firmbee com eMemmpUojlw unsplash

Dreptul de a fi uitat de Google explicat în trei Q&A simple 

6 minute • Birau Anamaria • 04 mai 2023


Știm cu toții: Internetul are cea mai bună memorie. Dar asta nu înseamnă că nu îi poți cere „să uite” câte ceva despre tine. Aici poți afla despre ce trebuie să faci ca datele tale personale să fie eliminate din rezultatele căutărilor online, cui te adresezi și ce condiții trebuie să îndeplinești.

Ce este? 

🔎Dreptul la ștergerea datelor, cunoscut și ca „dreptul de a fi uitat” îți oferă dreptul de a le solicita motoarelor de căutare (cum ar fi Google sau Bing) ștergerea rezultatelor apărute după căutarea numelui unei persoane. Cu toate acestea, nu este obligatoriu ca în urma acestei cereri, datele să fie șterse.  Nu-i obligatoriu pentru că deși ție ți s-ar părea că ai un motiv temeinic ca să „dispari” din căutări, ca să nu existe abuzuri avem o serie de reguli prin filtrul cărora se trece o astfel de cerere.

Totuși, nu-i nevoie mereu să ai un prejudiciu ca să ceri eliminarea

👩‍⚖️Prin decizia din mai 2014 a Curții de Justiție a Uniunii Europene, a fost creat un precedent cu privire la protecția datelor personale. Curtea a concluzionat că ai dreptul, ca utilizator, să le soliciți motoarelor de căutare să nu-ți mai asocieze numele cu diferite rezultate, fără să fie necesar ca informația respectivă să îți cauzeze un prejudiciu, ca aceasta să fie eliminată. Pentru reglementarea atât de necesară a drepturilor cu privire la protecția datelor personale, dar și ca să țină pasul cu rapiditatea cu care acestea circulă în prezent, UE a adoptat Regulamentul General de Protecția Datelor (RGPD sau GDPR, așa cum este cunoscut).

Spre exemplu, dacă găsești ca răspuns la căutarea numelui tău, site-uri de știri care prezintă părerea ta în legătură cu un anumit subiect, însă nu ți-ai dat acordul să fie folosită pentru articol, poți să le soliciți motoarelor de căutare eliminarea rezultatelor. Ai dreptul să ceri ștergerea rezultatelor și dacă ți-ai dat acordul ca părerea ta să fie folosită, dar a fost prezentată diferit față de ceea ce ai transmis.

Cum se aplică? 

Ce trebuie să faci ca să poți solicita eliminarea datelor?

În primul rând, trebuie să verifici dacă te regăsești în oricare dintre următoarele situații: 

✅ Dacă ți-ai retras consimțământul cu privire la prelucrarea datelor și nu există un alt motiv legitim pentru ca acestea să fie păstrate 

✅ Când informațiile au fost procesate ilegal 

Informațiile sunt incorecte, inadecvate, irelevante sau excesive 

✅ Datele personale nu mai sunt necesare pentru scopul inițial 

✅ Datele sunt prelucrate în scopuri de direct marketing, dar te opui acestei prelucrări 

✅ Pentru respectarea unei hotărâri sau a unei obligații legale 

✅ Dacă au fost colectatele datele unui minor 

De exemplu, atunci când decizi să îți ștergi toate rețelele de socializare, dar observi că dacă dai un search după numele tău pozele tale apar în continuare, poți cere eliminarea rezultatelor.

Dacă nu există motive ca datele tale să fie păstrate, atunci următorul pas este să trimiți o solicitare de eliminare a conținutului către operator. Acesta trebuie să șteargă datele „fără întârzieri nejustificate” – adică în aproximativ o lună. Pentru eficientizarea procesului, motoarele de căutare – precum Google, Bing sau Opera – au pus la dispoziția utilizatorilor formulare prin care poți trimite o cerere de ștergere a datelor (aici poți găsi formularele pentru Google, pentru Bing și pentru Opera).

Este obligatoriu ca datele să fie șterse dacă ceri acest lucru? 

Dreptul acesta nu e unul absolut, deci nu

Odată cu adoptarea de către UE a Regulamentului general privind protecția datelor (RGPD) au fost stabilite prin intermediul articolului 17 o serie de motive care depășesc aplicarea dreptului la ștergere. Nu vor fi eliminate datele dacă: 

❌ Sunt folosite pentru exercitarea dreptului la libertatea de exprimare; 

❌ O obligație legală îi impune operatorului să le păstreze; 

❌ Există un interes public (cum ar fi sănătate publică, statistici sau cercetări științifice); 

❌ Dacă au fost anonimizate 

Spre exemplu, dacă ești politician și o publicație scrie despre faptul că ești cercetat pentru spălare de bani, nu sunt șanse să-ți fie admisă cererea. 🙂

Dacă faci o astfel de solicitare, dispar datele tale din orice locație?

În urma unei solicitări transmise motorului de căutare folosit, sunt eliminate doar adresele URL ce au apărut ca răspuns la căutarea după numele tău. 

Așadar, vor putea fi găsite în locația lor originală. Dacă vrei să le ștergi de pe anumite site-uri sau rețele, ai putea să te adresezi direct lor pentru eliminarea informației direct de la sursă. 

❗De reținut

💡 Dacă o companie a publicat datele tale iar tu ai solicitat ștergerea lor, compania respectivă trebuie să notifice orice alte site-uri pe care au fost publicate datele că ați cerut eliminarea acestora.

💡 Domeniile din state ce se află în afara Uniunii Europene nu sunt obligate să elimine datele (acestea le pot elimina doar dacă statele respective au reglementat acest drept – mai multe pe această temă aici)

Cui te adresezi?  

Primul pas, așa cum am menționat anterior, este să te adresezi operatorului. Dacă nu ai primit răspuns în termen de maxim o lună sau dacă ești nemulțumit de răspuns, poți transmite o plângere către ANSPDCP (poți depune această plângere online) sau poți trimite o cerere către GDPR.eu. Și evident, poți apela și la instanțe.În România, conform Raportului despre transparența informației Google a înregistrat din 2014 până în prezent, 20.295 solicitări de eliminare (pentru 107.450 site-uri). Numai anul acesta au fost înregistrate aproximativ 400 de cereri iar 42,1% dintre adresele URL pentru care s-a făcut solicitare au fost eliminate.


Fotografie de Firmbee.com pe Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *