cumparaturi craciun e commerce

Ce trebuie să știm când facem cumpărături de Crăciun

8 minute • Luana Musi • 08 decembrie 2019


Știm că tocmai a trecut Black Friday. A fost momentul care a deschis oficial sezonul cumpărăturilor pentru acest an, mai ales că vine și Crăciunul. Dar poate că nu ai găsit produsele la prețul pe care ți-l doreai sau nu a fost în ofertă ce voiai. Așteaptă liniștit perioada următoare, că tocmai vin promoțiile de Crăciun.

Indiferent că vrei ultimul model de smartphone sau toate electrocasnicele cu puțință sau trebuie să iei cadouri celor dragi (sau mai puțin dragi), finalul anului reprezintă o goană după cumpărături, exact ca în film.

Nu vrei electrocasnice? Nu e problemă! Poți cumpăra în perioada asta aproape orice:

Nu doar noi, consumatorii, așteptăm acest moment, ci și comercianții, fiind un punct de referință pentru cifra lor de afaceri. Potrivit analizei GPeC pentru Black Friday din 2018 până la ora 16:30 deja fusese depășită suma din 2017, iar creșterea per total a fost de aproximativ 40%.

Anul acesta de Black Friday statisticile în timp real au fost furnizate de start-up.ro și 2performant. Bestvalue a raportat spre exemplu că în primele ore ale campaniei de Black Friday deja depășiseră vânzările din toată ziua de anul trecut.

Trebuie să ne gândim că în asemenea condiții, e posibil să nu facem cele mai inspirate alegeri, în virtutea momentului.

Astfel, trebuie
să avem în vedere că pot exista niște consecințe din punct de vedere legal dacă
suntem nechibzuiți atunci când aruncăm cu bani în toate direcțiile, oricât de
roz ar părea totul.

Și de aceea am făcut un ghid de cumpărături online

Pentru a te bucura cât mai liniștit de cumpărături, am venit în ajutorul tău printr-un ghid despre cumpărăturile în e-commerce și problemele pe care le poți întâmpina.

Descarcă ghidul nostru gratuit de Black Friday complet gratuit de aici.

Ești cumpărător? Am făcut acest ghid cu scopul de a-ți arăta
ce drepturi ai și, mai ales, să te ajute să previi eventualele neînțelegeri.

Ești vânzător? Află despre nemulțumirile clienților și cum
îi faci mulțumiți.


O parte din resursele gratuite pe care le-am scris până acum:

Trebuie să știi totul despre
produs. Ca și cum l-ai vedea.

În primul rând,
trebuie să reții faptul că profesionistul (adică vânzătorul) are obligația să
te informeze cu privire la toate caracteristicile produsului pe care vrei să
îl cumperi, de la modul în care arată și cum funcționează (adică, altfel
spus, caracteristici în lipsa cărora nu ai achiziționa produsul), până la preț, care trebuie să fie complet și să includă toate taxele.

Trebuie să știi când îți va fi
livrat produsul și cum îl returnezi

De asemenea, ai
dreptul de a cunoaște data la care îți va fi livrat produsul și dacă acesta
beneficiază de garanție.

Un alt aspect
foarte important și pe care comerciantul este obligat să ți-l furnizeze este
legat de politica de retur a produsului, în cazul în care acesta nu
îndeplinește caracteristicile pentru care l-ai cumpărat sau pur și simplu vrei
să-l returnezi în cele 14 zile.

Dacă ne decidem
să achiziționăm produsele în calitate de persoane juridice, trebuie să fim
foarte atenți în ceea ce privește alegerile pe care le facem, pentru că
prevederea conform căreia poți returna un produs timp de 14 zile de la
achiziționarea acestuia se aplică doar persoanelor fizice, nu și persoanelor juridice.
De aceea trebuie să citim cu atenție secțiunea care cuprinde termenii și
condițiile, chiar dacă adesea avem tendința să apăsăm pe ,,ok” și să mergem mai departe.

Nu uita de datele tale
personale

Totodată, prin
achiziționarea produsului îi furnizezi comerciantului datele tale personale, astfel că acesta este obligat să îți ceară
consimțământul pentru prelucrarea lor.

Vânzarea online nu înseamnă
doar cumpărături pe un site

De asemenea, când
achiziționăm produse din mediul online, trebuie să fim foarte atenți la

tipul de contract pe
care îl încheiem.

Astfel, în ghidul pe care l-am pregătit, vei putea înțelege mai bine implicațiile din punct de vedere legal pe care le au cumpărăturile online.

Ce trebuie tu să reții este faptul că un contract la
distanță nu înseamnă doar cumpărături online prin intermediul unui site, ci
achiziția produselor poate fi făcută inclusiv prin:

  • Whatsapp;
  • aplicație specială;
  • Facebook Messenger;
  • mesaj privat pe Instagram;
  • telefon etc.

Practic, contractul
la distanță există atunci când te pui de acord cu vânzătorul, pe care nu îl

vezi, asupra achiziționării unui produs sau unui serviciu.

Citește mereu secțiunea de
”termeni & condiții”

Vom insista asupra
lecturării secțiunii de termeni și condiții, oricât de plictisitoare ți s-ar părea,  pentru că, odată cu bifarea acesteia, ți-ai
dat acordul cu tot ceea ce ți-a impus comerciantul pentru ca vânzarea să aibă
loc.

Atenție la ”prețurile false”

Nu în ultimul rând,
odată cu aceste reduceri de Black Friday, ia amploare un fenomen care poartă
denumirea de ,,publicitate înșelătoare”.

Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă orice publicitate care, în orice mod, inclusiv prin modul de
prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora li se adresează
sau care iau contact cu aceasta și care, datorită caracterului înșelător, poate
afecta comportamentul economic al acestora sau care, din aceste motive, aduce
atingere sau poate aduce atingere unui concurent.

Altfel spus,
dacă nu ai fi cumpărăt produsul în cazul
în care știai despre ce e vorba în realitate,
avem de-a face cu o
publicitate înșelătoare.

Ce mai găsești aici?

În ghidul pe care ți l-am pregătit, vei putea găsi informații cu privire la modalitățile de returnare a unui produs, la rambursarea banilor (de exemplu, ce fac dacă eu am plătit cash, iar vânzătorul îmi cere un cont bancar pentru a-mi înapoia banii?), precum și o prezentare în detaliu a garanțiilor pe care le au produsele, pentru a cunoaște mai bine beneficiile de care te bucuri în calitate de cumpărător.

Iar dacă vrei să citești mai
mult …

În ceea ce
privește legislația în vigoare cu privire la protecția consumatorilor, îți
recomandăm să arunci o privire peste următoarele acte normative, pentru că
te-ar putea ajuta să înțelegi mai bine ce drepturi și ce obligații ai în
calitate de consumator:

  • Ordonanța de urgență nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
  • Ordonanța nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață
  • Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor
  • Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic
Descarcă gratuit toată legislația e-commerce actualizată de la finalul articolului de aici.

Un ghid care te scutește de
timp pierdut

Pentru o sesiune de shopping plăcută, te invităm să citești ghidul de cumpărături în e-commerce. Așa vei economisi timp prețios și nu vei cădea în ”capcanele” campaniilor promoționale.

Nu uita, este
foarte important să îți cunoști drepturile, dar, mai ales, este foarte
important modul în care alegi să ți le exerciți! Un cumpărător informat este un cumpărător fericit!

Spor la cumpărături!


Ghidul complet pentru cumpărături în e-commerce îți este livrat de Fan Courier, cu ajutorul Revolut, SmartBill, 2performant, Blugento, start-up.ro, Viata de Freelancer, Termene.ro, BalloonOnline și Lege5.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *