macbook apple imac computer 39284

Franța: Dreptul angajaților de a se deconecta de la dispozitivele IT

3 minute • Bianca Moga • 09 ianuarie 2017


Franța: Dreptul angajaților de a se deconecta de la dispozitivele IT – noi dispoziții de la 1 ianuarie 2017

Guvernul francez a adoptat recent o gamă variată de reforme ale legii angajării, ca o parte componentă a Legii Muncii.

Una dintre măsurile acestei legi, vehiculată tot mai mult in media, prevede așa-numitul „drept la deconectare” de la dispozitivele IT. Obligații asemănătoare au fost, de fapt, deja incluse în ultimii doi ani în anumite negocieri, spre exemplu în înțelegerea colectivă SYNTEC.

Noile dispoziții ridică probleme cum ar fi utilizarea dispozitivelor IT în timpul negocierilor anuale cu reprezentanți ai angajaților (în ceea ce privește egalitatea profesională și echilibrul dintre muncă și viață personală), dar și mijloacele de utilizare rezonabilă a acestor dispozitive. În plus, întreprinderile care au mai mult de 50 de angajați vor avea obligația să adopte un program care să asigure cunoștințele minime necesare folosirii dispozitivelor IT.

Noul articol al Codului muncii recunoaste potențialul risc al muncii peste program, ca un rezultat al dispozitivelor electronice și al nivelului ridicat de stres. Începând cu 1 ianuarie 2017 următoarele dispoziții sunt în vigoare:

  • o recunoaștere generală a obligației de a respecta viața privată, vacanțele și perioadele de odihnă;
  • angajatorilor care au peste 50 de angajați le este solicitat ori să se alăture unei înțelegeri colective, ori, în absența acesteia din urmă, să adopte un regulament (după ce s-au consultat cu membrii Consiliului) care să definească dreptul la deconectare, dar și dreptul la instruire care să promoveze o utilizare rezonabilă a dispozitivelor electronice;
  • înțelegerea colectivă sau regulamentul ar trebui să prevadă modaliatea prin care angajații își pot exercita dreptul de a se deconecta, dar și măsuri implementate de întreprindere care să asigure instruirea managerilor și să reguleze utilizarea dispozitivelor electronice, să asigure respectarea perioadelor de odihnă, vacanța anuală și viața personală.

Cu toate acestea, nu există o obligație legală de deconectare și nicio setare obligatorie a dispozitivelor (așa cum a fost recomandat în raportul despre Transformările Digitale elaborat de Mr. Mettling, director al departamentului de Resurse Umane din cadrul Orange).

Mai mult decât atât, nu sunt menționate nici penalitățile  în cazul neconformării acestor obligații. Oricum ar fi, angajatorii ar putea, desigur, să fie puși în fața unor plângeri de stres, plângeri aflate in legătură cu domeniul în care angajatul muncește sau cu programul orar, în situația în care angajatul muncește peste program.

Recomandări practice:

  • adoptarea unui regulament IT;
  • instruirea managerilor în ceea ce privește echilibrul dintre muncă și viață personală, în termeni care să fie cât mai apropiați de așteptările angajaților;
  • luarea în considerare a adoptării unui sistem prin care e-mailurile să fie primite în intervalul orar în care angajatul este la muncă.

Sursa: Lexology

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.