p1

Comisia Europeană propune investigaţii pentru a împiedica practicile anticoncurențiale în comerțul online.

4 minute • Luana GI • 21 august 2017


Comisia Europeană a lansat recent investigații privind practicile de distribuție ale firmelor Guess, Nike, Sanrio și Universal Studios, cele mai recente din seria de sonde în sectorul comerțului electronic. Aceste investigații au apărut la scurt timp după încheierea unei anchete derulată timp de doi ani de către Comisie asupra sectorului comerțului electronic, care a vizat  identificarea posibilelor bariere în ceea ce priveşte practicile concurenţiale.
Raportul final al Comisiei final privind ancheta în sectorul comerțului electronic a fost publicat în data de 10 mai 2017. Raportul final arată o creștere a comerțului online, care a adus sectorului o mai mare transparență și concurență a prețurilor, dar a determinat, de asemenea, producătorii și comercianții să-și reconsidere strategiile de distribuție.
Comisia a identificat o serie de tendințe în sectorul comerțului electronic online care afectează practicile comercianților.

  1.  Creşterea activităţilor de vânzare în mod direct de către producători, astfel mulţi producători intră în concurentă cu distribuitorii lor, vânzându-și produsele prin intermediul propriilor magazine online;
  2.  Creşterea unei distrubuţii selective, deoarece producătorii încearcă să își controleze mai bine rețeaua de distribuție, în special în ceea ce privește calitatea distribuției;
  3.   Mai multe restricţii contractuale în ceea ce priveşte vânzarea în acordurile dintre producători și distribuitori, cum ar fi restricțiile de prețuri sau restricțiile la vânzările transfrontaliere.

Pe parcursul anchetei, Comisia a examinat peste 8.000 de contracte de la 1.900 de companii care comercializează bunuri de larg consum și conținut digital online în UE. Raportul final prezintă poziția Comisiei cu privire la o serie de practici potențial anticoncurențiale, cum ar fi:

  •     măsurile de blocare geografică;
  •     restricțiile privind utilizarea piețelor online;
  •     cerințele pentru magazinele de cărămizi și mortar;
  •     restricțiile privind instrumentele de comparare a prețurilor;
  •     stabilirea prețurilor duble.

Concluziile Comisiei reflectă în linii mari cele enunțate în raportul preliminar privind sectorul de comerț electronic, care a fost publicat în septembrie 2016. Raportul preliminar a determinat deja Comisia să deschidă în februarie 2017 trei investigații asupra potenţialelor practici anticoncurențiale de stabilire a prețurilor ale unor companii care activează în domeniul electronic de consum, al jocurilor video și al piețelor hoteliere.  De asemenea, Comisia a identificat o serie de companii, precum Mango, Pull & Bear, Dorothy Perkins și De Longhi, care și-au revizuit acordurile comerciale din proprie inițiativă pentru a se asigura că acestea sunt conforme cu concluziile preliminare ale acesteia.
Comisia porneşte investigații asupra firmelor Guess, Nike, Sanrio și Universal Studios.
La 6 iunie 2017, Comisia a inițiat o investigație formală privind practicile de distribuție ale hainelor şi accesoriilor designerului, distribuitorului și licențiatorului Guess. Ancheta urmărește să determine dacă acordurile de distribuție ale companiei Guess impun restricții de vânzare transfrontaliere comercianților, împiedicându-i să efectueze vânzări online către consumatorii din alte state membre (sau împiedicând angrosiștii să vândă comercianților cu amănuntul în alte state membre).
Comisarul pentru concurență, Margrethe Vestager, a susţint că „… unul dintre avantajele cheie ale pieței unice a UE este acela că oamenii vor putea să compare și să aleagă dintre cele mai bune oferte de pe piață”. Acordurile de distribuție care împiedică vânzările transfrontaliere pot încălca articolul 101 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, în calitate de acorduri care împiedică, restrâng sau denaturează concurența pe piața internă.
La 14 iunie 2017, Comisia a anunțat că a lansat trei investigații suplimentare privind practicile de licențiere și distribuție ale firmelOr Nike, Universal Studios și Sanrio, în rolul lor de licențiatori de marcă. Aceste trei companii acordă drepturi de proprietate intelectuală producătorilor in ceea ce priveşte comecializarea produselor, cum ar fi mărfurile Fútbol Club Barcelona, Minions și Hello Kitty.
Comisia este preocupată de faptul că, consumatorii ar fi putut să aibă mai puține posibilități de alegere și să plătească prețuri mai mari pentru produsele comercializate ca urmare a restricțiilor asupra vânzărilor transfrontaliere și online impuse de Nike, Sanrio și Universal Studios producătorilor.
Evoluţii ulterioare:
Cele patru investigații fac parte dintr-un plan al Comisiei în ceea ce privește practicile comerciale anticoncurențiale în sectorul comerțului electronic. Se aşteaptă noi investigații suplimentare din partea Comisiei, iar aceste investigații pot impulsiona  autoritățile naționale să-și deschidă propriile investigații în sectorul comerțului electronic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *