⬅ ÎNAPOI

Poate fi considerată campania Altex și Playstation 5 ca fiind publicitate înșelătoare?

altex playstation ps5 teapa avocatoo

Update 21.11.2020: conform unei capturi de ecran din data de 19.11.2020, ora 15:58:07, se poate vedea în mod clar cum Altex nu avea niciun banner sau vreo referire la o tombolă, ci doar se putea pune produsul în coș. Așadar, consumatorii nu au fost informați că participă la o tombolă.

De asemenea, Altex a trimis un mail celor care au ”cumpărat” un PS5 prin care îi înștiintează că pot primi banii înapoi dacă dau click pe un link. Atunci când dai click, nu te mai întreabă nimeni dacă ești de acord sau nu, dar te trezești cu banii în cont.

În plus, Altex a spus că a făcut această campanie împreună cu producătorul, adică cu Sony. Asta înseamna că, teoretic, ar putea să răspundă ambele persoane în cazul în care se constată că acțiunea a fost înșelătoare. Mai mult, Sony se poate îndrepta împotriva Altex și pentru alte prejudicii, precum cel de imagine.

Update 20.11.2020: în ciuda faptului că există numeroase plângeri făcute de consumatori împotriva Altex, acesta din urmă iese cu un comunicat de presă în care afirmă, cu nonșalanță că:

Altex, cel mai mare retailer electro-IT din Romania, anunta ca a inregistrat in prima zi de la lansarea oficiala a PlayStation 5 in Romania o cifra record, de peste 5000 de comenzi

Să vii să afirmi, în ciuda tuturor comentariilor negative că ”ai înregistrat o cifră record de peste 5000 de comenzi” este o mișcare cel puțin interesantă din punct de vedere PR-istic.

Astăzi, 19 noiembrie 2020, a avut loc marea lansarea a consolei PS5 în România. Pentru mulți, un eveniment chiar foarte așteptat. Așadar, s-au înarmat cu cardul la purtător, au intrat pe site la altex.ro și au dat să comande consola. Și au și plătit. Doar că și-au luat țeapă. Nemeritată.

Ce a vrut să facă Altex și nu prea i-a ieșit?

Până în jurul orei 18, consolele PS5 de pe site-ul Altex nu puteau fi comandate. Imediat cum s-au pus în „COMANDĂ”, lumea a dat imediat cu cardul și comanda la consola PS5. 

Problema este că atunci când a venit e-mailul de confirmare, s-au trezit oamenii că de fapt au cumpărat șansa de a cumpără consola PS5.

Te-am bulversat, nu? Hai să îți explic mecanismul.

Tu plătești consola Playstation 5, în valoare de 1.999 sau 2.499 de lei. Dar nu o primești atunci, ci … participi la o tombolă, iar un urma acelei tombole vei vedea dacă ai fost norocosul ce a primit șansa de a o cumpăra sau nu. Iar ceilalți vor primi banii înapoi în 3 zile.

Acum, dacă o să te întrebi cine este nebun să dea între 1.999 și 2.499 de lei ca să vadă ”dacă cumva o să-i trimită cineva produsul”, află că și eu am făcut-o acum o lună, când a fost o campanie la On de Roger Federer, numită draw / raffle. Am primit un mail, mi s-a zis că mecanismul este următorul: tu plătești înainte o pereche de adidași, ei vor face o tragere la sorți, iar apoi dacă ai câștigat îți livrează direct adidașii, dacă nu, primești banii înapoi în cont. Vă zic sincer că mi-a părut rău când mi-au venit banii înapoi pe card.

Cam asta a vrut să facă și Altex, doar că nu i-a ieșit. Dar hai să vedem de ce.

Au indus Altex și Playstation consumatorul în eroare?

Hai să aflăm împreună!

Cum arăta pagina la începutul campaniei?

Fix așa. Pe parcurs, pagina a fost schimbată de cel puțin 3 ori, pe repede înainte, conform consumatorilor.

Dacă vorbim de o tombolă și o extragere la sorți, cum să avem un stoc epuizat, nu? Pentru că acolo cumperi intrarea în tombolă: pot fi și 1000 de persoane care plătesc ca să aibă dreptul să cumpere un Playstation 5.

Așadar, de ce avem ”stoc epuizat” vs . ”în stoc”?

Mai mult, dacă aveai consola în Whishlist, atunci puteai da click imediat pe butonul de pre-comandă.

Ori dacă vorbim de o precomandă, nu mai putem vorbi de o participare la tombolă, nu?

Aparent, landing page-ul a fost schimbat de câteva ori. Cel mai probabil primele bucăți au fost epuizate în primele 2 minute astfel încât, ca să nu iasă scandal că nu sunt pe stoc și că ”Altex fură”, au zis să îi lase pe oameni să se înscrie în continuare și să ”facă o tombolă”.

Doar că nu a avut efectul scontat. Comunicatul privind tombola a venit la aproape o oră de când fusese lansată campania. 

Iar acum, consola epuizată este în stoc.

A fost în stoc, s-a cumpărat rapid, a ieșit din stoc, a revenit în stoc.

Cum arată pagina Altex Playstation acum?

Așa arată acum, în prezent.

Asta este imaginea la ora 21:04. Scrie acolo frumos ”comandă”, ”vreau să cumpăr în rate” și mai jos ai un banner, dar care nu spune absolut nimic ca respectivul produs pe care dai click intră la această ”campanie”. Ci doar îmi spune că am o șansă să am noua consolă PS5 direct la mine acasă. Nu are nici măcar o treabă cu opțiunea de a ”comanda” de pe buton. 

Mergem mai departe. 

Când adaug produsul în coș, nu îmi apare și mie un pop-up, nimic, care să-mi zică ”fratello, vezi că îți blochezi banii și nu primești nimic”. Poate că ar fi trebuit să se aprindă un beculeț în creier că ceva nu e în regulă când primești mesaj că nu mai poți adăuga nimic în coș, dar zici că lasă, iei separat încă un controller. 

În continuare, lucrurile stau la fel.

Iarăși, bannerul de mai sus nu are nicio legătură cu produsul pe care îl pun eu în coș. Nu îmi spune nimeni că produsul meu nu va fi livrat imediat ce plasez comanda, iar aceasta este confirmată.

La plată, cel mai interesant este că mă obligă să plătesc doar cu cardul, nu și prin sistem ramburs sau transfer bancar (putem vorbi și de o mică discriminare prin limitarea accesului, dar nu intrăm în această discuție). Dacă nu folosești plata ramburs și e normal pentru tine să plătești online, nici nu observi acest detaliu. 

Dar … ultimul pas este salvator.

Ca să pot plasa o comandă, sunt obligată să fiu de acord cu Termenii și condițiile campaniei ”Rezervă-ți locul în marea tombolă PS5”, de care aflu doar în ultimul pas, când dau acolo cu bifa în blind, pentru că oricum nu sunt atentă. Și oricum, și dacă sunt atentă, mesajul lor e suficient de ambiguu încât să-mi treacă prin cap că dacă cumpăr consola asta o să intru într-o tragere la sorți care-mi dă ocazia să mai câștig una! 

Iar la început, când s-a lansat campania, această căsuță nu era. Tragem concluzia asta și că a fost pusă ulterior, după abonare. Nimeni nu pune un T&C după abonare.

O să revin și la ”Regulament”, dar stai un pic alături de mine, că vorbim de e-mailurile de confirmare a comenzii.

Super, merci, aștept comanda. Reține că aici vorbim iarăși de o altă problemă, pentru că eu nu am finalizat plata cu cardul, respectiv nu am plasat comanda :) Dar hey, Altex așa consideră. Și m-am ales și cu un cont nou automat. 

Dar mai vine un mail! Aici se întâmplă magia!

Primesc un mail, deși repet, nu am finalizat plata, prin care îmi spune că am fost înregistrată la Marea Tragere la Sorți. Ce?! 

Și mai am un asterisc (*) care iarăși nu știu la ce se referă. Eventual la o pasăre măiastră. Însă nici acum, în al 11-lea ceas, nu mă prind dacă extragerea aia e ceva extra sau efectiv mi-am luat o mare țeapă.

Așa că fac și eu ce face orice om zdravăn la cap: citesc Regulamentul! Că o scrie acolo ceva, nu?

Ce scrie în pseudo-regulament?

În primul rând, m-am oprit la S.C. Altex. Societate comercială nu se mai folosește din 2011, când încă eram eu în facultate.

În al doilea rând, spune că regulamentul este autentificat la notar.

Doar că ar fi trebuit să fie pusă pe site și varianta autentificată la notar. Nu doar un copy-paste. Dar plecăm de la prezumția că există un document notarial în spate.

În continuare chestia foarte interesantă care se regăsește în regulament este că nu spune nicăieri că produsele respective, adică consolele sunt disponibile doar prin pre-comandă și prin tragere la sorți.

Dacă mergem pe exemplul pe care l-am dat eu la început cu adidașii mei de la Roger Federer, acolo o să poți să vezi că îți spunea de la bun început modalitatea de funcționare: ”Salut, intri pe site, plasezi o comandă, iar în urma acestei comenzi tu participi la o tragere la sorți. Dacă vei câștiga, produsele se vor livra, iar dacă nu vei câștiga atunci este foarte simplu: îți vor fi returnați banii înapoi în 24 de ore”.

Ce produse participă la ”tombola” Playstation?

Aici avem iarăși o problemă: dacă intrăm pe landing page-ul Altex și Playstation 5, vedem că este vorba de 600 de bucăți clasice și 60 de bucăți digitale. 

În continuare spune doar ”intră în tragerea la sorți pentru noua consolă”. Nu se precizează nicăieri în campanie că ar fi vorba despre ”a cumpăra șansa de a participa la tombolă”.

În regulament în schimb se spune doar că vor exista 2 extrageri:

  • una pentru consola PlayStation 5 – versiune digitala CNSPS51TBDGT
  • una pentru PlayStation 5 – versiune Blue Ray CNSPS51TB.

Produsele Playstation 5 sunt și pe Altex și pe Mediagalaxy?

Cele 600 + 60 de bucăți la care făceam referire anterior sunt pe ambele site-uri cumulate? Regulamentul spune doar că ”Campania se desfășoară exclusiv online pe www.altex.ro si www.mediagalaxy.ro”. 

Se împart frătește, jumi-juma, se pun la comun? Trebuie să precizez în mod expres și foarte clar: (a) produsele care participă la tombolă și cantitatea lor, (b) mecanismul concursului și (c) modalitatea de extragere.

Cum primesc clienții înapoi banii blocați?

Dacă ești declarat câștigător, atunci vei avea posibilitatea de a comanda respectiva consolă Playstation. Sau mai bine zis, să confirmi comanda, în termen de maxim 3 zile. Dacă nu mai vrei consola, pentru că o cumperi până atunci din altă parte, vei primi înapoi banii dați ca avans. Când? Nu se precizează.

Dacă ești necâștigător din prima, atunci ți se vor înapoia banii în termen de 3 zile lucrătoare (bănuiesc că prin aceeași metodă de plată, respectiv pe card, ceea ce va fi aiurea pentru cei care au plătit cu carduri virtuale disposable).

Iar asta înseamnă că până la momentul la care are loc extragerea și + 3 zile după, ai banii blocați, pentru că nu îi poți cere înapoi. Și nu poți face retur la tombolă.

O variantă ar fi să anulezi tranzacția din card și să declari că e fraudă. Asta dacă nu au plecat deja banii din cont.

Ce spune legislația?

Până la urmă a greși este omenește. Având în vedere hype-ul creat în jurul PlayStation 5 mai mult ca sigur că persoanele au așteptat foarte mult acest moment și au dat imediat click pe butonul de comandă sperând că pe 25 noiembrie vor avea produsul, pentru că acolo scrie în site ”că va fi disponibil”.

Nu este pentru prima oară situația când la o anumită dată alegi să precomanzi un produs care va fi disponibil la o dată ulterioară. Doar că trebuie să fii informat despre asta.

Un brand se construiește în timp și să bazează pe încrederea pe care consumatorii și clienții o au față de tine. Este important să cultivi și să investești în această relație, pentru a avea o fundație solidă în viitor.

Știm că timpul este o problemă pentru toți – de multe ori omitem să scriem anumite detalii în dreptul produselor pentru că dorim să le listăm cât mai repede, ca să facem vânzări. Însă este mai bine să fim corecți față de clienți, pentru a duce business-ul mai departe.

Publicitate înșelătoare înseamnă orice publicitate care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora li se adresează sau care iau contact cu aceasta și care, datorită caracterului înșelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din aceste motive, aduce atingere sau poate aduce atingere unui concurent.

La ce trebuie să fim atenți și corecți?

  • caracteristicile bunurilor sau serviciilor, precum: 
    • disponibilitatea, 
    • natura, 
    • modul de execuție, 
    • compoziția, 
    • metoda și data fabricației sau prestării, 
    • dacă acestea corespund scopului, 
    • destinația, 
    • cantitatea, 
    • parametrii tehnico-funcționali, 
    • originea geografică sau comercială sau 
    • rezultatele așteptate ca urmare a utilizării lor sau 
    • rezultatele și caracteristicile esențiale ale testelor sau controalelor efectuate asupra bunurilor sau serviciilor;
  • prețul sau modul de calcul al prețului și condițiile în care se distribuie bunurile sau se prestează serviciile.

Pe toate acestea le regăsim în articolul 5 din Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă. Iar articolul 4 ne spune în mod expres că ”Publicitatea înșelătoare este interzisă”.

Situația din prezent

La momentul scrierii acestui articol, spiritele sunt destul de inflamate de partea consumatorilor, ce mai mulți fiind convinși că și-au luat țeapă.

Încercările de a contacta Altex rămân fără răspuns, la tichete de suport nu răspund și mai mult, șterg comentarii negative de pe pagină.

Toate acestea ar fi putut fi evitate dacă Altex și Playstation gândeau campania pas cu pas și o orientau către consumatori.

Ce pot face consumatorii?

În primul rând să nu crezi că ai picat de fraier. Să modifici de atâtea ori Landing Page-ul până îți dă cum trebuie, nu e în regulă.

Tocmai de aceea, te poți adresa cu o plângere la ANPC. Dacă vrei și mai mult, poți chiar să îi chemi în judecată, că e procedură rapidă și să le ceri despăgubiri pentru că ți-au ținut banii blocați, când puteai să cumperi din altă parte.

Pe lângă toate astea, scrie despre întâmplare, pentru că pe viitor să nu se mai repete acest lucru și să aibă loc raffles așa cum trebuie.

Ce ar fi trebuit să facă Altex și Playstation în campanie?

Să fie fair față de oameni.

Rolul legislației este tocmai de a proteja consumatorul, pentru că, mânat de anumite sentimente și dorințe, poate să ia o decizie care să nu fie cea reală. Altfel spus, dacă ar fi știut de la bun început că va participa la o tombolă, ar mai fi blocat sumele respective? Sau căuta în altă parte?

Așa, există persoane care vor sta cu banii blocați, deși ar putea să o ia din altă parte, dar poate nu-și mai permit să mai blocheze bani pe încă o consolă.

Hai să ne uităm la niște bune practici care sigur nu ar fi influențat consumatorul în mod negativ:

  • în loc de butonul ”comandă” să scrie în mod clar ”vreau să particip”. Pentru că nu poți comanda un drept la câștig, nu? 
  • Regulamentul campaniei să fie foarte clar și să precizeze în mod expres că respectivele console se pot achiziționa doar prin tragere la sorți. Așa în continuare am rămas cu ideea că era doar o campanie adiacentă, mai ales că nici nu am intrat în căutare pe un Landing Page dedicat.
  • Ar fi trebuit ca toate căutările de pe internet să ducă în Landing Page-ul de campanie, nu și la produse.
  • Termenii și condițiile ar fi trebuit să fie peste tot, mai ales atunci când plasez comanda și să fie accesibile. Inclusiv bannerul afișat induce în eroare pentru că spune ”Detalii în Regulament”, dar nicăieri nu spune unde se găsește Regulamentul. Eu am dat click pe acolo până am descoperit pentru că am fost foarte curioasă.
  • Refăcut flow-ul de e-mail în mod specific pentru această campanie: mail-urile să spună clar că m-am înscris la o extragere, când va avea loc, cum vor fi comunicați câștigătorii. Gamification și interacțiune umană.
  • Produsele să fie totuși clar definite în regulament, inclusiv cum se împart între cele două entități juridice (Altex și Mediagalaxy).

Reamintesc că potrivit articolului 3 lit. b) din Ordonanța nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, consumatorii au dreptul de a fi informați complet, corect și precis asupra caracteristicilor esențiale ale produselor și serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum și de a fi educați în calitatea lor de consumatori.

Nu putem afirma că Altex și Playstation și-au dorit în mod intenționat să se ajungă la așa ceva sau să inducă în eroare consumatorul. Problema este că atunci când faci lucrurile pe repede înainte, fără să apelezi la consultanță de specialitate, riști ca lucrurile să denatureze, în defavoarea brandului.

Sunt convinsă că ar fi putut fi o campanie foarte interesantă, iar lumea să aștepte extragerea cu sufletul la gură, așa cum am așteptat eu extragerea cu adidașii semnați de Roger Federer, când îmi verificam telefonul la 5 minute. Și mare mi-a fost dezamăgirea, dar tot aș participa la următorul raffle.

  1. Avatar Giurici Iasmin spune:

    Si eu am trimis sesizarea la ANPC cu screenuri facute , la ora 18:00 consola cum era IN STOC , apoi bannere schimbate etc ….sper sa fie aceasta autoritate(ANPC) in masura sa ne ajute intr-un fel . Eu unul nu am nici o alta pretentie decat sa imi primesc ps5-ul care era IN STOC, deci pentru cei care au dat primii comanda fara sa stie ca au intrat la o tombola sa isi primeasca pur si simplu consola atata tot .

  2. Avatar Ionut spune:

    De Black Friday am comandat si achitat online un aspirator Roborock iar a 2a zi am primit mail ca produsul nu este in stoc si ca trrebuie sa aleg intre a-mi primi banii inapoi sau unul dintre 2 aspiratore robot cu specificatii mai slabe fata de produsul ales initial. Am sunat la Altex Romania si le-am spus ca eu vreau sa primesc produsul comandat, nu vreau sa aleg niciuna din optiunile lor. Produsul a fost in stoc inca o ora dupa ce eu l-am comandat. Lipsa de respect fata de clienti, nu o sa mai comand nicidata de la Altex.

  3. Avatar Giurici Iasmin spune:

    La fel si eu , am dat comanda inainte de ora 18:00 cand aparea pe site ca Ps5 este IN STOC am si poza …acum apare ca e disponibila din 25.11.2020….fara nici un fel de informare legata de vreo tombola , eu personal am vazut consola in stoc , mi-am rupt degetele pe mouse sa fiu cat mai rapid sa o comand , au ,,zburat ,, si banii de pe card si eu prin camera de bucurie ca am ,,prins,, consola ….apoi stupoare consola e defapt o tombola ….nici nu am realizat despre ce e vorba decat dupa ce am citit alte comentarii pe fbk- credeam ca din cauza faptului ca am comandat printre primii consola voi participa la o tombola sa castig inca una ( stupid me) .
    Am facut si eu plangere la ANPC deoarece repet , produsul aparea ca fiind in stoc, banii pe card nu ii mai am in cazul in care apare consola pe un alt site. Consider un abuz si o inselatorie pentru faptul ca la primele comenzi( cazul meu ) nu am fost instiintat de faptul ca voi platii pentru o tombola.

  4. Avatar Livius spune:

    Stiti ce este mai amuzant ? Ca in urma a 4 emailuri date catre Sony Romania, nu iti raspunde nici naiba deci nu prea cred eu ca Sony Romania nu este implicat aici, in aceasta mizerie. Se fac foarte multe mizerii in numele firmelor mari care habar nu au ce se intampla cu numele lor in alte tari. Asa a patit o cunostinta cu o marca de masina(nu vreau sa fac publicitate la brand) la care i s-a stricat cand era in concediu in Germania si a apelat la reprezentanta, evident. Si ghici ce ? Acolo neamtul i-a spus ca avea dreptul la schimbarea unor piese in garantie care au dus la cedarea motorului si ca firma respectiva a trimis aceasta instiintare tuturor, inclusiv in Romania. Cand s-a intors aici, toti o faceau pe prostii si ca ei nu stiu nimic , bla bla bla si il puneau sa plateasca mii de euro sa isi repare masina, pe cand in Germania a fost reparata pe garantie. Masina a fost luata de noua. Deci tot ce se face la noi, sa numai aveti incredere ca este nu stiu ce brand, ca este tot hotul la mijloc, nu brandul original. Ma indoiesc ca asa bataie de joc si mizerie se va intampla vreodata la Sony Japonia, China etc. Multumesc pentru acest articol si ma bucur tare mult ca nu am facut prostia de a imi bloca banii pentru naiba stie cat timp ptr ca este evident ca nu o sa ii primesti inapoi in 3 zile. Acum sunt foarte curios daca o sa ii arda cineva pe nesimtitii astia de la Altex. Apropo ! Pe emag este PS5 la 6699 lei. Cum vine asta ?

    • Avatar AlexPop spune:

      PS5 de pe emag este vandut de terti, prin marketplace, nu vad de ce ai cumpara de la altcineva decat emag daca tii la banii tai (iti pot confirma personal ca emag au livrat pe 19 prima transa de PS5-uri, cele vandute de emag la pretul oficial).
      Sony Romania nu se ocupa de Playstation, iar Playstation Romania este o “firma de apartament”, atat la propriu cat si la figurat. Nu au nicio data de contact, pe Facebook ignora toti clientii. Altex spun ca au avut avizul Playstation Romania, insa nu stim daca PS Ro au fost mintiti si au avizat o alta campanie, sau poate chiar ei au sustinut aceast campanie ilegala. I-am intrebat si pe PS Romania, dar nu raspunde nimeni.

    • Avatar AlexPop spune:

      Playstation Romania (care este gestionata in stil “firma de apartament”) dupa ce ca nu are nicio data de contact si ignora la modul “total sfidator” toate comentariile de pe pagina de Facebook, si-au dat avizul pentru aceasta campanie, asa cum avizeaza mereu toate campaniile Playstation. Poate au fost si ei mintiti de catre Altex, sau poate au acceptat chiar ei ilegalitatile astea — nu stim inca, va ramane sa se clarifice in viitor candva. Cel mai deranjant este ca nu doresc sa emita niciun punct de vedere oficial, se comporta ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic. Evident ca dpdv reputational, imaginea le este grav afectata, dar nu ii intereseaza. Cumva informatia ar trebui sa ajunga la grup, ca sa afle acolo in ce hal este gestionat brand-ul Playstation in Romania.

  5. Avatar Anonymus spune:

    Am comandat consola PS5 la ora 18.01, eram in telefon cu un consilier de vanzare din partea Mediagalaxy, sunasem intamplator sa vad daca se mai actualizeaza cumva stocurile de PS5 in ziua de 19.11.2020. In momentul discutiei apare stoc consola PS5 pe site-ul Mediagalaxy.ro, atunci ii transmit consilierului sa o puna pe comanda cu plata cu cardul. Consilierul s-a ocupat de toate formalitatile (creare cont, adresa, produs si finalizare comanda). Nu am fost instiintat in nici o discutie ca intru intr-o tombola, dupa ce am facut plata integrala cu cardul pe email, am observat pe email, ca in loc de comanda s-a atribuit o precomanda, am sunat pentru lamuriri dar nu a mai raspuns nimeni la telefon. Poate cei din partea Altex si Mediagalaxy vin cu o lamurire.

    • Avatar AlexPop spune:

      Cum sa vina cu lamurire cand ei intentionat au facut asta? Ei singuri au dat ok-ul pentru aceasta campanie ilegala si aceasta lunga lista de marsavii si batjocura fata de clienti.
      Dupa cum observi citind celelalte articole de pe internet, este destul de evident ca intern s-a dat o circulara prin care s-a impus oprirea comunicarii telefonice cu clientii (pe blogul lui Arhi spune ca inclusiv call center-ul mare a fost total dezafectat in acea seara).

  6. Avatar Andrei Micle spune:

    Buna Ana,

    Foarte reusit articolul. Am avut nefericita experienta sa fiu printre primii de la ora 18 care au comandat consola, fara sa beneficieze de informare corecta si completa. Aveam produsul in wishlist si la ore fixe dadeam refresh la pagina. In cazul meu, la ora 18 mi-a apărut disponibil, l-am pus in cos, l-am cumparat fara sa am vreun banner cu campania disponibil, fara sa am regulamentul si fara sa imi fie disponibilă căsuța cu acceptarea t&c pentru tombola. Dupa efectuarea platii ma asteptam sa primesc email cu confirmarea comenzii. Pe la 18:30 sun la ei, ii intreb ce se intampla cu comanda mea de nu am primit mail, consultantul imi spune ca habar nu are ca nu a mai vazut asa ceva. I-am comunicat ca intre timp, pagina a suferit 3-4 actualizări si eu nu stiam de campanie, fiind informat un coleg care a intrat mai tarziu. Am primit mail cu confirmarea comenzii si surpriza, si cu inscrierea in tombola. Pentru ca nu puteam sa las de la mine, am facut o sesizare prin care le-am adus la cunostinta ca atunci cand eu am facut comanda, nu exista nici regulamentul facut pe genunchi, nici tombola nu era activa, deci ar fi cazul sa onoreze comanda asa cum a fost data, fara a ma înscrie la tombola de care nu am fost informat in momentul comenzii. Am primit astazi email de la suport cu niste baliverne cum ca ei cred in egalitatea de sanse. Le-am raspuns ca nu asa se ofera egalitatea de sanse, nerespectând nici o regula daca vrei gamification. Le-am spus ca regulamentul are lipsuri destul de mari si este vag si nespecific, si ca deasemenea, eu nu am cumparat sansa de a castiga, conform comenzii, am cumparat un PlayStation 5. De asemenea le-am adus la cunostinta o eventuala amenda in cuantum de 40.000 pe care o pot primi de la ONJN ca sa nu mai vorbim de eventualele controale ANPC/ANAF. Le-am furnizat idei prin care se pot asigura ca samsarii nu vor lua stocuri mari sa le vanda la suprapreț, in speța, la comanda se ia o singura consola pe nume, Ip, adresa de e-mail, card bancar folosit pentru plata. Astfel samsarii nu au timp sa foloseasca 100 de conturi simultan si sa respecte fiecare condiție.

    Eu pana acum am avut cu Altex doar relatii pozitive si extrem de bune, si presupun ca voi avea in continuare deoarece nu ma deranjează atat de tare situatia, ma deranjează doar ca nu am fost informat in prealabil cand am dat comanda si acum stau cu banii blocați 10 zile.

    Iti mulțumesc ca ai scris acest articol.

    • Avatar Giurici Iasmin spune:

      Exact in aceeasi situatie sunt eu , am sarit de bucurie prin camera ca am reusit sa comand consola care aparea ca fiind IN STOC nu ca acum …( Disponibila in 25.11.2020) …apoi stupoare , am platit participarea la o mizerie de tombola. Am facut sesizare pe site ul ANPC , sper sa se rezolve ceva.

      • Avatar Andrei Micle spune:

        Salut Iasmin,

        In aceeași stare am fost și eu după plasarea comenzii, urmată de o stare de nervi când a trebuit să dau telefon să aflu ce s-a întâmplat cu comanda. Este pur și simplu o întâmplare nefericită din care Altex, dacă are personal competent pe managementul calității, ar putea învăța din experiență și ar putea să își îmbunătățească sistemul pentru data viitoare. Reclamațiile pentru ANPC și alte organe competente ar fi bine să fie însoțite de cât mai multe dovezi, screenshot-URI, mailuri dacă ai cu cei de la suport și altele, pentru a putea să ia măsuri bazate pe dovezi și nu doar mărturii.

        Eu acum fac un dosar cu toate capturile de ecran, mesajele pe care le-am trimis când am deschis sesizările la ei și după, voi lua o decizie dacă îi chem în instanță direct. Nu pentru suma modică de 2.000 de lei, ci pentru lipsa de transparență și de informare corectă și completă.

  7. Avatar Mihai Stanciu spune:

    Salut. Nu cred ca ati înțeles bine campania Altex. Campania consto în achiziționarea oricărui produs (inclusiv consola ps5), odată achiziționat produsul ești înscris automat în tombola si ai sansa de a câștiga gratis o consola. Deci dacă ai comandat consola o vei primi dar mai ai sansa de a câștiga încă una. Sper ca v-am ajutat sa înțelegeți campania.

    • Avatar AlexPop spune:

      Total fals. Altex au vandut PS5 cu mesajul “in stoc”, apoi vazand ca au prea multe comenzi au decis sa introduca ad-hoc o presupusa tombola fictiva si le-au trimis si oamenilor care tocmai cumparasera produsul un email in care le-au spus ca au fost inscrisi la tombola.
      In regulamentul tombolei se mentioneaza ca pot participa doar cei care au cumparat un PS5, iar premiul tombolei consta in dreptul de a achizitiona PS5. Cei care nu castiga sunt descalificati si li se ramburseaza pretul platit pentru intrare in tombola (adica pretul PS5).

    • Avatar Andrei spune:

      Asta nu e adevarat. Citeste acel regulament de la ei de pe site daca vrei sa te convingi.

      Ce s-a putut comanda ieri de la Altex/MediaGalaxy dupa aproximativ ora 17:50 este doar inscrierea la tombola. Cine nu e selectat sa primeasca una dintre cele 600 de console cu drive sau 60 de console fara drive primeste banii actualmente blocati inapoi in maxim 3 zile lucratoare incepand cu data de 25 noiembrie.

      Motivul pentru care multi s-au aprins este ca au facut update pe site in care explica toata treaba asta abia la vreo 30-60 de minute dupa ce au dat drumul la comenzi. In timpul asta nu era mentinata in nici un fel tombola, consola aparea ca fiind in stoc (cu verde), iar procedura de efectuare a comenzii functiona ca in cazul oricarui alt produs de pe site.

      Personal mi-am setat niste alerte care sa imi dea notificare in momentul in care se schimba informatiile pe pagina de produs, asa ca am aflat in primele 3-4 minute de “punerea in vanzare”. Dupa efectuarea platii am primit si emailul de inscriere in tombola, iar comanda are statusul “precomanda confirmata”, deci clar nu imi va fi livrat nimic.

      Banii nu se pierd desigur, si tot pe asta o sa ii dau si in cazul in care nu castig la tombola lui peste, dar probabil ca nu i-as fi blocat in MediaGalaxy daca as fi stiut de la inceput cum functioneaza mecanismul. Slabe sanse, dar poate s-ar mai fi gasit ceva oportunitati de a comanda din alta parte in timpul asta, situatie in care nu as putea sa profit pentru ca am banii blocati.

  8. Avatar Romanul spune:

    Atata text pentru o chestiune atat de simpla. Pe site era scris clar , ba nu , FOARTE clar cand am facut si eu comanda ca de fapt participi la o tombola. In al doilea rand e vorba de o comanda preorder iar altex doar decide printr-o tombola (cum de altfel mi se pare corect) cine sa o ia. Cum de am reusit eu sa citesc si sa inteleg ce scrie si altii acum invata … poate e de discutat intr-un articol de genu “70% din tinerii din Romania sufera de analfabetism functional” .
    Sony nu are absolut nicio legatura cu ce fac operatorii ulterior si cum decid sa le vanda sau prin ce oferte o fac. Tombole de genul au mai fost si in strainatate.

    • Avatar AlexPop spune:

      Felicitari! Nu ai facut altceva decat sa confirmi ca si tu esti printre cei cu analfabetism functional.
      Pe site-ul Altex a fost vandut produsul “Consola Playstation 5” care aparea in stoc, s-a facut achizitia, s-a primit confirmare pe email. Ulterior s-au gandit ei ca au prea multe comenzi si ar trebui sa inventeze aceasta tombola ilegala pentru ca au vandut mai mult decat au produse in stoc, astfel ca au adaugat un banner publicitar pe site si au trimis email-uri celor care cumparasera deja produsele, spunandu-le ca au fost inscrisi automat la tombola. Cei care cumparasera 2 console si au platit 5.000 lei au aflat ulterior dupa inventarea acestei tombole ca ei ‘tocmai au fost descalificati’ deoarece regulamentul tombolei (care nu a existat initial) interzice achizitia a mai mult de o consola. Tombola este conditionata de plata unei taxe de participare, de 2000 lei pentru a participa la extragerea pentru PS5 Digital, respectiv de 2500 lei pentru extragerea pentru PS5 disc. Premiul tombolei NU este o consola :) ci este doar dreptul de a iti folosi banii din taxa de tombola pentru a achizitiona consola. Cei care nu sunt declarati castigatori isi primesc banii inapoi.
      Atentie ca pe site s-a vandut produsul “Consola Playstation 5” si nu produsul “taxa participare tombola” asa cum, in realitate, s-a intamplat. Asta dpdv penal este inselaciune, fiind pedepsita de codul penal.

    • Avatar Claudiu spune:

      Dacă asta ai înteles din articol de mai sus… ce sa mai zic. Ai grija, cititul pe diagonala tot analfabetii îl practică!

    • Avatar ion spune:

      Domnule geniu. Pe site, in primele 10-15 minute, nu scrie FOARTE ca e tombola. Scria doar ca produsul e in stoc si ca poate fi cumparat. nimic de tombola, nimic de precomanda.
      Daca era asa cand ai venit tu, desteptul lumii, nu inseamna ca a fost mereu asa.

  9. Avatar AlexPop spune:

    A se vedea legislatia despre jocurile de noroc incalcata aici – participare la tombola fiind conditionata de plata unei taxe de participare – nu au avut avizul Comisiei din cadrul Oficiul National pentru Jocuri de Noroc si nici in regulament nu este mentionat acest aviz.
    A se vedea legislatia referitoare la inselaciune – aici Politia este responsabila, nu ANPC – atentie ca produsul NU s-a numit “taxa participare tombola”, ci s-a numit “Playstation 5”. Aici intervine infractiunea de inselaciune (in forma continuata, fireste).

    Regulamentul este facut pe picioare, daca cititi cu atentie se vad cateva scapari esentiale chiar. Nu se prevede cantitatea/numarul de premii (se vorbeste despre doua extrageri si atat), nu este precizata valoarea premiilor — iarasi fiind ilegal. L-au facut cat sa bifeze ca au un regulament si ca sa le permita sa modifice apoi dupa cum vor ei campania (inclusiv nr de asa-zise “premii” il pot modifica dupa cum vor tocmai fiindca nu este precizat in regulament – ce ironie, nu?). Nici macar nu se precizeaza momentul de la care incepe campania (este trecuta doar ziua), insa se mentioneaza ora 23:59 de finalizare a campaniei. E destul de evident deja ca regulamentul l-au incropit in graba dupa ce au dat drumul la vanzari.
    Cat despre treaba ANPC – aici vine toata partea cu publicitatea inselatoare, inducerea in eroare a consumatorului, aparenta vanzare a unui produs care de fapt era o taxa de participare deghizata.

    Va rog intrebati la Sony Romania cum vad ei aceste ilegalitati in lant produse, eu ma indoiesc ca ei si-au dat acordul pentru demararea campaniei in felul asta, girand asemenea magarii.

    Separat de toate astea mai este si chesiunea fiscala – ar trebui intrebat si ANAF cum vede toata treaba asta dpdv al legislatiei fiscale? Ce s-a vandut acolo, exista acte? S-a vandut produsul PS5 sau taxa de tombola? Nu de alta, dar sunt convins ca Altex nu au autorizatie de jocuri de noroc.

    • De acord parțial. Nu consider că intră la jocuri de noroc pentru care să ai nevoie de autorizație de la ONJN dacă mergem exact pe definiția de “draw / raffle”.
      Problema este la nivel de comunicare că nu mai pupă nimic cu nimic. Mecanismul de raffle este foarte ok, doar să îl implementezi corect.

      • Avatar AlexPop spune:

        Daca ar fi fost vorba doar despre participare la tombola, nu ar fi avut nevoie de autorizatie. Dar aici este vorba despre tombola cu taxa de participare (pe deasupra, deghizata in aparenta vanzare a unui produs), prin urmare este nevoie de autorizatie. In legislatie se mentioneaza ca daca nu exista taxa de participare nu este nevoie de avizul comisiei.

        • Nu, pentru ca nu e o taxă de participare. Cumperi produsul sub condiția suspensivă de a fi declarat căștigător. Sunt două operațiuni diferite. Tombolă cu taxă înseamnă că toate persoanele care participă achită o taxă, dar nu li se rambursează sumele dacă nu câștigă.

  10. Avatar andra zam spune:

    Salut! Mi se pare ca ai redat in cel mai pertinent mod toata tevatura legata de acest subiect. Nu am nici o problema cu conceptul de a oferi sanse tuturor doritorilor de ps5 de a il avea, insa campania a fost gestinonata execrabil. In primele minute, atunci când si eu am plasat “comanda” totul parea ca un proces normal, nici decum ceea ce au lasat sa se inteleaga dupa o perioada de timp. Primii clienti ai acestui produs nu au avut dreptul la o decizie informata, si mi se pare normal sa fie onorate comenzile. Nu poti primi mail de confirmare comanda, felicitari comanda este pregatita si astfel de lucruri, ca la orice comanda normala ca apoi sa aflii ca ai comandat dreptul de a comanda. Este total anapoda. Pe langa plangerea catre ANPC, si plangerile repetate in comentariile sterse de echipa media galaxy, am scris ce ma nemultumeste si intr-o postare pe Facebook, daca sunt oameni care se regasesc

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3562434323817291&id=100001522768784

    • Avatar Mihai stanciu spune:

      Salut. Eu cred ca ati făcut o greșeală în interpretarea campaniei Altex. Când cumperi orice produs (incluzând și consolele PS5) ai sansa de a câștiga o consola. Dacă ai comandat o consola o vei primi pe cea comandata si ai sansa de a primi încă una. Sper ca am reușit sa va aju în a înțelege mai bine campania.

    • Avatar AlexPop spune:

      Dar aici nu este vorba ca a fost “gestionata execrabil” cat despre faptul ca a fost incalcata legislatia in mai multe randuri. Gandeste-te ca s-a afisat vanzarea unui produs, iar in spate a fost de fapt vorba despre o loterie/jocuri de noroc, vanzandu-se in mod deghizat doar dreptul de inscriere la o tombola. Dpdv fiscal ei ce au vandut, in acte? Asta intra in mod direct la inselaciune dpdv penal.

    • Mulțumesc frumos! Scopul nostru la avocatoo este fix acesta de a fi imparțiali și de a prezenta exact ce s-a întâmplat. Îți mulțumesc!

  11. Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    *

    code