⬅ ÎNAPOI

La ce trebuie să fii atent dacă ești un content writer sau copywriter aflat la început de drum?

content writer copywriter

Adevărul e că toată lumea scrie zilele astea. Uneori mai merge câte o postare de la  Gigel pentru toți contra-candidații și niște laude pentru noul partid, vreo imagine pe Instagram cu te-miri-ce descriere minuțioasă la vreo destinație pe care nu prea și-o permit pripașii, un articol pe Avocatoo sau o compunere de dragoste pe care Mariana i-o dedică lui Florin și îi spune cât de mult îl iubește azi când celebrează 15 ani de la căsătorie, de mâine vede el. În acest tablou, frumos pictat de noi, se regăsesc cu drag și spor pentru muncă copywriterii sau autorii de articole. Ai spune că e ușor să deschizi laptopul și să te apuci să înșirui idei peste idei într-un document Word și apoi să îl publici, dar cine se gândește că în spatele unui articol pot exista zeci de implicații legale pe care autorii trebuie sa le respecte?! Ei dar mă apucă și pe mine acum. Cine mai ține cont de așa ceva în vremurile astea?

Astăzi, mai mult decât înainte, plagiatul sau reproducerea textelor e la ordinea zilei. Rețelele sociale nu ne opresc din a spune ceea ce gândim, din a distribui ce zice vecina Tanța despre Asociația de locatari sau din a rescrie fraze celebre cu un autor sublim “Ionutz Mare Bagabont din Berceni”. Să fim serioși, până și Albert Einstein s-ar mira de câte citări a dat, dacă dă un search pe Google.

Ce este copyright-ul? Și ce este un copywriter sau un content writer?

Copyright-ul sau dreptul de autor se referă la dreptul Internațional Public care se aplică în cazul rețelelor sociale. Proprietarul dreptului de autor este, în general, creatorul. Când zicem copyright, primul gând este semnul acesta pe care, dacă vrei să faci mămăligă cu lapte și să o postezi să faci vecinele geloase, îl recunoaștem și ne dă drepturi de creator. Ce protejează drepturile de autor?

  • Fotografii sau imagini încărcate pe social media. Mai țineți minte pozele din 2015/ 2016 când scriam credit George viața mea?
  • Muzica, la fel cum nu se pot utiliza imagini care nu îți aparțin, tot la fel nu se pot utiliza melodii întregi. Se pot folosi clipuri, atât timp cât autorii melodiei sunt menționați. Ți-a blocat până acum Instagram-ul block că ai postat maneaua aia blană la story? Și să știi de la noi că nu există ideea aia că dacă e sub 30 de secunde, se acceptă. Nu, nu se acceptă.
  • În cazul textelor, chiar dacă vorbim de trei cuvinte scrise pe Instagram, acest text este încă protejat de drepturi de autor și nu poate fi copiat de terțe părți fără autorizația autorului.

Un copywriter sau un content writer este responsabil cu redactarea articolelor pe internet. El este fericitul câștigător care face descrieri pompoase sau amuzante pentru Instagram sau orice alt canal pe care brandul îl folosește. Mai precis, responsabilul pentru crearea conținutului. Redactarea pe diverse teme pentru blog-uri, pagini web sau orice alt conținut redactat. Content writerul scrie conținut lung și explicat, iar copywriterul din ăla pe scurt, de reclame, mai degrabă (vezi mai multe detalii aici).

Cine deține conținutul odată ce acesta a fost redactat?

În mod normal, lucrezi pentru cineva, iar acest cineva din ecuație va dori să dețină controlul asupra conținutului pe care tu îl scrii, chiar dacă ți-a luat 10 zile să îl redactezi. Acest lucru se clarifică în contractul pe care îl semnați prin care se stipulează cine e creatorul materialului, tu sau clientul. Pe modelul, clientul nostru stăpânul nostru, atât timp cât te-a plătit, tu trebuie doar să îți faci meseria. Ce trebuie să faci este să specifici clar în contractul de prestare servicii ce îți dorești să se întâmple odată ce materialul ajunge la client. 

Pot clienții să se autointituleze pe materialele pe care eu le-am scris pentru ei?

Categoric, normal, absolut, atât timp cât acest aspect este stipulat în contract. Dacă tu le-ai zis “ba nene, e al tău”, atunci ei au puterea de a face orice cu conținutul pe care tu l-ai scris, acest lucru însemnând chiar folosirea materialului pe numele lor. Termenii de utilizare, pe care i-ai gândit de comun acord cu clientul, trebuie să menționeze restricțiile asupra publicării materialelor. Aici pot fi incluse restricții asupra rolului asumat, uzului comercial sau asupra distribuirii materialului.

Practic, tu ești contractat pentru un serviciu de scriere private label sau cum se mai numește pompos ghost writer, adică tu scrii, iar altcineva își pune numele acolo.

Pot să utilizez pasaje din articolele scrise de mine pentru clienți pe site-ul propriu?

Din nou, depinde de ceea ce este stipulat în acordul dintre voi. Dacă clientul deține în totalitate articolul, odată cu realizarea plății, atunci trebuie să ceri permisiunea pentru a republica materialul pe site-ul propriu, chiar dacă este folosit doar în scopuri promoționale. Se recomandă includerea unei clauze în contract referitoare la drepturile de expunere prin care ți se oferă garanția că poți sa îți postezi materialele realizate de tine în portofoliul tău online.

Dacă ai făcut copy pentru o campanie virală, precum VW cu ”think small” în 1959, parcă ai vrea să o pui în portofoliu.

Pot vinde articolul sau materialul din nou unui alt client?

În mod normal, nu. Dar, din nou, acest lucru depinde de termenii acordului pe care îl ai cu clientul. 

Dacă nu ai acordat clientului drepturi de proprietate deplină asupra conținutului și cu condiția ca termenii clientului tău să nu precizeze altfel, atunci poți fi liber să vinzi lucrarea originală sau chiar o versiune modificată.

Ce trebuie să fac dacă munca mea pentru un client este copiată sau plagiată?

Dacă îți vezi munca copiată fără permisiunea ta, bineînțeles, trebuie să vezi dacă totul a plecat de la client, că poate peste noapte era la un pahar de vin și și-a dat acordul pentru publicare. 

Drepturile de autor sunt încălcate în momentul în care restricțiile stipulate în contract, încheiat între tine și client, sunt încălcate. Pe românește, dacă Ionel îți fură nevasta, te duci după el, nu? Și mai ceri și despăgubiri pentru că tu ai iubit-o și ai investit timp și efort în ea.

Pot subcontracta un material altui freelancer?

Tu poți, dar vrei? Cam cât de mișto e să-ți vinzi materialul către altcineva și să se prindă clientul? Trebuie să fii sigur că ai acorduri cu contractanții în care trebuie să scrie cum va fi utilizată munca freelancer-ului.

Teoretic, mai ales când ai proiecte foarte complexe, este normal să subcontractezi bucățele din el mai departe. Doar că trebuie să te asiguri că ai contracte bine scrise și cu cei implicați, ca să poți da către clientul tău mai departe respectivele materiale.

Sunt responsabil pentru acuratețea oricăror afirmații făcute în conținutul sau copia mea?

Da, ești responsabil pentru asigurarea faptului că munca ta este exactă și nu induce în eroare. Ar trebui să cercetezi subiectul și să verifici acuratețea conținutului. Nu poți face declarații false sau promisiuni înșelătoare, nu poți oferi garanții false.

Dacă redactezi copii publicitare sau conținut de site, asigură-te că ai instrucțiuni clare de la client și descrieri exacte ale bunurilor și serviciilor care sunt vândute. Asigură-te că aceste instrucțiuni și descrieri sunt în scris și să păstreze copii ale acestora doar în cazul în care se face orice cerere. Când finalizezi formularea, asigură-te că clientul a citit conținutul și că este de acord cu toate descrierile utilizate și cu limbajul folosit.

Asta pentru că dacă tu ai scris copy pentru o cremă miraculoasă care topește ridurile și clienții dau în judecată producătorul că de fapt crema nu face nimic, ar fi bine să eviți să fii dat în judecată că tu ai scris bucata aia, nu?

Sfatul avocatoo: bagă și tu în contract niște clauze de disclaimer, adică să îi zici clientului că el răspunde pentru respectivul conținut și pentru informațiile pe care ți le furnizează. La fel, la final, când îi predai conținutul, asigură-te că el răspunde pentru aceste informații când vor ajunge cumva în spațiul public și că nu mută pisica la tine în ogradă.

Dacă vreau să nu existe discuții în viitor, ce documente trebuie păstrate? 

Trebuie să păstrezi întotdeauna o copie a:

  • contractului de prestări servicii de copywriting (semnat de client)
  • oricăror instrucțiuni sau e-mailurilor relevante de la client
  • notelor, documentelor de cercetare și referințelor utilizate
  • versiunii finale a lucrării

PS: avem un contract extrem de bun să-l folosești, pe care îl găsești aici.

Pot fi tras personal la răspundere pentru materialul meu?

Da, în funcție de problemă, poți fi răspunzător pentru erori, neglijență și declarații false, înșelătoare sau chiar defăimătoare. Pentru a atenua acest lucru, trebuie să ai un contract semnat cu clientul tău, care include o clauză de „limitare a răspunderii”. 

În cazul în care o cerere se face împotriva ta, această clauză ar trebui să limiteze răspunderea ta financiară. În plus, ar trebui să ai instrucțiuni clare, scrise de la client, aprobarea formulării finale utilizate și documentarea oricăror reclamații făcute.

Mai ții minte ce scriam un pic mai sus la disclaimere? Bingo.

Ce se întâmplă dacă clientul meu modifică materialul pe care l-am scris pentru el și este ulterior dat în judecată pentru defăimare sau publicitate înșelătoare? 

Acordul tău de redactare sau scriere de conținut cu clientul tău ar trebui să includă o clauză „fără răspundere”. Acest lucru vă oferă protecție atunci când sunt efectuate modificări asupra materialului fără consimțământul tău sau cunoștințele tale sau dacă materialul este utilizat incorect.

Și, cum spuneam, e bine ca versiunea finală să se predea pe un proces-verbal sau orice altă formă de aprobare, ca anexă la contract. Nu de alta, dar să știi exact ce ai livrat și când.

Photo by energepic.com from Pexels

Pot menționa concurenți sau mărci concurente în materialul meu?

Nu există o formulare cât mai adecvată pentru a menționa concurenții sau mărcile concurente. Orice observație pe care o scrieți despre concurenți va fi atent examinată de către acești concurenți și va trebui să aveți dovezi puternice pentru a le susține. Adică, adevărul primează, altfel c`est la vie!

Nu uita că totuși trebuie să respecți regulile privind publicitatea înșelătoare și cea comparativă.

Pot folosi imagini de pe Internet pentru a ilustra articolele sau conținutul meu?

Dacă alegi să incluzi imagini pentru conținutul pe care îl redactezi, asigură-te că:

  • imaginile sunt ‘Royalty Free’
  • imaginile sunt disponibile sub licența Creative Commons
  • clientul tău deține drepturile de utilizare a imaginilor

Dacă achiziționezi imagini în numele clientului, asigură-te că drepturile pe care le achiziționezi sunt fie transferate clientului, fie achiziționezi drepturile de licențiere în numele clientului. În caz contrar, poți să te trezești cu conținutul blocat pentru că, ce să vezi, clientul nu are dreptul de a utiliza imaginea dacă a fost achiziționată și licențiată numai pentru tine.

Ar trebui să-i fac pe clienții mei să semneze un Contract de Content Writing?

Da, absolut. Pentru propria ta protecție, clientul trebuie să recunoască termenii Contractului. Verba volant, scripta manent. Dacă trimiți mai înainte către client o ofertă sau propunere de colaborare, asigură-te că această ofertă se va regăsi anexă la contract.

  • utilizarea unui serviciu eSignature (semnăură digitală)
  • semnarea, apoi scanarea / fotografierea și trimiterea e-mailului meu
  • acord de recunoaștere prin e-mail, sau
  • checkbox la contractul de content writing (mai ales dacă îl închei online)

Fiecare dintre aceste metode oferă diferite tipuri de protecție, dar dacă nu ai nicio dovadă de acord, termenii pot fi anulați.

Ce clauze ar trebui să includă Contractul meu de Content Writing / Copywriting?

Contractul tău de Content Writing trebuie să includă:

  • dreptul de proprietate asupra conținutului pe care îl produci
  • orice restricții privind atribuirea, utilizarea comercială, utilizarea ilegală, etc
  • protecția împotriva despăgubirii pentru utilizarea materialului pe care nu îl poți, controla
  • clauza „drepturi de redare” care îți permite dreptul la distribuire a materialului în propriul portofoliu online, în scopuri de promovare a serviciilor
  • “limitarea răspunderii” clauză care limitează dezavantajul financiar în cazul în care a acționat în justiție
  • clauza de „fără răspundere” dacă lucrarea ta este modificată sau utilizată necorespunzător
  • confidențialitatea oricăror informații sensibile de afaceri pe care le primești de la client.

Ar trebui site-ul să includă termenii și condițiile mele de content writing / copywriting?

Yasss, queen! Legislația privind consumatorii impune ca întreprinderile de comerț electronic să își publice termenii, care includ o declarație de confidențialitate. Trebuie să te asiguri că termenii sunt clar stabilite și înțelese de către clienți.

Dacă ai un site prin care furnizezi servicii de content writing sau copywriting, spune clar, în mod răspicat, care sunt acelea.

Ce acorduri sau notificări legale ar trebui să folosesc în afacerea mea de copywriting / content writing?

Iată acordurile și notificările legale pe care le recomandăm pentru afacerea ta de copywriting

  • Contractul de Copywriting / Content Writing: Aceasta clarifică detaliile de copywriting și servicii de scriere de conținut pe care le oferi. Este important ca acest contract să includă clauze privind declinarea responsabilității, limitarea răspunderii și drepturile de afișare.
  • Termenii ofertei: Practic tot ce trebuie clientul să respecte pe baza bugetului pe care l-a ofertat. Nu, boy, nu ai voie să faci ce vrei cu munca mea, otherwise you pay me more.
  • Politica de confidențialitate, adică “shut your mouth dacă nu ai aprobare să faci publice materialele mele”. 

Folosind aceste acorduri legale și notificări în afacerea ta de freelance copywriting sau content writing, poți avea siguranța că ești profesionist în ceea ce faci. În plus, nimeni nu are nevoie de pagube, deci tot ce faci este doar să eviți problemele juridice și să te protejezi de neprevăzut.

Better safe, than sorry. U know what I’m saying?


La Avocatoo suntem specializați în industrii creative și te ajutăm să-ți protejezi creația și afacerea. Scrie-ne și hai să discutăm.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    *

    code