Digital Service Act – noua aprobare legislativă a Uniunii Europene privind conținutul on-line
7 minute • Andreea- Bianca Colpoș • 16 mai 2022
Tehnologia a evoluat, iar acum orice informație se află la un click distanță de noi.🌐 Însă cu atâtea surse de informare, oamenii nu știu cum să se informeze și, mai ales de unde. Astfel, site-urile de social media au devenit veritabile surse de ”informare” și de afirmare pentru cetățeni, locul unde orice persoană necunoscătoare care ”știe ea că a citit nu știm unde” oferă informații.🤷♀️ Este imposibil să nu fii la curent cu evenimentele din ultima perioadă, fie că vorbim de epidemie de virus, război sau alte lucruri marcante pentru societatea în care trăim. Dar te-ai întrebat vreodată câtă informare corectă rezultă de acolo?🤔 Din păcate, de multe ori e prea puțină, iar de aici oamenii ajung să fie expuși unor informații eronate. Și atunci, cum îi protejăm?
Cum a apărut Digital Service Act?
La nivel europen, în anul 2000 s-a conturat un cadru de bază pentru tot ce înseamnă servicii online și pentru a proteja atât consumatorii, cât și furnizorii de comunicări comerciale. În mare, ea urmărește o conduită cît mai corectă în ceea ce privește modul de informare și de oferire a acestor servicii, fără probleme. Însă după explozia pe care au avut-o toate aplicațiile de social-media, era mai mult decât necesară o revizuire a acestei norme, pentru a o adapta la noile tehnologii. Așadar, după ani și ani- vreo 20 adică 😅, s-a născut Digital Service Act (DSA)= Legea privind serviciile digitale.
Ce este, mai exact, Digital Service Act?
Având în vedere puterea pe care au căpătat-o rețelele de socializare și platformele on-line, o regândire a practicilor în acest mediu era absolut necesară.
Propunerea a venit din partea Comisiei Europene la finalul anului 2020, însă în luna aprilie a acestui an statele membre și Parlamentul au ajuns la un acord. Legea privind serviciile digitale este un ”update” al Directivei 2000, un act legislativ care urmărește să responsabilizeze furnizorii și consumatorii cu privire la conținutul postat pe rețelele de socializare.
Conform comunicatului făcut de Comisia Europeană, în acest moment legea se află în revizuire, după care va fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și va intra în vigoare la douăzeci de zile de la publicare. Legea serviciilor digitale se va aplica în întreaga Uniune europeană după 15 luni sau de la data de 1 ianuarie 2024.
Platformele online foarte mari fac excepție de la această regulă, pentru ele legea fiind aplicată după 4 luni de la intrarea în vigoare. Termenul mai scurt- 4 luni- a fost stabilit în raport de anvergura acestor spații care prezintă un risc tot mai mare de ”fake news” și conținut ilegal.
Care sunt obiectivele principale?
Normele cuprinse în cadrul legii are în vedere ambele părți- furnizori și consumatori, pentru a le asigura un spațiu cât mai sigur de desfășurare, fără informații false sau clickbait.
Care sunt categoriile de platforme vizate?
Această lege acoperă o gamă largă de platforme on-line și vizează, așadar, toate serviciile digitale ce își desfășoară activitatea în spațiul Uniunii Europene și pe care un număr foarte mare de europeni le accesează dacă nu zilnic, oricum foarte frecvent. Vorbim așadar de:
- Servicii intermediare- de exemplu, furnizori de acces la Internet
- Magazine de aplicații- GooglePlay, AppStore
- Platforme de partajare de conținut
- Rețelele de socializare
- Platforme de cazare sau călătorie online
- Platforme online foarte mari predispuse la un risc mare de pericol pentru societate și dezinformare
Indiferent de felul lor, toate aceste platforme au obligația de a coopera cu autoritățile naționale, de a avea cât mai multe puncte de contact și să fie transparente, pentru a opri formarea unui mediu ilegal și dezinformat.
Nu sunt străine de voi toate așa-numitele știri de pe Facebook sau alte site-uri de socializare care nu fac decât să sperie populația și să-i debusoleze. Ca dovadă recentă avem ceea ce s-a întâmplat în luna martie cu ”scumpirea carburantului peste noapte” și nu numai…
În ceea ce privește platformele online și cele foarte mari, pentru ele există un ”pachet” cu obligații în plus la ceea ce discutam mai sus. Te întrebi de ce? Probabil răspunsul vine la fel de repede. Să ne gândim, de exemplu, la Facebook, la numărul de oamenii extrem de mare care îl utilizează (mai ușor îi numărăm pe cei care nu folosesc 😅) și la categoriile de oameni. Oricine, dar absolut oricine poate posta pe Facebook, și atunci clar e o problemă și apar numeroase știri false, iar fiecare este expert în toate domeniile și furnizează informațiile mai mult sau mai puțin corecte.
Conform Sondajului Flash Eurobarometru privind conținutul ilegal din anul 2018, mai bine de jumătate de europeni (61%) au declarat că au avut de a a face cu un conținut ilegal pe platformele online, în timp ce 65% afirmă că informațiile prezentate pe internet nu sunt credibile și că nu este un mediu sigur de utilizat.
Or, după cum de mici suntem învățați să fim educați, atenți și civilizați în societate, adică cu oamenii din jurul nostru, același lucru urmărește și Digital Service Act prin normele sale raportat la platformele online. 🤝
Ca să revenim, aceste platforme trebuie să:
- raporteze orice infracțiune
- dea posibilitatea consumatorilor să depună plângeri, dacă este cazul
- interzică anumite anunțuri ce ar ajunge la copii și pe care nu ar trebui să le vadă
- asigure audit intern și extern
- aibă anumite coduri de conduită
Foarte important este că această lege se aplică și platformelor de tip ”gatekeeper” (paznic) care formează o oarecare barieră între furnizori și utilizatori pentru a nu exista părtiniri sau discriminări.
Care este impactul?
După cum discutam mai sus, această lege dorește să protejeze și utilizatorii, și furnizorii (win-win🏆), așadar și impactul este diferit în funcție de categorie.
Pentru utilizatori, rezultatul ar fi un mediu sigur și responsabil pentru serviciile digitale pe care le utilizează, mai multă calitate- deci fără ilegalități. Această lege vine și în sprijinul autorităților, însă urmărind tot binele utilizatorilor. Pentru a le putea oferi protecție, autoritățile vor fi mai bine echipate pentru supravegherea platformelor și asigurarea respectării normelor la nivel european.
În ceea ce îi privește pe furnizori, firește că au ”de câștigat” și ei. Prin această lege privind serviciile digitale, platformele online și toți furnizorii de servicii digitale vor avea șansa de a-și face afacerea prosperă, fără ilegalități… deci mai calitativă. Normele implementate vor fi la fel și se vor aplica pe întreg spațiul european (deci mai multă deschidere). Va exista o mai mare certitudine juridică pentru a dezvolta servicii de calitate și a proteja utilizatorii împotriva activităților ilegale. În același scop se dorește și conceperea unor coduri de conduită și setarea unor standarde, și se dezvoltă astfel un sprijin pentru extindere și evoluție.
Concluzie
Societatea evoluează cu viteza luminii, mai ales tot ceea ce înseamnă mediul on-line și cu siguranță schimbările nu se încheie aici. Este important să fim bine informați și să avem atât noi, ca utilizatori, cât și cei care ne furnizează asemenea servicii digitale, o protecție, o bază în activitatea noastră virtuală pentru a ”conviețui” frumos împreună.
Așa cum orice societate are nevoie de norme care să reglementeze conduita persoanelor pentru a nu exista haos, același principiu se aplică și spațiului on-line, de aceea sunt necesare astfel de reglementări cum este Legea privind serviciile digitale. Noi beneficiem de servicii de calitate, iar ei au o afacere prosperă și legală, toată lumea e mulțumită. 😉
Așadar, până la data următoare, atenție la neatenție și ai grijă cum și de unde te informezi. 😊
Photo by cottonbro from Pexels