social media engagement 300x202 1.jpg 1

A fi in control pe retelele de socializare. Vis sau realitate?

4 minute • Redactia • 14 mai 2017


În lumea instantanee a mass-mediei sociale, reputațiile greu câștigate ale marcilor și persoanelor pot fi distruse în doar câteva minute printr-un post complet fictiv sau printr-o campanie susținută de hărțuire online sau ca în cazul recent al lui Jack Monroe / Katie Hopkins [2017] EWHC 43 (QB), printr-o greșeală.

Platformele de social-media sunt din ce în ce mai criticate pentru faptul că nu iau măsurile adecvate pentru a-și proteja propriile site-uri, mai exact pentru a preveni hărțuiarea și pentru a elimina conținutul defăimător. De obicei este nevoie de o notificare de la o societate de avocatură înainte ca platforma social-media să ia în serios problema și să elimine conținutul ofensator.

În februarie, Twitter a anunțat o serie de modificări pentru a încerca să reducă abuzul pe platforma sa. Aceasta include suspendarea permanentă a conturilor utilizate de agresori și prevenirea ilicitului prin  interzicerea agresorilor de a-și crea alte conturi. În practică, totuși, nu este clar modul în care Twitter va împiedica abuzatorii să creeze un cont nou în situația în care aceștia folosesc o adresa IP separata.

Mai mult, pe lângă cenzurarea agresorilor, schimbările vor avea ca efect și ascunderea abuzului de ochii celorlalți utilizatori.

Alte modificări ale notei sunt:

  1. Crearea unei funcții de “căutare sigură” care permite unui utilizator să elimine tweet-urile care conțin conținut sensibil potențial și acelea din conturile blocate sau dezactivate, astfel încât acestea să nu mai fie vizibile pentru utilizator;
  2. Colapsarea lanturilor de conversație abuzive, astfel încât acestea să fie vizibile numai acelor utilizatori care îi caută în mod activ;
  3. Permiterea utilizatorilor să raporteze tweet-uri care îi menționează chiar și după ce au blocat contul.

Este important să rețineți că tweet-urile ofensive nu vor fi eliminate de pe platformă, ci mai degrabă că un utilizator ar putea să renunțe la vizionarea tweet-ului respectiv, împreună cu tweet-uri similare, prin setările profilului. Acest lucru înseamnă că materialele ofensatoare vor fi în continuare vizibile pentru publicul larg și că va exista în continuare riscul deteriorării grave și ireparabile a reputației. În plus, restricționarea mesajelor tweet care apar pe feed-ul unui utilizator prin utilizarea termenilor de căutare ar putea exacerba problema, întrucât dacă persoana nu este conștientă de un tweet, nu va fi capabilă să întreprindă acțiunea legală adecvată pentru ca tweet-ul să nu devină viral.

În lumina recentei hotărâri în litigiul de defăimare a lui Katie Hopkins, Înalta Curte din Regatul Unit a precizat că eliminarea unui tweet nu protejează neapărat producătorul tweet-ului de o acțiune în defăimare. Dacă o astfel de acțiune va fi admisibilă, prejudiciul se va aprecia în raport cu măsura în care reputația victimei a fost deteriorată în perioada în care tweet-ul a fost vizibil.

În timp ce vice-președintele de inginerie Twitter, Ed Ho, afirmă că “a face Twitter un loc mai sigur” este “focalizarea primară” a Twitter-ului, din păcate este îndoielnic dacă schimbările vor oferi o protecție mai mare persoanelor fizice și companiilor.

Până când platformele de social-media nu vor lua măsuri drastice pentru a combate abuzul online, cei afectați vor trebui să se bazeze pe căile de atac tradiționale (legal), inclusiv prin obținerea unui unei hotărâri judecătorești (chiar pe calea ordonanței preșesențiale) pentru a elimina o postare ofensatoare și pentru a preveni defăimarea.

SURSA

LEXOLOGY

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *