⬅ ÎNAPOI

Cum profiți la maximum de profilul tău de LinkedIn ca student la drept?

linkedin student drept

Aveam 17 ani când mi-am făcut contul de LinkedIn, pentru că mi s-a părut ceva cool, pe care să îl ai, de business. De ce aș fi folosit această rețea de socializare la acea vârstă? Tocmai pentru că nu i-am văzut rostul, nu am folosit-o deloc după ce mi-am creat profilul. Totuși, urma să am o altă percepție despre LinkedIn ca student la drept.

Aflasem de LinkedIn într-o tabără de antreprenoriat și mă aflam printre cei care nu auziseră vreodată de așa ceva. Spre mirarea mea, un băiat de acolo de 15 ani avea LinkedIn și chiar îl folosea și vorbea cu adulții de acolo despre asta. 

Atunci am decis să fiu în rând cu lumea și să mă pun la curent cu acest trend. Mi-am instalat aplicația, mi-am făcut cont… Acum ce fac?

Nu aveam ce să pun pentru că nu făcusem nimic până atunci. Am făcut ce am putut și mi-am pus în descriere „Elev la LTGM”. Poza a fost una dintre cele mai proaste decizii pe care le luasem cu privire la profil. Din lipsă de poze, mi-am pus o poză cu mine de la spate în care de-abia mă vedeam. Până și o poză de grup era mai potrivită, deși pozele de grup nu-și au locul pe LinkedIn.

Atât eram atunci, doar un alt elev de liceu. Locul meu nu era pe LinkedIn, poate pe Steam în cel mai bun caz. Așadar, am renunțat definitiv la LinkedIn, dar făcusem o greșeală care peste 3 ani avea să mă coste un job. 

Cum am pierdut un job din cauza LinkedIn-ului?

Aflasem de o poziție de student asociat la o companie de research și îmi trimisesem CV-ul. După câteva săptămâni primesc un e-mail care mă înștiința că am trecut în următoarea etapă. A fost foarte ușor să fac ce mi-au cerut și tot ce rămăsese de făcut era să aștept răspuns.

Între timp am decis să îi mai dau o șansă LinkedIn-ului, din poziția de student la drept, fiindcă la facultate tot auzeam de el. După 3 ani îmi revedeam profilul care rămăsese activ în tot acest timp. Îmi personalizasem profilul în funcție de domeniul de care eram interesat. Nu, nu era dreptul, ci arhitectura. În acei 3 ani se schimbaseră atât de multe, însă profilul de LinkedIn rămăsese neatins.

LinkedIn are o funcție care îți poate arăta cine ți-a văzut profilul. Spre mirarea mea, cel care angaja pentru acel job mă căutase. Din acel moment nu am avut nici cea mai mică așteptare că aș putea primi job-ul. 

Trei luni mai târziu am primit acel e-mail de „ne pare rău, încearcă data viitoare”. Sigur nu a fost singurul motiv pentru care am fost refuzat, dar m-a trezit la realitate. Chiar e important să ai un profil de LinkedIn bine pus la punct ca student la drept și nu numai.

De ce trebuie să ai LinkedIn ca student la drept?

Când aplicăm pentru un job, trebuie să ne așteptăm să fim căutați peste tot. Orice cont avem pe social media este vizat. Facebook, Instagram, Youtube, TikTok mai nou etc. Totuși, primul lucru la care s-ar uita un angajator ar fi LinkedIn

Un lucru pe care toată lumea trebuie să îl aibă în vedere este că angajatorii nu țin cont doar de educația sau abilitățile unui candidat. În general, au căutare cei ce au „de toate”. De asta este importantă construirea unui brand personal.

LinkedIn este cea mai bună platformă pentru promovare într-un context profesional, iar un profil de LinkedIn bun este un avantaj ca student la drept. Trebuie să considerăm LinkedIn ca o carte de vizită digitală. Informațiile pe care le postăm trebuie să fie pe cât posibil de corecte și complete.

Acum că ai înțeles ”cu ce se mănâncă LinkedIn” și de ce e important să ai un profil care să te ”scoată în față”, hai să vedem și cum lucrezi la un profil de LinkedIn bun.

  • Poza de profil ar trebui să fie cât de profesională se poate. De preferat este un fundal neutru. Selfie-urile nu prea își au locul aici, dar ar trebui totuși să ne arătăm personalitatea. Nu este neapărat să ne îmbrăcăm ca la interviu, dar o ținută elegantă nu strică niciodată. Până și Viorica Dăncilă, Mircea Badea și Andra Gogan au poze profi de LinkedIn.
  • Headline-ul este probabil cea mai importantă secțiune a profilului. Este primul lucru pe care îl vedem indiferent ce facem. I-ai dat cuiva connect (un fel de cerere de prietenie)? Intră cineva pe profilul tău? Îți va citi headline-ul prima dată. Poți chiar să folosești emoticoane și toate cele dacă sunt bine puse.

Pe deasupra, cu ajutorul termenilor din headline, profilul este promovat în secțiunea de căutare. Funcționează similar cu hashtag-urile de pe Instagram. Astfel, merită să încerci să introduci cuvinte cheie pentru ca oameni din același domeniu să te găsească mai ușor.

Personal, urmez o formulă populară dar eficientă. Încep prin a trece ce vreau să fac din punct de vedere profesional, și încerc să evit greșeala comună de a trece „Viitor Avocat”. O astfel de afirmație denotă aroganță în loc de încredere de sine. Eu folosesc „Aspiring Solicitor” pentru că aspir la acea profesie și nu este un lucru cert că voi ajunge să fac asta.

Pe urmă, trec ceva legat de educație. Profilul la care sunt, urmat de stadiul în care mă aflu este suficient (Business Law Student). Dacă terminasem deja facultatea, aș fi trecut „Graduate” în loc de student. Anul sau facultatea la care sunt ar fi ocupat loc degeaba, fiindcă cine ar fi interesat de aceste informații ar verifica secțiunea de educație a profilului.

Ultimul element din headline este jobul actual. Cea mai relevantă experiență pe care o am la momentul actual este cea de scriitor al acestui blog. Astfel, am trecut „Content Writer at Avocatoo”. 

  • Experiența profesională este secțiunea unde trecem joburile pe care le avem și ce responsabilități avem. De asemenea, aici se pot trece și evenimente la care luăm parte. Multă lume, inclusiv eu, adaugă aici și certificatele de participare la evenimente. Cu toate că există o secțiune dedicată certificatelor, personal o păstrez pentru certificate importante, cum ar fi diploma mea de Cambridge Advanced sau certificatele Westlaw.
  • Educația are propria ei secțiune unde putem trece universitatea și anii în care studiem acolo. Liceul poate fi de asemenea trecut, însă din nefericire liceele din țara noastră nu prea au prezență pe LinkedIn. Prin urmare, nu toată lumea are trecut liceul în același fel, deci este dificil să găsim persoane care au absolvit la același liceu. 
  • Voluntariatul se trece într-o secțiune separată. Aici putem să arătăm binele pe care l-am făcut sau în ce proiecte fără plată ne-am implicat. E importantă această secțiune pentru a arăta o altă parte din personalitatea noastră. Astfel, cei ce ne vizitează profilul vor vedea cum suntem noi când nu urmărim un salariu sau un loc la o facultate de top.

Ce putem face pe LinkedIn ca student la drept?

Networking

Acum avem profil, dar nimic pe feed. Putem urmări diverse pagini sau persoane publice care au prezență pe LinkedIn. Pe urmă, putem căuta persoane cunoscute pentru a ne extinde „rețeaua”. Cu cât avem mai multe conexiuni, rețeaua noastră crește și avem acces la conexiunile altora. Acest lucru este important, fiindcă LinkedIn nu permite în anumite cazuri trimiterea de cereri către persoane cu care nu avem nicio legătură.

Nu mulți știu acest lucru, însă LinkedIn permite un număr limitat de căutări pe lună. Când acel număr este atins, utilizatorului îi este sugerată achiziționarea unui abonament premium pentru afaceri. Acest lucru se întâmplă fiindcă LinkedIn crede că acele căutări sunt pentru afacerea noastră.

Ca student la drept pe LinkedIn e important să îți lărgești cercul de cunoștinte virtuale cu firme de avocați pe care să le urmărești, evenimente juridice sau personalități. Dacă nu vrei să te conectezi cu cineva, pe ideea că nu te cunoaște, poți să dai ”follow”.

Căutare de job-uri

Pe LinkedIn se postează job-uri mereu și au o secțiune numai pentru asta. Un lucru foarte interesant este că putem aplica pentru unele job-uri direct cu profilul de LinkedIn. Personal, nu am avut succes cu secțiunea asta pentru că niciodată nu găsesc ceva pentru mine acolo. Însă ca student la drept poți găsi pe LinkedIn, mai ales în perioada pandemiei, multe job-uri remote conexe care să te ajute să-ți lărgești orizonturile.

De cele mai multe ori, utilizatorii postează pe profilul lor oportunități de angajare și este mult mai ușor de găsit ceva relevant în acest fel. Am găsit multe oportunități de-a lungul timpului folosind această metodă care, pentru mine, este mai eficientă.

Să afli mai multe despre viitorul tău angajator (și despre echipa lui)

Așa cum profilul tău este vizualizat de către viitorul tău potențial angajator, așa poți și tu să te uiți la oamenii din echipa lui. Mai ales la nivelul societăților de avocatură, unde sunt până în 100 de oameni, e destul de ușor să urmărești traiectoria profesională a celor din firmă ca să-ți faci o idee de ansamblu despre cum poți crește în companie și ce perspective de viitor ai.

În plus, poți să îți dai seama și cum este mediul de lucru acolo: dacă vezi că majoritatea oamenilor stau câteva luni și apoi pleacă, poți să îți ridici anumite semne de întrebare.

Postări

În general, lumea postează despre ce realizări au. Este foarte ușor să ne simțim afectați când tot ce vedem sunt postări despre cât succes au cei din jur. Sfatul meu pentru cei ce se simt afectați este să conștientizeze că mai nimeni nu postează despre eșec. Poate postează despre ce job nou au primit, dar poate l-au primit pentru că erau zece candidați mai buni care au refuzat oferta.

Există totuși oameni care postează lucruri folositoare care chiar ajută pe toată lumea. De cele mai multe ori aceștia devin influenceri. Ei oferă resurse gratuite, în schimbul unui follow și al unui comentariu. Postările lor ajung în feed-ul prietenilor celor care au comentat și astfel toată lumea află de ei. 

LinkedIn este de asemenea locul unde poți să scrii părerile tale profesionale, fără să te înhami să scrii neapărat un articol întreg juridic. Îți dai cu părerea profesională despre anumite evenimente sau chestiuni care ți se par importante și așa faci awareness, lumea te urmărește, dă cu follow etc.

Citește și articolul scris de Ana- Maria, despre Influencer Marketing.

Cu ce trebuie să rămâi legat de LinkedIn ca student la drept?

Nu contează în ce stadiu al carierei sau al studiului suntem, nu e niciodată prea târziu să începem să folosim LinkedIn.

De asemenea, nu contează ce postăm sau cum folosim această platformă atât timp cât suntem sinceri și ne arătăm personalitatea. Dar desigur, postările cu flori, pisici etc rămân pentru alte platforme precum Instagram sau Facebook.

Dacă nu aș fi folosit LinkedIn nu aș fi scris acum acest articol. Nu pentru că este un articol despre LinkedIn ci pentru că este pe acest blog. Am primit această oportunitate deoarece Ana-Maria Udriște m-a descoperit pe LinkedIn după ce mi-a văzut o postare.


La avocatoo.ro ne implicăm activ în viața studenților și îi invităm să ia cuvântul. Articolele noastre sunt indexate ISSN, astfel că le poți cita în reviste și lucrări de specialitate. Te așteptăm să scrii la noi.

Poză de Greg Bulla pe Unsplash

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    *

    code