Cod TVA online

ANAF da codul de TVA in aceeasi zi – procedura completa

5 minute • Ana-Maria Udriste • 04 februarie 2019


In cazul in care doresti ca firma ta sa devina platitoare de TVA, desi nu ai atins inca pragul cifrei de afaceri, poti depune o cerere online catre ANAF entru codul de TVA si sa-l obtii in aceeasi zi. Am detaliat procedura pas cu pas mai jos.

Ce trebuie sa faci ca sa obtii codul de TVA?

Procedura obtinerii codului de TVA la cerere, de catre persoanele interesate de acest aspect, a fost aprobata intern la nivelul ANAF la mijlocul lunii ianuarie si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 80/31.01.2019.


Ordinul nr. 167/2019 pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.856/2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării și anulării înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) și c) și alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, asa cum a fost publicat in Monitorul Oficial.


Pasul 1. Se transmite o declaratie online

Primul pas pentru inceperea procedurii de obtinere a codului de TVA la cerere este completarea si transmiterea unei declaratii pe proprie raspundere prin intermediul site-ului e-guvernare.ro.
Important de retinut! Aceasta procedura se aplica persoanelor care opteaza pentru codul de TVA la cerere, adica care au inregistrat o cifra de afaceri mai mica de 300.000 RON pana la momentul depunerii declaratiei (cum ar fi de exemplu firmele nou-infiintate care doresc sa obtina un cod de TVA). Altfel zis, codul de TVA poate fi primit pe loc doar in cazul contribuabililor care au posibilitatea de a opta pentru obtinerea unui cod de TVA, iar nu pentru cei care sunt obligati conform legii. 
Declaratia se gaseste pe site-ul ANAF aici.

Potrivit instructiunilor din Ordinul nr. 167/2019, “Declarația pe propria răspundere se completează cu ajutorul programului de asistență disponibil pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și se depune prin transmiterea fișierului PDF, semnat cu certificat digital calificat, prin mijloace electronice de transmitere la distanță. Declarația pe propria răspundere cu semnăturile olografe ale administratorilor și asociaților persoanei impozabile se scanează, se arhivează într-un fișier ZIP și se atașează la fișierul PDF“.
Altfel spus, descarci declaratia, o completezi, o semnezi prin intermediul semnaturii digitale inregistrate anterior la ANAF si apoi o anexezi la fisierul PDF.

Pasul 1 si un pic. Cum se completeaza declaratia?

Cand deschidem documentul in format electronic, vine o atentionare care spune ca trebuie sa facem urmatorii pasi:

  1. completam si validam datele solicitate in declaratie
  2. tiparim si semnam in format olograf (de mana) documentul astfel completat
  3. scanam documentul tiparit si semnat dupa ce am aplicat toate semnaturile necesare (inclusiv cele electronice)
  4. arhivam acest fisier cu extensia .zip (in general se face cu click dreapta pe mouse in dreptul fisierului, archive as/add to archive …)
  5. atasam documentului electronic documentul astfel tiparit, semnat si facut arhiva .zip
  6. semnam intr-un final documentul electronic si il transmitem prin intermediul site-ului e-guvernare.ro

Pe scurt, la documentul electronic atasam in format fizic tiparit si semnat acelasi document, in format .zip si apoi transmitem documentul.
Dovada depunerii se poate transmite cu declaratia depunerii de mentiuni, adica declaratia 100.

Pasul 2. Obtii codul de TVA

Situatia 1: documentul are erori de validare – va trebuie sa repeti pasii pana ce nu vor mai fi erori de validare.
Situatia 2: documentul transmis nu are erori de validare. Felicitari! ANAF-ul va proceda la emiterea deciziei.
Decizia de aprobare a cererii de obținere a codului de TVA, se emite în aceeași zi în care s-a depus solicitarea.

Pasul 3. ANAF face verificari

Ulterior obtinerii si transmiterii codului de TVA de catre ANAF, acesta va face verificari in termen de 15 zile de la depunerea cererii (care este concomitenta cu obtinerea codului de TVA, in cazul in care nu exista erori de validare).
In cazul in care exista neconcordante sau informatii eronate furnizate in declaratie, ANAF va putea anula codul de TVA, conform procedurii de drept comun din Codul Fiscal (vezi si infograficul nostru despre cum poti primi inapoi codul de TVA daca a fost anulat).

Ce se intampla daca am depus deja o cerere pana sa se publice ordinul?

Ei bine, daca ai fost una din persoanele nefericite care au depus o cerere pentru obtinerea unui cod de TVA prin optiune anterior publicarii Ordinului nr. 167/2019, vestea nu este tocmai buna, pentru ca cererea ta va fi solutionata conform dispozitiilor aplicabile la data depunerii solicitarii.
Cu alte cuvinte, vei trece in continuare prin aceeasi procedura anevoioasa, desi acum l-ai fi putut obtine pe loc.


Ai nevoie de ajutor pe partea de contabilitate si drept fiscal? Ia legatura cu unul din specialistii nostri prin completarea formularului de mai jos:

[wpforms id=”13516″]

Un răspuns

  1. Buna,
    Am incercat sa descarc Declaratia Pdf pentru inregistrare online ca platitor de TVA prin optiune dar nu pot nicicum, nici pe laptop nici pe Iphone, chiar daca am iUpdatat Adobe Reader! Va rog sa ma anutati cu un sfat sau sa-mi spuneti de i de as putea sa-l downloadez!
    Multumeac mult

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *