jeshoots com LtNvQHdKkmw unsplash

­čôĺCare este rolul drepturilor de proprietate intelectual─â ├«n e-commerce?

6 minute • Gabriela Umbr─ârescu • 18 septembrie 2023


Aventura ├«n e-commerce vine cu foarte multe oportunit─â╚Ťi, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am ├«mp─âr╚Ťit ├«ntr-o serie de articole pline de explica╚Ťii ╚Öi exemple utile. De la cum ├«╚Ťi protejezi drepturile de proprietate intelectual─â, ce trebuie s─â ╚Ötii ca s─â fii conform ╚Öi s─â nu iei amenzi, p├ón─â la informa╚Ťiile ╚Öi instrumentele de care ai nevoie atunci c├ónd vrei s─â vinzi dincolo de grani╚Ťele ╚Ť─ârii. Vezi aici primul articol din serie ╚Öi desf─â╚Öur─âtorul complet.

Cum te ajută drepturile de proprietate intelectuală în e-commerce?

├Än articolele anterioare din aceast─â serie ╚Ťi-am spus ce nu po╚Ťi face, dar asta nu ├«nseamn─â c─â aceste drepturi de proprietate intelectual─â vin doar cu obliga╚Ťii. Dimpotriv─â! ├Ä╚Ťi aduc o serie de beneficii, pe care le vom enumera ├«n cele ce urmeaz─â.

├Ä╚Ťi spunem de acum unele care-╚Ťi vor face ochii mari (de fericire, desigur):

  1. de fiecare dat─â c├ónd cineva ├«╚Ťi ├«ncalc─â drepturile de proprietate intelectual─â, ├«i po╚Ťi spune s─â se opreasc─â – ╚Öi e obligat s─â o fac─â
  2. pe l├óng─â asta, po╚Ťi ob╚Ťine ╚Öi desp─âgubiri (da,da,da – bani!)

Acum hai să vedem cum te protejează pe tine și pe afacerea ta, în concret

├Ä╚Ťi protejeaz─â interesele firmei

Drepturile de proprietate intelectual─â protejeaz─â interesele comercian╚Ťilor ├«mpotriva concuren╚Ťei neloiale – produse contraf─âcute sau piraterie ├«n cazul produselor digitale, de exemplu. 

Pentru c─â ai la dispozi╚Ťie aceste drepturi, po╚Ťi reclama orice utilizare neautorizat─â a fotografiilor, m─ârcilor sau chiar a firmei (logo / brand) proprii.

Hint: data viitoare c├ónd vezi c─â cineva vinde produse ca ale tale, dar ╚Ťi-a preluat imaginile, videouri, descrierile ╚Öi a╚Öa mai departe, f─â a╚Öa:

  1. trimite o notificare c─âtre Marketplace – au speciali╚Öti dedica╚Ťi care se ocup─â cu investigarea acestor situa╚Ťii 
  2. trimite o notificare persoanei respective; nu ├«nseamn─â c─â dac─â Marketplace-ul se ocup─â de aceast─â situa╚Ťie tu nu ai drepturi pe l├óng─â. 

Te ajut─â s─â te diferen╚Ťiezi pe pia╚Ť─â 

Cu to╚Ťii suntem diferi╚Ťi, din fericire. 

Chiar dac─â faci acela╚Öi lucru ca cel mai bun amic al t─âu sau impor╚Ťi aceea╚Öi gam─â de accesorii pentru cur─â╚Ťenie ca ├«nc─â alte persoane, cel mai important aspect este s─â te diferen╚Ťiezi

Ô×í´ŞĆUite un exemplu concret: folose╚Öti un Marketplace drept canal principal de v├ónz─âri ca s─â vinzi produsele tale. Ai ales asta pentru c─â este mult mai u╚Öor s─â ai un partener care s─â se ocupe de tot ce ├«nseamn─â depozitare, stocare, livrare, facturare, ├«ncasare ╚Öi promovare. 

Pe l├óng─â asta, ├«n numele brandului t─âu, ╚Ťi-ai f─âcut o pagin─â pe Instagram unde depui efort s─â faci poze, videouri ╚Öi content c├ót mai sofisticat pentru ca persoanele s─â te g─âseasc─â ╚Öi s─â cumpere produsele tale. Doar a╚Öa se cre╚Öte un brand ­čÖé 

Poate c─â vinzi acelea╚Öi produse ca ├«nc─â alte 27 de persoane pe pia╚Ť─â. Faptul c─â ai investit ├«n brand, imagine ╚Öi creare de content te va diferen╚Ťia ├«n mintea poten╚Ťialilor t─âi cump─âr─âtori. 

Le spune celorlal╚Ťi c─â nu pot folosi materialele tale

Nu trebuie s─â te g├ónde╚Öti c─â toat─â aceast─â protec╚Ťie a drepturilor de proprietate intelectual─â vine doar ├«ntr-un sens. Ideea este c─â nu trebuie s─â ├«ncalci tu drepturile altora, dar nici ei s─â nu le ├«ncalce pe ale tale. E un win-win p├ón─â la urm─â ­čśë

Avem aici exemplele produselor din China sau India care v├ónd produse de lux (copii exacte de multe ori) la un pre╚Ť mult mai mic dec├ót originalul. ├Än astfel de situa╚Ťii, respectivul comerciant  trebuie s─â se asigure fie c─â are autorizarea titularului original pentru produc╚Ťie ╚Öi/sau v├ónzare. Aceast─â autorizare const─â de obicei ├«n cump─ârarea unei licen╚Ťe de distribu╚Ťie ce con╚Ťine ├«n mod exact condi╚Ťiile ce trebuie respectate de c─âtre v├ónz─âtorul autorizat.

├Än cazul ├«n care comerciantul nu ├«ncheie o astfel de conven╚Ťie, risc─â s─â i se ├«nchid─â contul de v├ónz─âtor pe platforma marketplace, plata unor amenzi, daune ╚Öi penalit─â╚Ťi ╚Öi chiar s─â i se pun─â ├«n vedere oprirea distribu╚Ťiei acelor produse care ├«ncalc─â drepturile de proprietate intelectual─â.

Ce situa╚Ťii putem avea ├«n vedere?

Exemplul 1: V├ónz─âtorul pune pe marketplace produse contraf─âcute (fake), inscrip╚Ťionate cu o anumit─â marc─â.

Exemplul 2: Vânzătorul pune pe marketplace produse care au fost realizate și vândute în mod legal, însă au fost ulterior exportate.

Prin urmare, problema aici nu este provenien╚Ťa bunurilor, ci canalul de distribu╚Ťie folosit ├«n ╚Ť─ârile importatoare. De fapt, legisla╚Ťia na╚Ťional─â poate restric╚Ťiona importul unor produse ├«n acel stat, pentru a evita o posibil─â concuren╚Ť─â neloial─â. Astfel, ├«n cazul ├«n care produsele v├óndute sau importate de c─âtre ter╚Ťi cad sub inciden╚Ťa drepturilor de proprietate intelectual─â, aceste v├ónz─âri sau importuri vor fi considerate o ├«nc─âlcare.

├Än majoritatea cazurilor, produsele expuse pe site-ul web sunt autentice, dar se presupune c─â sunt v├óndute ├«n alt─â ╚Ťar─â. Exist─â un caz celebru ├«n China: Michelin Group vs. Tan Guoqiang ╚Öi Ou Can.

Michelin este o companie celebr─â produc─âtoare de anvelope. P├ór├ó╚Ťii din litigiu, Tan Guoqiang ╚Öi Ou Can importau anvelope Michelin din Japonia ╚Öi le revindeau ├«n China. Instan╚Ťa a re╚Ťinut c─â v├ónzarea anvelopelor inscrip╚Ťionate cu marca ├«nregistrat─â ÔÇťMICHELIN & DeviceÔÇŁ reprezint─â o ├«nc─âlcare a dreptului exclusiv de utilizare a m─ârcii reclamantului Michelin deoarece:

  • calitatea anvelopelor v├óndute de p├ór├ót era incompatibil─â cu regula chinez─â care cerea ob╚Ťinerea de c─âtre p├ór├ó╚Ťi a unui anumit certificat de calitate ╚Öi siguran╚Ť─â
  • actele p├ór├ó╚Ťilor au creat un prejudiciu substan╚Ťial brandului Michelin prin utilizarea necorespunz─âtoare a m─ârcii ÔÇťMICHELIN & DeviceÔÇŁ

├Än plus, ├«n cazul ├«n care ar fi avut loc un accident de circula╚Ťie, spre exemplu, consumatorul s-ar fi ├«ndreptat ├«mpotriva Michelin Group ├«n calitate de produc─âtor. Prin urmare, pozi╚Ťia Michelin ca societate lider ├«n acest domeniu ar fi fost afectat─â.


Articol redactat de Gabriela Umbrărescu și Andreea Speianu

Fotografie de JESHOOTS.COM pe Unsplash

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *