mark konig Tl8mDaue II unsplash

📒 De ce marketplace-urile îți cer documente ca să verifice proveniența produselor?

5 minute • Patricia Florea și Ana-Maria Udriște • 02 octombrie 2023


Aventura în e-commerce vine cu foarte multe oportunități, de aceea avem pentru tine un ghid pe care l-am împărțit într-o serie de articole pline de explicații și exemple utile. De la cum îți protejezi drepturile de proprietate intelectuală, ce trebuie să știi ca să fii conform și să nu iei amenzi, până la informațiile și instrumentele de care ai nevoie atunci când vrei să vinzi dincolo de granițele țării. Vezi aici primul articol din serie și desfășurătorul complet.

Acum răspunsul la întrebarea din titlu: pentru că și ele pot fi trase la răspundere dacă permit pe platformă produse cu proveniențe dubioase.

Chit că e un intermediar între vendor și client, orice marketplace este ales de client tocmai pentru că acesta are încredere în el (că îi va furniza produse de calitate, cu garanție, autentice etc.). Prin urmare, dacă tu îi vinzi clientului prin X marketplace un produs fără ca tu să ai autorizație de distribuitor, clientul ar putea să te tragă la răspundere nu numai pe tine, ci și pe X pentru că X a permis circularea acelui produs pe platformă. 

Relevant aici este și cazul Bolger v. Amazon, povestit mai sus, în urma căruia Amazon a fost găsit direct vinovat că nu a verificat produsul și a avut de plătit daune doamnei Bolger pentru arsurile suferite din cauza bateriei vândute pe platformă.

Trasabilitatea produselor în lanțul comercial

Mai mult, pe lângă măsurile luate de marketplace-uri ca să determine proveniența produselor, brand-urile au adoptat sisteme de trasabilitate a produselor pentru a monitoriza parcursul acestora de la producător până la client.

Cum funcționează?

Încă de la începutul drumului în lanțul comercial, fiecărui produs i se atașează un cod unic printr-un sistem tehnologic care poate genera până la sute de milioane de coduri. Apoi, cu fiecare act de vânzare – cumpărare, codul respectiv este scanat, iar scanarea se transformă în date. Astfel, în sistemul informatic al companiei va apărea de câte ori s-a vândut un produs, cine a vândut, cine a cumpărat, locul în care se află produsul, lotul, autenticitatea produsului, data expirării, data producerii, data livrării, numele locului în care trebuie să ajungă, ce se întâmplă cu produsul cât este pe mâinile distribuitorilor și, în final, dacă acesta a ajuns la destinație.

Trasabilitatea a devenit un proces din ce în ce mai căutat de brand-uri, dar și din ce în ce mai dezvoltat din punct de vedere tehnologic, astfel încât să facă față miliardelor de produse care circulă în lanțul comercial, dar și tuturor distribuitorilor neautorizați și obstacolelor celorlalte din drumul de la vendor până la client.

Ce tipuri de contracte pot semna sellerii cu vendorii?

Și, pentru că spuneam că un contract face diferența între distribuitorul autorizat și cel neautorizat, există mai multe tipuri de contracte pe care vendorul (furnizorul sau producătorul) le poate semna cu seller-ul ca să aibă dovada că produsele care circulă sunt originale.

Contractul de vânzare

Este contractul în care vendorul își dă acordul să vândă seller-ului produsul. De exemplu, dacă tu cumperi o cutie de ciocolată de la fabrica de ciocolată, vei avea un contract prin care ți se va transmite dreptul la proprietatea ciocolatei, în schimbul unui preț. Apoi, tu, ca seller, vei vinde ciocolata cumpărată de la vendor altor clienți.

Contractul de distribuție

Este contractul în care vendorul își dă acordul ca tu să îi distribui produsul. De exemplu, dacă tu semnezi acest contract cu producătorul de ciocolată, vei avea autorizație de distribuitor de ciocolată, dreptul să vinzi într-o zonă geografică specificată în contract, dar și beneficii din colaborarea cu vendorul (cum ar fi reduceri).

Contractul de agenție

Este contractul în care vendorul își dă acordul ca tu să acționezi în numele lui. De exemplu, dacă semnezi un contract de agenție cu vendorul de ciocolată primești dreptul să vinzi ciocolata, însă cu obligația să acționezi în cel mai bun interes al vendorului, la baza acestui tip de contract fiind încrederea și principiul de bună-credință.

Concluzie

În concluzie: 

  • să fii distribuitor autorizat înseamnă să ai un contract cu vendorul,
  • contractul te va certifica să vinzi anumite produse într-un anumit spațiu,
  • contractul vine cu beneficii care să îți ajute afacerea,
  • poți vinde produse și fără autorizație, însă decât să fii un distribuitor pe piețe gri, unde riști să ți se retragă marfa sau să întâmpini probleme mai serioase cu legea, mai bine lucrezi mereu cu certificat, sub protecția unui contract și a unui certificat de distribuitor autorizat.

Fotografie de Mark König pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *