Untitled design 1

Perioada de probă în contractul de muncă

7 minute • Raluca Dumitrascu • 15 octombrie 2018

Ce reprezintă perioada de probă?

Așa-numita perioadă de probă nu este altceva decat o modalitate de verificare a aptitudinilor și a pregătirii a salariatului de către angajator, această verificare raportându-se evident la rezultatele muncii desfășurate de către angajat. Poate fi văzută ca oportunitate, atat din partea angajatorului, cât și din partea salariatului. În acest timp, angajatul are ocazia să descopere dacă respectivul loc de muncă i se potrivește (dacă se poate integra într-un anumit colectiv, dacă programul îl avantajează, dacă poate satisface cerințele angajatorului). De asemenea, angajatorul are suficient timp la dispoziție pentu a observa dacă salariatul s-a adaptat la locul de muncă oferit.

Contractele de muncă trebuie să fie bine scrise și să reglementeze toate situațiile la care te-ai putea gândi. Găsești modele de contracte gata redactate, ușor de implementat, scrise de specialiști aici.

Codul muncii se referă la acest interval în câteva articole, mai exact art. 31-33, oferind cadrul legal pentru această noțiune.

Durata perioadei de probă variaza după funcția ocupată de angajat:

• cel mult 90 de zile calendaristice pentru funcțiile de execuție
  • cel mult 120 de zile calendaristice pentru funcțiile de conducere
  • cel mult 30 de zile calendaristice pentru persoanele cu handicap.

Caz special: În cazul acelor salariați care sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ superior, primele 6 luni după debutul în profesie sunt considerate perioadă de stagiu. La finalul acestei perioade, angajatorul are obligația să elibereze o adeverință salariatului. NU se încadrează în această situație acele profesii în care stagiatura este reglementată prin legi speciale (spre exemplu, avocat stagiar sau consilier juridic stagiar).

Ai angajați sau recrutezi? Trebuie să te aliniezi normelor GDPR, altfel riști amenzi de până la 4% din cifra de afaceri. Începe conformarea cu KIT-ul GDPR avocatoo.ro pentru angajați și candidați.

Pe durata perioadei de probă salariatul beneficiază de toate drepturile și are toate obligațiile prevăzute în legislația muncii, în contractul colectiv de muncă aplicabil, în regulamentul intern, precum și în contractul individual de muncă.

Codul muncii prevede expres un amănunt esențial – perioada de probă constituie vechime în muncă.

Această perioadă este guvernată de regula unicității, ceea ce înseamnă că nu poate fi stabilită decât o singură perioadă de probă pe durata unui contract individual de muncă. Prin excepție, dacă salariatul debutează la același angajator într-o nouă funcție sau profesie ori urmează să presteze activitatea într-un loc de muncă în condiții grele, vătămătoare sau periculoase, salariatul poate fi supus la o nouă perioadă de probă.

O altă limitare aplicabilă este instituirea unui perioade de 12 luni în care se pot face angajări succesive de probă ale mai multor persoane pe același post.

Indiferent că ai un angajat pe care îl ții pentru o anumită perioadă de timp în probe sau îl vei avea permanent, trebuie să fii conform cu reglementările legale. Descoperă cum monitorizezi și informezi angajații legal conform GDPR cu pachetul avocatoo.ro.

Pe durata sau la sfârșitul perioadei de probă, atât angajatorul, cât și angajatul pot cere încetarea contractulului individual de muncă, fără a interveni vreo sancțiune. Pentru a interveni desfacerea contractului, partea interesată trebuie doar să îi trimită celeilalte părți o notificare scrisă care nu trebuie motivata, fără preaviz.

Cazuri speciale

Până acum am discutat despre cazul tipic în care un salariat încheie un contract individual de muncă obișnuit cu un angajator, însă există anumite diferențe în ceea ce privește munca prin agent de muncă temporară și contractul de muncă încheiat pe perioadă determinată.

Pentru început, munca prin agent de muncă temporară este munca prestată de un salariat temporar care a încheiat un contract de muncă temporară cu un agent de muncă temporară şi care este pus la dispoziţia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea şi conducerea acestuia din urmă, această noțiune fiind definită de art. 88 din Codul muncii.

În cazul acestui tip de contract de muncă durata perioadei de probă este diferită și nu poate depăși:

a) două zile lucrătoare, în cazul în care contractul de muncă temporară este încheiat pentru o perioadă mai mică sau egală cu o lună;
b) 5 zile lucrătoare, în cazul în care contractul de muncă temporară este încheiat pentru o perioadă cuprinsă între o lună şi 3 luni;
c) 15 zile lucrătoare, în cazul în care contractul de muncă temporară este încheiat pentru o perioadă cuprinsă între 3 şi 6 luni;
d) 20 de zile lucrătoare, în cazul în care contractul de muncă temporară este încheiat pentru o perioadă mai mare de 6 luni;
e) 30 de zile lucrătoare, în cazul salariaţilor încadraţi în funcţii de conducere, pentru o durată a contractului de muncă temporară mai mare de 6 luni.

Și în cazul contractului individual de muncă încheiat pe durată determinată există altă reglementare, salariatul fiind supus unei perioade de probă care nu poate să depășească:

a) 5 zile lucrătoare pentru o durată a contractului individual de muncă mai mică de 3 luni;
b) 15 zile lucrătoare pentru o durată a contractului individual de muncă cuprinsă între 3 şi 6 luni;
c) 30 de zile lucrătoare pentru o durată a contractului individual de muncă mai mare de 6 luni;
d) 45 de zile lucrătoare în cazul salariaţilor încadraţi în funcţii de conducere, pentru o durată a contractului individual de muncă mai mare de 6 luni.

ANSPDCP a aplicat amenzi pentru informarea necorespunzătoare a angajaților conform GDPR și folosirea incorectă a datelor acestora. Devino conform cu pachetul avocatoo.ro și vino la cursul nostru de GDPR în HR & resurse umane pentru a afla tot ce trebuie să știi ca să faci o conformare corectă.

Citește și: Amendă aplicată de ANSPDCP pentru informarea necorespunzătoare a angajaților

Avantaje & dezavantaje

🙂/🙁 – Contractul individual de muncă poate înceta oricând și la inițiativa oricăreia dintre părți

🙂: Dacă ești salariat și simți că nu te poți integra la noul loc de muncă poți renunța oricând și tot ceea ce ai de făcut este să notifici în scris angajatorul, nu trebuie nici măcar să explici de ce iei această decizie. Dacă ești angajator și salariatul care se află în perioada de probă nu se ridică la nivelul așteptărilor, poți desface contractul de muncă fără prea multă bătaie de cap.

🙁: Te poți trezi că ești lăsat cu ochii în soare fie că ești salariat, fie că ești angajator, fără să primești măcar o explicație.

❣ Perioada de probă reprezintă vechime în muncă.

🤝 Angajatul se bucură de toate drepturile pe care le au și ceilalți angajați (cum ar fi: dreptul la salariu, dreptul la egalitate de șanse și tratament, dreptul la sănătate și securitate în muncă, etc.), totodată are și toate obligațiile pe care le impune funcția ocupată (spre exemplu, obligația de a respecta disciplina muncii, obligația de fidelitate față de angajator în executarea atribuțiilor de serviciu, obligația de a respecta prevederile impuse, etc.)

Citește și articolul despre obligația de informare – CLICK AICI