photo 1563013544 824ae1b704d3

Cum putem dona sau strânge fonduri pe Facebook, fără să avem remușcări?

14 minute • Baciu Diana • 13 ianuarie 2021


Filantropia, cuvântul care se prelinge pe buzele a din ce în ce mai mulți oameni. Nu este ceva nou, știm că există mai multe categorii de oameni, iar printre acestea se numără și cea a persoanelor văduvite de viață. Acum, dacă ar fi să vorbim despre frumusețile vieții, una dintre ele este posibilitatea de a te întreține singur, dar cum să te întreții singur dacă nu dispui de fondurile necesare? Aici intervin donațiile. Iar Facebook are o secțiune specială pentru fonduri și donații.

Nu trebuie să ne hazardăm și să apelăm la donații de fiecare dată când nu avem bani, vorbim despre situațiile critice în care acestea reprezintă cea mai  bună soluție.

Facebook a acordat atenție și acestui aspect, prin urmare a fost creată funcția pentru donații și strângeri de fonduri, care vom vedea că sunt diferite.

Cum inițiezi o strângere de fonduri pe Facebook?

Mai întâi, trebuie reținut că există două categorii de strângeri de fonduri, „după gusturi” am putea spune:

  • strângeri de fonduri pentru organizațiile caritabile, non-profit (donații pentru cauze nobile)
  • strângeri de fonduri pentru cauze personale (spre exemplu, când vrei să strângi bani pentru un amic, o cauză sau chiar să pui pe picioare o mică afacere, un fel de crowdfunding).

Atenție că prin strângerile de fonduri pentru cauze personale nu poți cere bani pentru o organizație non-profit (ONG)!

Definirea unor termeni

  • organizație non-profit = este o entitate a cărui scop nu este obținerea de beneficii economice, ea urmărește susținerea unor activități care pot dezvolta societatea (de exemplu, activități educative/culturale/recreative, organizare evenimente, activități de ecologie și turism, întreținere bunuri)
  • organizație caritabilă = este o entitate a cărui scop nu este obținerea de beneficii economice, ea urmărește susținerea unei cauze umanitare (de exemplu, oferirea unui adăpost pentru familiile nevoiașe)

Deși cele două tipuri de organizații par același lucru, ele diferă prin scopul urmărit: organizațiile caritabile vor fi mereu non-profit, umanitare, pe când organizațiile non-profit pot fi mai complexe decât atât.

Pentru o prezentare cursivă, merită prezentați și pașii necesari pentru a iniția o strângere de fonduri, chiar dacă ține de partea tehnică a Facebook-ului :

Strângeri de fonduri pentru organizațiile caritabile:

  1. apasă pe „Strângeri de fonduri” în meniul din stânga al Noutăților
  2. apasă pe „Strânge fonduri”
  3. selectează „Organizație non-profit”  sau „Organizație caritabilă”
  4. selectează o organizație caritabilă, apoi alege o fotografie de copertă și completează detaliile strângerii de fonduri
  5. apasă pe „Creează”

Strângeri de fonduri pentru cauze personale:

  1. apasă pe „Strângeri de fonduri” în meniul din stânga al Noutăților
  2. apasă pe „Strânge fonduri”
  3. selectează Tu, Prieten sau Pentru cineva sau ceva din afara Facebook
  4. selectează o categorie
  5. adaugă o fotografie de copertă și completează detaliile strângerii de fonduri
  6. apasă pe „Creează”

Atenție!  Trebuie să ai cel puțin 18 ani pentru a crea o strângere personală de fonduri 

Mai e și strângerea de fonduri pentru o zi de naștere, funcție pe care o știu cele mai multe persoane.

Pentru a o crea, sunt valabili pașii menționați anterior, cu precizarea că ți se va cere să furnizezi următoarele informații:

  • organizația non-profit pentru care dorești să strângi bani
  • suma de bani pe care vrei să o strângi
  • data la care strângerea de fonduri se va termina
  • un titlu și o descriere pentru strângerea de fonduri

Nu de alta, dar dacă ai ales să faci acest gest chiar de ziua ta, trebuie să dai detalii.

Care ar fi beneficiul creării unei strângeri de fonduri pe Facebook? Ei bine, ți se promite că nu vei plăti comision, iar fondurile ajung direct la destinatar. Aceste aspecte trebuie nuanțate, totuși.

Care este diferența dintre o strângere de fonduri și o donație ? 

Care sunt modalitățile de plată?

Ce este și cu ce ne încurcă un comision?

Cum știm dacă fondurile au ajuns la destinatar și nu ne-am luat țeapă?

Ce înseamnă strângerea de fonduri și ce înseamnă donația pe Facebook?

Strângerea de fonduri – sumă de bani necesară pentru susținerea unei cauze. Este necesară existența prealabilă a unui motiv. Motivul include o anumită sumă care trebuie obținută și niște condiții care trebuie îndeplinite. 

Donația – sumă de bani necesară pentru susținerea unei cauze. Nu există o sumă prestabilită, dar e de preferat să fie strâns cât mai mult. Este o acțiune voluntară, lăsată la aprecierea celui care donează (donator).

Ambele au în comun ideea de „cadorisire”, dar una (strângerea de fonduri) este specifică, presupune distribuirea banilor în anumite condiții, iar cealaltă (donația) este lăsată la aprecierea donatorilor.

Care sunt modalitățile de plată?

În linii generale, Facebook, prin centrul de ajutor, informează că tranzacția este procesată de o entitate reglementată, folosind serviciul Plăți Facebook. Serviciul Plăți Facebook funcționează atât pentru Facebook, cât și pentru Messenger, Instagram și WhatsApp (aplicații care aparțin de acum companiei Facebook) și este similar unui card bancar.

Astfel, trebuie introduse datele cardului bancar personal și apoi prin serviciul Plăți Facebook se va realiza transferul, achiziționarea sau donarea. Pentru siguranță, se va putea adăuga un cod PIN la fiecare operațiune. De asemenea, prin acest serviciu se poate vizualiza istoricul plăților, se pot gestiona sau se poate cere ajutor pentru o eventuală problemă.

Deși acest serviciu este încă limitat la un anumit număr de țări, România figurează în lista țărilor care pot dispune de el.

Ce este și cu ce ne încurcă un comision?

Avantajul donațiilor prin intermediul Facebook este că nu se percepe comision. Dar ce este un comision? Odată răspuns la întrebare, afli și cu ce te încurcă.

Conform art. 7, pct. 9, Cod fiscal, comisionul este orice plată în bani sau în natură efectuată pentru serviciile de intermediere realizate în legătură cu o operaţiune economică. Adică, un fel de răsplată pentru sarcinile pe care le-ai dus la bun sfârșit.

Este evident că banii aceștia, chiar dacă sunt folosiți pentru o cauză nobilă, dau naștere la niște costuri de procesare. Altfel spus, dacă în România vrei să transferi o sumă de bani de la banca X la banca Y, îți ia o taxă. Așa e și în cazul strângerilor de fonduri pe Facebook.

Așadar, în cazul donațiilor, un comision ar fi fost oferit pentru că s-a avut grijă să îți fie transmiși banii donați.

DAR, în principiu, donatorul nu suportă comision.

Facebook informează că suportă el toate comisioanele pentru donațiile făcute pe Facebook către organizații caritabile și non-profit. În cazul strângerilor de fonduri personale, însă, sunt deduse comisioane pentru procesarea plăților și, în unele țări sau regiuni, comisioane suplimentare pentru distribuirea fondurilor strânse.

Comisioanele percepute pentru strângerile de fonduri personale sunt justificate de caracterul acestora.

  • Fiind raportată la individ (ia naștere din inițiativa unei persoane, pentru o cauză creată de ea), apare comisionul. Ideea este că se face diferență între o cauză pe care Facebook o recunoaște deja și pentru care își asumă cheltuielile de procesare (organizațiile caritabile și non-profit) și o cauză neasumată de Facebook, dar acceptată ulterior, pentru că îndeplinește cerințele prestabilite (strângerile de fonduri personale).

Din moment ce e o strângere de fonduri personală, regimul taxelor ( în cazul acesta, al comisionului ) poate varia în funcție de țara în care se donează. Deci, rămâne la „latitudinea” fiecărei țări cum își stabilește regimul taxelor. Aceste comisioane acoperă procesarea plăților și, în unele țări sau regiuni, o parte din aceste comisioane includ taxe suplimentare.

România face parte din grupul țărilor care nu percep comision pentru strângerile de fonduri personale.

De ce ne încurcă un comision în acest caz? Pentru că trebuie oferită o taxă pe lângă suma de bani pe care decizi să o oferi. Gândirea e cam așa: „Da, ofer ceva în mod gratuit. Totuși, îmi doresc să ofer o anumită sumă de bani, comisionul nu face decât să o depășească.”

Cum știm dacă fondurile au ajuns la destinatar și nu ne-am luat țeapă?

Mai întâi, trebuie stabilit cine este destinatarul.

Noțiunea de destinatar, în acest caz, face referire la organizațiile caritabile, organizațiile non-profit și la organizațiile personale care beneficiază de sumele de bani oferite.

Astfel, modul în care sumele ajung la acesta depinde de tipul destinatarului.

Organizațiile caritabile cu sediul în țările sau regiunile eligibile se pot înregistra la serviciul Plăți Facebook pentru a primi donații. Organizațiile caritabile primesc 100% din donațiile efectuate, pot accesa rapoarte despre donații și pot folosi butonul „Donează” în campaniile lor de strângere de fonduri.

Pentru a putea și organizațiile personale să se bucure de serviciul Plăți Facebook, trebuie confirmat faptul că organizația caritabilă pe care o reprezinți se află într-o țară sau regiune în care sunt disponibile astfel de strângeri de fonduri.

  • În caz afirmativ, verifică dacă organizația caritabilă pe care o reprezinți îndeplinește criteriile cerute de Facebook (în secțiunea Centru de ajutor Facebook), în funcție de locația ta.

Așadar, sunt foarte mici șansele ca banii tăi să ajungă la prințul moștenitor din Zimbabwe, pe care îl găsești în fiecare SPAM lunar cu o avere de minim 1 milion de dolari, asta pentru că Facebook verifică organizațiile caritabile până să le aprobe, prin:

  • nume, prenume
  • numele directorului organizației
  • documentele legale oficiale de înființare
  • codul de înregistrare (și de TVA, dacă e cazul)
  • cod bancar valid

Cum ajung banii la destinatar ?

În funcție de tipul strângerii de fonduri, prin mecanisme specifice fiecărui destinatar.

  • primirea donațiilor cu ocazia zilei de naștere

Pe Facebook, donațiile cu ocazia zilelor de naștere sunt emise către organizațiile non-profit, caritabile sub forma unei plăți lunare virate la începutul lunii, separat de alte plăți.

Donațiile sunt distribuite în funcție de modul în care a fost configurată organizația non-profit/caritabilă să le primească.

  • organizațiile non-profit/caritabile conectate la serviciul Plăți Facebook vor primi donația prin transfer electronic de la Facebook.
  • organizațiilor non-profit/caritabile care primesc donații de la Facebook prin intermediul Fondului administrat de donatori al platformei Network for Good li se va trimite prin poștă un cec cu donațiile de la acest program pilot al Facebook, la adresa menționată în GuideStar.
  • organizațiile non-profit, caritabile care și-au creat un cont gratuit la Network for Good și s-au înscris la serviciul de transfer electronic al fondurilor vor primi donațiile de la Facebook prin plată electronică.

Aceste donații nu presupun susținerea, afilierea sau aderarea la ideile sau misiunile organizațiilor non-profit care primesc aceste donații.

  • strângere de fonduri personală

Vei primi plățile eligibile de la o strângere de fonduri creată de tine în termen de 6 zile de la primirea donației. De exemplu, dacă primești o donație într-o zi de vineri, plata va fi emisă în următoarea zi de joi. Plățile ulterioare sunt efectuate în mod regulat, la 6 zile după efectuarea unei donații.

Persoana care a creat strângerea de fonduri va trebui să atașeze un cont curent valabil pentru a primi banii strânși în cadrul strângerilor de fonduri. În urma donațiilor, se pot primi bani doar în conturile bancare din țările sau regiunile recunoscute.

Cum știm că nu ne-am luat țeapă?

Dacă am lămurit cum ajung banii la destinatar, trebuie să fie liniștit și sufletul donatorului, el vrea să fie sigur că de mărinimia lui se bucură adevărații destinatari.

Din moment ce Serviciul Plăți Facebook funcționează asemenea unui card bancar, imediat ce efectuăm o plată prin intermediul lui trebuie să primim un e-mail de confirmare sau să figureze operațiunea în aplicație. E-mailul e primit de la Facebook care deține mai multe programe de colectare a banilor.

Ideea este că în cazurile în care organizațiile optează pentru aceste programe, banii ajung la compania Facebook, urmând ca acesta să îi transfere destinatarilor, emițându-le apoi dovezile aferente, în funcție de modalitatea de plată. Facebook funcționează ca un intermediar.

La strângerea personală de fonduri e ceva mai…personal.

Banii ajung direct în contul creat de cel care organizează această strângere. Banii strânși în strângerile de fonduri personale sunt astfel primiți de către persoana care a creat strângerea de fonduri și este posibil să aibă implicații fiscale (adică să răspunzi pentru modul în care gestionezi sumele de bani).

Dar ce se întâmplă dacă banii se strâng pentru o altă persoană? Cum e ea asigurată că nu îl ispitesc banii pe cel care îi strânge?

De exemplu, Nea Binevoitoru’ organizează o strângere de fonduri pentru prietenul Nea Nefericitu’ pentru că acesta are o familie numeroasă și nu are cu ce să o întrețină (ce să vezi, are și o casă șubredă). Se înființează o organizație pentru strângeri personale de fonduri și este creat și un cont bancar.

Nea Binevoitoru’ parcă n-ar mai binevoi (nu pentru prieten, ci pentru el) și își reține banii. Poate pentru că prietenul nu știe cum funcționează lucrurile, poate pentru că până să îi aibă acesta, „îi mai ține el la cald” și uite așa scopul nobil nu mai este atins.

Ce facem cu familia nevoiașă?

Salvarea se află în „mâinile contului bancar”. Dacă este creat acel cont bancar, trebuie menționat și motivul colectării banilor, deci banca are controlul asupra lor. Dacă banca are acest control, înseamnă că are și detalii despre cazul umanitar. Dacă are aceste detalii, poate fi anunțată și familia. Dacă e anunțată, ea îl poate „certa” pe Binevoitoru’ pentru că este parșiv și insensibil. Cum? Se folosește de mecanismul fraudei.

Dar dacă banii ajung în contul personal al lui Binevoitoru’ (se poate proceda și așa) ? Facebook informează că dacă inițiatorul strângerii nu oferă informații despre donații în maximum 90 de zile de la primirea acestora în contul său persoanl, donațiile sunt retrase automat.

Deci, nu ești lăsat în aer. Din moment ce este asumată transferarea unor sume de bani, sunt asigurate și modalitățile de remediere.

Concluzii privind donațiile și strângerile de fonduri pe Facebook

Cu toate că, să fim serioși, toți avem rețineri când vine vorba despre donarea pe Facebook, fenomenul a luat amploare și măsurile de siguranță sunt din ce în ce mai multe. Prin urmare, Facebook controlează transferul banilor cu ajutorul mai multor instrumente.

Dacă motive de scepticism erau la început, când încă era „tânără” această zonă a Facebook-ului, în ultimul timp lucrurile au luat avânt, iar oamenii au început să aibă încredere. Și dacă e încredere, poate fi și liniște sufletească pentru doritorii de fapte bune.


La avocatoo suntem specializați în social media și tehnologie. Lucrăm cu sute de companii, de la nivelul start-up-urilor până la unii din cei mai mari jucători din industrii. Scrie-ne și hai să vedem cum te putem ajuta să devii conform pe social media.

6 răspunsuri

  1. Buna ziua

    Este posibila in Romania strangerea de bani pentru o persoana fizica? Din cate am citit eu, sunt posibile doar donatiile catre asociatii non-profit.
    Va multumesc anticipat,

    1. Buna ziua,
      Da. Pentru persoanele fizice este valabilă strângerea personală de fonduri, detaliată în acest articol.
      De reținut este că persoana care a creat strângerea de fonduri va trebui să atașeze un cont curent valabil pentru a primi banii strânși în cadrul strângerilor de fonduri. În urma donațiilor, se pot primi bani doar în conturile bancare din țările sau regiunile recunoscute, cum e şi România.

      1. Din pacate, Facebook nu recunoaste inca toate strangerile caritabile care se organizeaza in Romania. S-au mai facut propuneri in sensul adaugarii cauzelor din Romania, dar inca nu s-au extins atat de mult. ONG-urile romane inca fac propuneri, ramane de vazut in ce masura se va lua o decizie in acest sens.

  2. Buna, incerc sa creez o campanie de strangere de fonduri in beneficiul Salvati Copiii Iasi, fie in calitate de persoana fizica, fie ca organizatie non-profit. In ambele cazuri pot selecta Create / Fundraiser / Charity, iar in optiunile de cautare apar organizatii preponderent americane. Cum se pot selecta organizatii romanesti? Multumesc

    1. Mai întâi, e de reținut că pentru strângerile de fonduri pe Facebook trebuie făcută următoarea diferență: strângere de fonduri pentru o organizație deja înregistrată în evidența Facebook vs strângere de fonduri pentru o organizație care se doreşte a fi avută în evidență, de acum încolo (cazul dumneavoastră).
      Pentru a începe o strângere de fonduri nouă, trebuie să urmați paşii din următoarea pagină web: https://socialimpact.facebook.com/charitable-giving/.
      Atenție! Nu se poate accesa link-ul de pe mobil, trebuie să fie folosit un calculator.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *