⬅ ÎNAPOI

Dacă fac reduceri pe un site online, trebuie să anunț pe cineva?

Cu toții știm ce este comerțul electronic, mai ales pentru că acesta este un imens avantaj al zilelor noastre. Este atât de eficace încât apelăm mereu la acesta. Ni se pare de neconceput ca o companie să nu aibă un site online prin care să își vândă produsele, pentru că observăm cu ochiul liber gloria marilor site-uri, precum Amazon, eBay, Alibaba și altele. În orice caz, cu toții putem beneficia de posibilitatea de a ne vinde bunurile și serviciile în mediul online. Dacă te gândești cumva să îți vinzi produsele pe un site online, trebuie să citești în continuare articolul nostru pentru a vedea ce este de făcut în cazul în care vrei să faci reduceri în mediul online.

Reguli de care comercianții trebuie să țină cont

First thing first, reglementarea practicilor comerciale, precum sunt vânzările cu preț redus, o regăsim în Ordonanța nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață. Aici intră vânzările de lichidare, cele de soldare, cele promoționale etc.

Trebuie să facem o distincție între aceste tipuri de vânzări.

Vânzarea de lichidare reprezintă orice vânzare precedată sau însoțită de publicitate și anunțată sub denumirea de ,,lichidare” și care, printr-o reducere de prețuri, are ca efect vânzarea accelerată a totalității sau numai a unei părți din stocul de produse dintr-o structură de vânzare cu amănuntul. Acest tip de vânzare este supus unei notificări care se realizează la primăria din raza teritorială a structurii de vânzare.

Vânzarea de soldare este acea vânzare însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea de ,,soldare/soldări/solduri” și care, printr-o reducere de preț, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri dintr-o structură de vânzare cu amănuntul, în scopul reînnoirii sezoniere a sortimentului de mărfuri. Supuse soldării sunt articolele de îmbrăcăminte, confecțiile, tricotajele, încălțămintea și tot ce mai vedem prin centrele comerciale.

Vânzările promoționale sunt vânzările cu amănuntul/vânzările cash&carry/prestările de servicii de piață care pot avea loc în orice perioadă a anului, putând fi derulate în mod liber de către comercianți, fără a face obiectul notificării. Produsele și serviciile care fac obiectul acestui tip de vânzări trebuie să fie la vânzare pe durata întregii perioade anunțate a vânzărilor promoționale. În caz contrar, comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.

De reținut este că perioadele de soldări se realizează în 2 etape expres prevăzute de lege. Avem:

  • o perioadă pentru produsele de toamnă-iarnă, între 15 ianuarie-15 aprilie;
  • o perioadă pentru acele produse de primăvară-vară, în perioada 1 august-31 octombrie.

Exemplul cel mai vădit îl reprezintă promoțiile din marile malluri, pe care le găsim de două ori pe ani: iarna și vara. Aceste perioade trebuie să aibă o durată maximă de 45 de zile fiecare, cu condiția ca produsele propuse pentru soldare să fie oferite spre vânzare în mod obișnuit înaintea acestei date. Acest lucru este valabil atât pentru magazinele fizice, cât și pentru cele online.

Mai mult, comercianții care efectuează reduceri de preț în online trebuie să aibă în vedere faptul că această reducere trebuie raportată la un preț de referință, acela de pe eticheta produsului. Trebuie să regăsim pe această etichetă atât prețul nou, cât și cel vechi. Anunțul de reducere de preț trebuie să fie unul vizibil și fără echivoc. În plus, există o Hotărâre propusă de ANPC, conform căreia magazinele vor fi obligate, prin lege, să afișeze la reducerile de preț care a fost cel mai scăzut preț din ultimele 30 de zile înainte de ofertă. Această Hotărâre vine cu scopul de a îi proteja pe clienți de anumite practici ale comercianților, prin care primii ar putea să fie înșelați. Această propunere ar putea intra în vigoare din luna noiembrie a anului acestuia și se va aplica din mai 2022.

De reținut este faptul că este interzisă vânzarea în pierdere, adică acea vânzare care este efectuată la un preț egal sau inferior costului de achiziție înregistrat de comerciant. Așadar, dacă vei cumpăra, de exemplu, niște tablouri la prețul de 100$ fiecare pentru a le vinde mai apoi pe un alt site, este imperios ca prețul la care vei vinde un tablou, să aibă un prag de peste 100$. Aici avem câteva excepții, precizate la art. 17 din Ordonanță, astfel că este permis ca această practică să se aplice vânzărilor de lichidare, de soldare, produselor care timp de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vândute etc.

Nerespectarea acestor prevederi este considerată a fi o practică comercială incorectă și, prin urmare, se sancționează potrivit legii. Sancțiunile se regăsesc în Capitolul VII din Ordonanță. De exemplu, în cazul vânzărilor în pierdere mai sus-menționate, dacă astfel de produse au fost oferite spre vânzare, sancțiunea este o amendă între 2.000 lei și 10.000 lei.

Ce se întâmplă la nivelul UE?

Conform unei verificări efectuate de Comisia Europeană în anul 2019, care s-a realizat pe 560 de site-uri de comerț electronic, 60% dintre site-uri prezentau nereguli în ceea ce privește respectarea normelor UE în materia protecției consumatorilor. „Comerțul online le oferă consumatorilor numeroase oportunități. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre site-uri prezintă nereguli, în special cu privire la modul în care sunt afișate prețurile și reducerile. Acest lucru trebuie să înceteze, deoarece consumatorii sunt adesea induși în eroare și plătesc mai mult decât își propun.” afirmă comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen Věra Jourová.

În cazul verificării efectuate, 31% din site-urile care ofereau reduceri online nu ofereau unele autentice. Așadar, trebuie să fim foarte atenți nu numai în calitate de vânzători, dar și în calitate de cumpărători, când achiziționăm online un bun, căci multe dintre site-urile care oferă astfel de servicii au multe nereguli și riscăm să picăm în plasă.

Anunțăm când vindem ceva?

Dacă în cazul vânzărilor de lichidare din magazinele fizice este necesară o notificare care cuprinde un inventar detaliat al mărfurilor supuse lichidării, pentru vânzătorii din mediul online nu există deocamdată reglementată o asemenea cerință. Notificarea pentru magazinele fizice se realizează la primăria localității de unde este amplasat magazinul și se face cu cel puțin 15 zile sau cu cel puțin 5 zile în funcție de situația care generează începerea vânzărilor de lichidare. Ca atare, dacă vrei să vinzi niște produse la reducere pe un site, nu trebuie să faci nimic altceva decât să respecți regulile despre care am vorbit anterior și să aștepți rezultatele.

Totuși, crezi că este atât de simplu să vinzi un produs online? Trebuie să fii atent imaginile pe care le folosești, la descrierile produselor și, bineînțeles, la modul în care îți faci publicitate produselor. Dacă vrei să îți faci un site unde să îți vinzi produsele, găsești aici cel mai bun ghid pentru afacerea ta. Să vinzi la reducere poate părea ușor, căci cumpărătorii sunt interesați să achiziționeze la un preț mai scăzut, dar trebuie să ai grijă de toate detaliile pentru a avea succes.

Prin urmare, dacă faci reduceri de preț în mediul online nu trebuie să anunți autoritățile, dar trebuie să respecți toate aspectele privind publicitatea înșelătoare.

Ce trebuie să facă comercianții pentru ca vânzările la reducere să fie eficiente?

După cum deja observăm, comerțul online este foarte eficient tocmai prin prisma modalității prin care se realizează.

Economisești bani și ai, totodată, acces la o gamă largă de produse care sunt ușor de vizualizat prin intermediul device-ului pe care fiecare îl folosește. ARMO a realizat un ghid pentru membrii săi, pentru ca aceștia să își valorifice vânzările în 2016. Totuși, acest ghid este unul cât se poate de universal și fiecare comerciant ar trebui să țină cont de aceste puncte în momentul în care vinde produse la reducere. De ce trebuie, așadar, să țină cont vânzătorul?

  • catalogul de produse la promoție. Informațiile din dreptul produsului trebuie să fie unele complete, astfel încât clientul să nu aibă nevoie de răspunsuri suplimentare. Prin reducerea volumului de interacțiune cu clienții vânzarea va fi una mai practică, iar numărul de retururi va fi minimizat.
  • stocuri. Aici nu avem nevoie de explicații multiple, căci, bineînțeles, când vinzi un produs online clientul se așteaptă să-l și primească. Comerciantul trebuie să negocieze cantități potrivite, astfel că produsele să fie disponibile pentru livrare.
  • infrastructura. Este imperios ca hardware-ul și software-ul să permită numărului mare de persoane care vor cumpăra să intre pe site și să cumpere de la reduceri.
  • vânzarea. În cazul în care informațiile de pe site nu sunt suficiente trebuie să îi fie oferite clientului răspunsurile de care are nevoie.
  • livrarea. Clientul trebuie să fie informat corespunzător cu privire la livrarea produsului achiziționat.
  • plata. Este important ca site-ul comerciantului să afișeze metodele prin care se poate face plata.
  • procesul post-vânzare. Aici sunt cuprinse posibilitățile cumpărătorului de a schimba produsul sau de a face retur. Comerciantul trebuie să permită realizarea acestor lucruri.

Dacă vrei mai multe sfaturi despre cum ar trebui să îți vinzi produsele la reducere pe site-ul tău, aruncă o privire la ghidul nostru de Black Friday.

Ce concluzii tragem?

  • perioadele de soldări cuprind 2 etape pe an strict reglementate de lege, care sunt valabile doar în cazul reducerilor în magazinele fizice, nu și în cele online;
  • pe etichetă trebuie să regăsim și prețul vechi, dar și pe cel nou, la fel și când faci reduceri în online;
  • în cazul unor reduceri în mediul online, trebuie să utilizezi prețul de referință din ultimele 30 de zile;
  • în principiu, cu mici excepții, nu prea ai voie să vinzi un produs cu mai puțin decât îl cumperi;
  • la vânzările de lichidare din magazine trebuie făcută o notificare primăriei, dar dacă vinzi pe site-ul tău un produs nu trebuie să anunți pe nimeni, cel puțin deocamdată;
  • dacă vrei ca produsul tău să aibă succes atunci când îl vinzi la reducere, trebuie să ții cont de foarte multe lucruri.

Prin urmare, vândutul de produse online poate părea floare la ureche, însă trebuie să fii atent la toate detaliile. Deși ne facilitează mult viață, făcând-o mult mai eficientă, și deși reglementările nu sunt pe atât de stricte pe cât sunt cele pentru magazinele online, toate cele de mai sus trebuie respectate atunci când te decizi să îți vinzi produsele în cadrul unei perioade de reduceri în online.

Fotografie creată de Karolina Grabowska, de la Pexels.


Suntem specializați în social media, tehnologie și e-commerce. Ai un business în online? Hai să-l facem să meargă ”brici”. Scrie-ne azi.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.