red bull avocatoo marca

Red Bull își păstrează aripile, dar le pierde culoarea

5 minute • Ana-Maria Udriste • 04 august 2019


Într-o decizie a CJUE, se reiterează importanța unei culori de a fi distinctivă și precisă pentru a elimina monopolul asupra culorilor.

Zile negre pentru RedBull. Sau lipsite de culoare. În decizia finală, CJUE a lăsat fără protecție culorile care au făcut celebră băutura energizantă.

Aripi necolorate

RedBull și-a protejat cu succes aripile care l-au făcut celebru, însă a pierdut bătălia pe culoarea albastră/argintiu. Curtea de Justiție a UE a soluționat săptămână (29 iulie 2019) recursul privind înregistrarea mărcilor Red Bull, după ce a fost în asentimentul deciziei Tribunalului de Primă Instanță din 2017, conform ”căreia combinațiile de culori nu sunt suficient de clare și precise și, prin urmare, nu sunt în măsură să funcționeze ca mărci comerciale.”

Securizarea culorilor și a combinațiilor de culori ca mărci comerciale nu este un efort ușor. Criteriile de înregistrare a acestor mărci sunt stabilite în mod intenționat foarte sus, deoarece, din perspectiva interesului public și a concurenței libere, registrele de mărci nu doresc să faciliteze monopolizarea unei combinații de culori sau culori (pentru că așa ai ajunge în situația în care nu mai poți folosi nicio culoare).

Ca regulă generală, o culoare (combinație) poate fi înregistrată ca marcă atunci când a dobândit caracter distinctiv prin utilizare. Aceasta înseamnă că publicul relevant a început să recunoască marca pentru anumite bunuri și/sau servicii ca provenind de la o anumită companie (de exemplu, portocaliul Orange sau roșul Coca-Cola).

În plus, culoarea (combinația) trebuie să fie reprezentată într-un mod clar și precis. Această cerință este adesea îndeplinită prin includerea codului de culoare și/sau a unui eșantion de culoare ca parte a descrierii mărcii comerciale.

Culorile RedBull

culorile redbull cjue
Doza redbull clasica – sursa

Red Bull a înregistrat două mărci comerciale color la EUIPO. Prima marcă UE a fost înregistrată în 2002 pentru băuturile energizante din clasa 32. Conform descrierii, mărcile comerciale au căutat să protejeze culorile albastru (RAL 5002) și argint (RAL 9006). De asemenea, a descris raportul culorilor ca fiind „aproximativ 50% -50%”.

Prima marcă înregistrată de redbull la euipo

A doua marcă europeană a fost înregistrată în 2010 pentru aceeași clasă de mărfuri și a fost descrisă ca albastru (Pantone 2747C) și argintiu (Pantone 877C). În plus, descrierea a precizat că „culorile vor fi aplicate în proporție egală și juxtapuse una cu cealaltă”.

a doua marca inregistrata de redbull la euipo

Red Bull avea dreptate să utilizeze codurile de culoare din aplicația de marcă comercială. De asemenea, marca de băuturi energetice a prezentat o reprezentare grafică a culorilor (foto mai sus), așa cum era necesar înainte de punerea în aplicare a Directivei UE privind mărcile comerciale. Cu toate acestea, potrivit Hotărârii din 2017 a Tribunalului, Red Bull nu și-a asumat obligația de a reprezenta combinația de culori într-un mod clar și precis.


Ultimele articole publicate pe blog:

Nevoia de a fi clară și precisă

Așa cum am menționat mai sus, prima cerere de înregistrare pentru o marcă UE a RedBull a descris raportul culorilor ca fiind de aproximativ 50% -50%. CJUE a găsit cuvântul „aproximativ” ca reprezentând o lipsă de precizie în reprezentarea grafică, deoarece permite aranjarea diferită a culorilor în cauză (în funcție de așezare, poziționare, elemente pe care este pusă etc.)

În cea de-a doua cerere de înregistrare , Red Bull a indicat că „culorile [ar fi] aplicate în proporție egală și juxtapuse între ele”. Aici, CJUE a remarcat că juxtapunerea poate lua diferite forme, dând naștere la diferite imagini sau machete, în același timp fiind în aceeași proporție. Prin urmare, s-a constatat că descrierea celei de-a doua cereri de înregistrare nu este suficient de clară și precisă.

Demonstrarea caracterului distinctiv prin utilizare

RedBull a prezentat dovezi care să susțină afirmația că combinația de culori a dobândit caracterul distinctiv prin utilizare (pentru că, să fim serioși, cine nu se duce cu gândul la RedBull când vede culorile argintiu – albastru?). Cu toate acestea, dovezile au arătat mărcile reproduse într-un mod care a fost considerabil diferit de juxtapunerea verticală a celor două culori prezentate în reprezentarea grafică.

În decizia de săptămâna trecută (29 iulie), Curtea de Justiție a UE a fost de acord cu argumentele Tribunalului și a respins apelul RedBull, declarând efectiv cele două mărci comerciale invalide.

Hotărârea subliniază încă o dată importanța unei strategii bine luate în considerare a mărcilor de culoare, incluzând modul în care mărcile sunt utilizate odată înregistrate.

Te ajutăm să-ți protejezi marca la nivel național și european. Hai să lucrăm împreună!

avocatoo consultanta online juridic

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *