price

Fixarea preţurilor – ghid pentru vânzătorii online

3 minute • Cristiana-Maria Druță • 22 noiembrie 2016


În luna august 2016, CMA (Autoritatea pentru Concurenţă şi Pieţe din UK) a amendat un vânzător online cu 160.000 de lire pentru încălcarea normelor de dreptul concurenţei.

Firma a participat la o operaţiune ilegală de fixare de preţuri între carteluri prin punerea de acord cu un vânzător online concurent să nu scadă preţurile în defavoarea celuilalt pentru produsele vândute pe site-ul Amazon din Regatul Unit, decât dacă un alt vânzător de pe Amazon ar avea preţuri mai mici.

Vânzătorii au folosit programe de modificare automată a preţurilor  pentru a putea pune în aplicare convenţia.

Ce presupune fixarea de preţuri?

  • Convenirea cu un competitor asupra preţurilor ce se vor percepe;
  • Poate presupune şi convenţii de a nu vinde sub un preţ minim, sau doar de a nu avea preţuri mai mici decât un competitor;
  • Fixarea preţurilor este o formă de „cartel” – reprezintă o încălcare gravă a normelor de dreptul concurenţei. Poate duce la creşterea preţurilor şi la obligarea clienţilor de a plăti la suprapreţ.

Ce pesupune asta pentru vânzătorii online?

  • Normele de dreptul concurenţei sunt aplicabile atât în cazul vânzărilor online, cât şi în cazul magazinelor fizice;
  • Normele de dreptul concurenţei sunt aplicabile atât afacerilor mici, cât şi celor mari: cele două companii de vânzări online din acest caz reprezentau afaceri mici, fiecare având cifra de afaceri sub 16 milioane de lire;
  • Programele de modificare automată a preţurilor pot fi folosite pentru a încuraja competiţia loială printre vânzătorii online, dar este ilegal să fie folosite ca modalităţi de punere în aplicare a convenţiilor de fixare de preţuri;
  • Consecinţele încălcării normelor de dreptul concurenţei sunt grave – se poate ajunge la amenzi de peste 10% din valoarea cifrei de afaceri. Persoanele fizice implicate în carteluri pot fi amendate, destituite din funcţia de director sau chiar condamnate la pedeapsa închisorii.

Ce să faci şi ce să nu faci

  • Nu conveni cu un competitor că nu veţi micşora preţurile unul în detrimentul celuilalt sau că veţi vinde produsul la un anumit preţ;
  • Nu discuta cu competitorii strategia ta de stabilire a preţurilor;
  • Informează-te pe tine şi echipa ta de prevederile legale;
  • Cere consultanţă juridică unei persoane independente pentru a te asigura că respecţi legea.

Puteti citi un articol mai amplu, aplicat pe jurisprudenta din Romania, aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *