pexels oleg magni 2764666 3 scaled 1

De ce este bine să ai o politică de social media pentru angajați?

8 minute • Ana Maria Sirbu • 11 mai 2021


Ești angajat și se întâmplă să fii și activ pe social media? Ca să clarificăm de la început, termenul de social media cuprinde Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Youtube, TikTok, Twitch, Discord, si Email și alte asemenea, inclusiv site-uri, blog-uri etc.

Dacă da, atunci cu siguranță ai nevoie să știi cum te poate proteja politica de social media a companiei tale și în ce măsură este necesară implementarea ei în cazul în care aceasta nu există. Pentru că de multe ori subiectul acesta trece cu vederea, având în vedere totuși numărul uriaș al consumatorilor de social media, ar trebui să știi că orice scrii pe internet poate fi folosit împotriva ta. În ciuda aparențelor, nu e chiar un spațiu creativ liber fără limite și fără consecințe.

Serios, dacă te-a enervat șeful și simți nevoia să îți spui oful, uite un sfat: Nu folosi social media pentru asta!

Ce este o politică de social media pentru angajați și cum arată ea?

Practic, angajatorul elaborează un set de reguli clare care reglementează comportamentul angajatului pe social media. Reguli care au scopul de a proteja imaginea companiei de eventualele derapaje „creative” ale angajatului pe social media. Acesta, la rândul lui, capătă o viziune clară asupra modului indirect în care viața personală din online o poate afecta pe cea profesională.

Din punctul de vedere al formei pe care aceste reguli de conduită o îmbracă, sunt esențiale 3 aspecte: angajatul ia la cunoștință, înțelege și aplică. De regulă, politicile de social media pentru angajațiu ale companiilor au forma unor mini articole structurate în titluri și subtitluri.

Aici vezi cum a implementat Coca Cola acest lucru.

Ce trebuie să ai în vedere înainte să implementezi o politică de social media pentru angajați?

Înainte să pui în aplicare o politică de social media, trebuie să te gândești la mai multe aspecte, inclusiv la cum se vor raporta angajații tăi la noile reguli.

Uite câteva exemple:

  • Îi vei încuraja pe angajați să răspundă clienților sau altor persoane interesate atunci când întreabă despre firmă?
  • Va fi necesar să se identifice ca angajați ai firmei tale atunci când discută cu persoane din exterior despre firmă?
  • Este permisă folosirea rețelelor de socializare în timpul orelor de muncă? În ce condiții și cât?

De ce e important să existe o politică de social media pentru angajați într-o companie?

Este clar că imaginea companiei este foarte importantă pentru angajator și tot clar este faptul că devine imposibilă misiunea de a controla tot ce spun clienții despre aceasta pe paginile lor personale. Însă, printr-o politică de social media, pot fi setate anumite limite când vine vorba despre angajați și chiar despre parteneri.

Ca angajator, poți să iei în calcul următorul scenariu: te trezești într-o dimineață cu inboxul plin de mesaje de la cunoscuții tăi, în care își exprimă indignarea asupra unuia dintre comentariile postate de către unul dintre angajații companiei. Acesta, din dorința de a apăra renumele companiei în care lucrează, a intrat într-o discuție contradictorie pe Facebook cu un client nemulțumit care a lăsat o recenzie negativă. Gestul angajatului, având la bază intenții bune, poate să fie sancționat în cazul în care politica de social media a companiei interzice în mod expres orice fel de interacțiune cu clienții în mediul online.

În lumina unei politici de social media, angajatul vede linia fină între a-și exprima opinia personală și a-și exprima opinia personală în raport cu interesele și principiile companiei.

Cum poate fi sancționat, te întrebi?

Destul de simplu. Dacă ai o politică de social media stabilită la nivelul companiei și spui clar care sunt DOs and DONTs. Atunci angajatul respectiv poate chiar să intre în procedura disciplinară. Sigur, poate că prima abatere se va solda cu un avertisment, dar a doua abatere poate că îl va costa inclusiv locul de muncă. Da, pentru o simplă postare.

Apoi vorbim de răspunderea comitentului pentru prepus (știu, termenii ăștia de care râdem cu toții când îi auzim), dar dacă o persoană care se simte lezată pe social media de un angajat și vrea să îl dea pe acesta în judecată, ai putea fi inclusiv tu tras la răspundere, pentru că e angajatul tău. Sigur, într-un final tu te vei îndrepta împotriva angajatului și eventual vei primi niște despăgubiri, dar tot o să fie un drum lung.

Libertatea de exprimare nu este un drept îngrădit de politica de social media

Dacă compania ta “nu te lasă” să scrii absolut tot ce vrei pe profilul personal prin intermediul politicii de social media, asta nu înseamnă că îti este încălcat dreptul la liberă exprimare. Bineînțeles că fiecare angajat este liber să aibă propriile convingeri și păreri în mod independent de orientarea și scopul companiei în care lucrează. Dar, la un moment dat, anumite acțiuni pe care le întreprinde pe social media pot fi asociate brandului companiei și deci, imaginea acesteia poate avea de suferit. Cum? Pai dacă programul tău obișnuit este de 9 ore, atunci cum ai timp sa postezi 20 de storyuri și să fii activ în continuu pe Facebook?

Desigur, putem vorbi inclusiv de monitorizarea performanței la locul de muncă dacă ajungem să corelăm prezența pe social media cu orele muncite și livrabilele tale, dar vom vorbi despre asta într-o altă postare.

Poate că râzi, dar uneori e bine să reglementezi și ce funcții își pun angajații la profilele personale

Dacă ai stat ceva timp pe LinkedIn, poate că ai văzut niște ”angajatori”/”companii” care aveau multe pagini care de fapt nu erau asociate sau revendicate.

Asta pentru că ai angajați care își pun o anumită poziție în cadrul unei companii fără să caute poziția respectivă sau chiar compania și astfel dublează paginile companiei.

E important totodată să stabilești ce funcții își pot pune persoanele respective pe profilele de socializare, că poate nu e mereu clar. Dacă o persoană este junior office assistant, dar ea își pune deputy manager assistant, e o problemă, mai ales în contact cu clienții.

Lucrător comercial e una, sales assistant e alta, key account manager e cu totul altceva. Și impresia contează față de client sau de o persoană din exterior.

Și ar fi bine să te gândești și la ce postează angajații tăi, chiar dacă nu zic ”ceva de rău”.

Social media… o pierdere de timp sau un boost de productivitate?

Social media reprezintă una dintre cele mai mari distrageri ale angajaților din timpul serviciului pentru ca aceștia tind să folosească timpul și resursele companiei în scopuri personale, fără să aducă vreun beneficiu companiei, ci dimpotrivă, un obstacol în calea progresului și a productivității. Se poate spune însă, că efectele utilizării rețelelor de socializare depind de intenția utilizatorului și de modul în care acesta își consumă propriile resurse.

Astfel, utilizat într-un mod disciplinat și organizat, social media poate reprezenta una dintre cele mai utile și practice instrumente de informare, comunicare și progres, cum în aceeași măsură, un mod abuziv de utilizare a rețelelor sociale nu ar valorifica interesele companiei, fiind o pierdere de timp.

Este important ca angajatul să știe cum poate oscila între acești doi poli și cum poate menține echilibrul între viața stresantă de la birou și viața personală, în timp ce acesta se află tot la birou.

Trei motive pentru care angajații folosesc social media în timpul programului

  1. Pauza

Ori de câte ori sarcinile și responsabilitățile se acumulează, este important ca angajatii să își ia timp să respire, să facă o pauză de la programul încărcat și să se relaxeze. Așa că scrollul pe Facebook sau Instagram este una dintre modalitățile de relaxare preferate de către angajati.

  1. Flexibilitate

Rețelele de socializare le permit angajaților să fie conectați în permanență cu cei dragi, astfel că își pot rezolva anumite probleme de natură personală de oriunde s-ar afla, chiar și de la serviciu.

  1. Motivație

Da, social media îi motivează pe toți cei care s-au săturat până peste cap de programele hectice și de teancurile de hârtii nerezolvate, aceștia reamintindu-și că există totuși viață dincolo de munca epuizantă și de stresul care apare odată cu ea.

Trei moduri prin care politica companiei previne abuzul folosirii de social media pentru oricare dintre motivele de mai sus:

  1. Monitorizarea activității pe social media
  2. Impunerea limitelor privind configurarea profilelor personale
  3. Îmbunătățirea relației angajat-companie

Concluzie

Una dintre cele mai mari provocări ale unui angajat este să înțeleagă modul sănătos în care viața personală și cea profesională pot să coexiste fără să se limiteze una pe cealaltă. Până la urmă, asta își propune o companie în momentul în care implementează o politică de social media. Ideea nu este ca angajatul să se simtă îngrădit și monitorizat, ci să se responsabilizeze, astfel încât acțiunile sale din online să nu afecteze nici compania și implicit, nici pe el.

Poză de Oleg Magni pe Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *