justin lim JKjBsuKpatU unsplash

📒Ce sancțiuni riști dacă faci nefăcute față de consumatori?

9 minute • Raluca-Maria Vasiliu și Ana Maria Matahală • 06 octombrie 2023


Aventura în e-commerce vine cu foarte multe oportunități, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am împărțit într-o serie de articole pline de explicații și exemple utile. De la cum îți protejezi drepturile de proprietate intelectuală, ce trebuie să știi ca să fii conform și să nu iei amenzi, până la informațiile și instrumentele de care ai nevoie atunci când vrei să vinzi dincolo de granițele țării. Vezi aici primul articol din serie și desfășurătorul complet.

Ai văzut cumva un produs de care nu aveai neapărat nevoie, însă prețul era redus așa că ai decis totuși să îl comanzi? Dar dacă atunci când curierul ți-a livrat produsul ți s-a cerut să achiți un alt preț sau ai primit un produs neconform? Află în prezentul articol care sunt obligațiile comerciantului precum și ceea ce poți face în calitate de consumator ca să te asiguri că îți sunt respectate drepturile, dar și în ce condiții poate interveni ANPC pentru aplicarea unor sancțiuni.

Vânzările promoționale

Conform O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piață (în continuare O.G. 99/2000), printre vânzările cu preț redus se numără vânzările promoționale, adică fix acelea care îți iau ochii și te fac să cumperi produse de care nu ai neapărat nevoie, doar pentru că te fac să crezi că dacă nu cumperi imediat, vei rata o super ofertă.

Nu toate vânzările promoționale sunt înșelătoare. Haideți să vedem la ce practici nelegale apelează vânzătorii ca să ne manipuleze comportamentul economic și cum putem să ne ferim.

📌Practici nelegale

Vânzări promoționale fără perioadă de timp indicată sau fără mențiunea că promoția e valabilă doar în limita stocului disponibil

Conform art. 32 alin. (1) lit. c) din O.G. 99/2000, vânzătorul trebuie să anunțe perioada în care promoția este valabilă (de exemplu, promoție valabilă până la data de 31 decembrie sau promoție valabilă între 21 noiembrie – 31 decembrie).

Dacă vânzătorul nu anunță perioada de aplicabilitate a promoției, trebuie să te informeze că promoția este valabilă în limita stocului disponibil.

Dacă vânzătorul spune doar “Grăbește-te și profită de ofertă deoarece expiră în curând”, fără a-ți spune și când este acel “curând”, atunci îți induce o stare de urgență și te poate face să iei o decizie economică pe care altfel nu ai fi luat-o.

La fel se întâmplă și cu produsele pe care le vezi la reducere, dar nu știi nimic despre cât timp vei găsi produsul la reducere.

Vânzări cu marcarea reducerii la un preț de referință incorect

Reducerea de preț comportă o comparație exprimată în cifre, astfel:

  • fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
  • fie prin menţiunile “preţ nou”, “preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Vânzătorul trebuie să raporteze reducerea la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identifice.

Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

📌Problemă practică

Legislația în vigoare în acest moment este prea puțin adaptată formelor de vânzare precum e-commerce. Din această cauză, vânzătorii de pe un marketplace cum este pot întâmpina probleme atunci când vor să facă vânzări promoționale respectând legea.

Hai să luăm un exemplu:

➡️Un vânzător de pe X marketplace vinde telefon mobil Apple iPhone 12, 64GB, 5G, Black. În ultimele 30 de zile, înainte de aplicarea ofertei, cel mai scăzut preț pe care l-a practicat pe platforma X a fost de 3.378 lei. Acum vrea să facă o reducere de preț de 300 lei pentru consumatorii care achiziționează produsul în perioada 1 decembrie – 20 decembrie.

Dar își pune o întrebare pertinentă: Se va raporta la cel mai mic preț pe care l-a practicat el în ultimele 30 de zile pe X sau la cel mai mic preț practicat în același spațiu de vânzare (marketplace X) în ultimele 30 de zile, luând în considerare toți vânzătorii de pe platformă care au vândut telefon mobil Apple iPhone 12, 64GB, 5G, Black? Discutabil, dar considerăm că prețul de referință este cel practicat de el pe X în ultimele 30 de zile, deoarece ar fi imposibil să facă o analiză și să determine ce prețuri au practicat ceilalți vânzători de pe X care au vândut fix telefon mobil Apple iPhone 12, 64GB, 5G, Black în ultimele 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț.

👌 Prin urmare, de fiecare dată când vrei să faci promoții de prețuri trebuie să te raportezi la prețurile pe care le-ai practicat tu în ultimele 30 de zile.

În practică, vedem cum mulți vânzători confundă prețul de referință cu prețul recomandat de producător, iar atunci când fac reduceri raportează reducerea la prețul recomandat de producător. Această practică comercială este nelegală. Iată mai jos un astfel de exemplu:

⚠️ Prețul de referință este mereu prețul la care te raportezi și reprezintă prețul tău propriu și personal. Nu vorbim aici de Preț Recomandat de Producător (”PRP”), Preț Recomandat de Vânzare, Preț Recomandat de Furnizor etc.

O alta practică comercială care ar putea fi considerată înșelătoare o identificăm la unii vânzătorii care scriu cu roșu prețul produsului, iar deasupra trec prețul recomandat de producător (”PRP”), ca în exemplele de mai jos:

Deși nu este vorba de nicio reducere aici, modul de prezentare a prețului ne poate face să credem că vânzătorul aplică o reducere (sunt doua prețuri unul lângă altul, cel mai mic e scris cu roșu). Dacă PRP este barat, atunci este cu atât mai rău.

Totuși, consumatorul trebuie să acorde o atenție deosebită “termenilor și condițiilor” de pe site, deoarece acolo s-ar putea să găsească informații importante despre modalitatea în care este prezentat prețul și semnificația juridică.

📌Îți prezentăm mai jos un caz judecat de Judecătoria sector 4 București:

Un comerciant a fost sancţionat contravenţional în urma unei sesizări ce a vizat modalitatea în care consumatorul a fost informat cu privire la preţul produsului „Set vas service cu capac şi tavă oval Silver Royal”. Agentul constatator al ANPC a apreciat că afişarea lângă produs a PRP barat alături de preţul la care se comercializa produsul la momentul respectiv constituie o practică comercială înşelătoare. Atât consumatorul, cât și agentul constatator, au apreciat că prețul barat de 2539 lei este prețul vechi, iar alături este preţul nou, de 339 lei. În vederea verificării corectitudinii acestor informaţii, agentul constatator a solicitat reprezentantului societăţii să depună documente justificative din care să rezulte că preţul de 2539 lei reprezintă preţul de referinţă, aşa cum este definit de art. 33 alin. (1) lit. a) din OG nr. 99/2000.

Aceste documente nu i-au fost furnizate, societatea susţinând că preţul respectiv nu este un preţ de referinţă, ci cel recomandat de producător. Comerciantul a considerat că nu a existat o inducere în eroare a consumatorului, deoarece în “Termenii și condițiile” de pe site se specifica că “tarifele afişate pe site tăiate de o linie semnifică preţul recomandat de către producător pentru vânzarea în magazine, centre comerciale sau orice alte spaţii comerciale unde nu se practică discounturi. Aceste tarife au caracter pur informativ şi nu au valoare juridică”. Pentru acest motiv, instanța a apreciat că agentul constatator a sancționat în mod neîntemeiat comerciantul și a anulat procesul verbal de contravenție. (Sentința nr. 7740/2016 din 05-iul-2016, Judecătoria București Sectorul 4, anulare proces-verbal de contravenție).

Soluția instanței ni se pare cel puțin discutabilă, având în vedere că practica comerciantului din speța respectivă întrunea condițiile pentru a fi calificată drept o practică comercială înșelătoare, iar un comerciant nu ar trebui să poată justifica o astfel de practică printr-o prevedere (și așa superfluă, în opinia noastră) din termenii și condițiile de pe site.

📣Produse care sunt mereu la reducere

Dacă un produs este mereu redus la magnificul preț de doar 178 lei, înseamnă că prețul de 178 lei este de fapt prețul de vânzare practicat de acel vânzător și că în realitate nu beneficiezi de nicio reducere.

📣Livrarea produselor în afara perioadei promoționale cu aplicarea greșită a prețului

Produsul pe care l-ai comandat în perioada indicată în anunţul publicitar privind reducerea de preţ trebuie să fie livrat la preţul indicat în anunţul respectiv, chiar dacă livrarea se face după terminarea perioadei din anunţul publicitar respectiv.

Exemplu

Până pe 13 decembrie ai reducere de preț de 15 lei pentru Tigaie ceramica Schmitter, 26 cm, adică un preț redus de 30 lei (preț de referință 45 lei). Plasezi comanda online pe 12 decembrie, primești produsul prin curier la 17 decembrie. Vei plăti 30 de lei, nu 45 lei deoarece ai plasat comanda în perioada de valabilitate a promoției.

📣Alte practici care pot fi considerate înșelătoare

  • Produse care sunt la reducere “doar azi”, iar doar azi e în fiecare zi.
  • Produse care sunt lansate pentru prima dată pe piață direct reduse.

📣Sancțiunea pentru sellerul din marketplace (ce riscă el?)

Un vânzător care nu respectă regulile de mai sus induce sau poate induce în eroare consumatorii, creând premisa de a le afecta comportamentul economic. Astfel de practici comerciale pot fi considerate înșelătoare și se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei, potrivit art. 15 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.

Consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.


Articol redactat de Raluca-Maria Vasiliu, Ana Maria Matahală și Diana-Maria Iercoșan

Fotografie de Justin Lim pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *