,,Cartel neobișnuit” descoperit în Uniunea Europeană
2 minute • Elena Buzea • 03 aprilie 2017
Pe data de 8 februarie 2017, Comisia Europeană a anunțat amenzi de 68 de milioane de euro pentru trei companii care au format un cartel (n.n. cartel– o forma în care mai multe întreprinderi din aceeași ramură de producție încheie o convenție stabilind prețuri de vânzare unice și regiuni geografice de desfacere pentru fiecare în parte, în vederea eliminării concurenței și a obținerii de cât mai mult profit). Comisarul Uniunii Europene pe probleme de concurență, Vestager, a declarat în observațiile privind amenzile că acest tip de înțelegere, deși ,,neobișnuită”, este tratată ca un cartel standard.
Cele patru companii implicate au fost în domeniul reciclării și în perioada 2009-2012 au complotat pentru a reduce prețul de achiziție plătit distribuitorilor de fier vechi și colectorilor de baterii auto uzate în Belgia, Franța, Germania și Țările de Jos. (Una dintre aceste societăți nu a fost amendată deoarece a dezvăluit în fața Comisiei Europene înțelegerea în cadrul programului de clemență al Comisiei Europene). Potrivit Comisiei Europene, bateriile auto uzate sunt produsele de consum cele mai reciclate din cadrul Uniunii Europene.
Companiile au făcut schimb de informații și au convenit asupra prețurilor țintă, prețurile maxime și a volumului de cumpărare de la furnizori. De asemenea, acestea au încercat să limiteze puterea de negociere a furnizorilor prin schimbul de informații referitoare la prețul pe care acești furnizori îl prpun și prețul final pe care îl acceptă companiile.
Metodele adoptate au fost cele observate în mai multe înțelegeri standard.
Majoritatea contractelor anticoncurențiale au fost încheiate pe bază bilaterală, prin mijloace precum apeluri telefonice, e-mail-uri sau mesaje text schimbate între managerii superiori ai firmelor. Companiile au făcut de multe ori efortul de a păstra secrete contractele prin utilizarea unui limbaj de cod, în multe cazuri împlicând referiri la starea vremii.
Companiile implicate sunt mari și complexe și au urmat programe de conforare cu dreptul concurenței în vigoare. Acest caz arată că toate companiile trebuie să se concentreze asupra punerii în aplicare a procedurilor de conformitate. Auditul intern, care este o parte a acestei proceduri, este deosebit de folositor deoarece prin el se pot descoperi practicile anticoncurențiale, fiind permisă ulterior utilizarea programelor de clemență (cooperare) ale Comisiei Europene.