⬅ ÎNAPOI

Domeniul public al statului – trecerea unui bun în domeniul public al UAT-urilor

domeniul public

referitoare la obiecția de neconstituționalitate a Legii privind transmiterea unui
teren din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului
Transporturilor, aflat în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate
„C.F.R.” — S.A., în domeniul public al orașului Teiuș și în administrarea
Consiliului Local al Orașului Teiuș, județul Alba

Se analizeaza de catre Curtea Constitutionala o lege ce nu a fost inca promulgata, efectuandu-se un control a priori, abstract, pe cale ofensiva. 

Aflam din prevederile in vigoare ca:

  • in situația în care bunurile formează obiectul exclusiv al proprietății publice a statului ori a unității administrativ-teritoriale, în temeiul unei legi organice, trecerea din domeniul public al statului în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale sau invers operează numai printr-o modificare a legii organice;
  • când bunurile pot aparține, potrivit destinației lor, fie domeniului public al statului, fie domeniului
    public al unităților administrativ-teritoriale, trecerea din domeniul public al statului în cel al unităților
    administrativ-teritoriale sau invers se face în condițiile legii, respectiv la
    cererea consiliului județean, respectiv a Consiliului General al Municipiului București sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului sau, simetric, la cererea Guvernului, prin hotărâre a consiliului județean, respectiv a Consiliului General al Municipiului București sau a consiliului local.
Tragand o concluzie, se retine ca un bun, daca face obiectul exclusiv al proprietatii publice a statului ori a UAT-ului, in temeiul unei legi organice, poate sa fie trecut in domeniul public al statului in cel al UAT-ului sau invers fie printr-o modificare a legii organice, fie printr-o hotarare pentru celelalte bunuri, care nu fac obiect exclusiv.

Curtea mai retine ca legea in cauza a fost adoptata cu majoritatea prevazuta de legea ordinara, deci este vorba de o lege, si nu o hotarare a Guvernului asa cum ar fi trebuit sau o modificare a legii organice. In situația particulară a terenurilor ce fac obiect exclusiv al proprietății publice a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, singura posibilitate de transmitere a acestor bunuri din domeniul public al statului în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale este aceea ut singuli, prin legea organică de modificare a legii organice prin care terenul a fost declarat obiect exclusiv al proprietății publice si astfel nu se poate vorbi despre o lege cu caracter individual, fiind singura posibilitate de a se transmite bunul prin aceasta lege.

Chiar daca legea, prin ea insasi, trebuie sa fie normativa, adica sa se aplice unor subiecte nedeterminate de persoane, nu se poate retine in cauza ca legea este, de fapt, individuala, cand singurul procedeu de trecere a bunului din domeniul public al statului in cel al UAT-ului este acesta, prin legea organica de modificare a legii organice.

Curtea admite obiectia de neconstitutionalitate si constata ca legea in cauza este neconstitutionala.

 

Vezi aici și o decizie a Curții Constituționale referitoare la restituirea terenurilor forestiere din domeniul public.

BIBLIOGRAFIE: Decizia TEIUȘ

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *