Articol Blog 1 min

Cum trec cu bine de Black Friday: ghidul complet pe care trebuie să-l citești în fiecare an

21 minute • Ana-Maria Udriste • 03 noiembrie 2019


Atleții au Jocurile Olimpice, actorii Oscarurile, iar cumpărătorii Black Friday.

Indiferent că vrei să faci stocul cadourilor de Crăciun sau că vânezi niște produse de ceva timp, Black Friday este o cursă cu un singur scop: să cumperi cât mai mult, cât mai ieftin. Dacă vrei să scapi întreg după 15 noiembrie 2019 și să prinzi ofertele reale, citește mai departe. Vinzi produse de Black Friday? Vei găsi în acest ghid toate resursele de care ai nevoie pentru o campanie curată, care să facă clientul să mai cumpere de la tine și când nu reduci prețurile.

Eu sunt o persoană destul de atentă la detalii și oarecum foarte zgârcită. Când văd chestii precum ”vânzare”, ”promoție”, ”cel mai mic preț garantat”, ”cea mai bună ofertă”, ”preț minim istoric” și altele asemănătoare, intru oarecum la bănuieli.

Black Friday împarte oamenii în două categorii: cei care prind mega reduceri și propovăduiesc cuvântul Vinerei Negre și cei care zic că oricum totul este o țeapă.

Pentru că nu cred că totul este alb și negru, la Avocatoo am pus pe tapet o întrebare: De ce sunt cumpărătorii și vânzătorii nemultumiți de Black Friday? Nu i-am luat în calcul pe cei fericiți, pentru că aceștia nu laudă pe nimeni.

Și am început de acum câteva luni să citim sute de articole, întrebări din forumuri, grupul de Facebook, review-uri la comercianți pe Google și Facebook pentru a identifica problema. Care e mai simplă decât ne-am așteptat: lipsa de informare, de ambele baricade. Vânzătorii nu știu cum să gestioneze corect o campanie de reduceri din punct de vedere juridic, iar cumpărătorii nu sunt în concret informați despre drepturile și obligațiile pe care le au.

Am creat primul ghid complet de Black Friday pentru a informa consumatorii și comercianții despre ce pot și ce nu pot sa facă cu ocazia vânzărilor în on-line.

Și am explicat totul prin desene, grafice și exemple din viața reală.

De ce ai TU nevoie de ghidul complet de Black Friday?

Atunci când cumperi un produs sau un serviciu, vrei să te bucuri de el. Asta presupune să știi dinainte ce cumperi, ce face, cât te costă, cum îl plătești, cum ajunge la tine și cum îl folosești. Până la urmă cumperi un produs pe care îl vrei, indiferent că îl vrei că ai nevoie de el sau pentru că te face fericit. Dacă vinzi produse și servicii, obiectivul tău este să faci mai mulți bani pe o perioadă cât mai lungă de timp. Adică să inspiri încredere clientului tău că livrezi produse de calitate, că acesta știe pe ce dă banii, ce poate face dacă ceva nu merge, cum ți-l dă înapoi dacă nu îi convine ceva și că îi vei răspunde și mâine la mesaje.

Pe scurt, ca să vinzi pe termen lung trebuie să fii sincer cu clientul tău: ai șanse ca un client mulțumit să te recomande mai departe, dar un client nemulțumit sigur va scrie despre tine.

Ce vei găsi în acest ghid complet de Black Friday, creat special pentru tine?

Nu o să te mint: am conceput acest ghid ca să ne placă nouă, în primul rând. Explicat în termeni cât mai simpli, cu poze și situații clare din viața reală, colorat, amuzant și util.

Dacă cumperi, vei afla din ghid răspunsul la toate întrebările pe care ți le-ai pus cu Black Friday și vei înțelege ce poți face dacă ești nemulțumit și în ce măsură.

Dacă vinzi, o să vezi problemele și temerile clienților tăi, iar asta o să te ajute să faci campanii promoționale corecte, ca să construiești un brand solid pe piață și să-ți protejezi afacerea.

Vei găsi răspunsuri la întrebări precum …

Cum mă feresc de o țeapă?/Cum să creadă clientul că nu îi dau țeapă?

Black Friday cu siguranță nu se termină pe 16 noiembrie 2019: după ce se termină oficial, vor apărea discuții legate de bunuri, prețuri, vânzători serioși, livrare, retur, garanții.

O să găsești în ghid informații despre micile detalii la care trebuie să fii atent ca să te asiguri că ceea ce vrei să cumperi este cu adevărat ce vei primi. Dacă ești vânzător, îți explicăm exact cum ar trebui să prezinți produsele astfel încât utilizatorul să apese împăcat pe butonul de ”cumpără”.

Clienți suntem cu toții la un moment dat. Gândește-te ultima oară când ai cumpărat ceva și apoi ai înjurat de mama focului că nu era ce trebuie. Nu ți-a plăcut, nu? De ce să treacă și clienții tăi prin așa ceva?

Este prețul pe bune? Cum se stabilește?

Îți vine să crezi sau nu, de Black Friday nu este obligatoriu să găsești cel mai mic preț sau cea mai bună ofertă.

Însă trebuie să fii informat despre prețul redus și să îl poți compara în cazul unor promoții speciale, de tipul 1+1.

Poate știi că prețul trebuie să fie mai mic decât cel din ultimele 30 zile, dar știai că dacă vezi o promoție de tipul ”30% gratis”, trebuie să poți vedea și prețul inițial al produsului, ca să poți compara să vezi dacă reducerea e pe bune? Acum știi.

Dacă ai un business online, o să găsești în ghid cum să informezi utilizatorul despre modul în care îți stabilești tu prețurile în funcție de furnizori, distribuitori și alte costuri. Și să cumpere de la tine chiar dacă ai un preț cu 5 lei mai mare decât concurența.

Ce este un marketplace?

Am scris un articol separat despre asta pentru că nici eu nu am fost atentă și era să rămân cu banii luați și cu un produs pe care nu îl puteam returna. Făcusem o comandă de un espressor pe eMag și tot nu venea, voiam să o anulez și stăteam liniștită că oricum mai bine vine produsul, mă uit la el că am cele 30 zile retur oferite de eMag.

Iar comanda nu mai venea, eu tot beam nes și am zis să iau legătura cu eMag. Doar că aveam comanda de fapt la un partener din marketplace, detaliu la care evident că nu am fost atentă, că seamănă, și care nu mi-a răspuns la telefon vreo 4 zile. Pot să spun că nu am avut nevoie de cafea zilele respective, la cum mă treceau palpitațiile că am rămas și fără bani și fără produs.

Cum faci o comandă?

Știai de exemplu că o vânzare la distanță are loc și atunci când scrii vânzătorului pe Facebook Messenger sau pe Whatsapp? Și că beneficiezi de aceleași drepturi de retur?

Sau că poți plasa o comandă online, să o plătești și să o ridici din showroom și ai aceleași drepturi ca și când ți-ar fi livrată?

În ghid găsești mult mai multe situații și exemple practice.

Iar dacă ești vânzător, vei afla cum trebuie să scrii documentul acela pe-care-tu-crezi-că-nu-îl-citește-nimeni numit ”Termeni & condiții” încât să pui la punct toate aceste situații.

Cum plătești comanda?

Poate că te gândești că dacă plătești cu cardul online, sigur-sigur ți se livrează produsul. Dar ai mai auzit și ideea că vânzătorii trimit spre livrare mai repede comenzile care se achită cu numerar, ca să încaseze banii și de acolo.

Când ți se iau banii de pe card înseamnă că ți s-a confirmat comanda, că produsul e în stoc și va fi băgat într-o cutie cu numele tău pe ea? Poate că da sau poate că nu. Depinde de vânzătorul și de modul în care scrie în termeni și condiții că are loc procesul de plată, confirmare a comenzii și livrare.

Și apropo de livrare …

În cât timp se livrează comanda și cine răspunde pentru ea?

Circulă o glumă prin redacția Avocatoo: s-a devansat Black Friday cu 2 săptămâni că poate așa își primesc oamenii comenzile până de Crăciun.

Dar știai că poți avea diferite moduri de livrare, nu doar prin curier persoană fizică în carne și oase? Vorbim, de exemplu, de peste 800 magazine prin PayPoint Colet Expres, din care unul sigur e la parterul blocului tău. Sau de eBOX și alte tipuri de lockere care îți permit să ridici comanda și la 3 dimineața, când ieși de la birou sau ai terminat de băut în Centrul Vechi.

Dacă ai un business pe online, ar trebui să iei în serios posibilitatea de a oferi clienților tăi și alte oportunități de livrare ca să încurajezi vânzările; eu îmi ridic comenzile în general pe la 21, când ies de la sală.

Eu îmi ridic comenzile pe la 21-22, când ies de la sală și mă duc în echipamentul de sport în fața unei cutii, bag un cod de pe telefon și nu se uită nimeni ciudat la mine.

Și totuși … cum returnăm produsele?

Deși presa vuiește de Black Friday că dacă nu îți convine ceva, poți să dai produsul înapoi în 14 zile, ar trebui să afli că lucrurile nu stau chiar așa.

DA, ca regulă, dacă ești nemulțumit de un produs, poți să îi faci pachet înapoi în 14 zile. Doar că unele produse sunt exceptate de la asta, cum ar fi biletele de avion sau cele de la Untold. Și dacă mergi pe ideea că îți iei acum o cameră GoPro cu care să faci poze subacvatice în Thailanda și să o dai înapoi, e posibil să nu primești toți banii înapoi. Ca atunci când îți cumperi o rochie de designer și o porți, nu doar o probezi.

Politica de retur ține foarte mult de modul în care vânzătorul scrie acolo în termeni și condiții. Iar în ghid găsești toate aspectele esențiale.

Dacă nu returnez produsul, ce pot face?

Vor fi si situații când nu poți returna produsul, de exemplu când îl cumperi pe firmă, ai depășit termenul sau nu se află în categoriile de produse care se pot da înapoi no matter what.

Aici intrăm pe garanție. Legală și comercială. Găsești în ghid care sunt diferențele între ele, iar dacă ești vânzător, afli și cum poți folosi garanția comercială ca instrument de marketing real pentru a crește vânzările.

Pe scurt …

Cumperi de Black Friday?

Mai ai două săptămâni să te informezi și să faci un binge shopping corect de care să te bucuri atunci când vezi cum salariul tău pleacă din cont.

Vinzi de Black Friday?

Nu te-ai săturat să cauți pe Google răspunsuri la dilemele tale și să nu ai certitudinea că ceea ce citești este și corect? Fă o campanie promoțională corectă și construiește o comunitate în jurul brandului tău. Și e gratis.

Mai primesc și altceva?

Știi că primești și bonusuri?

Pe lângă Ghidul Complet de Black Friday, am demarat o campanie de informare; vei primi articole, infografice, liste, tips & tricks

Tot ce trebuie să faci este să descarci Ghidul și să te abonezi la newsletter. 🙂

ca să supraviețuiești acestui fenomen și să primești comanda până de Anul Nou.

Cu cine ne-am aliat în acest demers?

La Avocatoo am mers întotdeauna pe principiul că vrem să colaborăm cu branduri în care noi avem încredere, pentru că folosim produsele și serviciile lor.

FAN Courier

Dacă mă urmăriți pe Facebook și Instagram, am tot povestit despre relațiile mele de tip love-hate cu livratorii. Am rămas la FAN Courier de câțiva ani buni; de fapt, când văd că mi se livrează comanda prin alt curier, sun și întreb dacă nu pot să-mi livreze prin FAN Courier. Nu de alta, dar am ajuns la o vorbă din bătrâni: cine nu are un Florin Soare să livreze comenzile, să-și cumpere. Sau măcar să-l ia cu împrumut.

Revolut

Cum ziceam, eu sunt zgârcită și nițel paranoia, așa că îmi place să am o limită de cheltuit, cardul cu care cumpăr online să nu fie legat la contul meu curent și să autorizez plățile și de 1 leu de pe telefonul mobil.

Nu doar pentru că zgripturoaica din mine folosește în mod curent cardul de la Revolut, dar găsesc soluția lor atât de utilă încât am pus pe picioare un parteneriat frumos: dacă îți faci un cont pe Revolut, primești 30 lei pe care îi poți cheltui cum vrei tu. Și dacă mai ai un loc în portofel, primești și cardul fizic de la ei gratis.

Cine știe ce chilipiruri prinzi de Black Friday.

Start-up.ro și Viața de Freelancer

Start-up.ro au fost alături de noi încă de la primul interviu luat în Politehnică, când am participat la Innovations Labs.

Viatadefreelancer.ro povestește pe bune despre antreprenoriat, greutățile de zi cu zi și cum să rămâi sănătos când lucrurile o iau razna.

Blugento, SmartBill, Termene.ro, 2performant, Balloon Online și Lege5

Blugento ne-a plăcut pentru că oferă soluții de e-commerce explicate pe înțelesul omului, curat și transparent. Nu mai spunem că vin din Cluj, iar unul din principiile noastre este de a sprijini cât mai mult antreprenoriatul local.

Folosesc SmartBill de dinainte să existe un shop pe avocatoo. Soluțiile lor de facturare, gestiune și e-commerce sunt extrem de ușor de utilizat, facturile arată frumos, iar customer supportul este ceva de vis.

Cu termene.ro am încheiat primul nostru parteneriat serios pe JURIO. Crescut de la zero, am văzut cum Adrian a muncit constant să ofere soluții clienților de verificare a firmelor, gestiune dosare și, mai nou, situații privind plățile restante.

2performant este cea mai mare rețea de marketing afiliat din România pe care suntem și noi înrolați. În epoca e-commerce, marketingul afiliat reprezintă un canal de vânzare în sine, iar cei de la 2performant au reușit să creeze un loc în care verifică comercianții și promoterii ca să construiască încrederea brandurilor față de clienți.

Ballon Online, care ne-au ajutat să facem o campanie frumoasă de informare pe social media și să zburăm un pic mai sus.

Lege5, partenerul nostru în documentare juridică, fără de care nu am fi putut identifica toate spețele și problemele pe care le au clienții și vânzătorii. (PS: cu ocazia asta anunț că vom începe din noiembrie și workshop-urile în care vorbim #pebune despre GDPR în industrii: HR, e-commerce, marketing & publicitate, organizarea evenimentelor).

Și ne mândrim cu grafica și viziunea făcute de GRPHX.ro



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *