lady justice 2388500 1920

Avocații de mâine: 5 trenduri ce vor schimba industria

8 minute • Ioana Nicolae • 14 iulie 2017


Fără îndoială, modul în care se practică legea se schimbă rapid. Avocații se mută în firme mult mai rapid, departamentele legale ale firmelor au un impact mult mai mare asupra afacerilor, și avocații se adaptează constant schimbărilor de gestionare a afacerilor de către companii. Pe lângă transformările generale în atmosfera de corporație, și modul de practicare a legii se schimbă. În domeniul tehnologic, automatizarea și operațiunile legale afectează modul în care lucrează departamentele legale din firme. Pe partea de business, consilierii juridici sunt în poziția de a deveni lideri executivi sau directori ai consiliilor corporative. Astfel, iată cele cinci trenduri care vor afecta practicarea legii și ce putem face pentru a ne adapta.

Primul trend: automatizarea

Toată lumea poate să tragă adânc aer în piept pentru că nu se anticipeaza ca roboții să ne fure locurile de muncă sau să ofere sfaturi legale strategice, cel puțin nu în viitorul apropiat. Totuși, asta nu înseamnă că inteligența artificială, capacitatea de învățare a dispozitivelor și alte metode de automatizare, nu vor avea un impact asupra modului în care legea este practicată. Acest trend a început acum aproximativ un deceniu, odată cu numeroasele descoperiri tehnologice.
Dar acum, trendul înspre inteligență artificială și automatizare este aplicat tot mai frecvent în revizuirea contractelor, management-ul cunoștințelor, respectarea legilor și în alte practici de rutină. Asta înseamnă că avocații vor dispune de mai mult timp liber pentru a fi adevărați parteneri de afaceri, pentru a oferi consultanță juridică și în afaceri și pentru a iniția proiecte. Previziunile sunt că avocații vor deveni niște profesioniști în afaceri care se întâmplă să înțeleagă legea foarte bine – nu vor mai fi “doar” avocați.
Deci, cum ne putem pregăti pentru aceste schimbări? O bună educație legală trebuie să semene cu educația din școala de business, cu studii de caz, cursuri de leadership și networking. Curriculum-ul școlilor de drept și al firmelor de avocatură trebuie să fie schimbat radical și modul de instruire al avocaților trebuie adus la zi.

Al doilea trend: creșterea numărului de profesioniști în operațiuni legale

Toată această tehnologie legală și pentru afaceri necesită planificare, implementare și intreținere. Mai mult, departamentele legale trebuie să aloce tot mai multă atenție echilibrării bugetelor, recrutării și motivării personalului, colaborării cu alți profesioniști, analizării datelor, rezolvării problemelor în privința diversității și alte probleme cu impact social, și multe altele. Toate acestea duc la creșterea numărului de profesioniști în mai multe discipline: mulți dintre ei raportează direct consiliului general, dețin poziții înalte și au o influență semnificativă.
Avocații nu numai că trebuie să înțeleagă legea, ei trebuie să aibă cunoștințe într-o gamă variată de discipline care interacționeaza cu serviciile legale. Zilele în care studenții alegeau dreptul pentru că nu se pricepeau la matematică, sunt de domeniul trecutului. Viitorii studenți la drept vor fi nevoiți să iubească matematica și tehnologia. Vor fi nevoiți să aibă aptitudini de leadership și inteligență emoțională. Ei vor fi creativi, conștienți și atenți asupra riscurilor și apți să lucreze sub presiune.
Trebuie să fim realiști în legătură cu așteptările acestei noi industrii legale. Legea nu mai este un refugiu pentru persoanele care vor să citească și să scrie toată ziua. Desigur, cititul și scrisul nu vor lipsi, dar acestea vor fi complementate de bugetare și analiza datelor, într-un mod nemaivăzut până acum. Angajările vor trebui ajustate pentru a acomoda această nouă gamă de aptitudini și departamentele legale vor fi nevoite să ofere o instruire mai variată.

Al treilea trend: creșterea numărului de departamente dintr-o firmă

În mod cert, lumea intra într-o eră de aur ce aparține departamentelor legale din firme și că departamentele de drept commercial din următoarele decenii vor deveni ceea ce erau firmele de avocatură în anii ’80 și ’90. Astăzi, consilierul juridic se ocupă din ce în ce mai mult de gestionarea afacerilor și de inițiative legale. Ei conduc inițiative, proiecte de diversitate, securitate cibernetică, dezvoltarea afacerilor, recrutări, resurse umane, și numeroase alte funcții – pe scurt, consilierul juridic face din ce în ce mai multe, pe lângă oferirea de consultanță legală și strategică.
Se observă un trend al marilor departamente legale de a angaja avocați tineri, uneori chiar și proaspeți absolvenți. Acest lucru nu s-ar fi întâmplat niciodata în trecut. De asemenea, departamentele legale organizează un mai mare număr de programe de internship și instruiesc studenții pentru a lucra în firmă. Toate acestea erau făcute doar de firmele de avocatură.
În sfârșit, departamentele legale devin consumatori de servicii legale din ce în ce mai sofisticați. Iși stochează datele și își construiesc propriile centre de date. Astfel, nu mai împărtășesc aceste informații cu firmele de avocatură. Au devenit mult mai sofisticate în legătură cu stabilirea taxelor și deciziile de angajare și externalizare. Aceste departamente aleg pe cine să angajeze, în sau în afara Statelor Unite, sau chiar dacă să utilizeze o soluție dată de tehnologie.
Acesta este doar inceputul trendului și trăim într-un timp captivant, pentru care trebuie să ne pregătim. Pentru a reuși în acest nou tip de departament legal, trebuie ca metoda socratică să fie regândită, precum și instruirea numai în jurul litigiului pe care o oferim astăzi studenților la drept. Astfel, ar avea mai multa relevanță un trend de ucenicii și formare profesională.

Al patrulea trend: consilieri juridici și avocați pentru poziția de CEO (ofițer executiv)

Este de așteptat un număr tot mai mare de consilieri juridici și avocați propuși pentru râvnitul post de CEO. Odată cu dezvoltarea departamentelor legale din firme, această schimbare este firească. Consilierii juridici se află în mijlocul tuturor celorlalte funcții și se ocupă de multe echipe de afaceri. Nu este neobișnuit ca acești consilieri să se ocupe de părți sau de întregi departmente de resurse umane, securitate cibernetică și dezvoltarea afacerilor.
Consilierii juridici sunt din ce în ce mai buni în afaceri, nu numai în mitigare de risc. În loc să prevină dezastre și să rezolve probleme, ei iau decizii importante în afaceri, aduc progrese și inovează. Toate aceste experiențe pavează drumul pentru rolul de CEO.

Al cincilea trend: consilieri juridici și avocati în Consiliile de Administrație

Exact ca trendul de a deveni CEO, un alt progres firesc este un număr în creștere al consilierilor juridici și avocaților în consiliile corporative, din aceleași motive. Consilierii juridici sunt deja obișnuiți în a păstra o vedere de ansamblu asupra afacerii așa că își pot maximiza priceperea în afaceri și în gestionarea corporației, aptitudini necesare pentru rolul de director.
Ce înseamnă toate acestea pentru tinerii avocați de azi și pentru viitorii avocați? În primul rând, ei trebuie să fie deschiși la aceste noi rute care erau neconvenționale în trecut. În al doilea rând, ei trebuie să își dezvolte aptitudinile în afaceri cât mai curând pentru a reuși în toate ariile din lumea corporatistă, nu doar cea legală. Într-adevăr, asta înseamnă că avocații tineri trebuie să se intereseze de analiza situațiilor financiare. În al treilea rând, avocații tineri trebuie să își creeze conexiuni cu profesioniști în afaceri, membrii ai Consiliului de Administrație și directori. Relaționarea la acest nivel este o aptitudine în sine.
În timp ce Universitățile de Drept și inter-relaționările legale tradiționale oferă multe oportunități de a cunoaște alți avocați, a ajunge la râvnitul post de CEO și în alte poziții în Consiliul de Administrație necesită conexiuni în afara universului legal. Trebuie să știi să comunici și să empatizezi cu toate părțile interesate din domeniul afacerilor. Deși mai sunt câteva schimbări de făcut, este preconizat că în viitor, avocații vor fi recunoscuți drept lideri adevărați în afaceri, nu doar lideri în domeniul legal.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *