law2 770x433 Copy

DECIZIA nr. 1598 din 14 decembrie 2011

3 minute • Miruna Casiana Dumitrașcu • 05 mai 2018


1. Autorul sesizarii In temeiul art.146, lit.a), Presedintele Romaniei sesizeaza CCR, fiind o sesizare legala, intrucat, in cadrul unui control de constitutionalitate a priori, pe cale de actiune, ofensiv, si Presedintele Romaniei este unul dintre posibilii autori ai sesizarii.
 
2. Obiectul sesizarii Obiectul sesizarii il constituie Legea pentru completarea art.7 din Legea nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, CCR urmand a se pronunta asupra obiectiei de neconstitutionalitate ridicata in acest sens.
 
3. Motivarea sesizarii Presedintele Romaniei sustine ca prezenta lege detine vicii de neconstitutionalitate extrinseca in sensul ca au fost incalcate art.76 alin.(1) si art.77 alin.(3) deoarece nu a fost respectata procedura legislativa de adoptare, iar legea supusa controlului reglementeaza relatii sociale din domeniul legii organice. Din moment ce se vorbeste despre o lege organica, unde Constitutia reglementeaza expres faptul ca o lege organica se adopta cu o anumita majoritate, nu s-a respectat aceasta formalitate.
Se mai sustine ca legea a fost adoptata de cele 2 camere ale Parlamentului in sensul ca, in ceea ce priveste Camera Deputatilor, nu s-a exprimat prin vot expres asupra legii aflate spre reexaminare, ci doar s-a supus la vot raportul comisiei de adoptare partiala a cererii de reexaminare.
 
4. Decizia Curtii Constitutionale CCR decide ca legea supusa controlului de constitutionalitate este neconstitutionala, astfel ca admite sesizarea realizata de Presedintele Romaniei.
 
5. Motivarea deciziei Curtii Constitutionale CCR constata ca:
a)      La Senat s-a depus initiativa legislativa din partea Guvernului pe 19 mai 2009;
b)      Senatul respinge proiectul de lege la 1 septembrie 2009;
c)       Camera Deputatilor adopta proiectul de lege la 3 noiembrie 2009;
d)      Presedintele Romaniei solicita reexaminarea legii la 24 noiembrie 2009;
e)      Senatul respinge cererea de reexaminare a legii si o adopta pe 25 mai 2010;
f)       La 21 februarie 2011 s-a votat retrimiterea cererii de reexaminare la comisia pentru administratia publica, amenajarea teritoriului si echilibrul ecologic;
g)      La 8 noiembrie 2011 s-a propus admiterea cererii de reexaminare si respingerea legii;
h)      La 15 noiembrie 2011, raportul comisiei a fost supus la votul final, „raportul comisiei nu a trecut” fiind mentionat in stenograma;
CCR s-a pronuntat in 2008 asupra unei chestiuni legate de procedura parlamentara pentru cererea de reexaminare a Presedintelui Romaniei, statuand ca trebuie reexaminate textele cuprinse in cerere si chiar si alte probleme ce sunt in stransa legatura cu acestea, chiar daca in cerere nu sunt mentionate expres, fiind  o obligatie a Parlamentului.
Parlamentul poate sa adopte orice fel de solutie pe care o va considera necesara. Astfel, poate admite in intregime sau partial solicitarea, poate sa o respinga ori poate sa modifice in totalitate sau partial anumite texte care au legatura cu cererea de reexaminare, inclusiv prin recorelarea dispozitiilor legii.
 
Cererea de reexaminare vizeaza anumite aspecte concrete si se intocmeste un raport asupra acesteia care este supus votului final, insa se impune votul final asupra legii, si nu a raportului privind cererea de reexaminare a Presedintelui Romaniei.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *