tamanna rumee DjsIpeFVU9s unsplash

📒Cross-vending sau cum îți duci afacerea dincolo de granițe cu ajutorul unei platforme de tip marketplace

6 minute • Alina Roxana Croitoru • 20 octombrie 2023


Aventura în e-commerce vine cu foarte multe oportunități, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am împărțit într-o serie de articole pline de explicații și exemple utile. De la cum îți protejezi drepturile de proprietate intelectuală, ce trebuie să știi ca să fii conform și să nu iei amenzi, până la informațiile și instrumentele de care ai nevoie atunci când vrei să vinzi dincolo de granițele țării. Vezi aici primul articol din serie și desfășurătorul complet. Practic, acesta este ultimul articol din serie.

Cross-vending. Ce înseamnă, ce aduce nou pe piață?

Cross-vending reprezintă o posibilitate de vânzare care oferă oportunități de dezvoltare pentru Selleri, adică tu din România poți să vinzi și în altă țară unde platforma este prezentă, iar ea se ocupă de aproape tot. 

De cele mai multe ori vei găsi acest concept sub denumirea ”cross-border selling”. 

Mai exact, Sellerii (Vânzătorii) își pot comercializa produsele în afara granițelor țării, prin intermediul unui magazin on-line. Practic, pe un site se întâmplă toată magia. În România, pentru așa ceva, cel mai la îndemână exemplu este eMAG (avem și site-urile emag.bg pentru piața din Bulgaria și emag.hu pentru piața din Ungaria). Dar, orice fel de platformă de tip marketplace pe care te poți lista și este prezentă în mai multe țări funcționează după același principiu. 

De remarcat este că, sub denumirea articolului pe care vrei sa îl cumperi, găsești expresia „vândut de:” care îți arată dacă ceea ce vrei să îți achiziționezi este vândut direct de către platforma respectivă sau de alte firme partenere, care au un contract cu această platformă de tip marketplace. 

Spre exemplu, dacă mă aflu în Spania și vreau să cumpăr de pe markplace-ul ABC.es un purificator de aer, acest produs poate fi vândut direct de platformă (adică platforma a cumpărat produsele respective și le vinde mai departe) sau de la un alt Seller, de ce nu, din România? 

Așadar, Sellerii sunt comercianții parteneri care au la dispoziție respectiva platformă de tip marketplace, de unde gestionează comenzile, stocurile produselor, AWB-urile, mai pe scurt, un loc de unde ei țin evidența a tot ce este necesar pentru ca tu să îți primești comanda la timp, să fie win-win. Ăsta este cazul clasic.

Elementul de noutate intervine în cazul cross-vending-ului. Dacă luam ca exemplu eMAG de mai sus, comercianții din țară pot vinde produsele lor cu ajutorul eMAG România în Bulgaria sau Ungaria, folosind contul de comerciant. 

Pe scurt: dacă te gândești să te duci cu afacerea ta dincolo de granițele țării, eMAG Marketplace te ajută să ajungă în țările unde sunt ei prezenți, respectiv Bulgaria / Ungaria. Nu trebuie să te mai chinui tu să iei legătură cu cineva de acolo, ci trebuie pur și simplu să vrei să vinzi acolo, pentru că procesul este la fel de ușor ca cel din România. 

Sunt administratorul unei firme și mă ocup cu vânzarea de articole de uz casnic. Vreau să extind comercializarea și în alte state din UE. Ce trebuie sa am în vedere?

O vom lua etapizat.

📌 Începem cu TVA-ul despre care trebuie să ții cont și în funcție de modelul de business, trebuie să te pui în ordine cu câteva aspecte:

  • Din ce țară se face livrarea? Dacă livrarea se face din România către un client din UE, vorbim de livrare intracomunitară dacă vorbim de tranzacții B2B (business to business aka între două persoane juridice). Va trebui să te înregistrezi în scopuri de TVA și să declari corespunzător prin declarația D390.
  • Clientul este persoană fizică? Vei emite factură cu TVA 19%, vei colecta TVA și plăti către stat.
  • Dacă valoarea livrarilor intracomunitare B2C într-un an depășesc 10.000 EUR, va trebui să te înregistrezi în fiecare stat în care vinzi sau să optezi pentru OSS (One Stop Shop – Mini Ghiseul Unic) și să depui D398. Vei colecta TVA pentru fiecare stat în care vinzi și vei remite în mod corespunzător. Similar pentru prestarea de servicii sau vânzarea de produse digitale.
  • Dacă primești o comandă de la o persoană juridică, facturezi fara TVA si menționezi taxare inversă și articolul din Directiva de TVA.
  • Dacă primești o comandă de la o persoană fizică sau firme plătitoare de TVA, se adaugă cei 27%.

📌 Pentru a trece coletul tău granița la destinatar, trebuie să existe un număr de înregistrare și identificare a operatorilor economici. În linii mari, cum oamenii au nevoie de pașaport, comerciantul trebuie să fie dotat cu acest cod EORI. Acesta este un număr unic în Uniunea Europeană, pe care autorităţile vamale, în general, îl atribuie operatorilor economici, în vederea utilizării acestuia începând cu 1 iulie 2009 la toate operaţiunile vamale derulate de acestea pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Începând cu iulie 2021, orice import sau export necesită furnizarea unui cod EORI, cu excepția celor făcute în scop personal. Chiar și pentru cele în scop personal, tot trebuie să plătești taxe vamale și după caz TVA. Am zis de TVA, pentru export și import nu ești obligat să te înregistrezi, dar în cazul importului, adică o achiziție, nici nu poți să deduci TVA-ul plătit în vamă.

De reținut faptul că EORI este obligatoriu în astfel de “tranzacții”!

📌 Factura, certificatul de garanție si manualul de utilizare trebuie să fie realizate în limba engleză sau în limba care se vorbește in țara de destinație. Până la urmă, cumpărătorul trebuie să știe ce are în mână și cum să îl folosească, nu? Iar de asta trebuie să te ocupi tu, în mod obligatoriu, să te asiguri că este totul în regulă.😇

Ține minte: aceste proceduri sunt în sarcina ta, nu a platformei de tip marketplace. Chiar dacă platforma facilitează legătura între tine și cumpărător, nu platforma este cea care se ocupă de traducerea documentelor și obținerea tuturor informațiilor necesare pentru tine. Partea de compliance îți aparține. 

📌 În cazul în care clientul te contactează în legătură cu o problemă a produsului, ești obligat să îi asiguri serviciile pentru produsele cumpărate, respectiv reparație/înlocuire etc. În definitiv, chiar dacă vorbim de plan internațional, nu e mare diferență față de ceea ce se întâmplă în România.

Așadar, cross-vending-ul deschis către sellerii din România care vor să vândă și în țările vecine aduce un avantaj considerabil pentru ambele părți. Toate atribuțiile pe care ți le asumi odată cu începerea acestui tip de vânzare sunt foarte ușor de gestionat, datorită legislației europene și a platformei de tip marketplace, gândită eficient, înspre ajutorul tuturor. Spor la vânzări! 😁


Fotografie de Tamanna Rumee pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *