justin lim JKjBsuKpatU unsplash

­čôĺCe sanc╚Ťiuni ri╚Öti dac─â faci nef─âcute fa╚Ť─â de consumatori?

9 minute • Raluca-Maria Vasiliu ╚Öi Ana Maria Matahal─â • 06 octombrie 2023


Aventura ├«n e-commerce vine cu foarte multe oportunit─â╚Ťi, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am ├«mp─âr╚Ťit ├«ntr-o serie de articole pline de explica╚Ťii ╚Öi exemple utile. De la cum ├«╚Ťi protejezi drepturile de proprietate intelectual─â, ce trebuie s─â ╚Ötii ca s─â fii conform ╚Öi s─â nu iei amenzi, p├ón─â la informa╚Ťiile ╚Öi instrumentele de care ai nevoie atunci c├ónd vrei s─â vinzi dincolo de grani╚Ťele ╚Ť─ârii. Vezi┬áaici┬áprimul articol din serie ╚Öi desf─â╚Öur─âtorul complet.

Ai v─âzut cumva un produs de care nu aveai neap─ârat nevoie, ├«ns─â pre╚Ťul era redus a╚Öa c─â ai decis totu╚Öi s─â ├«l comanzi? Dar dac─â atunci c├ónd curierul ╚Ťi-a livrat produsul ╚Ťi s-a cerut s─â achi╚Ťi un alt pre╚Ť sau ai primit un produs neconform? Afl─â ├«n prezentul articol care sunt obliga╚Ťiile comerciantului precum ╚Öi ceea ce po╚Ťi face ├«n calitate de consumator ca s─â te asiguri c─â ├«╚Ťi sunt respectate drepturile, dar ╚Öi ├«n ce condi╚Ťii poate interveni ANPC pentru aplicarea unor sanc╚Ťiuni.

V├ónz─ârile promo╚Ťionale

Conform O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor ┼či serviciilor de pia╚Ť─â (├«n continuare O.G. 99/2000), printre v├ónz─ârile cu pre╚Ť redus se num─âr─â v├ónz─ârile promo╚Ťionale, adic─â fix acelea care ├«╚Ťi iau ochii ╚Öi te fac s─â cumperi produse de care nu ai neap─ârat nevoie, doar pentru c─â te fac s─â crezi c─â dac─â nu cumperi imediat, vei rata o super ofert─â.

Nu toate v├ónz─ârile promo╚Ťionale sunt ├«n╚Öel─âtoare. Haide╚Ťi s─â vedem la ce practici nelegale apeleaz─â v├ónz─âtorii ca s─â ne manipuleze comportamentul economic ╚Öi cum putem s─â ne ferim.

­čôîPractici nelegale

V├ónz─âri promo╚Ťionale f─âr─â perioad─â de timp indicat─â sau f─âr─â men╚Ťiunea c─â promo╚Ťia e valabil─â doar ├«n limita stocului disponibil

Conform art. 32 alin. (1) lit. c) din O.G. 99/2000, v├ónz─âtorul trebuie s─â anun╚Ťe perioada ├«n care promo╚Ťia este valabil─â (de exemplu, promo╚Ťie valabil─â p├ón─â la data de 31 decembrie sau promo╚Ťie valabil─â ├«ntre 21 noiembrie – 31 decembrie).

Dac─â v├ónz─âtorul nu anun╚Ť─â perioada de aplicabilitate a promo╚Ťiei, trebuie s─â te informeze c─â promo╚Ťia este valabil─â ├«n limita stocului disponibil.

Dac─â v├ónz─âtorul spune doar ÔÇťGr─âbe╚Öte-te ╚Öi profit─â de ofert─â deoarece expir─â ├«n cur├óndÔÇŁ, f─âr─â a-╚Ťi spune ╚Öi c├ónd este acel ÔÇťcur├óndÔÇŁ, atunci ├«╚Ťi induce o stare de urgen╚Ť─â ╚Öi te poate face s─â iei o decizie economic─â pe care altfel nu ai fi luat-o.

La fel se întâmplă și cu produsele pe care le vezi la reducere, dar nu știi nimic despre cât timp vei găsi produsul la reducere.

V├ónz─âri cu marcarea reducerii la un pre╚Ť de referin╚Ť─â incorect

Reducerea de pre╚Ť comport─â o compara╚Ťie exprimat─â ├«n cifre, astfel:

  • fie prin men┼úionarea noului pre┼ú l├óng─â pre┼úul anterior, barat;
  • fie prin men┼úiunile “pre┼ú nou”, “pre┼ú vechi” l├óng─â sumele corespunz─âtoare;
  • fie prin men┼úionarea procentului de reducere ┼či a pre┼úului nou care apare l├óng─â pre┼úul anterior, barat.

V├ónz─âtorul trebuie s─â raporteze reducerea la pre╚Ťul de referin╚Ť─â practicat ├«n acela╚Öi spa╚Ťiu de v├ónzare pentru produse identifice.

Pre┼úul de referin┼ú─â reprezint─â cel mai sc─âzut pre┼ú practicat ├«n acela┼či spa┼úiu de v├ónzare ├«n perioada ultimelor 30 de zile, ├«nainte de data aplic─ârii pre┼úului redus.

­čôîProblem─â practic─â

Legisla╚Ťia ├«n vigoare ├«n acest moment este prea pu╚Ťin adaptat─â formelor de v├ónzare precum e-commerce. Din aceast─â cauz─â, v├ónz─âtorii de pe un marketplace cum este pot ├«nt├ómpina probleme atunci c├ónd vor s─â fac─â v├ónz─âri promo╚Ťionale respect├ónd legea.

Hai s─â lu─âm un exemplu:

Ô×í´ŞĆUn v├ónz─âtor de pe X marketplace vinde telefon mobil Apple iPhone 12, 64GB, 5G, Black. ├Än ultimele 30 de zile, ├«nainte de aplicarea ofertei, cel mai sc─âzut pre╚Ť pe care l-a practicat pe platforma X a fost de 3.378 lei. Acum vrea s─â fac─â o reducere de pre╚Ť de 300 lei pentru consumatorii care achizi╚Ťioneaz─â produsul ├«n perioada 1 decembrie – 20 decembrie.

Dar ├«╚Öi pune o ├«ntrebare pertinent─â: Se va raporta la cel mai mic pre╚Ť pe care l-a practicat el ├«n ultimele 30 de zile pe X sau la cel mai mic pre╚Ť practicat ├«n acela╚Öi spa╚Ťiu de v├ónzare (marketplace X) ├«n ultimele 30 de zile, lu├ónd ├«n considerare to╚Ťi v├ónz─âtorii de pe platform─â care au v├óndut telefon mobil Apple iPhone 12, 64GB, 5G, Black? Discutabil, dar consider─âm c─â pre╚Ťul de referin╚Ť─â este cel practicat de el pe X ├«n ultimele 30 de zile, deoarece ar fi imposibil s─â fac─â o analiz─â ╚Öi s─â determine ce pre╚Ťuri au practicat ceilal╚Ťi v├ónz─âtori de pe X care au v├óndut fix telefon mobil Apple iPhone 12, 64GB, 5G, Black ├«n ultimele 30 de zile ├«nainte de data aplic─ârii reducerii de pre╚Ť.

­čĹî Prin urmare, de fiecare dat─â c├ónd vrei s─â faci promo╚Ťii de pre╚Ťuri trebuie s─â te raportezi la pre╚Ťurile pe care le-ai practicat tu ├«n ultimele 30 de zile.

├Än practic─â, vedem cum mul╚Ťi v├ónz─âtori confund─â pre╚Ťul de referin╚Ť─â cu pre╚Ťul recomandat de produc─âtor, iar atunci c├ónd fac reduceri raporteaz─â reducerea la pre╚Ťul recomandat de produc─âtor. Aceast─â practic─â comercial─â este nelegal─â. Iat─â mai jos un astfel de exemplu:

ÔÜá´ŞĆ Pre╚Ťul de referin╚Ť─â este mereu pre╚Ťul la care te raportezi ╚Öi reprezint─â pre╚Ťul t─âu propriu ╚Öi personal. Nu vorbim aici de Pre╚Ť Recomandat de Produc─âtor (ÔÇŁPRPÔÇŁ), Pre╚Ť Recomandat de V├ónzare, Pre╚Ť Recomandat de Furnizor etc.

O alta practic─â comercial─â care ar putea fi considerat─â ├«n╚Öel─âtoare o identific─âm la unii v├ónz─âtorii care scriu cu ro╚Öu pre╚Ťul produsului, iar deasupra trec pre╚Ťul recomandat de produc─âtor (ÔÇŁPRPÔÇŁ), ca ├«n exemplele de mai jos:

De╚Öi nu este vorba de nicio reducere aici, modul de prezentare a pre╚Ťului ne poate face s─â credem c─â v├ónz─âtorul aplic─â o reducere (sunt doua pre╚Ťuri unul l├óng─â altul, cel mai mic e scris cu ro╚Öu). Dac─â PRP este barat, atunci este cu at├ót mai r─âu.

Totu╚Öi, consumatorul trebuie s─â acorde o aten╚Ťie deosebit─â ÔÇťtermenilor ╚Öi condi╚ŤiilorÔÇŁ de pe site, deoarece acolo s-ar putea s─â g─âseasc─â informa╚Ťii importante despre modalitatea ├«n care este prezentat pre╚Ťul ╚Öi semnifica╚Ťia juridic─â.

­čôî├Ä╚Ťi prezent─âm mai jos un caz judecat de Judec─âtoria sector 4 Bucure╚Öti:

Un comerciant a fost sanc┼úionat contraven┼úional ├«n urma unei sesiz─âri ce a vizat modalitatea ├«n care consumatorul a fost informat cu privire la pre┼úul produsului ÔÇ×Set vas service cu capac ┼či tav─â oval Silver RoyalÔÇŁ. Agentul constatator al ANPC a apreciat c─â afi┼čarea l├óng─â produs a PRP barat al─âturi de pre┼úul la care se comercializa produsul la momentul respectiv constituie o practic─â comercial─â ├«n┼čel─âtoare. At├ót consumatorul, c├ót ╚Öi agentul constatator, au apreciat c─â pre╚Ťul barat de 2539 lei este pre╚Ťul vechi, iar al─âturi este pre┼úul nou, de 339 lei. ├Än vederea verific─ârii corectitudinii acestor informa┼úii, agentul constatator a solicitat reprezentantului societ─â┼úii s─â depun─â documente justificative din care s─â rezulte c─â pre┼úul de 2539 lei reprezint─â pre┼úul de referin┼ú─â, a┼ča cum este definit de art. 33 alin. (1) lit. a) din OG nr. 99/2000.

Aceste documente nu i-au fost furnizate, societatea sus┼úin├ónd c─â pre┼úul respectiv nu este un pre┼ú de referin┼ú─â, ci cel recomandat de produc─âtor. Comerciantul a considerat c─â nu a existat o inducere ├«n eroare a consumatorului, deoarece ├«n ÔÇťTermenii ╚Öi condi╚ŤiileÔÇŁ de pe site se specifica c─â ÔÇťtarifele afi┼čate pe site t─âiate de o linie semnific─â pre┼úul recomandat de c─âtre produc─âtor pentru v├ónzarea ├«n magazine, centre comerciale sau orice alte spa┼úii comerciale unde nu se practic─â discounturi. Aceste tarife au caracter pur informativ ┼či nu au valoare juridic─âÔÇŁ. Pentru acest motiv, instan╚Ťa a apreciat c─â agentul constatator a sanc╚Ťionat ├«n mod ne├«ntemeiat comerciantul ╚Öi a anulat procesul verbal de contraven╚Ťie. (Sentin╚Ťa nr. 7740/2016 din 05-iul-2016, Judec─âtoria Bucure╚Öti Sectorul 4, anulare proces-verbal de contraven╚Ťie).

Solu╚Ťia instan╚Ťei ni se pare cel pu╚Ťin discutabil─â, av├ónd ├«n vedere c─â practica comerciantului din spe╚Ťa respectiv─â ├«ntrunea condi╚Ťiile pentru a fi calificat─â drept o practic─â comercial─â ├«n╚Öel─âtoare, iar un comerciant nu ar trebui s─â poat─â justifica o astfel de practic─â printr-o prevedere (╚Öi a╚Öa superflu─â, ├«n opinia noastr─â) din termenii ╚Öi condi╚Ťiile de pe site.

­čôúProduse care sunt mereu la reducere

Dac─â un produs este mereu redus la magnificul pre╚Ť de doar 178 lei, ├«nseamn─â c─â pre╚Ťul de 178 lei este de fapt pre╚Ťul de v├ónzare practicat de acel v├ónz─âtor ╚Öi c─â ├«n realitate nu beneficiezi de nicio reducere.

­čôúLivrarea produselor ├«n afara perioadei promo╚Ťionale cu aplicarea gre╚Öit─â a pre╚Ťului

Produsul pe care l-ai comandat în perioada indicată în anunţul publicitar privind reducerea de preţ trebuie să fie livrat la preţul indicat în anunţul respectiv, chiar dacă livrarea se face după terminarea perioadei din anunţul publicitar respectiv.

Exemplu

P├ón─â pe 13 decembrie ai reducere de pre╚Ť de 15 lei pentru Tigaie ceramica Schmitter, 26 cm, adic─â un pre╚Ť redus de 30 lei (pre╚Ť de referin╚Ť─â 45 lei). Plasezi comanda online pe 12 decembrie, prime╚Öti produsul prin curier la 17 decembrie. Vei pl─âti 30 de lei, nu 45 lei deoarece ai plasat comanda ├«n perioada de valabilitate a promo╚Ťiei.

­čôúAlte practici care pot fi considerate ├«n╚Öel─âtoare

  • Produse care sunt la reducere ÔÇťdoar aziÔÇŁ, iar doar azi e ├«n fiecare zi.
  • Produse care sunt lansate pentru prima dat─â pe pia╚Ť─â direct reduse.

­čôúSanc╚Ťiunea pentru sellerul din marketplace (ce risc─â el?)

Un v├ónz─âtor care nu respect─â regulile de mai sus induce sau poate induce ├«n eroare consumatorii, cre├ónd premisa de a le afecta comportamentul economic. Astfel de practici comerciale pot fi considerate ├«n╚Öel─âtoare ╚Öi se sanc╚Ťioneaz─â cu amend─â de la 20.000 lei la 100.000 lei, potrivit art. 15 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercian┼úilor ├«n rela┼úia cu consumatorii ┼či armonizarea reglement─ârilor cu legisla┼úia european─â privind protec┼úia consumatorilor.

Consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.


Articol redactat de Raluca-Maria Vasiliu, Ana Maria Matahală și Diana-Maria Iercoșan

Fotografie de Justin Lim pe Unsplash

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *