amy hirschi uwpo02K55zw unsplash

10 lucruri pe care trebuie să le știi despre contractul de comodat pentru sediu social

4 minute • Oana Trifan • 13 februarie 2023

Fără să mai lungim vorba:

1. Contractul de comodat este GRATUIT! 🤑 [Îl poți vedea ca un “contract de închiriere fără bani”]

Tu, care îți stabilești sediul social acolo NU va trebui să plătești nimic celui care-ți oferă spațiul, iar cel care-ți oferă spațiul nu poate să îți pretindă sume de bani sau alte contraprestații în schimbul spațiului.

2. Contractul de comodat, la fel ca un contract de închiriere, transferă doar dreptul de folosință.

⛔ Nu vei deveni proprietar asupra imobilului, ci vei avea doar dreptul să-l folosești, pentru scopul prevăzut în contract, pe o anumită perioadă de timp, după care îl vei restitui.

3. Contractul poate fi încheiat fie la notar, în formă autentică, fie prin înscris sub semnătură privată (un contract încheiat între tine și cel care îți predă imobilul, fără a fi nevoie să fie autentificat la notar).

4. Poți folosi imobilul doar ca sediu social, dacă nu a fost menționată nicio altă destinație a acestuia în contract.

⛔ Nu vei putea să locuiești în imobil, să desfășori activități de birou sau economice etc.

5. Cât timp folosești imobilul strict în scop de sediu social (scop care a fost prevăzut în contract), nu răspunzi pentru pieirea sau deteriorarea bunului.

Dacă folosești imobilul în alt scop (ex. 🥳 organizezi petreceri în fiecare seară), vei putea răspunde pentru stricăciunile produse.

6. Contractul poate fi încheiat și între tine și firma ta! 🤝

Tu, X dorești să-ți înființezi PFA X, care să aibă sediul social la adresa ta de domiciliu. În acest caz, tu X, vei încheia un contract de comodat cu PFA X prin care stabilești că îi remiți imobilul pentru stabilirea sediului social.

7. Dacă la sediu se desfășoară activități economice sau de birou, este necesar acordul vecinilor și al asociației de proprietari pentru constituirea sediului social.

8. Dacă activitatea ta presupune deplasări, de exemplu dacă ești un antrenor personal care și-a înființat un PFA sau un SRL, sediul social este la domiciliul tău, însă activitatea ta se desfășoară la sălile de fitness, nu vei avea nevoie de acordul vecinilor și al asociației de proprietari, câtă vreme nu începi să îți ții antrenamentele în apartament.

9. Contractul de comodat cu termen poate fi executat silit, în caz de deces al proprietarului sau de expirare a termenului. ❗

Da, contractul de comodat încheiat pe o perioadă determinată este considerat titlu executoriu, ceea ce înseamnă că dacă tu, X, care ai sediul social acolo, nu părăsești imobilul de îndată ce termenul a expirat sau proprietarul a decedat, vei putea fi executat silit pentru îndeplinirea acestei obligații.

Inclusiv contractul de comodat încheiat pe perioadă nedeterminată poate fi executat silit, în cazul în care nu se prevede întrebuințarea pentru care s-a utilizat sau aceasta are caracter permanent.

10. În mod normal, tu, X, care-ți stabilești sediul social în acel imobil, va trebui să suporți toate cheltuielile făcute cu bunul.

📣 Totuși, pentru a evita situații neplăcute, e recomandat să se prevadă în contract, în mod expres, o clauză referitoare la suportarea tuturor cheltuielilor cu utilitățile de către cel care-și stabilește sediul social în acel imobil.

Cel care îți oferă bunul pentru a-ți stabili acolo sediul social, are posibilitatea legală să-ți ceară bunul înapoi, înainte de termen, în 3 situații:

✅ Are nevoie urgentă și neprevăzută de bun.

✅ Cel care și-a stabilit sediul social în imobil, decedează.

✅ Cel care și-a stabilit sediul social în imobil își încalcă obligațiile.

👋 Găsești la noi un contract de comodat pentru sediul social/punct de lucru, scris de profesioniști și care nu-ți dă bătăi de cap: AICI.

Fotografie de Amy Hirschi pe Unsplash