photo of woman smiling while using laptop 4064178 2 scaled 1

COVID-19: Tips & Tricks ca să nu o iei razna când lucrezi de acasă

6 minute • Diana Nițu • 12 aprilie 2020


Deși oricum o vei face la un moment dat.

#WorkFromHome

Sper că articolul acesta vă găseşte sănătoşi, din toate punctele de vedere. Dacă încă te mai gândeşti, îți propun să îți iei 5 minute din timpul tău pentru a porni într-o călătorie virtuală cu gândul.

Te invit să dăm timpul înapoi. Cam de câte zile lucrezi remote? 15, 20, 25, mai multe? Cum ai primit decizia aceasta din partea firmei? Ți s-a întâmplat şi ție brusc ca în ziua aia să ai 100 de task-uri de îndeplinit şi să vrei să mai treci pe la birou a doua zi, a treia, poate toată săptămâna? Nu, sigur doar mie mi s-a întâmplat. Aşadar, eşti în momentul în care îți strângi lucrurile esențiale de la birou, îți iei laptopul şi îți imaginezi cam cum vor arăta următoarele săptămâni. Aveai totul planificat pentru cel puțin o lună şi dintr-o dată trebuie să reconfigurezi tot traseul. Cum te simți? Eşti o persoană optimistă, îți spui că totul va fi bine sau îţi rulează în minte cel mai sumbru scenariu? Ai idee ce te aşteaptă?

Ei bine, surpriză! Prima zi. Nu prea ai stare? Ți se face foame des? Cum stai cu concentrarea? Încă eşti în pijamale? 

Dragilor, haideți să vedem cum depăşim izolarea. La mine funcționează şi sper să meargă şi la voi.

1. Amenajează un colț destinat biroului

După primele 3 zile în care alergam între birou şi canapea pentru a avea un decor potrivit în apelurile video, am decis să instalez un al doilea birou care să îmi ofere confort fizic – o poziție corectă în fața laptopului, să fie practic – să permită utilizarea a două laptopuri, să aibă un decor potrivit pentru întâlniri online de business şi să nu fie nevoie să alerg prin toată casa din cauza zgomotului.

Practic, mi-am amenajat colțişorul meu în care să-mi construiesc o nouă rutină. Întrucât jobul implică multă comunicare, contact direct cu echipa, clienții, menținerea unor legături strânse, a fost necesar ca toți să ne adaptăm noului context cu viteza luminii, astfel încât să compensăm interacțiunea din offline cu acțiuni strategice care să asigure continuitatea business-ului. Una dintre măsuri a fost digitalizarea echipei şi lucrul cu aplicații noi pentru videoconferințe. O adevărată aventură!

2. Respectă cele 3 mese pe zi

Pentru menținerea productivității vă recomand să nu vă schimbați prea mult programul pe care îl aveați înainte. Bineînțeles că ne putem permite luxul de a prelungi orarul de somn cu timpul alocat deplasării până la serviciu, însă dacă înainte nu reuşeai să te bucuri de mic dejun, alocă timp pentru asta.

Bucură-te de aroma cafelei sau de ceaiul preferat la prima oră, fără să te gândeşti că vei întârzia. Străduieşte-te să respecți programul pentru cele 3 mese şi nu îți lua gustări în timp ce stai în fața calculatorului. Pont: știai că există o firmă care-ți livrează cafea în fața ușii, oriunde ai fi?

3. Fă mişcare

Fă pauze şi, dacă este posibil, fă exerciții simple. Nici la serviciu nu erai un robot. Eu mi-am cumpărat gantere şi prefer să îmi relaxez mintea aşa pentru că rămân şi în formă. Uite, avem și un articol despre asta unde găsești multe sugestii de antrenamente on-line din alea live, cu interacțiune.

4. Respectă programul de lucru

Este posibil ca munca să te prindă. Nu sunt singura care crede că de acasă avem mai mult de lucru, însă este important să trasezi o limită între cele 2 vieți, profesională şi personală, aşadar deconectează-te şi intră repede în celălalt rol pentru că familia/partenerul are nevoie de tine. Mai mult, munca de acasă duce în general la …. mai multă muncă decât de obicei. E extrem de important să fii capabil să împarți și să gestionezi corect aspectele personale – profesionale.

5. Învață lucruri noi

Mulți dintre noi poate mergeam şi la cursuri organizate de firmă, aşadar păstrează-ti obiceiul şi vezi ce cursuri de calitate găseşti online. Sunt mulți antreprenori/speakeri/profesionişti care împărtăşesc şi dau mai departe experiența lor în perioada aceasta. Vezi pe ce platforme îi găseşti şi alege ce ți se potriveşte. Ai aici câteva exemple:

Și mai amintim doar de Coursera, Udemy care au și cursuri de la Harvard și Stanford.

E un moment bun să înveți lucruri noi ca să poți ține pasul cu modificările care vor apărea inevitabil în piață.

6. Dezvoltă-ți pasiunea

Alocă timp şi pentru pasiuni. Zilele trecute am văzut că Nikon oferă lecții gratuite de fotografie, de exemplu. Dacă ai un hobby caută să vezi cum îl poți duce la următorul nivel. Nu uita că aproape totul s-a mutat în online. Fii deschis la nou şi ia tot ce este bun din social media. În ultimele zile am observat mult conținut de calitate.

7. Rămâi conectat cu cei dragi

Rămâi aproape de prieteni şi nu uita de părinți, acum ai mai mult timp să verifici cum sunt, ce mai fac. Un telefon din când în când este suficient.

8. Îmbracă-te ca atunci când mergeai la birou

Ai grijă de tine şi îmbracă-te ca şi cum urmează să ai întâlnirea aia care îți aduce un contract important sau marele bonus pentru care ai muncit câteva luni. Îți va da un sentiment plăcut de siguranță şi încredere.

Okey, poate că nu e o idee bună să mergi pe tocuri de 15 cm în casă, totuși.

9. Citeşte

Dacă îți rămâne timp, citeşte, măcar 15 minute pe zi. La finalul perioadei, când viața va reintra în noul normal, vei fi mai pregătit. Îți las mai jos o listă cu 5 cărți, poate ți se potrivesc şi ție:

La final te încurajez să fii responsabil cu tine şi cei dragi. Îți vei da seama cum este bine să acționezi. Scrie într-un comentariu ce funcționează pentru tine zilele acestea şi care este starea ta de spirit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *