covid 19 cabinetele stomatologice

COVID-19: cum vor funcționa cabinetele stomatologice pe timpul stării de alertă?

5 minute • Ana-Maria Udriste • 16 mai 2020


Pe timpul stării de alertă, una din măsurile prevăzute de legislația în vigoare este deschiderea cabinetelor stomatologice, cu respectarea anumitor norme de protecție. În contextul COVID-19, cabinetele stomatologice trebuie să adopte un set de noi norme și reguli procedurale, arătate mai jos.

Aceste norme au fost adoptate prin Ordinul Ministerului Sănătății nr. 828/2020 privind măsurile de organizare și desfășurare a activității la nivelul cabinetelor stomatologice și la nivelul unităților sanitare non-COVID, pe perioada stării de alertă, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 401 din 15 mai 2020. Formă aplicabilă la 15 mai 2020.

De asemenea, la final vei găsi și Decizia nr. 14/2CN/2020 a Colegiului Medicilor Dentiști din România – CMDR pentru aprobarea Recomandărilor privind reluarea activității în cabinetele stomatologice.

Măsuri de organizare și desfășurare a activității în cabinetele stomatologice pe perioada stării de alertă

În contextul COVID-19 cabinetele stomatologice trebuie să trateze pacienții diferit.

Pacienții simptomatici (astfel cum sunt aceștia desemnați în definițiile de caz publicate periodic de Centrul Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile din cadrul Institutului Național de Sănătate Publică la adresa http://www.cnscbt.ro), respectiv pacienții aflați în izolare/carantină sau pozitivi confirmați cu coronavirusul SARSCoV-2 (COVID-19) vor fi tratați doar în cabinete sanitare avizate de către direcțiile de sănătate publică în acest sens.

Măsuri generale pentru desfășurarea activității în cabinetele stomatologice

  1. Trebuie evitat, pe cât posibil, contactul cu personalul (nu strângeți mâna, mențineți o distanță de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuții etc.).
  2. În afara manoperelor de tratament, trebuie evitat, pe cât posibil, contactul cu pacientul.
  3. Accesul în camera de tratament este permis doar pacientului; prin excepție, este permis și accesul unei persoane care însoțește un minor, o persoană dependentă sau alte asemenea.
  4. Nu se permite staționarea în sala de așteptare și se recomandă dezinstalarea/scoaterea din funcțiune a oricărui aparat de cafea și/sau dozator de apă, precum și eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor etc.
  5. La intrarea în cabinetul stomatologic se amplasează dispensere cu soluții dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool).
  6. Se realizează dezinfecția regulată a mânerelor ușilor, sălii de așteptare și recepției.
  7. Se realizează dezinfecția toaletei, după utilizarea acesteia de către un pacient.
  8. Este recomandată plata cu cardul și, cât mai des posibil, dezinfecția POS.

Accesul la tratament

În stare de alertă cauzată de COVID-19, cabinetele stomatologice vor lucra doar pe bază programare telefonică/online prealabilă.

La momentul
programării pacientul va fi întrebat dacă:

  1. are simptome de răceală, strănut, tuse, dureri în gât, dificultăți de respirație și/sau febră (>37,3°C);
  2. membrii familiei cu care locuiește/gospodărește au aceste simptome;
  3. are vârsta de 65 de ani sau mai mult;
  4. suferă de o patologie cronică sau o afecțiune care îi reduce imunitatea;
  5. este sănătos și se simte în prezent sănătos.

Pacienții cu risc crescut (peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică) sunt programați în prima parte a programului de lucru.

Pacienții care necesită proceduri generatoare de aerosoli sunt programați la sfârșitul programului de lucru.

La prezentarea în cabinet se efectuează termometrizarea pacientului și se solicită dezinfecția mâinilor.

Înainte de începerea tratamentului, medicul stomatolog va obține acordul scris informat al pacientului.

Sunt permise următoarele tipuri de proceduri:

  • proceduri fără generare de aerosoli: consultație, extracție simplă, sutură, incizie și drenaj abces, obturație provizorie, radiografie, tratamente ortodontice de menținere;
  • proceduri generatoare de aerosoli: utilizarea pieselor de mână rotative (în special turbina), a sprayului apă-aer, a aparaturii ultrasonice, a dispozitivelor cu jet de particule.

Înaintea unei proceduri generatoare de aerosoli, pacientul va clăti în prealabil gura timp de 1 minut cu soluție 1% peroxid de hidrogen (prin diluarea unei soluții de H2O2 3% cu apă).

Echipament de protecție

Personalul va utiliza echipament de protecție – mască chirurgicală, vizieră și mănuși.

Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca tip FFP2/3 sau echivalent.

Măsuri după fiecare pacient

După fiecare pacient se va efectua:

  1. aerisirea camerei de tratament;
  2. dezinfectarea riguroasă a suprafețelor (unit dentar, blat de lucru etc.), cu dezinfectant de suprafață conform standardelor;
  3. dacă există o contaminare vizibilă pe suprafețe, se va îndepărta mai întâi cu o lavetă umedă (apă) de unică folosință cu apă și săpun;
  4. dezinfecția cu alcool 80% a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald. Dacă există o contaminare vizibilă pe dispozitive, aceasta trebuie mai întâi îndepărtată cu o lavetă umedă (cu apă) sau cu o lavetă de unică folosință, apă și săpun. Pentru un dispozitiv medical (sau părți ale acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc șervețele de curățare și dezinfectare pentru suprafețe sensibile;
  5. este de preferat utilizarea unor materiale de curățare de unică folosință, cât mai mult posibil;
  6. dezinfectarea aspiratorului și a vasului scuipător;
  7. dezinfectarea completă a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare;
  8. sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unică folosință;
  9. schimbarea măștii, mănușilor, curățarea și dezinfectarea vizierei;
  10. spălarea mâinilor cu apă și săpun sau dezinfecția cu soluție hidroalcoolică înainte de a pune altă pereche de mănuși.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *