mark konig Tl8mDaue II unsplash

­čôĺ De ce marketplace-urile ├«╚Ťi cer documente ca s─â verifice provenien╚Ťa produselor?

5 minute • Patricia Florea ╚Öi Ana-Maria Udri╚Öte • 02 octombrie 2023


Aventura ├«n e-commerce vine cu foarte multe oportunit─â╚Ťi, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am ├«mp─âr╚Ťit ├«ntr-o serie de articole pline de explica╚Ťii ╚Öi exemple utile. De la cum ├«╚Ťi protejezi drepturile de proprietate intelectual─â, ce trebuie s─â ╚Ötii ca s─â fii conform ╚Öi s─â nu iei amenzi, p├ón─â la informa╚Ťiile ╚Öi instrumentele de care ai nevoie atunci c├ónd vrei s─â vinzi dincolo de grani╚Ťele ╚Ť─ârii. Vezi┬áaici┬áprimul articol din serie ╚Öi desf─â╚Öur─âtorul complet.

Acum r─âspunsul la ├«ntrebarea din titlu: pentru c─â ╚Öi ele pot fi trase la r─âspundere dac─â permit pe platform─â produse cu provenien╚Ťe dubioase.

Chit c─â e un intermediar ├«ntre vendor ╚Öi client, orice marketplace este ales de client tocmai pentru c─â acesta are ├«ncredere ├«n el (c─â ├«i va furniza produse de calitate, cu garan╚Ťie, autentice etc.). Prin urmare, dac─â tu ├«i vinzi clientului prin X marketplace un produs f─âr─â ca tu s─â ai autoriza╚Ťie de distribuitor, clientul ar putea s─â te trag─â la r─âspundere nu numai pe tine, ci ╚Öi pe X pentru c─â X a permis circularea acelui produs pe platform─â. 

Relevant aici este și cazul Bolger v. Amazon, povestit mai sus, în urma căruia Amazon a fost găsit direct vinovat că nu a verificat produsul și a avut de plătit daune doamnei Bolger pentru arsurile suferite din cauza bateriei vândute pe platformă.

Trasabilitatea produselor ├«n lan╚Ťul comercial

Mai mult, pe l├óng─â m─âsurile luate de marketplace-uri ca s─â determine provenien╚Ťa produselor, brand-urile au adoptat sisteme de trasabilitate a produselor pentru a monitoriza parcursul acestora de la produc─âtor p├ón─â la client.

Cum func╚Ťioneaz─â?

├Änc─â de la ├«nceputul drumului ├«n lan╚Ťul comercial, fiec─ârui produs i se ata╚Öeaz─â un cod unic printr-un sistem tehnologic care poate genera p├ón─â la sute de milioane de coduri. Apoi, cu fiecare act de v├ónzare – cump─ârare, codul respectiv este scanat, iar scanarea se transform─â ├«n date. Astfel, ├«n sistemul informatic al companiei va ap─ârea de c├óte ori s-a v├óndut un produs, cine a v├óndut, cine a cump─ârat, locul ├«n care se afl─â produsul, lotul, autenticitatea produsului, data expir─ârii, data producerii, data livr─ârii, numele locului ├«n care trebuie s─â ajung─â, ce se ├«nt├ómpl─â cu produsul c├ót este pe m├óinile distribuitorilor ╚Öi, ├«n final, dac─â acesta a ajuns la destina╚Ťie.

Trasabilitatea a devenit un proces din ce ├«n ce mai c─âutat de brand-uri, dar ╚Öi din ce ├«n ce mai dezvoltat din punct de vedere tehnologic, astfel ├«nc├ót s─â fac─â fa╚Ť─â miliardelor de produse care circul─â ├«n lan╚Ťul comercial, dar ╚Öi tuturor distribuitorilor neautoriza╚Ťi ╚Öi obstacolelor celorlalte din drumul de la vendor p├ón─â la client.

Ce tipuri de contracte pot semna sellerii cu vendorii?

╚śi, pentru c─â spuneam c─â un contract face diferen╚Ťa ├«ntre distribuitorul autorizat ╚Öi cel neautorizat, exist─â mai multe tipuri de contracte pe care vendorul (furnizorul sau produc─âtorul) le poate semna cu seller-ul ca s─â aib─â dovada c─â produsele care circul─â sunt originale.

Contractul de vânzare

Este contractul ├«n care vendorul ├«╚Öi d─â acordul s─â v├ónd─â seller-ului produsul. De exemplu, dac─â tu cumperi o cutie de ciocolat─â de la fabrica de ciocolat─â, vei avea un contract prin care ╚Ťi se va transmite dreptul la proprietatea ciocolatei, ├«n schimbul unui pre╚Ť. Apoi, tu, ca seller, vei vinde ciocolata cump─ârat─â de la vendor altor clien╚Ťi.

Contractul de distribu╚Ťie

Este contractul ├«n care vendorul ├«╚Öi d─â acordul ca tu s─â ├«i distribui produsul. De exemplu, dac─â tu semnezi acest contract cu produc─âtorul de ciocolat─â, vei avea autoriza╚Ťie de distribuitor de ciocolat─â, dreptul s─â vinzi ├«ntr-o zon─â geografic─â specificat─â ├«n contract, dar ╚Öi beneficii din colaborarea cu vendorul (cum ar fi reduceri).

Contractul de agen╚Ťie

Este contractul ├«n care vendorul ├«╚Öi d─â acordul ca tu s─â ac╚Ťionezi ├«n numele lui. De exemplu, dac─â semnezi un contract de agen╚Ťie cu vendorul de ciocolat─â prime╚Öti dreptul s─â vinzi ciocolata, ├«ns─â cu obliga╚Ťia s─â ac╚Ťionezi ├«n cel mai bun interes al vendorului, la baza acestui tip de contract fiind ├«ncrederea ╚Öi principiul de bun─â-credin╚Ť─â.

Concluzie

├Än concluzie: 

  • s─â fii distribuitor autorizat ├«nseamn─â s─â ai un contract cu vendorul,
  • contractul te va certifica s─â vinzi anumite produse ├«ntr-un anumit spa╚Ťiu,
  • contractul vine cu beneficii care s─â ├«╚Ťi ajute afacerea,
  • po╚Ťi vinde produse ╚Öi f─âr─â autoriza╚Ťie, ├«ns─â dec├ót s─â fii un distribuitor pe pie╚Ťe gri, unde ri╚Öti s─â ╚Ťi se retrag─â marfa sau s─â ├«nt├ómpini probleme mai serioase cu legea, mai bine lucrezi mereu cu certificat, sub protec╚Ťia unui contract ╚Öi a unui certificat de distribuitor autorizat.

Fotografie de┬áMark K├Ânig┬ápe┬áUnsplash

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *