stephen phillips hostreviews co uk 3Mhgvrk4tjM unsplash

Checklist-ul tău legal dacă faci marketing direct 

5 minute • Tanasa Oana • 19 iunie 2023


Fie că ești la început de drum, fie că ai deja un business cu vechime pe piață, promovarea rămâne una dintre prioritățile unei afaceri în continuă creștere. Dacă decizi să faci marketing direct, atunci ar trebui să ai în vedere, în special, și câteva reguli privind protecția datelor cu caracter personal.

Ce trebuie să știu?

Deși transmiterea unui sms sau unui e-mail în scop de marketing poate părea o acțiune inofensivă, nu ar trebui să pierzi din vedere faptul că este important să respecți prevederile Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Desigur, dacă nu dorești să fii sancționat de către ANSPDCP 😉. 

1. Cui mă adresez?

Atunci când faci marketing direct este important să îți generezi corect baza de date a destinatarilor. Deși ți-ai dori ca mesajele tale să ajungă la un număr cât mai mare de persoane, nu vei putea să transmiți o comunicare de marketing unei persoane care nu a solicitat acel mesaj sau unei persoane care chiar s-a opus primirii informărilor de marketing. Cu alte cuvinte, trebuie să te asiguri că destinatarii comunicării de marketing și-au exprimat consimțământul ca să primească reclame sau alte mesaje de la tine.

2. Care sunt condițiile prin care consimțământul primit de la clienți este valabil?

Prelucrarea datelor în scop de marketing direct se realizează pe bază de consimțământ, însă pentru a fi valabil trebuie să îndeplinească unele condiții:

  1. Acesta trebuie să fie liber exprimat- trebuie să reflecte alegerea liberă, voința neîngrădită a persoanei vizate. Condiția nu va fi îndeplinită dacă persoana vizată nu poate refuza sau nu poate să-și retragă consimțământul fără eventuale prejudicii.
  2. Acesta trebuie să fie specific- persoana vizată trebuie să aibă posibilitatea reală de să-și exprime consimțământul în raport cu unul sau mai multe scopuri specifice. De exemplu, exprimarea consimțământului ca să primească mesaje de marketing privind produsele unei societăți de asigurări nu se extinde și pentru primirea de mesaje publicitare din partea unor parteneri sau cu privire la unele evenimente/programe realizate de societate. 
  3. Acesta trebuie dat în cunoștință de cauză- Pentru ca prelucrarea să fie transparentă, iar persoana vizată să dețină o imagine clară, operatorul datelor trebuie să comunice în prealabil o serie de informații privind  modul în care va avea loc acea prelucrare. Este important ca persoana vizată să fie informată în mod clar asupra activității de prelucrare pentru care i se solicită consimțământul. Este necesar să cunoască încă de la început drepturile de care beneficiază și, FOARTE IMPORTANT, modul în care va putea să-și retragă consimțământul. 
  4. Acesta trebuie să fie lipsit de ambiguitate- Trebuie să reiasă în mod cert faptul că persoana vizată și-a exprimat consimțământul pentru o anumită activitate de prelucrare. 

Detalii suplimentare privind condițiile de valabilitate ale consimțământului pot fi consultate în cadrul Orientărilor 05/2020 privind consimțământul în temeiul Regulamentului 2016/679 elaborate de Comitetul european pentru protecția datelor (CEPD).

3. Cum se poate spune nu – adică cum își poate retrage oricine acordul dat anterior?

Potrivit GDPR, atunci când datele cu caracter personal ale unei persoane vizate sunt prelucrate în scop de marketing direct, persoana vizată ar trebui să aibă oricând dreptul să se răzgândească. Retragerea consimțământului trebuie să fie facilă și trebuie să fie la fel de ușoară ca și exprimarea acestuia. Pune la dispoziția persoanei vizate modalități simple de dezabonare, la un click distanță.

Ține cont de…

  • În cadrul unui business pot fi realizate mai multe tipuri de comunicări (exemplu: anunțuri cu privire la modificări ale programului de funcționare, privind condițiile de utilizare a unui serviciu etc). Să ne imaginăm că deții o platformă online, iar pe baza unor abonamente lunare, utilizatorii pot accesa diverse antrenamente de fitness și cursuri de nutriție. Are loc o modificare a beneficiilor incluse în abonamentele premium. Informarea adresată utilizatorilor de abonamente premium nu reprezintă un mesaj de marketing, însă dacă în cuprinsul acesteia vei cuprinde mai mult decât strict modificările respective, în ideea de a determina utilizatorii să achiziționeze și un alt serviciu/produs, mesajul poate fi interpretat ca și un mesaj de marketing. O comunicare publicitară nu trebuie ascunsă  într-o comunicare de altă natură.
  • Atunci când o persoană a solicitat să-și retragă consimțământul este necesar dai curs solicitării. Retragerea consimțământului nu afectează prelucrările realizate înainte de retragere, însă pe viitor este obligatoriu să te asiguri că opțiunea sa va fi respectată.
  • Atunci când consimțământul a fost retras și datele nu sunt prelucrate în alt temei, nu uita să dai curs și la ștergerea datelor. Operatorul are obligația să șteargă datele dacă persoana vizată și-a retras consimțământul și nu există un alt temei pentru prelucrarea în continuare a datelor.

În loc de concluzie

Marketing-ul direct este o metodă eficientă de promovare, însă prezintă și riscuri mari din perspectiva protecției datelor. Este important ca opțiunile persoanelor vizate să fie respectate, iar comunicările publicitare trebuie să pornească, în primul rând, de la prevederile în materie de protecția datelor.


Fotografie de Stephen Phillips – Hostreviews.co.uk pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *