Cum demisionez de la locul de muncă ?
9 minute • Fasie Geordano • 10 octombrie 2018
Obținerea unui loc de muncă reprezintă un pas/achievement extrem de important în viața fiecărei persoane. Un loc de muncă îți asigură satisfacție profesională, independența financiară, oportunități noi, relații noi, conexiuni noi, medii sociale noi, beneficii, îți “deschide uși” pe care niciodată nu ai visat că le vei călca vreodată pragul etc. Cu siguranță fiecare dintre noi avem întipărită în minte imaginea ”job-ului perfect”, dar realizăm oare consecințele pe termen lung ale unei decizii total nepotrivite în ceea ce privește locul de muncă pe care l-am ales?
Trebuie să conștientizezi faptul că vei petrece cel puțin 40 de ore pe săptămână într-un birou sau într-o altă încăpere așa că de ce să nu alegi locul în care să te simți cu adevărat împlinit sub toate aspectele. Când alegem un loc de muncă trebuie să o facem cu multă atenție și dăruire. Alegerea unui job nu trebuie în nicio situație să se rezume strict la latura financiară. Trebuie să ne placă cu adevărat ceea ce facem întrucât timpul pierdut nu îl vom mai putea recupera niciodată. De ce să ne pierdem timpul prețios, în fiecare săptămână, de Luni până Vineri într-un loc în care nu mergem cu plăcere?
Un loc de muncă trebuie privit și trebuie ales cu deosebită atenție întrucât acesta ne va defini și ne va schimba personalitatea (și nu neapărat într-un sens pozitiv), modul în care viața noastră se va desfășura de acum încolo pentru o anumită perioadă de timp (câteva luni, ani sau o viață întreagă) începe în primul rând cu foaia pe care o semnăm, foaia pe care o numim în limbaj juridic, contractul individual de muncă. Acea foaie pe care probabil o consideri în acel moment total nesemnificativă, neimportantă sau doar o simplă formalitate este cea care îți va schimba viața. Semnarea acestui act dă naștere la anumite drepturi, dar mai ales obligații.
Alege un job pe care îl iubești și nu va trebui să muncești nici măcar o zi din viața ta.
Există însă situații nefericite (în care foarte mulți salariați se regăsesc) în care pur și simplu simțim că nu ne mai potrivim într-un anumit loc, că nu ne mai dezvoltăm, că beneficiile materiale/nepatrimoniale nu sunt echilibrate corespunzător din perspectiva angajator-salariat, că oferim întotdeauna mai mult decât primim, că nu mai evoluăm ca persoane, că locul de munca nu ne mai aduce fericire, ne creează stres permanent, nemulțumire, nesiguranță și lista poate continua…
Poate am vrea să facem altceva, să lucrăm într-un domeniu diferit sau să pornim pe un alt drum (deschiderea propriei afaceri) de ce nu? Nu este absolut nimic greșit în asta. Ce vreau să reținem și să înțelegem totodată este faptul că oricând avem posibilitatea de a o lua de la capăt pe alt drum întrucât nu suntem obligați să păstrăm un anumit loc de munca dacă nu ne mai dorim acest lucru.
Un contract încheiat pe perioadă nedeterminată nu înseamnă că suntem legați pe viață/definitiv de acel loc muncă, noi având întotdeauna posibilitatea de a demisiona dacă considerăm că acest pas este benefic pentru bunăstarea, sănătatea, libertatea, dar mai ales fericirea noastră. Din experiență personală recomand tuturor cititorilor să renunțe pur și simplu la un loc/mediu în care nu se mai regăsesc.
Revenind la ale noastre…
Bun, ai luat decizia, ești pregătit să o iei pe un alt drum, într-un alt loc (foarte bine, te felicit pentru asta). Însă, înainte de a porni pe alt drum este absolut necesar să ne încheiem TOATE socotelile (inclusiv) cele de natură legală cu viitorul ex-angajator.
Bun, bun, bun…, dar cum demisionez?
Cum putem face acest lucru? Nimic mai simplu. Putem demisiona în mod legal și totodată elegant numai printr-o cerere scrisă prin care ne vom arăta intenția de a demisiona. Intenția verbală de a demisiona nu este suficientă deoarece aceasta trebuie să îmbrace în mod obligatoriu forma scrisă.
Demisia, conform art. 81 din Codul muncii reprezintă actul unilateral de voință a salariatului care, printr-o notificare scrisă, comunică angajatorului încetarea contractului individual de munca, după îndeplinirea unui termen de preaviz.
Ce e demisia (Act unilateral de voință) Al cui? Al salariatului. Care ce face? Redactează o notificare scrisă. Cui redactează? Angajatorului. Ce efecte produce notificarea de demisie? Încetarea contractului individual de muncă. Când? După îndeplinirea termenului de preaviz (dacă este cazul).
Actul unilateral înseamnă că intenția de a renunța la locul de munca provine datorită voinței exclusive a salariatului și în deplină cunoștință de cauză, iar termenul de preaviz este cel stabilit de părți și se regăsește în cuprinsul contractului individual de muncă. După notificarea angajatorului cu privire la demisie începe să curgă termenul de preaviz care, potrivit art. 81 alin (4) din Codul muncii, nu poate fi mai mare de 20 de zile (pentru salariații cu funcții de execuție), respectiv mai mare de 45 de zile (pentru salariații care ocupă funcții de conducere). Zilele de preaviz sunt în mod logic și obligatoriu, zile lucrătoare. În situația în care este trecut un alt termen decât cel prevăzut de art. 81 alin. (4), termenul respectiv se reduce de drept până la limita legală, adică 20 de zile respectiv 45 de zile, în funcție de postul pe care salariatul l-a ocupat în acea unitate.
În privința termenului de preaviz, legiuitorul a prevăzut posibilitatea ca salariatul să refuze pur și simplu să se mai prezinte la locul de munca, din diferite motive și a încercat în același timp să vină și în sprijinul angajatorului care trebuie să facă față unor astfel de provocări întrucât renunțarea intempestivă a unui salariat reprezintă o adevărată provocare pentru angajator datorită faptului că întreaga activitatea de producție și bunul mers al lucrurilor în acea unitate este afectată de un asemenea eveniment.
În cazul în care refuzați să respectați perioada de preaviz prevăzută în contractul individual de munca trebuie să aveți în vedere că angajatorul poate antrena din acest moment răspunderea dvs. disciplinară, iar astfel dvs. veți putea fi obligat să reparați eventualele prejudicii cauzate angajatorului la locul de munca. Totuși, există și o excepție prevăzută de art. 81 alin. (8) din C.muncii care prevede posibilitatea salariatului de a demisiona fără preaviz însă numai în condițiile în care angajatorul nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contractul individual de munca (spre exemplu plata salariului).
În practică am observat totuși tendința angajatorilor de a renunța la acest termen de preaviz din diferite motive. Potrivit art. 81 alin. (7) teza II din C.muncii, angajatorul poate renunța total ori parțial la termenul de preaviz. Deci, practic angajatorul îi comunică salariatului că este liber să părăsească unitatea fără a mai respecta termenul de 20/45 de zile lucrătoare. Important! în această situație ar fi să obținem și un înscris care să constate voința angajatorului de a renunța la dreptul de preaviz, un înscris care să poarte asemeni notificării de demisie, datele de identificare ale angajatorului, data, ștampila și semnătura acestuia din care să reiasă fără echivoc faptul că salariatul nu mai este ținut de respectarea dreptului de preaviz. În lipsa unui asemenea act ar putea exista riscul declanșării cercetării disciplinare împotriva dvs. tocmai pe motivul nerespectării dreptului de preaviz. Întotdeauna trebuie să obținem dovezi certe pe care să le folosim în caz de nevoie, în situația (puțin probabilă, dar posibilă) a inițierii unui litigiu de munca.
În cazul în care angajatorul inițiază un litigiu împotriva dvs invocând faptul că nu ați respectat termenul de preaviz, este esențial să aduceți suficiente probe/dovezi prin care să demonstrați instanței de judecată faptul că ați respectat perioada de preaviz (martori, înregistrări, detalierea tuturor sarcinilor pe care le ați efectuat în perioada de preaviz astfel încât să reiasă că ați respectat termenul de preaviz etc.)
Demisia
Notificarea de demisie trebuie să cuprindă elementele obligatorii asemeni formulării unei cereri. Trebuie indicate cât mai detaliat de preferință: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, date despre locul de munca ocupat, mențiunea că prezentul act reprezintă demisia, în forma prevăzută de art. 81 C.muncii, mențiunea luării la cunoștință a termenului de preaviz care urmează a fi respectat, alte mențiuni, dezvăluiri, (dacă este cazul), data întocmirii demisiei, semnătura salariatului.
Demisia nu trebuie în mod obligatoriu motivată, conform art. 81 alin. (3) salariatul are dreptul de a nu motiva demisia. Acest lucru înseamnă că nu suntem obligați să enumerăm motivele ce au determinat luarea deciziei de a demisiona. Foarte mulți salariați consideră în mod total greșit că trebuie să justifice angajatorului motivul ce a determinat la luarea deciziei și să găsească în acest sens cele mai bune și pertinente motive. Ei bine, din acest punct de vedere puteți sta liniștit întrucât legea nu obligă la motivarea demisiei, iar dacă legea nu obligă atunci de ce să ne mai stresăm/încărcăm viața în mod inutil când ar trebui să ne bucurăm de noile oportunități care tocmai bat la ușă. Dacă angajatorul insistă totuși să motivați decizia aleasă rămâne la latitudinea dvs. dacă considerați sau nu că sunt necesare alte lămuriri sau explicații, dar trebuie să rețineți că nu sunteți obligat să vă justificați această decizie.
După comunicarea notificării de demisie în formă scrisă, angajatorul este obligat să înregistreze și să proceseze demisia salariatului, conform art. 81 alin (2). În caz că angajatorul refuză să înregistreze demisia, salariatul poate dovedi oricând, prin orice mijloc de probă faptul că a demisionat în mod legal.
Ultimul pas…
Potrivit art. 81 alin (7) Contractul individual de munca încetează la data expirării termenului de preaviz. Astfel, după respectarea perioadei de preaviz toate drepturile și obligațiile dintre părți respectiv dintre angajator și salariat încetează, iar abia din acest moment putem părăsi definitiv unitatea la care am fost angajați.