pexels werner pfennig 6950143 2 scaled 1

Implicațiile noului plan legislativ european privind serviciile digitale

7 minute • Tudor N. Pana • 19 iulie 2021


Pe 15 decembrie 2020, Comisia Europeană a publicat un nou pachet legislativ privind serviciile digitale, care propune două noi reglementări: Legea serviciilor digitale și Legea piețelor digitale. Acest pachet va schimba profund modul în care companiile oferă și utilizează serviciile digitale în UE. Noile modificări afectează nu numai principalele platforme online ‘gatekeeper’ (companiile cu expunere și putere economica sporită), ci și majoritatea furnizorilor de servicii digitale, precum și partenerii lor de afaceri, dar și pe noi, utilizatorii.

Gatekeeper?

O companie poate fi clasificată ca ‘gatekeeper’ numai dacă se încadrează într-o listă exhaustivă de servicii esențiale prevăzute în Legea piețelor digitale (articolul 2 alineatul (2)): motoare de căutare online, servicii de intermediere online, rețele sociale online, platforme de partajare video, sisteme de operare, servicii de comunicare interpersonală, cloud computing și publicitate. Această categorie ar include nu numai giganții tradiționali din rețelele sociale: Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube; dar și participanții mai noi, precum TikTok sau Snapchat.

Efectele clasificării ca ‘gatekeeper’ se regăsesc în principal sub articolul 5, dar și sub articolele 6, 12 și 13 din Legea piețelor digitale. Principalele dispoziții se referă la împiedicarea platformelor de a-și impune propriile servicii auxiliare, cum ar fi condiționarea accesului la serviciul lor principal de utilizarea altui serviciu anex: de exemplu, dacă cineva dorește să vândă o aplicație de pe Google Play, ei nu pot fi obligați să utilizeze Google Pay pentru această tranzacție.

Aceste companii nu vor mai putea să combine date obținute de la terți (brokeri de date sau alți parteneri comerciali) cu datele personale ale utilizatorilor lor. Totodată, li se va interzice conectarea utilizatorilor la alte servicii pentru a colecta mai multe date personale, in lipsa unui acord expres din partea utilizatorilor. Mai mult decât atât, utilizatorii vor putea (dacă este cazul) să denunțe practicile acestor companii cu mai multa ușurință. În cele din urmă, va fi necesară mai multă transparență din partea acestor companii, în special în ceea ce privește publicitatea, deoarece noile norme ar oferi companiilor care fac publicitate pe platforma lor informațiile necesare pentru ca agenții de publicitate și editorii să efectueze propria verificare independentă a reclamelor lor găzduite de gatekeeperi.

Cloud computing?

Cloud computing se referă la decizia unor companii de a își stoca infrastructura IT și bazele de date într-un centru de date extern care are drept scop gestionarea acestor infrastructuri, oferind flexibilitate si scalabilitate. Acesta poate fi considerat un nou tip de outsourcing în domeniul IT.

In acest context, capacitățile de stocare sunt furnizate mai degrabă ca un serviciu decât ca o vânzare de hardware și software. In loc să procure servere și sisteme care sunt apoi găzduite în propriul lor sediu sau într-un centru de date, organizațiile pot colabora cu un furnizor de servicii pentru a beneficia de serverele și sistemele lor pentru găzduirea / stocarea datelor de la distanță online. Dezvoltarea acestor servicii a fost asistată în mod semnificativ de apariția tot mai multor tehnologii care facilitează accesul la date de la distanță.

Legea serviciilor digitale

Aceasta va aborda, în principal, regulile privind conținutul ilegal sau cu potențial dăunător din mediul online, dar și responsabilitatea furnizorilor online și obligativitatea lor cu privire la verificarea activității terților pe platformele lor. In paralel, Legea serviciilor digitale va spori protecția drepturilor fundamentale ale utilizatorilor. Drept urmare, ea se va aplica nu numai tuturor furnizorilor de servicii digitale ci și tuturor consumatorilor de servicii digital, adică și nouă, utilizatorilor.

Modificări esențiale:

  1. Companiile cu platforme care operează cu o baza de utilizatori activi mai mare de 10% din populația Uniunii (în acest moment, peste aproximativ 50 de milioane de oameni) vor intra în categoria platformelor cu un standard mai strict de raportare si monitorizare, un audit extern anual, dar și amenzi mai mari disponibile. Companiile care fac obiectul acestei distincții se vor confrunta cu reglementări suplimentare în ceea ce privește moderarea conținutului și reclamelor online.
  2. Vor fi reguli mai stricte pentru furnizorii de internet și pentru platformele digitale, care vor necesita implementarea unui sistem virtual de reclamații, stabilirea cerințelor de raportare anuală și un sistem de amenzi mai bine pus la punct. Sistemul de raportare a reclamațiilor va avea un caracter intern, care trebuie sa faciliteze dreptul utilizatorilor de a reclama orice limitare sau abuz al platformei respective.
  3. Interesant este faptul că noile schimbări vor impune sarcini suplimentare (de la menținerea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare pentru conținutul publicat de utilizatorii lor, până la necesitatea unui audit anual sau efectuarea unei evaluări ale riscurilor cauzate de conținutul ilegal sau orice posibilă limitare a drepturilor fundamentale) pentru orice companie care operează în Uniune, incluzând astfel aproape toate marile corporații americane. Această modificare pare să fie, în același timp, o consecință a concurenței crescânde între Statele Unite si Uniunea Europeană.

Legea piețelor digitale

Aceasta va reglementa comportamentul serviciilor care acționează ca gatekeepers, după cum am menționat mai sus. Gatekeepers sunt acele platforme care servesc ca o poartă de acces importantă între companii și clienții lor și se bucură de o poziție semnificativă și durabilă pe piață. Legea privind piețele digitale impune mai multe interdicții și obligații pentru acești gatekeepers, cum ar fi interdicția de a discrimina în favoarea serviciilor proprii și obligațiile de a partaja date generate de utilizatorii de afaceri și de clienții lor în utilizarea platformei. Legea piețelor digitale reglementează serviciile de bază ale platformei, mai degrabă decât compania implicată. Aceasta înseamnă că o platformă poate fi desemnată ca gatekeeper pentru unul sau mai multe servicii de platformă de bază. De asemenea, înseamnă că obligațiile care decurg din această lege nu s-ar aplica tuturor activităților platformei, ci doar celor care au fost desemnate în baza reglementarii europene.

Modificări esențiale:

  1. Odată ce legea va intra în vigoare, Comisia Europeana propune ca toate companiile care se încadrează ca gatekeepers vor trebuie sa aducă acest lucru la cunoștința Uniunii. Criteriile pentru a se încadra în aceasta categorie se refera la: impactul asupra pieței interne, numărul de utilizatori, dar și stabilitatea pe piață.
  2. Comisia Europeana va avea puteri sporite de supraveghere asupra companiilor care se încadrează sau care sunt aproape de a se încadra in categoria de gatekeeper. în același timp, Comisia va trebui sa evalueze constant noțiunile de ‘core platform’ si ‘gatekeeper’ și să le redefinească daca e cazul.
  3. Comisia Europeană poate impune amenzi de până la 10% din cifra de afaceri anuală a companiei la nivel mondial și penalități periodice de până la 5% din cifra de afaceri anuală. În cazul încălcărilor sistematice, Comisia Europeană poate impune remedii suplimentare, inclusiv remedii comportamentale și, atunci când remedierile comportamentale nu sunt suficiente, remedii structurale, cum ar fi dezinvestirea (părților unei) companii.

Așadar, fiind prima legislație majoră în acest domeniu de la Directiva privind comerțul electronic din anul 2000, noul pachet legislativ va defini cum va fi folosit internetul în anii următori și va avea un impact semnificativ asupra guvernării internetului nu numai în Europa, ci și la nivel global. Inițiativa vine la momentul potrivit: COVID-19 ne-a făcut sa realizam cât de mult depindem ca cetățeni, lucrători, consumatori și întreprinderi de serviciile digitale și de platformele lor online. Acest pachet legislativ are potențialul de a remodela internetul, de a altera modul în care drepturile persoanelor in mediul online sunt respectate și, de a transforma Uniunea Europeană – și, eventual, lumea – în ceea ce privește comunicare, cumpărăturile, dar și cum funcționăm și ‚trăim’ online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *