dizolvare lichidare

Radierea prin dizolvare si lichidare simultana sau Cum renuntam la un business?

3 minute • Ruxandra Visoiu • 01 martie 2017


In antreprenoriat, inceputul este mereu plin de entuziasm. Facem planul de afaceri, alegem partenerii, colaboratorii, infiintam societatea si ne avantam cu curaj in economia de piata.

Dar lucrurile nu merg intotdeauna asa cum ne asteptam. Pot aparea neintelegeri grave intre asociati, oportunitati mai bune de business sau descoperim pur si simplu ca nu suntem facuti sa conducem o firma.

In situatii precum cele de mai sus, solutia poate fi radierea societatii, prin lichidare si dizolvare simultana, conform art. 235 din Legea nr. 31/1990. Aceasta procedura este aplicabila pentru firmele tip SNC, SCS, SRL, SA şi SCA. Procedura este relativ simpla si rapida (desi, fie vorba intre noi, infiintarea unei societati este mult mai usoara si rapida decat radierea sa).

Din pacate, in unele cazuri clientii ajung la noi bulversati in urma unor sfaturi mai putin pertinente, facadu-se confuzii grave intre institutiile juridice. Pentru a clarifica situatia, radierea firmei prin lichidare si dizolvare simultana este diferita de:

  • Suspendare: asa cum ii arata si numele, suspendarea este doar o solutie temporara pentru un business fata de care nu mai exista interes. Suspendarea poate dura maxim 3 ani. Daca insa firma este “uitata” mai mult de 3 ani, consecintele pot fi foarte grave pentru asociatii si administratorii sai, incluzand amenzi din partea autoritatilor si cazier fiscal.
  • Insolventa: procedura insolventei intervine doar daca societatea nu mai are suficiente fonduri pentru a-si plati datoriile, in cazurile prevazute expres de Legea nr. 85/2014 – fata de dizolvarea cu lichidare simultana, ce nu presupune obligatoriu existenta unor datorii. In cele mai multe cazuri, societatea in insolventa are datorii de peste 40.000 lei, iar creditorii sai ori chiar societatea insasi solicita insolventa in instanta.
  • Dizolvarea si lichidarea, cu numire de lichidator: contrar unei erori comune, dizolvarea voluntara a societatii nu impune in mod obligatoriu numirea unui lichidator. Daca asociatii ajung la un acord privind impartirea bunurilor ramase din societate, serviciile unui lichidator nu sunt necesare. Dar daca asociatii nu se inteleg pe acest aspect, procedura de radiere va fi mult mai complicata, implicand de multe ori si instanta de judecata.

Daca alegeti calea radierii societatii, prin dizolvare si lichidare voluntara, veti parcurge urmatorii pasi:

  • Depuneti la Registrul Comertului o cerere de inregistrare a radierii, impreuna cu Hotarea Asociatilor in acest sens. Daca firma are datorii, se va depune si acordul creditorilor privind stingerea sau regularizarea acestora.
  • Asteptati sa treaca 30 de zile de la publicarea hotararii de mai sus in Monitorul Oficial. In acest termen, creditorii pot depunde opozitie la dizolvarea societatii.
  • Depuneti la Registrul Comertului cererea de radiere  societatii, impreuna cu Hotararea Asociatilor de repartizare a activelor. Veti depune de asemenea si bilant de lichidare (intocmit de contabil), in copie, precum si certificatul de inregistrare al firmei si constatoarele, in original. Atentie! Banii nu sunt considerati active, deci daca societatea a ramas doar cu sume in cont sau cash, fara alte bunuri, nu se va depune raport de repartizare a activelor.

Si in toate cazurile, nu uitati – infiintarea unei societati aduce cu sine si numeroase responsabilitati. Iar o societate ‘abandonata’ nu dispare de la sine.

Pare complicat? Pentru noi nu este. Daca aveti intrebari sau aveti nevoie de ajutor cu privire la cele de mai sus, nu ezitati sa ne contactati.  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *