gvb

Revizuirea contractelor – la ce trebuie sa fim atenti

6 minute • Ana-Maria Udriste • 04 iunie 2017


Există câteva lucruri pe care fiecare avocat trebuie să le poată face. Cum ar fi sa raspunzi la intrebarile venite din partea prietenilor privind inmatricularea unei societati sau demisia de la locul de munca. Sau sa stii pe de rost cate puncte amenda/penalizare primesti pentru toate contraventiile rutiere. Și sa revizuiți un contract.

Fiecare avocat ar trebui să poată revizui un contract.

Uneori, un potențial client îmi va spune că are nevoie de un avocat pentru a revizui un contract, dar dorește doar pe cineva care are cunoștință despre industria sa specifică, fie că este vorba de modă, mobilier, vopseluri, medicamente, fascism, antifascism sau orice altceva.

Cu toate acestea, de multe ori, domeniul de activitate sau alte dispoziții specifice industriei apar in preambulul contractului, pentru ușurința actualizării și/sau revizuirii, și va consta mai ales în chestiuni legate de afaceri, mai degrabă decât în probleme juridice, iar termenii contractuali standard nu vor fi considerabil diferiti de orice alt contract din industrie (sa ne gandim de exemplu la contractele de creditare sau la cele de inchiriere din spatii comerciale).

Nu spunem că termenii si clauzele sunt la fel peste tot – departe de acest lucru – dar elementele de bază rămân aceleași, deci indiferent de subiect, fiecare avocat ar trebui să poată face câteva comentarii constructive.

În acest spirit, mai jos este un ghid pentru revizuirea contractului, care este larg aplicabil, indiferent de subiect.

Asigurați-vă că clientul dvs. poate ieși din contract. Acest lucru este cel mai important. Am avut clienți – și am făcut-o chiar eu – care au schimbat în timp plățile și alte provizioane fără să se mai întoarcă și să privească la contractul inițial. Dar, odată ce cineva încearcă să iasă dintr-un contract, poți fi siguri că ambele părți vor examina în detaliu secțiunile relevante, deci trebuie să fii extra-sigur că spun ceea ce crezi că spun. Voi merge atât de departe încât să spun că singura dată când cineva din viitor va analiza un contract executat este probabil atunci când o parte încearcă fie să iasă din contract, fie să il modifice. “Urăsc acest furnizor. Scoateți-mă din acest contract.” Insistaț la 30 (sau 15) zile pentru incetarea contractului, iar dacă nu puteți obține acest lucru din start, următorul lucru mai bun este să aveți o perioadă de incetare de 30 de zile după un an contractual.

Termeni de reînnoire. Continuând aceeași conversație de mai sus. Urmăriți contractele pentru întreținere permanentă, în care reînnoirile se efectuează automat, cu excepția cazului în care se face o notificare într-o fereastră foarte îngustă (“între orele 15:00 și 17:00 în ziua care este treizeci și șapte de zile înainte de sfârșitul mandatului”) și, de asemenea, Clientul dvs. poate renunța la orice reînnoire automată. Pe de altă parte, în cazul în care relația de afaceri infloreste, atunci părțile probabil nu vor deranja să ia orice acțiune pentru a reînnoi contractul și este întotdeauna o idee proastă sa ai un contract acolo, care teoretic a incetat , dar in baza caruia se desfasoara relatia. Asadar, desi reînnoirile automate nu sunt un lucru rău, asigurați-vă că Clientul dvs. poate ieși.

Rezilierea. Puteți vedea problema aici? A nu putea să-ți scoți clientul dintr-un contract rău va face ca clientul să-ți blesteme numele în fiecare lună când acel ordin de plata catre furnizorul pe care nu-l poate suporta. Asigurați-vă că contractul vă permite incetarea imediat in favoarea clientului în cazul unei încălcări sau dacă este prea mult, sa stabiliti o perioada de preaviz foarte scurta cu mentiunea ca și contractul se termină foarte curând după încheierea perioadei de preaviz. Nu sunteți de acord cu o perioadă de preaviz de 30 de zile și apoi să faceți din nou o notificare după perioada de preaviz și apoi sa așteptați încă 30 de zile pentru a termina definitiv. Spune-le că este inacceptabil.

Transfer. Asigurați-vă că clientul dvs. nu are nevoie de consimțământul celeilalte părți pentru a face orice fel de “sarcină” care este doar rezultatul unei reorganizări corporative și, de asemenea, fortati pentru a nu avea nevoie de consimțământ în cazul în care clientul dvs. este cumpărat, intrucat sa obtii un acord de la toți cei aflați în mijlocul unei tranzacții de fuziuni și achiziții este aproape imposibil.

Despăgubiri. Dacă clientul dvs. este singurul responsabil pentru despagubiri, eliminati prevederea sau, în caz contrar faceți-o reciproc. Dacă situația este de așa natură încât cealaltă parte nu va fi niciodată cauza oricărei răspunderi pentru clientul dvs., faceți-o oricum reciprocă.

Colectarea cheltuielilor. Faceți orice parte care nu plătește (sau nu isi executa contractul) responsabila pentru cheltuielile legale (și celelalte) legate de viitoarea obligare la plata/executare a contractului. Se întâmplă foarte rar ca aceste cheltuieli să fie efectiv plătite de cealaltă parte, însă această dispoziție este adesea folosită ca o “nuia” pentru a obține o parte din plata (de exemplu, “Dacă vă dau în judecată va trebui să plătiți cheltuielile juridice asa cum prevede Contractul, așa că ar fi bine să plătiți acum ceea ce datorați acum“).

Legea aplicabilă și competența. Schimbarea la competența care aparține clientului Dvs. Dacă acest lucru nu este acceptabil, incercati, acolo unde este posibil, sa alegeti o competența neutra pentru ambele parti (chiar si o clauza arbitrala, de ce nu?!). Nu vrei să fii în curtea celeilalte parti pentru a lupta pentru o problemă juridică.

Notificare. Furnizați notificări prin e-mail, pentru că așa comunică toată lumea în aceste zile și nu doriți ca cealaltă parte să spună mai târziu că contractul nu a fost încheiat în mod corespunzător, deoarece a fost notificat prin e-mail, iar in contract se prevede că trebuie să fie furnizat manual sau prin corespondență. De asemenea, scrieți că o copie a oricăror notificări se adresează atât clientului cât și avocatului. Este ca publicitatea gratuită.

În afară de cele de mai sus, o mulțime de contracte date spre revizuire utilizează doar bunul simț. Ce face clientul dvs. și care sunt nevoile clientului dvs. în ceea ce privește acest contract?

Adaptat de la Above the Law.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *