pexels photo 2

Te gandesti la Black Friday? Vezi si ce drepturi ai!

5 minute • Ioana Grosu • 16 noiembrie 2016


Incepand cu data de 18 noiembrie, marii retaileri au anuntat reduceri (masive, zic ei!) de Black Friday.

In valtoarea emotiilor si a freneziei cumparaturilor la un click distanta (sau la distanta de doar o tigaie), ar trebui sa ai in vedere si drepturile pe care le ai atunci cand cumperi la distanta. Chiar daca produsul are un pret mai mic decat in mod normal, nu inseamna ca drepturile tale in calitate de consumator se diminueaza.

Pasul 1: Termeni & Conditii

Stiti voi, alea peste care dam mereu “I agree” cand trebuie sa instalam un program.

Citirea informatiilor continute in Termeni si Conditii in totalitate si intotdeauna inainte de a achizitiona produsul sau serviciul (de preferat cu o seara inainte).

Pasul 2: Verificarea datelor despre operatorul economic

Cu totii avem experienta produselor electrocasnice cumparate de pe te miri ce site-uri care nu exista, ah?

Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii cu privire la următoarele tipuri de informații:

  1. Datele de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale și cel de inregistrare fiscala etc) + date de contact (nume, adresa geografica, telefon, adresa de e-mail)
  2. Caracteristicile esentiale ale produsului:
    • prețul cu toate taxele incluse = prețul total = format din pretul produsului sau serviciului, taxa pe valoare adaugata care poate fi inclusa sau nu in pretul produsului, taxele de livrare si eventuale alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie sa va informeze si sa va ceara acordul inainte de a da click pe butonul“cumpara”
    • dacă cumpărați conținut digital ( jocuri, cărți, muzică, software) – informatii despre modul in care conținutul digital poate fi folosit, interoperabilitatea relevanta – mediul hardware și software standard cu care conținutul digital este compatibil (sistemul de operare, versiunea necesara și anumite caracteristici hardware), eventualele restictii tehnice.
  3. Cheltuielile de livrare, daca este cazul;

*mențiune: Comerciantul trebuie sa va informeze despre modalitatile de livrare disponibile si pretul aferent acestora chiar in pagina de prezentare a produsului

4. Modalitatile de plata si de livrare;
5. Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
6. Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
7. Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului;
8. Condiții garanție

!! GARANȚIA LEGALĂ =  minim doi ani. !!

  • bunurile defecte sa fie reparate sau inlocuite in termen de doi ani de la cumparare in intreaga Uniune Europeana. Daca repararea sau inlocuirea nu este posibila, aveti dreptul la o rambursare sau o reducere de pret.
  • termenul de garanție legală nu poate fi micșorat de către comerciant (cum mai zic, de exemplu, unii importatori de produse IT din SUA)

GARANȚIA COMERCIALĂ = angajament asumat de vanzator sau producator fata de consumator, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta[1]


Important: 

  • Verificati inainte ce servicii sunt oferite in garantie si ce defecte si situatii sunt acoperite
  • Verificati cine ofera garantia comerciala (numele si datele de contact ale garantului)
  • Verificati care e durata si momentul de intrare in vigoare a acesteia.

Condiții de returnare

  • dispuneti de 14 zile in care puteti sa va razganditi.
  • returnarea produselor se face la adresa indicata de comerciant +  achitand taxa de transport + fara sa motivati renuntarea la achizitie.
  • operatorul economic trebuie să vă ofere actul care să ateste retragerea (formular de retragere sau declarație – unii comercianti folosesc mail-urile)

 

Important:  dacă comerciantul nu a furnizat în mod clar informații despre dreptul de retragere din contract,   puteti returna produsul în termen de un an, calculat din momentul in care consumatorul  primeste produsele.

[ulp id=’q8hcMHzmRyFnyoXV’]

De reținut:  Exista produse in cazul carora nu este aplicabil dreptul de retragere!

Printre astfel de produse se numără :

  • cele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid (precum alimentele perisabile);
  • cele care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consumator (precum lenjeria intima, periuta de dinti etc.)
  • produsele care au fost executate dupa specificatiile consumatorului;
  • ziarele sau periodicele care nu au fost livrate in baza unui abonament;
  • furnizarea de continut digital care nu este livrat pe un suport material, daca livrarea a inceput cu acordul expres al consumatorului;

 

perioada de returnare a banilor = 14 zile din momentul retragerii.

Important: Asigurati-va ca in pretul de rambursare a fost inclus si costul livrarii.

Pasul 3: Plasați comanda
Repede, repede, pana nu se epuizeaza.

Pasul 4: Documente

Tipăriți la imprimantă comanda dumneavoastrăa și clauzele și condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situația în care ulterior aveti de rezolvat o disputa cu comerciantul.

[1] Art 19-22 legea 449/2003, republicata 2008 si modificata deja prin OUG 174/2008
Surse:

  1. OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii
  2. http://www.anpc.gov.ro/articol/746/pe-scurt-despre-drepturile-consumatorilor-la-achizi-iile-online
  3. http://www.anpc.gov.ro/articol/852/sfaturi-pentru-consumatori–atentie-la-cumparaturile-de-black-friday

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *