austin distel Imc IoZDMXc unsplash

Vinzi haine online? Ce trebuie să ai neapărat în termeni și condiții ca să fii protejat 

7 minute • Huleni Elena • 28 iulie 2023


Te-ai hotărât să îți deschizi un magazin online de haine și vrei să te asiguri că ai toate detaliile bine puse la punct? Află că termenii și condițiile pe care le stabilești te vor ajuta să nu ai probleme juridice cu persoanele care cumpără de pe site-ul tău online și poate consideră că ceva nu este în regulă cu livrarea, returul, plata și așa mai departe. Hai să descoperi cum stă treaba cu partea la care toată lumea apasă pe „accept” fără să citească.

🧩 Ce sunt termenii și condițiile?

✔️ O piesă foarte importantă din puzzle-ul pe care îl administrezi. Privește termenii și condițiile ca pe un contract care stabilește regulile cu privire la obligațiile tale față de client în timp ce acesta navighează pe pagina magazinului tău online, dar care stabilește și obligațiile clienților care îți vizitează pagina. 

✔️ Practic, un acord privind termenii și condițiile acoperă o serie de informații cheie între tine și client înainte ca acesta să poată utiliza site-ul magazinului tău online. Informații cheie cum ar fi: metodele de expediere, plata securizată, răspundere, cookie-uri, modalitate de retur. Toate informațiile de care ai nevoie sunt prevăzute în mod expres de Legea nr. 365/2002 și traduse în continuare. 😅

🤔 De ce ai nevoie de termeni și condiții?

🤑 Poate pentru că nu vrei să riști să primești sancțiuni de până la 50.000 lei? Bineînțeles că acest aspect e doar un mic detaliu. Trebuie să te asiguri că magazinul online operează într-un cadru legal, astfel încât să nu te trezești cu anumite sancțiuni sau plângeri de la ANPC. Destul despre sancțiuni și potențiale amenzi. 

Gândește-te că ai nevoie sa fii protejat împotriva unor eventuale abuzuri care pot apărea din partea clienților sau din partea celor care vând produse similare pe piață. De exemplu, un client te reclamă pentru că returul pe care l-a făcut după 20 de zile de la primirea bunului a fost refuzat. Dacă termenii și condițiile tale prevăd termenul de retur de 14 zile, în mod cert vei fi protejat în fața acestui tip de client. ❗ Nu poți acorda un termen de retur mai mic de 14 zile.

🔴 Termeni și condiții care nu trebuie să lipsească

🛍️ Este foarte important să știi cui te adresezi și care este publicul tău țintă. Dacă produsele tale vor fi vândute către persoane fizice, care nu vor comercializa mai departe bunurile cumpărate de pe magazinul tău online, te adresezi consumatorilor și astfel trebuie să adaptezi termenii și condițiile.

Reține că termenii și condițiile trebuie să fie redactate într-o manieră simplă și inteligibilă, să includă informații generale cu privire la efectele termenilor și condițiilor asupra dreptului de proprietate intelectuală – date despre utilizarea logourilor, mărcile comerciale sau denumirile comerciale.

Pe lângă termenii și condițiile generale, pe care orice magazin online trebuie să le aibă, precum: datele de identificare ale firmei (denumirea, adresa, cod fiscal, cont bancar), drepturile și obligațiile cumpărătorului și vânzătorului, informații despre produsele comercializate pe site, politică de plată și facturare, îți voi oferi următoarele informații pe care le consider esențiale pentru un magazin online de haine.

  1. Politica de confidențialitate

📄 Site-ul tău va cere informații personale pentru crearea contului și finalizarea comenzii, precum: nume, prenume, adresa de livrare, date bancare în cazul plății online. Este foarte important să stabilești exact scopul în care vor fi folosite aceste detalii ca să protejezi afacerea și ca să ai clienți care au încredere în magazinul tău online. 

  1. Politica de livrare 

🚐 Trebuie să stabilești modalitatea prin care se face livrarea, costul livrării, dacă livrarea este gratuită pentru cumpărături care depășesc o anumită sumă de bani și care este perioada aproximativă pe care clientul o va avea de așteptat pentru primirea produsului. Ia în considerare și menționează în termeni si condiții dacă există protecție pentru orice pierdere, întârziere cauzată de compania terță de transport. De asemenea, e important să stabilești dacă livrarea se face strict pe teritoriul României sau îți dorești să te dezvolți pe plan internațional.

✈️ În cazul în care vei livra internațional, trebuie să te asiguri că oferi transparență cumpărătorilor cu privire la procesul, timpul și taxele implicate în transportul transfrontalier.

📅 Este o idee bună să stabilești în politica de livrare dacă plasarea comenzii înainte de o anumită oră va fi considerată ca procesată în aceeași zi, tocmai pentru a îndeplini timpul de așteptare calculat de client.

  1. Politica de schimb și retur

🔙 E important să stabilești clar procedura de retur într-un document separat care se găsește cu ușurință pe pagina ta web, tocmai pentru a spori încrederea clienților și a te asigura că totul decurge fără prea mare bătaie de cap. De asemenea, notează concret condițiile de retur și cine va suporta cheltuielile de returnare. De exemplu, dacă un cumpărător a comandat o mărime pentru un anumit tricou, însă dintr-o eroare din partea magazinului, a primit o mărime greșită, cel mai bine este să îți asumi eroarea și să suporți cheltuielile de retur/schimb. 

🔢 Conform legii menționate anterior, termenul în care poate fi exercitat dreptul de retur este de 14 zile de la primirea bunurilor, desigur însă că poți opta pentru un termen mai mare de 14 zile.

❗ Consumatorul nu trebuie să justifice retragerea din acordul de cumpărare, el se va putea răzgândi oricând în acest termen chiar dacă nu are un motiv întemeiat pentru a returna produsele. Stabilește costul returului în cazul în care consumatorul hotărăște să returneze bunurile achiziționate.

❌ Menționează situațiile în care nu poate fi acordat dreptul de retur pentru anumite categorii de produse, de exemplu, costumele de baie nu vor putea fi returnate. 

  1. Disclaimer privind modificarea prețurilor

💸 Îți dorești să păstrezi dreptul de a modifica prețul produsului în orice moment în funcție de schimbările pieței, costul producerii și alți factori care pot modifica traiectoria prețurilor practicate. Așadar, ca să îți protejezi afacerea și ca să fii transparent cu toți clienții care trec pragul magazinului tău online, ia în considerare inserarea unei clauze conform căreia să poți modifica prețul produselor în orice moment. 

  1. Drepturi de proprietate intelectuală

⭕ Trebuie să fii concis în legătură cu drepturile de proprietate intelectuală și să menționezi că drepturile de autor, mărcile îi revin companiei tale. Orice fel de utilizare a site-ului sau a conținutului său, în alt scop decât pentru uzul personal și necomercial al consumatorului, este interzisă. 

Concluzie

⚖️ Pagina cu termenii și condițiile magazinului tău online este echivalentul unui contract și trebuie să te asiguri că respectă regulile stabilite prin lege și că te vor proteja în relația cu viitorii tăi cumpărători. Ține cont de faptul că nicio afacere nu este ca cealaltă și este foarte important să ceri consiliere juridică pentru a te asigura că ești protejat. Nu vrei să riști sancțiuni sau să pierzi clienți din cauza neglijenței. 


Fotografie de Austin Distel pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *