jesse ramirez YiSD 1eJ 1g unsplash

Ce este consignația și la ce te ajută în afacerea ta?

4 minute • Alice Ambrus • 13 martie 2023


Vânzările prin consignație sunt din ce în ce mai populare deoarece permit producătorilor să își vândă bunurile prin intermediul unui magazin terț și să își reducă, astfel, cheltuielile. Acest articol te va ajuta să înțelegi ce este consignația, cum funcționează și la ce trebuie să fii atent 👀 atunci când închei un astfel de contract.

Ce este consignația?

Definiția legală se găsește în art. 2054 alin. 1 din Codul civil. Acesta definește contractul de consignație ca fiind “o varietate a contractului de comision care are ca obiect vânzarea unor bunuri mobile pe care consignantul le-a predat consignatarului în acest scop”.

Spre exemplu, să presupunem că îți place să confecționezi bijuterii handmade. Afacerea ta este încă la început și nu ai nici resurse suficiente, nici skill-uri necesare pentru a convinge un număr mare de persoane să îți cumpere bunurile. În acest caz, poți să rezolvi această problemă prin intermediul unui contract de consignație. Practic, închei un acord prin care tu, în calitate de producător (consignant) furnizezi bunuri unui retailer (consignatar) pentru ca acesta să le vândă în numele tău. Deci tu realizezi bijuteriile, iar altcineva le vinde pentru tine.

Cum funcționează?

Mai întâi, consignatarul Ionescu estimează câte bijuterii poate să vândă într-o anumită perioadă de timp. Apoi, tu stabilești comisionul care îi revine acestuia pentru fiecare unitate vândută și fixezi un termen limită până la care trebuie să îți fie returnate bunurile nevândute. Cât timp retailer-ul respectă acest termen, nu trebuie să plătească pentru bunurile care nu s-au vândut. Odată stabilite aceste reguli, îi livrezi lui Ionescu numărul stabilit de bunuri. El își face magia și vinde bijuteriile. Își păstrează comisionul din veniturile obținute și îți trimite restul sumei de bani care ți se cuvine.

Așadar, veniturile obținute din vânzarea bunurilor se împart între cele două părți conform unui procent stabilit de comun acord.

What’s in it for you?

Contractul de consignație are un grad de flexibilitate mai ridicat față de alte acorduri. Iată câteva avantaje de care te poți bucura în urma încheierii unui astfel de contract:

  • Reduci costurile. Dacă ai o afacere la început de drum, îți poți extinde vânzările fără să faci investiții majore în stocuri, publicitate sau personal.
  • Testezi piața. Poți să lansezi o nouă linie de produse fără să riști pierderi substanțiale. Cu ajutorul consignației îți poți da seama dacă anumite produse sunt sau nu viabile pe piață.
  • Crești vizibilitatea brandului. Cu ajutorul unui consignatar aduci produsele tale în fața unor noi clienți într-un ritm mai alert.

Dezavantaje

  • Risc de pierdere. Chiar dacă produsele tale nu se vând conform așteptărilor, trebuie să suporți costurile de producție. De asemenea, având în vedere faptul că împarți veniturile cu Ionescu, marja de profit este mai mică decât în cazul în care vinzi direct către consumatori.
  • Vânzări reduse. Consignatarul poate să plaseze bunurile tale în zone mai puțin vizibile ale magazinului. Astfel, riști ca produsele să nu fie promovate conform așteptărilor.
  • Bunurile tale pot fi deteriorate sau pierdute.

Do’s and don’ts

✅ Asigură-te că împarți veniturile în mod echitabil cu Ionescu, astfel încât să îți acoperi costurile de producție.

✅ Înainte să închei contractul, stabilește planul de promovare cu Ionescu, astfel încât clienții să fie conștienți de produsele tale.

✅ Redactează contractul cât mai clar și cât mai detaliat. Dacă ai nevoie de ajutor, suntem la un click distanță. 😉

✅ Alege cu grijă consignatarul. Trebuie să ai încredere că acesta respectă contractul și te ajută să îți îndeplinești obiectivele.

❌ Nu fi dezamăgit în cazul în care un retailer nu îți acceptă toate produsele. Cu cât acesta este mai selectiv, cu atât posibilitatea ta de câștig este mai mare.

❌ Nu încheia contractul cu un retailer vădit dezorganizat, întrucât îți diminuezi șansele de dezvoltare.

Concluzie

Fie că ai o pasiune și vrei să îți mărești veniturile fără să începi neapărat o afacere, fie că business-ul tău este la început și nu vrei încă să investești într-un sediu și să îți bați capul cu inventarul, consignația poate fi o idee foarte bună la care poți apela cu încredere.


Fotografie de jesse ramirez pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *