luke southern 9yCYGgPe5Kg unsplash

📒Ce riști ca vendor dacă nu respecți termenii&condițiile de pe marketplace?

8 minute • Tiberiu Popa, Amalia Serea, Andreea- Bianca Colpoș și Ana-Maria Petrescu • 16 octombrie 2023


Aventura în e-commerce vine cu foarte multe oportunități, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am împărțit într-o serie de articole pline de explicații și exemple utile. De la cum îți protejezi drepturile de proprietate intelectuală, ce trebuie să știi ca să fii conform și să nu iei amenzi, până la informațiile și instrumentele de care ai nevoie atunci când vrei să vinzi dincolo de granițele țării. Vezi aici primul articol din serie și desfășurătorul complet.

Odată cu puterea vine și responsabilitatea – în termeni și condiții

Ai o idee genială, ești pregătit să riști și să încerci să îți deschizi prima afacere, dar eziți și ești neîncrezător la început. Nu știi unde să-ți listezi produsele, dar îți vine în minte domeniul online. Faci cercetarea și te decizi să încarci viitoarele tale produse pe o platformă de marketplace.

Ai totul pregătit și singurul lucru care mai rămâne de făcut este să faci categoriile de produse și să le postezi pe X marketplace. Cu toate acestea, ești nevoit să bifezi căsuța conform căreia ai acceptat „termenii și condițiile”. O faci fără ezitare, nerăbdător să începi treaba – totuși, te-ai gândit vreodată ce reprezintă acești termeni, aceste condiții? Ce fac ele, de ce ești nevoit să le accepți, care sunt repercusiunile acceptării lor?

🌏Lumea e un contract, iar noi suntem părțile

De cele mai multe ori avem impresia că noțiune de contract e abstractă, că reprezintă acea foaie de hârtie pe care scrie, mare, titlul „CONTRACT”.  Nu ne-am gândi niciodată că această fata morgana, iluzia de contract, e prezentă în viața de zi cu zi mai mult decât am crede.

Facem cumpărături zilnice, încheiem contracte, împrumutăm bani sau bunuri, încheiem contracte. Chiar și când achiziționăm online un bun de pe X marketplace, noi încheiem contracte.

În acest sens, se pune întrebarea dacă nu cumva acești „termeni și condiții” reprezintă contractul dintre tine, Seller, și X, pentru a utiliza platforma X și a-ți începe cariera de freelancer?

Răspunsul se află chiar în termenii și condițiile pe care le acceptăm cu toții fără să le citim. E în regulă, nu ești singurul.

Pentru a face un rezumat, termenii și condițiile reprezintă chiar „raportul contractual dintre X și Seller cu privire la serviciile de agenție pe care X le prestează pentru Seller, în schimbul Comisionului, prin acordarea posibilității Sellerului de a vinde produsele prin intermediul platformei X către Clienți prin prezentarea Produselor pe Platforma X, incasarea sumelor aferente Produselor si transferul acestora catre Seller, precum si prin acordarea catre Clienti a accesului la Produse”.

📌Sună prea complicat, nu-i așa? Această lungă definiție se poate rezuma în următoarele idei:

  1. Tu, denumit Seller, cel care dorești să-ți vinzi produsele, închei un contract cu X, deci vei fi obligat să respecți ceea ce ai acceptat când ai bifat termenii și condițiile
  2. Prin acest contract X îți pune la dispoziție Platforma Marketplace pe care tu poți să-ți listezi produsele pentru a fi vizualizate de viitorii Clienți
  3. Ulterior, când cineva cumpără de la tine un produs de pe Platforma Marketplace, vei încheia un contract cu acel cumpărător, prin intermediul X
  4. Ar fi frumos să fie totul gratuit pe lumea aceasta, dar nu este. Din sumele încasate din vânzarea produselor, va trebui să dai un Comision marketplace-ului X pentru că îți pune la dispoziție Platforma

All in all, termenii și condițiile pe care le-ai acceptat pentru a utiliza platforma reprezintă plasa ta de siguranță legală. Luând în considerare cele de mai sus, trebuie să reții că ai și obligații față de X, iar dacă nu le respecți, riști sancțiuni de ordin financiar și, chiar, să îți pui afacerea la risc prin închiderea contului de pe Platforma.

În acest sens, e important să cunoști, în primul rând, dacă un eventual client nemulțumit se adresează direct ție, Seller, sau la X?

📌Cui se adresează cumpărătorul?

Relația dintre un client și un Seller poate fi complicată din când în când, nu va curge mereu doar lapte și miere. Chiar dacă de regulă totul merge exact așa cum trebuie, există și excepții în care o mică problemă poate escalada și să se transforme în frustrare și dureri de cap. Problemele pot să fie diverse, de la o diferență de culoare până la un produs care nu a mai fost livrat. Cine nu a mai făcut greșeli? Este foarte important ca în cazul în cazul unui conflict ambele părți să fie rezonabile și să nu ceară imposibilul.

Trebuie să reții că ești singura persoană care răspunde pentru modul în care îți gestionezi activitatea sau pentru produsele pe care le vinzi.  Prin faptul că accepți termenii și condițiile va trebui să subordonezi rigorilor noastre.

Adică să nu crezi cumva că dacă scrie acolo X marketplace tu nu ai nicio răspundere. Nu, tu ești singurul responsabil și răspunzător pentru tot. 

Așa cum ai observat, orice marketplace are rol de intermediar între cumpărător și Seller.  În cazul în care apare o problemă, reclamațiile vor fi raportată de către client prin platformă, iar apoi  va ajunge la tine, dar se mai pune problema de cine este responsabil să rezolve problema. De ce îți trebuie informația asta? Să știi cine este dat în judecată 😂. Glumim, nu suntem în America, dar trebui să știi exact care sunt obligațiile tale.

Obligația dintre tine si cumpărător va începe din momentul în care îți listezi produsele pe platforma, iar cineva face o comandă. Acestea trebuie să aibă o descriere corectă, iar pozele să fie cele reale, plus că trebuie să te asiguri că ceea ce vinzi respectă condițiile impuse de lege. În cazul în care nu respecți aceste lucruri vei putea fi tras la răspundere atât de client, cât și de noi. Orice modificare asupra comenzii va fi făcută doar cu acordul clientului.  În cazul în care respectivul produs nu mai e în stoc, trebuie să îi oferi un produs similar sau să îl întrebi dacă vrea să aștepte până va fi din nou disponibil.

Livrarea produselor  este responsabilitatea ta exclusivă. Trebuie să respecți atât cerințele clientului, de exemplu locul livrării, cât și termenele de livrare încărcate pe platformă. Orice reclamație primită de la client referitoare la aceste aspecte trebui soluționate în aceeași daca e primită în timpul orelor lucrătoare, dacă nu o vei soluționa a doua zi. Asta înseamnă că și atunci când apelezi la serviciile de livrare ale unui marketplace sau ai tu propria livrare, tu vei fi responsabil. 

Pentru anularea unei comenzi sau un retur, cumpărătorul se va adresa către X marketplace sau va realiza aceste lucruri direct din aplicație. Motivele pentru aceste operațiuni pot fi diverse, de la timpul de livrarea prea mare sau produsul nu e conform așteptărilor.

Conform legii, clientul are o perioadă  la dispoziție pentru a se retrage din contract indiferent de motiv. Suma aferentă coletului va fi returnată de X marketplace, dar acesta o va reține de la Seller.

În ceea ce privește garanțiile, acestea trebuie asigurate tot de către tine, iar ca totul să fie mai ușor, fiecare garanție emisă se va afla în contul clientului. Nu va mai fi nevoie ca un client să ia direct legătura cu tine, ci totul va fi intermediat de noi. Îți pare mai complicat așa? Din contră, totul este ca să îți ușurăm munca, tu va trebui doar să remediezi problema cu produsul și nu îți mai faci griji pentru proces în sine.

După cum poți observa, clientul nu ți se va adresa direct ție, ci totul se va face prin intermediul platformei de marketplace. Vei scăpa de grija de a lua legătura cu clienții și chiar vei putea elimina mai multe etape administrative.

Cu toate acestea, tot trebuie să fii atent și să te conformezi obligațiilor pe care le-ai acceptat prin termeni și condiții.


Fotografie de Luke Southern pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *