s604x0 judecata

Decizia Plenul CCR din 3 octombrie 2017

3 minute • Alexandra Enachescu • 03 octombrie 2017


Autorii obiecției de neconstituționalitate: 38 de senatori aparținând grupurilor parlamentare Partidul Național Liberal şi Uniunii Salvați România.
Obiectul: neconstituționalitatea Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfășurarea referendumului,
Decizia Curții: Curtea Constituțională a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile articolului unic pct.2 [cu referire: la sintagma „în termen de două zile” cuprinsă în art.6 alin.(3) din Legea nr.3/2000, la art.6 alin.(5) fraza a doua, precum și la art.6 alin.(7) din Legea nr.3/2000] și cele ale articolului unic pct.3 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului sunt neconstituționale.
Totodată, Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor articolului unic pct.2 [cu referire la art.6 alin.(1) și (4) din Legea nr.3/2000], precum și a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.3/2000, în ansamblul său.
Motivarea Curții:  Curtea a constatat, în ce privește dispozițiile articolului unic pct.2  că stabilirea unui termen de două zile în care Parlamentul să trimită Curții Constituționale proiectul legii de revizuire în vederea exercitării din oficiu a controlului de constituționalitate, termen care se deduce din termenul de cinci zile de la data adoptării proiectului de lege de revizuire  a Constituției, nu își găsește nicio justificare în procedura urgentă ce caracterizează acest tip de control. De asemenea, instituirea termenului de două zile este contrară prevederilor art.1 alin.(5) şi art.146 lit.a) teza a doua din Constituție.
De asemenea, Curtea a apreciat că este întemeiată critica referitoare la faptul că, prin art.6 alin.(5), data organizării referendumului pentru revizuirea Constituţiei ar urma să fie stabilită de Guvern, fiind nesocotite, astfel, competenţele constituţionale conferite Parlamentului, prin art.151, în ceea ce privește dreptul de a declanşa un referendum naţional. Pentru aceleași rațiuni este neconstituțională și abrogarea, făcută în scop corelativ, prin pct.3 din legea criticată, a art.15 alin.(1) din Legea nr.3/2000, care stipulează expres că obiectul și data referendumului se stabilesc prin lege.
Curtea a mai constatat că prevederea din articolul unic pct.2 din legea criticată care reglementează suportarea din bugetul de stat a cheltuielilor pentru organizarea și desfășurarea referendumului național privind revizuirea Constituției, se regăsește deja în același act normativ, fiind inclusă, de fapt, în art.61 din Legea nr.3/2000, potrivit căruia cheltuielile pentru organizarea și desfășurarea referendumului se suportă din bugetul de stat, pentru referendumul național, astfel că este redundantă referirea expresă la referendumul pentru revizuirea Constituției, care este, de asemenea, un referendum național.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.