romain dancre doplSDELX7E unsplash

­čôĺCe ├«nseamn─â s─â fii distribuitor/reseller autorizat?

11 minute • Patricia Florea ╚Öi Ana-Maria Udri╚Öte • 27 septembrie 2023


Aventura ├«n e-commerce vine cu foarte multe oportunit─â╚Ťi, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am ├«mp─âr╚Ťit ├«ntr-o serie de articole pline de explica╚Ťii ╚Öi exemple utile. De la cum ├«╚Ťi protejezi drepturile de proprietate intelectual─â, ce trebuie s─â ╚Ötii ca s─â fii conform ╚Öi s─â nu iei amenzi, p├ón─â la informa╚Ťiile ╚Öi instrumentele de care ai nevoie atunci c├ónd vrei s─â vinzi dincolo de grani╚Ťele ╚Ť─ârii. Vezi┬áaici┬áprimul articol din serie ╚Öi desf─â╚Öur─âtorul complet.

Te g─âse╚Öti ├«n urm─âtorul scenariu: tu (sau compania ta) vrei s─â fii distribuitor de produse (adic─â s─â cumperi produse de la produc─âtor pe care, la r├óndul t─âu, s─â le vinzi propriilor t─âi clien╚Ťi, iar din treaba asta s─â faci un profit). Ai auzit, cu siguran╚Ť─â, c─â al─âturi de ÔÇ×distribuitorÔÇŁ se mai pune ╚Öi ÔÇ×autorizatÔÇŁ. Dar ce face mai exact diferen╚Ťa ╚Öi de ce este a╚Öa important─â, legal vorbind?

De ce vorbim de distribu╚Ťie autorizat─â?

├Än plan general, cu un distribuitor autorizat nu ai grija c─â ╚Ťi-ar vinde produse defecte, f─âr─â garan╚Ťie, fake, cu o calitate mai slab─â fa╚Ť─â de cea a produselor originale, expirate sau care pur ╚Öi simplu nu corespund a╚Ötept─ârilor unui client.

Distribu╚Ťia autorizat─â ├«╚Ťi ofer─â siguran╚Ťa c─â:

Ôťůprodusul pe care ├«l prime╚Öti vine direct de la produc─âtor,

Ôťůeste de calitate,

Ôťůeste autentic,

Ôťůare garan╚Ťie

Ôťů╚Öi, nu ├«n ultimul r├ónd, este de ├«ncredere.

Ce înseamnă să fii distribuitor autorizat?

├Änseamn─â s─â ai certificat de distribuitor autorizat ­čÖé .

Certificatul de distribuitor este un document care atest─â c─â tu (ca persoan─â fizic─â) sau compania ta (ca persoan─â juridic─â) a╚Ťi ├«ncheiat un contract cu produc─âtorul, prin care acesta v─â d─â voie s─â ├«i distribui╚Ťi produsele (s─â i le cump─âra╚Ťi cu scopul de a le vinde propriilor clien╚Ťi).

De obicei, clauzele din contract vizeaz─â perioada de colaborare, regiunea ├«n care vei distribui produsele (ora╚Öul, ╚Ťara, continentul), ce produse propriu-zise vei distribui (telefoane, haine, pixuri), strategia de distribu╚Ťie, dar ╚Öi termenii ╚Öi condi╚Ťiile de v├ónzare, dreptul de marketing, dreptul de a folosi marca produc─âtorului sau circumstan╚Ťele prin care se poate ├«ncheia contractul. Aceste clauze sunt, de cele mai multe ori, stabilite de produc─âtor.

A╚Öadar, s─â fii distribuitor autorizat ├«nseamn─â s─â ai und─â verde de la produc─âtor c─â po╚Ťi s─â ├«i distribui produsele, lucru confirmat de un acord (contract) cu el, care ├«╚Ťi va permite s─â ai certificat de distribuitor autorizat.

Totu╚Öi, certificatul nu este obligatoriu, e suficient s─â ai ╚Öi o adeverin╚Ť─â, important este s─â po╚Ťi demonstra c─â ai un parteneriat cu produc─âtorul.

C├óte tipuri de distribu╚Ťie exist─â?

Dup─â cum ├«╚Ťi ziceam, c├ónd semnezi contractul cu produc─âtorul ├«╚Ťi dai acordul s─â implementezi ├«n distribuirea produselor criteriile alese de acesta, care ╚Ťin de regiune, strategie etc., ceea ce ne aduce la tipurile de distribu╚Ťie care pot ap─ârea ├«n contractul t─âu.

Distribu╚Ťia exclusiv─â

Distribu╚Ťia exclusiv─â provine, ├«n general, din clauza legat─â de regiunea ├«n care vinzi produsul. Dac─â e╚Öti distribuitor exclusiv ├«nseamn─â c─â e╚Öti singurul distribuitor care are dreptul s─â v├ónd─â ├«ntr-o regiune specificat─â ├«n contract. Ô×í´ŞĆSpre exemplu, dac─â vorbim de produse Apple, Apcom este un exemplu de distribuitor autorizat exclusiv ├«n Rom├ónia fiindc─â este unicul reseller autorizat de brand-ul Apple s─â v├ónd─â produsele lor ├«n ╚Ťara noastr─â.

Distribu╚Ťia neexclusiv─â

Distribu╚Ťia neexclusiv─â provine tot din clauza legat─â de regiunea ├«n care vinzi produsul, doar c─â ├«nseamn─â c─â ├«n acea regiune nu numai tu e╚Öti reseller autorizat al unui brand, ci ╚Öi al╚Ťii. Acest lucru vine, de regul─â, la pachet cu concuren╚Ťa, dar asta face subiectul unui alt articol .

Distribu╚Ťia selectiv─â

Distribu╚Ťia selectiv─â deriv─â, ├«n general, din clauza despre strategia prin care vinzi produsele de la produc─âtor. Aceasta apare atunci c├ónd produc─âtorul alege un num─âr limitat de distribuitori autoriza╚Ťi ├«ntr-o regiune, strategia fiind direc╚Ťionat─â spre un anumit tip de cump─âr─âtori. Companiile care folosesc distribu╚Ťia selectiv─â sunt cele care pun mai mult pre╚Ť pe calitatea produselor dec├ót pe cantitate ╚Öi de aceea vei vedea c─â majoritatea brand-urilor care adopt─â strategia aceasta sunt cele mai de lux. De exemplu, o geac─â Armani o vei g─âsi ├«n mall la Peek&Cloppenburg, nu la raionul de haine din Carrefour (asta nu ├«nseamn─â totu╚Öi c─â nu po╚Ťi g─âsi o geac─â bun─â ╚Öi accesibil─â ╚Öi ├«n Carrefour!).

Distribu╚Ťia intensiv─â

La fel ca distribu╚Ťia selectiv─â, distribu╚Ťia intensiv─â deriv─â de obicei din clauza legat─â de strategie. Prin distribu╚Ťia intensiv─â produsele sunt f─âcute c├ót mai accesibile pentru toat─â lumea, iar num─ârul de distribuitori este mare. Aici, strategia nu are scop calitativ, ci cantitativ, a╚Öa ├«nc├ót produsele vor ap─âreaÔÇŽ cam peste tot. Ô×í´ŞĆDe exemplu, oriunde ai fi, o doz─â de Coca-Cola tot g─âse╚Öti: la hypermarket, la Mega, la buticul din bloc sau la tonomatul de pe hol.

Toate aceste tipuri de distribu╚Ťie sunt indirecte (au nevoie de un intermediar pentru v├ónzarea produselor), ├«ns─â exist─â ╚Öi distribu╚Ťia direct─â, prin care produc─âtorul trimite produsele direct cump─âr─âtorului. Distribu╚Ťia direct─â o mai g─âse╚Öti ╚Öi sub numele de ÔÇ×marf─â direct de la produc─âtorÔÇŁ ╚Öi exclude ideea de reselleri.

Unde ├«nt├ólnim ideea de distribuitori autoriza╚Ťi?

Distribuitori autoriza╚Ťi vei g─âsi ├«n toate domeniile: m├óncare, haine, construc╚Ťii, ma╚Öini agricole – you name it. Totu╚Öi, un domeniu ├«n care autoriza╚Ťia de distribuitor este imperativ─â este domeniul de tehnologie (laptopuri, camere, telefoane, electrocasnice ╚Ö.a.m.d.).

╚śi de ce ├«n special ├«n domeniul tehnologic?

Pentru c─â, ├«n primul r├ónd, piesele ╚Öi modul de operare sunt greu de replicat ╚Öi trebuie s─â fie originale, condi╚Ťiile de p─âstrare necesit─â o aten╚Ťie special─â (g├ónde╚Öte-te la un magazin precum Altex ╚Öi la toate electronicele c─ârora cineva le asigur─â o conectare safe la curent), iar persoanele care le gestioneaz─â au experien╚Ť─â, lucruri pe care un distribuitor neautorizat nu le poate asigura.

├Än al doilea r├ónd, distribu╚Ťia autorizat─â ╚Ťine de siguran╚Ť─â. Orice ÔÇ×alunecareÔÇŁ, fie c─â ╚Ťine de piese contraf─âcute, condi╚Ťii de depozitare nefavorabile sau pur ╚Öi simplu neglijen╚Ť─â poate duce la accidente grave. ├Än cazul Bolger v. Amazon, doamna Bolger a cump─ârat o baterie de laptop de la un partener al Amazon, partener care nu era un distribuitor autorizat de baterii de laptop. La un moment dat, bateria a explodat, provoc├óndu-i doamnei Bolger arsuri grave. ├Än cele din urm─â, doamna Bolger a deschis un proces pe care l-a c├ó╚Ötigat, ├«ns─â aceast─â accidentare nu s-ar fi ├«nt├ómplat dac─â cineva ar fi fost responsabil cu produsul.

De ce te ajut─â s─â fii distribuitor autorizat?

Ai un contract cu produc─âtorul

ÔÇŽ care vine la pachet cu mai multe beneficii. ├Än primul r├ónd, contractul stabile╚Öte clar rela╚Ťia pe care o ai cu produc─âtorul, drepturile, obliga╚Ťiile ╚Öi responsabilit─â╚Ťile tale ca reseller, dar ╚Öi ale produc─âtorului. Mai mult, contractul ajut─â la prevenirea sau la solu╚Ťionarea disputelor ├«ntre p─âr╚Ťi ╚Öi ├«╚Ťi ofer─â siguran╚Ťa c─â vei fi pl─âtit pentru serviciile prestate. ╚śi, bine├«n╚Ťeles, contractul are putere legal─â.

Rela╚Ťie win-win ├«ntre produc─âtor ╚Öi distribuitor

├Än plus, fiindc─â rela╚Ťia produc─âtor-distribuitor e o rela╚Ťie win-win (tu pui produsele lui la dispozi╚Ťia unei clientele mai mari, iar el te aprovizioneaz─â cu produse pentru afacerea ta), produc─âtorul va c─âuta s─â faciliteze colaborarea. Cum? ├Ä╚Ťi va asigura prin contract mai multe reduceri ╚Öi avantaje dec├ót unui cump─âr─âtor obi╚Önuit, te va promova sau ├«╚Ťi va oferi training-uri despre cum s─â ├«╚Ťi dezvol╚Ťi afacerea ­čśë .

C├ó╚Ötigi ├«ncrederea clien╚Ťilor

Prin certificatul de distribuitor autorizat, clien╚Ťii ├«n╚Ťeleg urm─âtoarele lucruri:

ÔťŹ´ŞĆai cea mai bun─â calitate a produselor,

ÔťŹ´ŞĆai cuno╚Ötin╚Ťe ├«n domeniu,

ÔťŹ´ŞĆai o rela╚Ťie cu produc─âtorul lor,

ÔťŹ´ŞĆnu exist─â niciun risc de ├«n╚Öel─âciune,

ÔťŹ´ŞĆprodusele cump─ârate de la tine au garan╚Ťie.

Asta ├«╚Ťi va aduce o extindere a clientelei, dar ╚Öi clien╚Ťi fideli business-ului t─âu.

Po╚Ťi vinde ╚Öi dac─â nu e╚Öti distribuitor autorizat?

├Än general po╚Ťi s─â cumperi produse cu scopul de a le vinde, chiar ╚Öi dac─â nu ai autoriza╚Ťie de distribuitor. Ce trebuie s─â ╚Ötii aici este art. 4(2) al Directivei UE privind drepturile de autor care spune c─â rev├ónzarea unui produs sau a unei copii de a lui este permis─â ╚Öi f─âr─â acordul celui care a fabricat produsul, at├óta timp c├ót tu ai achizi╚Ťionat produsul ├«n mod legal.

O lege similar─â g─âsim ╚Öi mai departe, ├«n America, unde doctrina primei v├ónz─âri a f─âcut subiectul unui caz de la Curtea Suprem─â. Pe scurt, un student care cump─âra c─âr╚Ťi din Thailanda, pe care apoi le vindea colegilor lui din America a fost dat ├«n judecat─â de autorul c─âr╚Ťilor, ├«ns─â Curtea a fost de partea lui prin prisma acestei doctrine.

ÔŁŚTotu╚Öi depinde de ce vinzi.

Ô×í´ŞĆDe exemplu, spuneam c─â produsele Apple au un sistem de distribu╚Ťie selectiv─â, astfel ├«nc├ót numai anumitor persoane le este permis de Apple s─â le distribuie produsele. Pe de alt─â parte, dac─â optezi pentru produse care fac parte dintr-un sistem de distribu╚Ťie intensiv, s─â zicem, acolo vei avea mai mult─â flexibilitate. De exemplu, dac─â ai un chio╚Öc pe care ╚Ťi-l aprovizionezi cu sucuri, dulciuri, p├óine ╚Öi conserve luate dintr-un supermarket, nu o s─â ├«╚Ťi restric╚Ťioneze nimeni s─â vinzi acele produse (at├óta timp c├ót ai autoriza╚Ťie de func╚Ťionare pentru chio╚Öcul t─âu!).

Ce riști dacă vinzi fără să fii distribuitor autorizat? 5 puncte-cheie.

Ca idee, a vinde produse f─âr─â s─â ai autoriza╚Ťie nu te plaseaz─â chiar pe pia╚Ťa neagr─â, dar pe pia╚Ťa gri. Cum pia╚Ťa gri nu este tocmai legal─â, acolo exist─â o mul╚Ťime de produse ob╚Ťinute prin fraud─â sau prin furt, ceea ce poate atrage aten╚Ťia clien╚Ťilor sau, mai ales, a produc─âtorilor.

1. Eliminarea produselor tale de pe pia╚Ť─â

Dac─â produc─âtorul afl─â c─â ├«i vinzi produsele f─âr─â s─â ai autoriza╚Ťie are dreptul s─â te oblige s─â sco╚Ťi produsele respective de pe pia╚Ť─â. At├óta timp c├ót distribuirea neautorizat─â are loc pe online marketplace-uri (eMAG, Amazon), produc─âtorul poate solicita eliminarea produselor de pe platform─â prin procedura de voluntary takedown.

2. Încălcarea drepturilor de autor

Spuneam mai devreme c─â po╚Ťi s─â vinzi produse dac─â le-ai cump─ârat legal, prin protec╚Ťia Directivei UE privind drepturile de autor. Totu╚Öi, dac─â nu ai ob╚Ťinut produsul prin mijloace legale sau dac─â produsul nu mai este ├«n condi╚Ťia ├«n care l-ai cump─ârat, produc─âtorul te poate acuza de ├«nc─âlcarea drepturilor de autor (Legea 8/1996).

3. Practici anticoncuren╚Ťiale

Dac─â decizi s─â vinzi produsele cu un pre╚Ť mai mic dec├ót pre╚Ťul distribuitorilor autoriza╚Ťi po╚Ťi fi tras la r─âspundere pentru practici comerciale anticoncuren╚Ťiale. De obicei, produc─âtorii ╚Öi distribuitorii aleg un pre╚Ť minim pentru v├ónzare, iar dac─â vinzi sub acel pre╚Ť crez├ónd c─â o s─â ai mai mul╚Ťi clien╚Ťi, afl─â c─â aceast─â practic─â este anticoncuren╚Ťial─â.

4. Reclama╚Ťii la ANPC sau Consiliul Concuren╚Ťei pe numele t─âu

Distribuirea de produse f─âr─â s─â ai vreo autoriza╚Ťie este un motiv suficient pentru cump─âr─âtor s─â te reclame la Protec╚Ťia Consumatorului sau la Consiliul Concuren╚Ťei.

5. Litigii împotriva ta

Dac─â de vorb─â bun─â nu te ├«n╚Ťelegi cu produc─âtorul sau dac─â produsul pe care ├«l vinzi nu corespunde standardelor de calitate ale originalului ╚Öi ajunge s─â fie periculos (vezi Bolger v. Amazon), singura solu╚Ťie va fi s─â fii dat ├«n judecat─â.


Fotografie de Romain Dancre pe Unsplash

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *