te asigura că întreprinderea ta nu duce lipsă de active, trebuie să îi fidelizezi, iar cel mai bun mod de a face asta e să îi asculți cu atenție și să iei în serios problemele pe care ți le prezintă. Clientul mulțumit probabil că te va mai contacta în viitor, când va avea alte proiecte. De aceea, este absolut nerecomandat să accepți sarcini despre care știi că nu ai timpul sau mijloacele necesare pentru a le realiza. Printr-un refuz însoțit de o explicație pertinentă vei dovedi profesionalism și te vei asigura că ai timp suficient pentru proiectele realizabile.

Dacă ai posibilitatea să accepți un proiect urgent, nu rata ocazia! Lucrează cu grijă și atenție și vei fi cu un pas mai aproape de un client fidel.

O altă tactică este să soliciți feedback pentru munca ta; în acest mod, vei demonstra clienților că părerea lor contează și că ești preocupat de îmbunătățirea calității serviciilor pe care le oferi.

Drumul e al tău

În final, uite câteva site-uri unde te poți înregistra ca freelancer, mai ales la început de drum: pentru a găsi clienți sau parteneri, ori pentru a-ți lărgi rețeaua profesională.

Nu uita că ești pe cont propriu și că succesul nu vine chiar peste noapte. În plus, amintește-ți că suntem diferiți și că ceea ce e minunat pentru unii, pentru alții e dezastruos. Dacă vrei stabilitate, venituri constante, concedii plătite, niște pași clari de urmat, ai rate mari de plătit sau pur și simplu descoperi că antreprenoriatul nu ți se potrivește, alege o altă cale, care să te împlinească.

Photo by Compare Fibre on Unsplash

    Faci un comentariu sau dai un răspuns?

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.