Cum să îţi limitezi răspunderea în contractele comerciale
2 minute • Ioana Nicolae • 14 august 2017
În scopul minimizării răspunderii pentru pierderile rezultate în urma încălcării unui contract, practica standard este de a include o clauză care exclude răspunderea pentru toate „pierderile rezultate”. Cu toate acestea, în ultimul timp, instanţele au interpretat „pierderile rezultate” doar ca pierderi indirecte ce urmează după încălcarea contractului, aşadar excluzând răspunderea pentru orice piederi directe, inclusiv pierderi de profit şi pierderi de oportunităţi de afaceri.
Pentru a fi sigur că nu plăteşti tu preţul final, iată câteva sfaturi:
Ce să faci:
- Foloseşte un limbaj clar atunci când enumeri tipurile de pierderi care sunt excluse (pierderi de profit, pierdere de fond comercial, pierdere de oportunităţi).
- Foloseşte „pierdere indirectă”, mai degrabă decât „pierdere rezultată”, deoarece este mai clar şi mai puţin derutant, în special pentru consumatori.
- Încearcă să pui o limită pentru durata maximă în care poate fi iniţiat un litigiu şi o limită pentru suma maximă ce poate fi datorată.
Ce să nu faci:
- Nu folosi termeni precum „inclusiv”, „de exemplu” sau „mai ales” atunci când te referi la pierderi indirecte sau la pierderi rezultate pentru că aceşti termeni pot schimba înţelesul pierderilor enumerate.