📒Care este rolul drepturilor de proprietate intelectuală în e-commerce?
6 minute • Gabriela Umbrărescu • 18 septembrie 2023
Aventura în e-commerce vine cu foarte multe oportunități, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am împărțit într-o serie de articole pline de explicații și exemple utile. De la cum îți protejezi drepturile de proprietate intelectuală, ce trebuie să știi ca să fii conform și să nu iei amenzi, până la informațiile și instrumentele de care ai nevoie atunci când vrei să vinzi dincolo de granițele țării. Vezi aici primul articol din serie și desfășurătorul complet.
Cum te ajută drepturile de proprietate intelectuală în e-commerce?
În articolele anterioare din această serie ți-am spus ce nu poți face, dar asta nu înseamnă că aceste drepturi de proprietate intelectuală vin doar cu obligații. Dimpotrivă! Îți aduc o serie de beneficii, pe care le vom enumera în cele ce urmează.
Îți spunem de acum unele care-ți vor face ochii mari (de fericire, desigur):
- de fiecare dată când cineva îți încalcă drepturile de proprietate intelectuală, îi poți spune să se oprească – și e obligat să o facă
- pe lângă asta, poți obține și despăgubiri (da,da,da – bani!)
Acum hai să vedem cum te protejează pe tine și pe afacerea ta, în concret:
Îți protejează interesele firmei
Drepturile de proprietate intelectuală protejează interesele comercianților împotriva concurenței neloiale – produse contrafăcute sau piraterie în cazul produselor digitale, de exemplu.
Pentru că ai la dispoziție aceste drepturi, poți reclama orice utilizare neautorizată a fotografiilor, mărcilor sau chiar a firmei (logo / brand) proprii.
Hint: data viitoare când vezi că cineva vinde produse ca ale tale, dar ți-a preluat imaginile, videouri, descrierile și așa mai departe, fă așa:
- trimite o notificare către Marketplace – au specialiști dedicați care se ocupă cu investigarea acestor situații
- trimite o notificare persoanei respective; nu înseamnă că dacă Marketplace-ul se ocupă de această situație tu nu ai drepturi pe lângă.
Te ajută să te diferențiezi pe piață
Cu toții suntem diferiți, din fericire.
Chiar dacă faci același lucru ca cel mai bun amic al tău sau imporți aceeași gamă de accesorii pentru curățenie ca încă alte persoane, cel mai important aspect este să te diferențiezi.
➡️Uite un exemplu concret: folosești un Marketplace drept canal principal de vânzări ca să vinzi produsele tale. Ai ales asta pentru că este mult mai ușor să ai un partener care să se ocupe de tot ce înseamnă depozitare, stocare, livrare, facturare, încasare și promovare.
Pe lângă asta, în numele brandului tău, ți-ai făcut o pagină pe Instagram unde depui efort să faci poze, videouri și content cât mai sofisticat pentru ca persoanele să te găsească și să cumpere produsele tale. Doar așa se crește un brand 🙂
Poate că vinzi aceleași produse ca încă alte 27 de persoane pe piață. Faptul că ai investit în brand, imagine și creare de content te va diferenția în mintea potențialilor tăi cumpărători.
Le spune celorlalți că nu pot folosi materialele tale
Nu trebuie să te gândești că toată această protecție a drepturilor de proprietate intelectuală vine doar într-un sens. Ideea este că nu trebuie să încalci tu drepturile altora, dar nici ei să nu le încalce pe ale tale. E un win-win până la urmă 😉
Avem aici exemplele produselor din China sau India care vând produse de lux (copii exacte de multe ori) la un preț mult mai mic decât originalul. În astfel de situații, respectivul comerciant trebuie să se asigure fie că are autorizarea titularului original pentru producție și/sau vânzare. Această autorizare constă de obicei în cumpărarea unei licențe de distribuție ce conține în mod exact condițiile ce trebuie respectate de către vânzătorul autorizat.
În cazul în care comerciantul nu încheie o astfel de convenție, riscă să i se închidă contul de vânzător pe platforma marketplace, plata unor amenzi, daune și penalități și chiar să i se pună în vedere oprirea distribuției acelor produse care încalcă drepturile de proprietate intelectuală.
Ce situații putem avea în vedere?
Exemplul 1: Vânzătorul pune pe marketplace produse contrafăcute (fake), inscripționate cu o anumită marcă.
Exemplul 2: Vânzătorul pune pe marketplace produse care au fost realizate și vândute în mod legal, însă au fost ulterior exportate.
Prin urmare, problema aici nu este proveniența bunurilor, ci canalul de distribuție folosit în țările importatoare. De fapt, legislația națională poate restricționa importul unor produse în acel stat, pentru a evita o posibilă concurență neloială. Astfel, în cazul în care produsele vândute sau importate de către terți cad sub incidența drepturilor de proprietate intelectuală, aceste vânzări sau importuri vor fi considerate o încălcare.
În majoritatea cazurilor, produsele expuse pe site-ul web sunt autentice, dar se presupune că sunt vândute în altă țară. Există un caz celebru în China: Michelin Group vs. Tan Guoqiang și Ou Can.
Michelin este o companie celebră producătoare de anvelope. Pârâții din litigiu, Tan Guoqiang și Ou Can importau anvelope Michelin din Japonia și le revindeau în China. Instanța a reținut că vânzarea anvelopelor inscripționate cu marca înregistrată “MICHELIN & Device” reprezintă o încălcare a dreptului exclusiv de utilizare a mărcii reclamantului Michelin deoarece:
- calitatea anvelopelor vândute de pârât era incompatibilă cu regula chineză care cerea obținerea de către pârâți a unui anumit certificat de calitate și siguranță
- actele pârâților au creat un prejudiciu substanțial brandului Michelin prin utilizarea necorespunzătoare a mărcii “MICHELIN & Device”
În plus, în cazul în care ar fi avut loc un accident de circulație, spre exemplu, consumatorul s-ar fi îndreptat împotriva Michelin Group în calitate de producător. Prin urmare, poziția Michelin ca societate lider în acest domeniu ar fi fost afectată.
Articol redactat de Gabriela Umbrărescu și Andreea Speianu
Fotografie de JESHOOTS.COM pe Unsplash