Sediu social SRL

Unde poate avea sediul social un SRL?

5 minute • Ana-Maria Udriste • 12 martie 2019


Întrebare venită pe adresa redacției: vreau să înființez o firmă și nu știu unde să-mi aleg sediul social. Ce opțiuni am?

Când vrei să înființezi o firmă, este foarte important unde alegi sediul social pentru că la în România, spre deosebire de alte țări, sediul social al firmei trebuie să fie fizic, iar nu o cutie poștală destinată corespondenței. Spre exemplu, aici vor veni inclusiv inspectorii ANAF să efectueze inspecțiile, dacă e cazul.

Când alegi un sediu social ai următoarele opțiuni:

  • locuință (apartament)/casă a ta sau a unei alte persoane apropiate/cunoscute;
  • un spațiu închiriat special în acest scop (spațiu comercial) sau un co-working space/hub;
  • sediul la cabinet de avocat.

Ce trebuie să știi despre alegerea sediului?

Documente necesare

În cazul unei locuințe/spațiu comercial, este nevoie de un contract de comodat sau un contract de închiriere.

Contract de comodat = te poți folosi de spațiul respectiv fără să plătești o sumă de bani.

Contract de închiriere = ca să te poți folosi de spațiul respectiv trebuie să plătești o sumă de bani.

Pentru a încheia un contract de comodat sau de închiriere, vei avea nevoie de la proprietar/persoana care îți dă bunul spre închiriat de dovada dețtinerii și folosirii spațiului de acesta (contract de vânzae, titlu de moștenitor, contract de donație, hotărâre judecătoarească etc.).

În cazul în care alegi să ai sediul la un cabinet de avocat, vei încheia un contract de asistență juridică cu acesta, pentru a îți stabili sediul acolo.

Acordul vecinilor

În cazul în care spațul pe care dorești să-l stabilești ca sediul social este într-un bloc, indiferent că are destinație de spațiu comercial sau nu, ai acordul și de acordul vecinilor pe care îi deranjezi (am scris mai multe despre acest subiect aici).

În cazul în care nu desfășori activitate la sediu, atunci vei da o declarație pe proprie răspundere în care vei preciza acest lucru și nu mai este necesar acordul vecinilor. Însă doar dacă nu ai activitate acolo.

Perioada sediului social

Perioada sediului social rămâne la alegerea părților, însă are anumite particularități:

  • la contractul de comodat, aceasta poate fi pe durată limitată sau nelimitată
  • la contractul de închiriere, aceasta poate fi maxim 49 ani (se aplică astfel regulile de la locațiune conform Codului Civil)
  • în cazul sediului social ales la un cabinet de avocat, perioada este de maxim 1 an, cu posibiliatea mutării sediului ulterior la un alt cabinet de avocat, tot pe perioadă de un an.

Câte firme pot fi într-un spațiu?

Răspunsul este: atâtea cât permite spațiul respectiv.

În cazul în care la sediul social respectiv mai sunt și alte persoane juridice care-și desfășsoară activitatea acolo, proprietarul spațiului sau administratorul societății/viitoare societăți va trebuie să dea la notar o declarație de nesuprapunere prin care declară că în spațiul respectiv pot funcționa mai multe societăți.

Update 2020: prevederea de mai sus nu mai este necesară dacă firmele nu au activitate la sediul respectiv. Reglementarea spune că putem avea oricâte firme în același spațiu, fără a fi necesare și alte operațiuni sau declarații. Cu toate acestea, la momentul redactării articolului, practica Registrului Comerțului este neunitară, iar unele județe încă mai cer declarația de nesuprapunere.

Bine de știut:

(1) Nu trebuie să ai activitate declarată la sediu dacă nu vrei acest lucru. Poți să îți autorizezi activitatea și la terți/punctul de lucru.

(2) Este bine ca sediul social să fie ales într-un loc unde să ai acces destul de rapid la corespondența care-ți vine acolo.

(3) Dacă alegi să ai sediul la un avocat și aplici pentru un cod de TVA, este important să știi că au existat cazuri în care ANAF-ul a considerat că îți trebuie neapărat activitate la un punct de lucru.

Atenție! 

(1) Este foarte important să stabilești exact pe ce perioadă vrei să ai sediul social și să urmărești acest termen. O firmă cu sediul expirat poate fi declarată inactivă fiscal de către ANAF și astfel să nu mai poți înființa o altă firmă dacă vrei asta.

(2) Dacă alegi să ai sediul la un cabinet de avocat/societate care se ocupă cu ănchirierea spațiilor pentru sedii sociale, este bine să stabilești o procedură de primire a corespondenței ca să știi clar că vei primi toate documentele care-ți sunt adresare și să nu ai surprize din partea autorităților.

(3) Este foarte important să autorizezi activitățile pe care ai de gând să le desfășori la Registrul Comerțului atunci când înființezi firma/faci o modificare de sediu/punct de lucru. Dacă nu faci, riști ca veniturile tale să fie considerate ilicite în temeiul Legii. 359/2004 si al Legii 12/1990 și să îți fie chiar confiscate.

(4) Autorizarea este o procedură distinctă la Registrul Comerțului și este independentă de autorizarea cerută de alte autorități (cum ar fi licențe, autorizații de funcționare de la Primărie, DSV etc.)

(5) Faptul că ai codurile CAEN scrise în actul constitutiv nu înseamnă că sunt autorizate, trebuie să urmezi procedura pentru autorizare.


Oferim servicii de înființări, modificări, închideri de firme și PFA-uri oriunde în țară, online, fără deplasări inutile.

Scrie-ne pe contact@avocatoo.ro și află mai multe aici.

13 răspunsuri

  1. Buna ziua. Daca am un SRL creat in Romania, si doresc sa creez un SRL in SUA, cu alte cateva persoane, dar sa fie constituit din SRL-urile noastre (fiecare este in alta tara, printre care si SUA), nu din noi, persoane fizice, ci SRL-urile noastre din fiecare tara in parte. Se poate?
    Mentionez ca totul este legal, si cautam sa respectam legile fiecarei tari in parte. Motiv pentru care si intreb.
    Multumesc.

    1. Buna ziua,
      Da, se poate. Asociații pot fi persoane fizice sau persoane juridice, cu respectarea legislației fiecărui stat unde este firma respectivă înmatriculată.

    1. Buna ziua,
      Da, avand in vedere ca sunteti proprietar.
      Daca sunteti chirias, cel mai probabil veti face un contract de comodat cu proprietarul si vi se va spune daca puteti sau nu sa aveti activitae acolo.

  2. Buna,
    Daca am locuinta mea(pe care o impart cu sora mea), dar este intr-un alt judet decat locul unde stau, ce acte imi trebuie si cum se procedeaza?
    Eu o casa in Dambovita, dar stau si lucrez in Bucuresti. La casa din dambovita sta tatal meu.( care mi-ar putea inainta corespondenta) Dar din punct de vedere legal este ok? Trebuie ceva special?

    Multumesc.

  3. Buna ziua! Se poate ca sediul firmei sa fie terenul pe care urmeaza sa fie construita casa ? Detin doar actele terenului momentan.

  4. Bună seara,
    Doresc să obțin câteva informații de la dumneavoastră: Sunt profesor și consilier de dezvoltare personală. Dacă am achiziționat o locuință, de curând, prin Prima Casă (o garsonieră), aceasta poate fi considerată Sediu Social?
    În cazul în care nu desfășor activități doar acasă, ci și la domiciliul elevilor/ beneficiarilor, ce trebuie făcut, pentru a intra în legalitate? Mulțumesc frumos!

  5. Bună ziua,

    Pot să-mi fac un punct de lucru cu spatiu mic de productie pe un teren viran utilizand containere?

    Mulțumesc!

  6. Buna ziua
    In apartamentul proprietate personala am sediul social al unei cumostinte.
    Eu nu mai doresc sa figureze acolo pt c as vrea sa vand acest apartament si din motivul acesta nici nu am mai prelungit contractul de inchiriere.
    Ce demersuri trebuie sa fac ca sa nu mai aparaigurez la taxe si impozite ca se afla acest sediu social si sa nu am probleme la vanzare

    Multumesc anticipat

  7. Buna ziua . Am un apartament pentru vanzare , doar ca aici are baiatul meu sediu si masina pe o firma . Ma afecteaza la vanzare ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *