pexels photomix company 230544 1 1

Ce obligații au marketplace-urile în conformitate cu DSA?

6 minute • Patricia Florea • 24 noiembrie 2022


Pe 4 octombrie, Consiliul European a adoptat versiunea finală a celei mai ambițioase directive europene din sfera reglementărilor din mediul digital: Digital Services Act (DSA). 🎉 DSA vizează platformele care oferă servicii intermediare (cum ar fi marketplace-urile, despre care vom vorbi mai jos).

Obligă giganții din tehnologie să fie mai competitivi și să efectueze un control mai agresiv al conținutului de pe platformele lor.

📃 Long story short

👉 ECD

În 2000, Parlamentul European și Consiliul au adoptat E-Commerce Directive. ECD constituie baza legislativă a serviciilor online din UE. Are scopul de a elimina obstacolele în comerțul online dintre statele membre (susținând libera circulație a serviciilor în UE). În plus, ECD reprezintă o plasă de siguranță legislativă pentru business-uri și pentru cetățenii europeni. Nu în ultimul rând, încurajează comportamentul competitiv între furnizorii de servicii online.

👉 DSA și DMA sunt propuse

Dar, cum de atunci au trecut mai bine de 20 de ani, iar tehnologia se dezvoltă pe zi ce trece, legislația europeană a trebuit să țină pasul. În 2020, Comisia Europeană propune directivele DSA (Digital Service Act) și DMA (Digital Markets Act), ca actualizare a Directivei privind comerțul electronic. DSA și DMA aduc împreună noi obligații pentru toate serviciile digitale, inclusiv digital markets. Scopul principal al DSA este de a proteja utilizatorii de bunurile, conținutul sau serviciile ilegale și să le protejeze drepturile fundamentale în mediul online. DMA urmărește anumite comportamente ale platformelor care presupun „digital gatekeeping”. Scopul este de a face economia digitală mai fair și mai competitivă (gândește-te la șansele aproape nule ale unui nou marketplace de a concura cu giganticul Amazon, de exemplu 😢).

👉 DSA și DMA sunt aprobate

În iulie 2022, Parlamentul European aprobă noile directive care sunt supuse unui proces formal de adoptare înainte de a intra în vigoare. Companiile găsite că încalcă prevederile DSA și DMA riscă amenzi de până la 6% sau, respectiv, 10% din veniturile lor anuale globale.

👉 DSA și DMA sunt transpuse

Pe 4 octombrie 2022, DSA intră în vigoare, iar pe 1 noiembrie 2022, DMA intră în vigoare. În decurs de 15 luni (adică până în ianuarie 2024), platformele digitale trebuie să implementeze DSA-ul, iar în decurs de 6 luni (adică până în mai 2023), platformele digitale trebuie să implementeze DMA-ul.

🤔 Ce face DSA?

👍 Protejează consumatorii în mediul digital

DSA vine ca un „update” al ECD, aducând noi reguli cu privire la responsabilitățile și obligațiile pe care serviciile de intermediari le au față de consumatori. Până la urmă, consumatorii sunt motivul principal pentru care Directiva a fost creată. DSA are ca scop formarea unui spațiu digital mai safe, în care drepturile fundamentale ale tuturor utilizatorilor să fie apărate. Asta înseamnă ca utilizatorii să fie feriți din a cumpăra, a vedea sau a interacționa cu produse ilegale sau cu conținut ilegal. Serviciile digitale trebuie, deci, să se asigure că nu includ produse ilegale sau conținut ilegal și că sunt corecte, transparente și responsabile în ceea ce privește oferta lor către consumatori.

👍 Crește competiția din mediul digital

Celălalt scop al DSA ține de concurență. DSA armonizează legile naționale și internaționale pentru a crea un mediu mai bun pentru inovație, creșterea business-urilor și competiție. DSA are o aplicare vastă, de la site-uri până la marketplace-uri și de la SME-uri (small and medium enterprises) și start-ups, până la VLOP-uri (very large online platforms) și VLOSE-uri (very large online search engines).

Ok, și cum crește competiția mai exact? Prin amenzi proporționale cu cifra de afaceri. Cu cât mai mare compania, cu atât mai mare amenda!

🛒 DSA și marketplace-urile

În conformitate cu DSA, marketplace-urile au noi obligații mai clare și mai stricte:

  • Să se conformeze noului set de definiții, reguli și obligații;
  • Să fie responsabile ca produsele puse de vendori pe platforma lor să nu fie ilegale sau periculoase;
  • Să respecte drepturile fundamentale ale utilizatorilor;
  • includă informații despre moderarea conținutului, algoritm și depunerea plângerilor în termeni și condiții;
  • Să coopereze cu autoritățile naționale;
  • Să fie accesibile pentru contact și să aibă un reprezentant legal dacă este nevoie;
  • Să fie transparente cu clienții (să le semnaleze produsele și serviciile găsite ilegale, identitatea vendorului și soluții compensatorii);
  • Să adune informații generale despre cumpărători și vendori (cum ar fi identitatea);
  • Să verifice aceste informații (abordare „Know Your Business Customer”);
  • Să denunțe activitatea ilegală a vendorilor;
  • Să aibă mecanisme de rezolvare a disputelor (ca de exemplu, compensarea cumpărătorilor sau soluții extrajudiciare);
  • Să aibă trusted flaggers (persoane cu expertiză care să semnaleze produsele suspecte);
  • Să ia măsuri împotriva sesizărilor abuzive;
  • Să nu folosească dark patterns (👎 Amazon), ci să fie transparente în recomandări și în ads;
  • Să aibă un design al site-ului care să permită o evidențiere ușoară a produselor destinate clienților europeni;
  • Să facă tot posibilul să evalueze cât de încredere sunt informațiile furnizate de vendori;
  • Să facă eforturi rezonabile să efectueze controale aleatorii pentru a verifica dacă serviciile sau produsele de pe platformă sunt sau au fost la un moment dat ilegale;
  • Să scoată de pe platformă atât produsele ilegale acum, cât și cele marcate ca ilegale ex ante (înainte ca DSA să intre în vigoare);
  • Să aplice procedura de notificare și acțiune (notice and action), spre deosebire de procedura de notificare și eliminare (notice and takedown) din Directiva anterioară. Astfel, marketplace-urile au datoria ca pe lângă scoaterea produselor ilegale de pe platformă, să ia și măsuri precum suspendarea produsului sau a serviciului, a plății sau a vendorului;
  • Să răspundă în termen de 3 zile lucrătoare (nu 5 zile, ca înainte) notificărilor despre vendorii suspecți;
  • Să implementeze aceste măsuri până în ianuarie 2024.

✅ Concluzie

Prin urmare avem o nouă directivă pentru intermediarii de produse și servicii digitale, o directivă așteptată, care pune punctul pe i cu privire la noile responsabilități ale marketplace-urilor. DSA promite o mai mare protecție a consumatorilor din UE, dar și o concurență mai echilibrată între marketplace-uri.

Totuși, sunt opinii care spun că DSA ar fi o măsură mult prea aspră și că mai degrabă ar afecta marketplace-urile și vânzătorii mici decât să îi ajute. Zilnic intră pe marketplace-uri o mulțime produse, iar să le ții evidența ar putea fi just too much: ca timp, ca resurse (sisteme de selecție, angajați), ca riscul de a pierde vendori și, bineînțeles, ca riscul de a fi amendat cu 6%-10% din venitul anual global. De aceea sunt opinii care înclină spre ideea că marketplace-urile nu ar trebui să fie responsabile pentru produsele vendorilor de pe platformele lor.

❓ Tu ce părere ai? Ar trebui marketplace-urile să aibă aceste obligații la nivel european? Sau ar trebui să fie doar niște intermediari fără acest tip de responsabilități?


Poză de PhotoMIX Company de pe Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *