România e în starea de alertă: ce activități se reiau, ce se deschide, cum va decurge activitatea la nivel național
23 minute • Ana-Maria Udriste • 14 mai 2020
# Parlamentul a adoptat proiectul privind starea de alertă. Ce urmează?
Update 18 05 2020: avem Hotărârea nr. 394/2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Update 15 05 2020: Legea a fost promulgată și publicată în Monitorul Oficial, devenind Legea 55/2020.
Update 14 05 2020: Forma pentru promulgare poate fi citită aici. Am actualizat articolul acolo unde necesar.
În contextul crizei provocate de noul tip de coronavirus, România este nevoită să păstreze o parte din măsurile restrictive cu caracter temporar, care vin în sprijinul acțiunilor de prevenire a acestui virus.
Cum în data de 14 mai 2020 expiră starea de urgență, ne vedem nevoiți să trecem într-o nouă fază: starea de alertă. Parlamentul României a adoptat în regim de urgență legea care reglementează starea alertă.
Atenție! Legea încă nu este publicată în Monitorul Oficial și intră în vigoare la 3 zile de la publicare. Mai întâi trebuie să ajungă la Președinte la promulgare, apoi la publicare.
Citește mai jos despre parcursul unui act legislativ:
- Din culisele adoptării unei legi: sesizarea Camerelor
- Din culisele adoptării unei legi – partea 2
- INFOGRAFIC | Guvern | Drumul unui proiect de act normativ
”Habemus iuris!” Avem lege!
După o săptămână încărcată de evenimente politice și juridice, în care Curtea Constituțională a României a statuat faptul că drepturile și libertățile fundamentale pot fi restrânse doar prin lege – în sensul ei strict de act emis de Parlament – nu și printr-o ordonanță de urgență, Guvernul României a înaintat Parlamentului un proiect de lege menit să reglementeze a starea de alertă!
Rapiditatea cu care Guvernul l-a elaborat, iar Parlamentul l-a amendat și adoptat ne permite să folosim expresia latină utilizată la alegerea unui nou Papă.
Ce este starea de alertă?
Starea de alertă este reglementată prin Ordonanța de urgență nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență – Guvernul României, și tocmai a fost declarată constituțională de către CCR.
Starea de alertă este o declarație guvernamentală, emisă în situații excepționale, care are rolul de a atenționa populația cu privire la pericolul iminent sau existent în vederea schimbării comportamentului social.
Aceasta poate aduce anumite schimbări la nivel statal, impunând anumite restricții sau reguli ce pot privi:
- funcționarea instituțiilor
- libera circulație a persoanelor și a mărfurilor
- suspendarea unor sectoare de activitate (de ex. HORECA)
- sprijinul populației prin ajutoare sociale speciale
- alte asemenea care se impun în respectiva situație de criză care a dus la declararea stării de alertă
Starea de alertă se instituie de Guvern, prin hotărâre, la propunerea ministrului afacerilor interne, pe o perioadă de maximum 30 de zile. Dacă motivele pentru care acesta a fost adoptată subzistă, starea de alertă poate fi prelungită pe o durată ce nu poate depăși alte 30 de zile. Cu alte cuvinte, se poate prelungi cu câte 30 de zile, atâta vreme cât motivul prelungii este justificat.
În lege se prevede faptul că această stare de alertă se poate institui pe întreg teritoriul țării, fie doar pe teritoriul unor unități administrativ-teritoriale.
Dacă starea de alertă se instituie pe întreg teritoriul țării ⇾ Hotărârea de Guvern se supune aprobării Parlamentului, în ședință comună a Camerei Deputaților și Senatului, în termen de 5 zile.
Reglementarea pe domenii
Legea privind starea de alertă prevede ce măsuri se pot adopta pe perioada în care aceasta poate fi instituită. Astfel, avem măsuri sectoriale în următoarele:
Domeniul educație și cercetare
Cursurile în preuniversitar
- activitățile didactice ce impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor se pot suspenda
- suspendarea nu poate depăși durata stării de alertă
- pe toată perioada restricțiilor unitățile de învățământ preuniversitar organizează activitățile din planul de învățământ în mediul online
Cursurile și examenele în universități
- activitățile didactice ce impun prezența fizică a studenților se pot suspenda
- în baza autonomiei universitare, cursurile și examenele se pot desfășura în mediul online
- examenele de finalizare a studiilor de licență, masterat, precum și susținerea tezelor de doctorat, se pot desfășura în mediul online
- participarea la cursuri în format online precum și modul de examinare se realizează conform metodologiei instituției de învățământ universitar
Examenele naționale – BACALAUREAT ȘI EVALUARE NAȚIONALĂ
- se vor desfășura în format fizic, prin interacțiune ”față în față”
- toate normele de pregătire în vederea susținerii examenelor naționale se vor stabili prin ordin comun al ministrului educației și al ministrului sănătății, cu avizul Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă (CNSSU)
- Ministerul Educației va fi obligat să asigure, prin inspectoratele școlare județene, un număr suficient de măști de protecție și materiale de dezinfectare pentru: (a) elevi, (b) personalul didactic și (c) personalul nedidactic.
- măștile se vor purta obligatoriu în spațiile închise
- se va asigura triajul epidemiologic necesar
Domeniul transporturilor
Transport aerian, naval, rutier și feroviar
- se pot impune măsuri suplimentare cu privire la igienă, procedurile de dezinfectare a aeronavelor/ navelor/ vagoanelor/ mijloacelor de transport rutier de persoane și a spațiilor din aeroport/ gară/ autogară/ port.
- se poate impune o anumită conduită a personalului aeroportuar/ navigant/ feroviar și pentru pasagerii acestor mijloace de transport (de ex. nu se mai pot aștepta pasagerii de către întreaga familiei la terminalul de sosiri; nu se vor mai elibera bilete ”fără loc” la C.F.R. S.A.)
Restricții
- se pot impune restricții cu privire la transportul intern și internațional de mărfuri și persoane
- Ministerul Transporturilor poate impune aceste restricții, la propunerea CNSSU, în acord cu statele membre ale Uniunii Europene sau cu alte state, după caz
Purtăm obligatoriu masca. Dar unde?
Va trebui să purtăm mască de protecție în:
- spațiile publice închise,
- spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și
- la locul de muncă.
Masca poate fi medicală sau non-medicală, important este să fie purtată și să acopere căile respiratorii (nu să rămânem cu nasul la vedere).
Iar dacă tot devin măștile obligatorii de purtat, ce ai zice de niște măști amuzante și drăguțe, că doar o să stai atâtea ore cu ea pe față.
Domeniul economic
Se deschid anumite centre comerciale
Mai exact, centrele comerciale mici de sub 15.000 mp, cu magazine individuale din incintă de sub 500 mp fiecare vor putea fi deschise.
Asta înseamnă că marile mall-uri, precum Promenada București, AFI Cotroceni, Băneasa Shopping City rămân închise, însă centrele comerciale ca Strip Mall sau DN1 Value Center se vor putea deschide, mai ales că au și deschidere directă stradală.
Cu toate acestea, peste 2000 de retaileri non-alimentari nu vor să redeschidă magazinele, chiar dacă se poate, pentru că marile centre comerciale nu le-au oferit nicio facilitate pe perioada aceasta și amenință cu boicotul.
Restaurante, terase și cafenele
Vor rămâne în continuare suspendate, până la noi reglementări ale autorităților, consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât şi la terasele din exteriorul acestora.
E posibil ca terasele să fie deschise, dar nu neapărat. Conform proiectului de lege, poate fi permisă prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice care nu se consumă în spațiile menționate, cu excepția teraselor unde se respectă măsurile de protecție sanitară.
Dat fiind că textul nu este clar dacă se va putea permite consumul alimentelor și al băuturilor alcoolice la terase, va trebui să așteptăm o decizie a autorităților locale în acest sens.
Care sunt serviciile importante ce se vor deschide?
Serviciile importante sunt: ştampile, copiat chei, curăţătorie, schimb valutar, casa de amanet, suplimente nutritive, farmacie, birou asigurări, florărie, servicii şi reparaţii GSM, tablete şi laptopuri, parfumerie, optică medicală, magazine de telefoane, bijuterii, cadouri, magazine de cărți, agenţii de turism, mercerie, şosetărie, copy center, tăbăcărie, ceasornicărie, fiecare pe suprafeţe între 2 și max 40 mp, dar nu mai mult ca 100-200 mp total.
Cu toate acestea, anumite magazine din mall-urile comerciale de peste 15.000 mp pot fi deschise, cu următoarele condiții:
- vânzarea produselor electronice și electrocasnice, doar dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliul/sediul cumpărătorului;
- activitatea desfășurată de operatorii economici din cadrul centrelor comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului (doar din exterior);
- activitatea desfășurată de către magazinele agroalimentare, farmacii, cabinetele stomatologice, curățătorii de haine și centrele de îngrijire personală, precum și vânzarea produselor și serviciilor de optică medicală
Personalul magazinelor este obligat să:
- poarte mască de protecție pe care să schimbe la 4 ore;
- asigure dezinfectanți pentru clienți;
- să implementeze măsurile de distanțare socială la casele de marcat.
Este obligatorie purtarea măștilor de către clienți.
Domeniul sănătății
Asigurarea dezinfectanților pentru mâini și testarea persoanelor pentru temperatură
Instituțiile și autoritățile publice, operatorii economici și profesioniștii sunt obligați să asigure la intrarea în sediu:
- triajul epidemiologic și
- dezinfectarea obligatorie a mâinilor.
Această măsură se aplică atât pentru personalul propriu, cât și pentru vizitatori.
Triajul epidemiologic se va face diferențiat:
- pentru personalul propriu, prin termometru non-contact
- pentru vizitatori, prin măsurarea temperaturii
Domeniul muncii
Se mențin telemunca și munca la domiciliu, dar cu consimțământul angajatului
Angajatorii pot menține munca la domiciliu sau telemunca, însă doar cu acordul angajatului. Așadar, contractele de muncă trebuie modificate în mod expres, pentru a cuprinde aceste aspecte.
De asemenea, dacă lucrezi în domeniu public, vei putea fi chemat și trimis oricând în concediu de odihnă.
Atenție! În forma inițială a proiectului de lege, angajatorii puteau menține prin decizia unilaterală munca la domiciliu sau telemunca. Începând cu încetarea stării de urgență (15 mai 2020, ora 00:00), ca un angajat să rămână la muncă la domiciliu sau în regim de telemuncă trebuie să își dea consimțământul în acest sens și să se încheie un act adițional la contractul de muncă.
Angajatorii pot defalca programul de lucru în mod unilateral
Indiferent că sunt din domeniul public sau privat, dacă angajatorul are mai mult de 50 angajați, poate stabili programe individualizate de muncă.
Condiție: între salariaţi să se asigure existenţa unui interval de o oră la începerea şi la terminarea programului de muncă, într-o perioadă de 3 ore.
Poți face asta și dacă ai mai puțin de 50 de angajați, dar atunci îți trebuie acordul angajatului.
Bugetarii pot primi și alte sarcini
Angajatorul poate stabili, cu acordul angajatul, executarea unor lucrări sau sarcini de serviciu urgente, în legătură cu prevenirea şi combaterea situaţiei care a generat starea de alertă, indiferent de natura atribuţiilor de serviciu, cu asigurarea măsurilor de protecţie a angajatului.
Prin urmare, dacă nu îți convine, ca angajat ai dreptul să te pui acestor noi sarcini sau lucrări.
Atenție! Măsura se aplică tuturor angajaților din domeniul public, nu doar în anumite domenii.
Citește și: cum ne ferim de abuzurile angajatorilor în pandemia COVID-19?
Angajatorii vor primi ajutoare. La fel și persoanele fizice și liber profesioniștii.
Nu știm încă care vor fi aceste măsuri pe care le are în plan Guvernul și dacă vor mai modifica sau adăuga la cele de până acum, dar se au în vedere măsuri de sprijin pentru angajatori, angajați, liber profesioniști, persoane fizice autorizate, persoanele care obținut venituri exclusiv din drepturile de autor, la fel ca la șomajul tehnic.
Totodată, se prelungesc beneficiile oferite prin OUG 30/2020 privind șomajul tehnic și indemnizațiile de până acum, dar doar pentru domeniile de activitate unde rămân restricții și cel mult până la 31 decembrie 2020.
Prin urmare, pe măsură ce se vor ridica restricțiile, beneficiarii acestora vor pierde aceste facilități.
Spre exemplu, începând cu data intrării în vigoare a legii, cabinetele stomatologice și saloanele cosmetice și înfrumusețare și frizeriile nu vor mai putea cere aceste beneficii, indiferent dacă activitatea le va merge ca pe roate sau nu.
Instituțiile și autoritățile publice vor putea angaja persoane fără concurs
Instituţiile şi autorităţile publice pot angaja personal fără concurs, în funcţie de nevoile determinate de prevenirea şi combaterea situaţiei care a generat starea de alertă și exclusiv pentru activități legate de aceasta, pentru o durată determinată, ce nu poate depăși 30 de zile de la data încetării stării de alertă.
Nu se specifică domeniul, prin urmare, angajarea personalului fără concurs pe perioadă determinată se va putea face în orice domeniu, fără a fi limitat, spre exemplu, la spitale.
Libere pentru părinți se acordă în continuare
Părinții vor beneficia în continuare de zilele libere acordate potrivit Legii nr. 19/2020 până la finalizarea cursurilor anului școlar, respectiv 12 iunie 2020, conform ordinului ministrului Educației Naționale nr. 3.191/2019 privind structura anului şcolar 2019-2020.
Prin urmare, pe durata vacanței de vară părinții nu primesc indemnizație.
Pentru medici și personalul din unitățile sanitare, termenele de preaviz se suspendă
Așadar, chiar dacă vei dori să-ți dai demisia, o vei putea face, dar va trebui să rămâi la locul de muncă până la finalizarea stării de alertă.
Domeniul Tineretului şi Sportului
Se va putea face sport în parcuri și pe stadioane
Autoritățile locale au obligația să asigure accesul cetățenilor pentru desfășurarea activităților sportive în aer liber cu acordul CNSSU în parcurile localităților și pe terenurile de sport ale instituțiilor aflate în administrare.
Se vor putea relua antrenamentele
Iar procedura va fi stabilită, pentru sportivii profesioniști, prin ordin comun al ministrului tineretului şi sportului şi al Ministrului Sănătăţii, pe baza hotărârii CNSSU.
Dar poți face în continuare antrenamente online, despre care vorbeam aici.
Sportivii beneficiază în continuare de indemnizații
La fel ca și până acum, în conformitate cu prevederile OUG 30/2020.
Domeniul culturii și cultelor
Se va deschide gradual activitatea:
- instituţiilor muzeale,
- bibliotecilor,
- librăriilor,
- cinematografelor,
- studiourilor de producţie de film şi audiovizual,
- instituţiilor de spectacole şi/sau concerte, a centrelor şi/sau a căminelor culturale şi a altor instituţii de cultură
Evenimentele culturale în aer liber şi festivalurile publice şi private.
Acestea vor beneficia ulterior de reglementări specifice, ordin comun al Ministrului Culturii și al Ministrului Sănătății.
În schimb, activitatea cultelor religioase se va desfășura la liber, conform reglementărilor și recomandărilor CNSSU.
Sancțiuni
Care sunt sancțiunile?
Nota redacției: momentan proiectul de lege nu a fost în formă finală disponibil și este posibil să fie inadvertențe privind corelarea articolelor.
Constituie contravenții, în măsura în care nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii penale infracțiuni, următoarele fapte săvârșite pe durata stării de alertă:
a) neluarea de către conducătorii serviciilor de asistență socială, a măsurilor stabilite conform art.5 alin.(2) lit.e), referitoare la adaptarea programului de lucru sau la permanentizarea activității; – amendă de la 1000 lei la 5000 lei, aplicată de către inspectorii de muncă
b) neluarea de către conducătorii autorităților sau instituțiilor la nivelul cărora sunt constituite centrele operative pentru situații de urgență, a măsurilor pentru permanentizarea activității acestora, conform art.5 alin.(2) lit.f); – amendă de la 1000 lei la 5000 lei, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă
c) neexecutarea măsurilor stabilite conform art.5 alin.(3) lit.a), referitoare la evacuarea temporară a persoanelor și bunurilor din zona afectată sau posibil a fi afectată, de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate să pună în aplicare aceste măsuri; – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă
d) împiedicarea de către orice persoană fizică, a executării măsurilor de evacuare temporară a persoanelor și bunurilor din zona afectată sau posibil a fi afectată, stabilite conform art. 5 alin.(3) lit.a); – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
e) împiedicarea de către orice persoană fizică, a distribuirii ajutoarelor de primă necesitate pentru persoanele și animale afectate, stabilite conform art. 5 alin.(3) lit.b); – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
f) neefectuarea lucrărilor stabilite conform art. 5 alin.(3) lit.c), referitoare la modificarea de urgență a mediului înconjurător și infrastructurii, de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate prin hotărâri ale comitetelor pentru situații de urgență să pună în aplicare aceste măsuri; – amendă de la 1000 lei la 5000 lei, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă
g) împiedicarea de către orice persoană fizică, a efectuării lucrărilor stabilite conform art. 5 alin.(3) lit.c) , referitoare la modificarea de urgență a mediului înconjurător și infrastructurii; – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
h) nerespectarea de către persoanele fizice, a măsurilor individuale de protecție a vieții și pentru limitarea efectelor tipului de risc produs asupra sănătății persoanelor, stabilite conform art. 5 alin.(3) lit.d); – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali sau personalul direcțiilor de sănătate publică
i) nerespectarea de către persoanele fizice, a măsurilor de izolare la domiciliu stabilite conform art. 5 alin.(3) lit.d); – amendă de la 1000 lei la 5000 lei, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali sau personalul direcțiilor de sănătate publică
j) nerespectarea interdicțiilor stabilite conform art. 5 alin.(4) lit.a), de a organiza mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau alte tipuri de întruniri, în spații deschise, ori întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise; – amendă de la 3000 lei la 15000 lei, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
k) participarea persoanelor fizice la mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau la alte tipuri de întruniri, în spații deschise, ori la întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise, interzise în conformitate cu art.5 alin.(4) lit.a); – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
l) desfășurarea de către organizatori, a unor mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri, în spații deschise, ori a unor întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise, cu nerespectarea măsurilor stabilite conform art. 5 alin.(4) lit.a); – amendă de la 2000 lei la 10000 lei, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
m) circulația persoanelor, pietonală sau cu vehicule, în locurile și, după caz, în intervalele orare în care aceasta a fost interzisă sau restrânsă potrivit art. 5 alin.(4) lit.b); – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
n) nerespectarea de către persoanele fizice, a interdicției de ieșire din zonele stabilite în conformitate cu art. 5 alin.(4) lit.c), sau încălcarea intervalelor orare în care este permisă ieșirea din aceste zone; – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
o) nerespectarea de către persoanele fizice, a interdicției de ieșire din clădirile, localitățile sau zonele geografice în care a fost instituită carantina potrivit art. 5 alin.(4) lit.c); – amendă de la 1000 lei la 5000 lei, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
p) nerespectarea de către operatori, a măsurilor stabilite potrivit art. 5 alin.(4) lit.d), referitoare la restrângerea sau interzicerea transporturilor rutiere, feroviare, maritime, fluviale, aeriene sau cu metroul ori încălcarea intervalelor orare în care acestea sunt permise; – amendă de la 3000 lei la 15000 lei, aplicată de către personalul desemnat de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor + de către agenții și ofițerii de poliție rutieră, pentru contravențiile referitoare la transportul rutier
q) nerespectarea de către conducătorii instituțiilor sau operatorilor economici, a condițiilor stabilite potrivit art. 5 alin.(4) lit.f), referitoare la desfășurarea activității acestor instituții sau operatori economici; – amendă de la 1000 lei la 5000 lei, aplicată de către inspectorii de muncă
r) nerespectarea de către conducătorii instituțiilor sau operatorilor economici, a măsurilor stabilite potrivit art. 5 alin.(4) lit.f), referitoare la suspendarea temporară a activității acestor instituții sau operatori economici; – amendă de la 2000 lei la 10000 lei, aplicată de către inspectorii de muncă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
s) neefectuarea lucrărilor pentru demolarea parțială sau totală a unor construcții, instalații sau amenajări, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile ori pentru inundarea controlată a unor terenuri, culturi, plantații sau păduri, de către persoanele fizice sau juridice ori de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate potrivit art. 5 alin.(4) lit.g); – amendă de la 1000 lei la 5000 lei, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă
ș) împiedicarea de către orice persoană fizică, a efectuării lucrărilor pentru demolarea parțială sau totală a unor construcții, instalații sau amenajări, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile ori pentru inundarea controlată a unor terenuri, culturi, plantații sau păduri, stabilite potrivit art. 5 alin.(4) lit.h). – amendă de la 500 lei la 2500, aplicată de către personalul de control din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență, precum și subofițerii și ofițerii de pompieri și protecție civilă sau agenții și ofițerii de poliție, subofițerii și ofițerii de jandarmi, polițiștii locali
Cine aplică sancțiunile?
Constatarea contravențiilor prevăzute la art. 60 și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 61 se fac de către subofițeri și ofițeri de pompieri și protecție civilă cu atribuții de îndrumare, control și constatare, anume desemnați de inspectorul general.
Concluzie
Pandemia COVID-19 va schimba definiția normalului pentru o bună perioadă de timp: trebuie să ne adaptăm la noua realitate și să înțelegem că vom avea de respectat un set noi de reguli, la care nu ne-am fi gândit până acum.
Articolul a fost scris în coautorat cu Vlad Mustaca.
Poza de Markus Spiske pe Pexels