office worker 1149557 960 720

Cum să facem bunurile de consum mai durabile și mai ușor de reparat

3 minute • Ioana Nicolae • 04 septembrie 2017


  • Membrii Parlamentului European vor ca bunurile tangibile și software-ul să fie mai ușor de reparat/actualizat.
  • Ei susțin combaterea uzurii morale încorporate și ieftinirea pieselor de schimb.
  • 77% din consumatorii din UE ar prefera să își repare bunurile decât să cumpere altele noi.

Comisia Europeană, statele-membre și producătorii ar trebui să ia măsuri pentru a asigura durabilitatea, calitatea și posibilitatea de a repara și actualiza bunuri.
 
Parlamentul European vrea să promoveze o durată de viață mai lungă a produselor, în special prin combaterea uzurii morale încorporate pentru bunurile tangibile și software.
Recomandările Parlamentului includ:

  • Produse robuste, ușor de reparat și de bună calitate: criteriu de „rezistență minimă” stabilit pentru fiecare categorie de produs începând cu stadiul de design;
  • Dacă reparația durează mai mult de o lună, garanția ar trebui extinsă pentru a se potrivi cu durata reparației;
  • Statele-membre ar trebui să dea stimulente pentru producerea bunurilor durabile și reparabile, pentru creșterea reparațiilor și vânzărilor la mâna a doua – asta ar putea crea noi locuri de muncă și reduce numărul deșeurilor;
  • Consumatorii ar trebui să aibă opțiunea de a merge la un reparator independent: soluții tehnice, de siguranță sau de software care să împiedice reparațiile, altele decât cele date de firme sau corpuri acreditate, ar trebui descurajate;
  • Componente esențiale precum baterii sau LED-uri nu ar trebui fixate pe bunuri, decât în baza unor motive de siguranță;
  • Piese de schimb care sunt indispensabile pentru funcționarea propice și sigură a bunurilor ar trebui să fie disponibile la „un preț proporțional cu tipul și durata de viață a produsului”;
  • Ar trebui introduse: o definiție la nivelul UE a „uzurii morale încorporate” și un sistem care ar putea testa și detecta uzura morală încorporată, precum și „măsuri disuasive potrivite pentru producători”.

 

O etichetă dată de UE pentru o mai bună informare a consumatorilor

Parlamentul îi cere Comisiei să ia în considerare „o etichetă Europeană” care ar include, în special, durabilitatea, caracteristicile eco, posibilitatea de actualizare în pas cu progresul tehnic și reparabilitatea produsului.
Membrii Parlamentului European mai propun și crearea unui „contor de utilizare” pentru majoritatea bunurilor de consum relevante, în special pentru electrocasnice, pentru a asigura o mai bună informare a consumatorilor.
Propunerea a fost acceptată cu 662 de voturi pentru, 32 împotrivă și 2 abțineri.
 

Citat

Pascal Durand (francez, membru al Grupului Verzilor/Alianței Libere Europene), reporter, a spus:

„Trebuie reinstaurată reparabilitatea tuturor produselor puse în vânzare. Trebuie să ne asigurăm că bateriile nu vor mai fi lipite de produs, ci vor fi înșurubate, în așa fel încât nu va mai trebui să aruncăm un telefon când bateria lui nu mai poate fi folosită. Trebuie să ne asigurăm că toți consumatorii știu cât durează viața produselor și cum pot fi reparate acestea.”

 

Câteva idei sumare

Potrivit unui studiu Eurobarometru din 2014, 77% din consumatorii din UE și-ar repara bunurile mai degrabă decât să le înlocuiască, dar ajung tot să cumpere bunuri noi pentru că sunt descurajați de costurile reparațiilor și nivelul serviciului oferit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *