vlad deep mCqi3MljC4E unsplash

Garanția comercială vs. garanția legală – care sunt diferențele dintre ele?

7 minute • Alina Roxana Croitoru • 06 decembrie 2023


Legenda spune că orice persoană care a cumpărat un produs nou și-a pus întrebarea : “Și garanție cât primesc?”. Doi, cinci, zece ani? Cu cât mai mult, cu atât mai bine, nu? Însă câți dintre noi știm să delimităm garanția legală de cea comercială? Dacă vei ajunge până la finalul articolului, vei învăța să faci diferența like a pro 😎.

Ce este garanția din punct de vedere legislativ?

Legea nr. 449/2003, art. 2, pct. 6 oferă o definiție punctuală asupra termenului de garanție:

💡 Garanție – orice angajament asumat de vânzător sau producător față de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a prețului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, dacă acesta nu corespunde condițiilor enunțate în declarațiile referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă.

Orice garanție, indiferent de tipul ei, este obligatoriu de oferit cumpărătorului, iar în aceasta trebuie să se regăsească:

  • elementele de identificare ale produsului
  • condițiile de reparație
  • durata medie de utilizare a produsului
  • termenul de garanție oferit.

Ea trebuie redactată pe un format durabil, pentru a fi la îndemâna oricui la nevoie, iar termenii alambicați nu sunt prietenoși aici, se preferă chiar și de către lege simplitatea.

1. Garanția legală

Garanția legală/de conformitate = dreptul pe care comerciantul trebuie să îl asigure în mod obligatoriu și gratuit cumpărătorului pentru orice achiziție făcută, act în care vânzătorul se obligă să repare orice defect care nu corespunde cerințelor de conformitate ale produsului cumpărat și poate fi imputabil furnizorului.

Cu ajutorul legii nr. 449/2003, situația acestor documente este bine determinată, pentru a exista clauze standard. Mai exact, dacă îți cumperi un telefon mobil, iar în câteva zile nu mai funcționează, chiar dacă l-ai utilizat în parametri corespunzători, poți să apelezi la garanția oferită de lege pentru reparația necesară, indiferent că l-ai achiziționat de la o firmă din București sau din Brașov.

❓ Cum pot să-mi dau seama că beneficiez de aceasta?

În cele mai multe cazuri, odată cu produsul, în ambalajul lui regăsești instrucțiunile și un document numit Certificat de garanție. El se completează de către vânzător cu datele de identificare ale proprietarului și asta este tot.

Alte magazine preferă ca bonul fiscal pe care apare și produsul cumpărat ține loc de certificat de garanție, practică regăsită mai mult in magazine de vânzare a mărfii cu amănuntul.

Termenul legal și sancțiunile nerespectării garanției

Tot ceea ce ți se asigură ție, cumpărător, se încadrează în termenul de 2 ani, iar în cazul în care vânzătorul nu îți oferă garanție sau nu își îndeplinește datoria în mod corespunzător riscă sancțiuni contravenționale din partea reprezentanților împuterniciți de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar amenzile sunt între 1000- 25000 lei.

❓ De câte ori pot apela la garanția legală pentru repararea unui produs?

De oricâte ori ai nevoie, cu precizarea că trebuie să te încadrezi în perioada oferită de lege, iar defecțiunile pe care trebuie să le remediezi să corespundă celor acoperite de unitatea de reparație. Nimeni nu va repara în baza acestui document un ecran al telefonului proaspăt cumpărat, dacă l-ai scăpat din greșeală de la etajul 3. Așadar, ai grijă de bunul tău, garanția are limite.

2. Garanția comercială

Această variantă, care se mai găsește sub denumirea de garanție convențională, este un fel de extensie a ceea ce se asigură legal.

Dacă arunci o privire întâmplător pe un electrocasnic din casa ta (frigider, mașină de spălat), există posibilitatea să dai de un sticker pe care scrie proeminent “Garanție 5 ani”, aceea este garanția comercială, extra.

La autoturisme, spre exemplu, găsești pe luneta multor mașini un autocolant pe care scrie “garanție 6 ani sau 200.000 km”, în funcție de care prag este atins primul.

De asemenea, un exemplu relevant este acela în care te duci la un magazin de profil și ești întrebat la casă “Doriți garanție extra pentru încă 2 ani la … lei sau pentru 4 ani la … lei”, bineînțeles prețul acesta fiind proporțional cu valoarea produsului.

OUG 140/2021, mai exact în art. 2, pct. 12, conferă o definiție acestei metode de asigurare a cumpărătorului împotriva eventualelor defecțiuni.

💡 Garanție comercială – orice angajament din partea garantului față de consumator, prevăzut în certificatul de garanție sau în publicitatea disponibilă în momentul sau înaintea încheierii contractului, în plus față de obligațiile legale care îi revin vânzătorului referitoare la garanția de conformitate, de a rambursa prețul plătit sau de a înlocui, a repara sau a întreține bunurile în orice mod, în cazul în care acestea nu corespund specificațiilor sau oricărei alte cerințe care nu este legată de conformitate;

De aici ne putem da seama că orice depășește perioada legală intră pe teritoriul celei comerciale. De data aceasta, furnizorii își aleg condițiile de acordare a garanției. Practic, totul e la latitudinea părților, deci exigențele legale sunt lăsate la o parte.

Dacă vrei să oferi o astfel de garanție, trebuie să aibă aceeași formă și conținut la fel de explicită comparativ cu cea legală.

💡 De reținut faptul că garanția comercială echivalează cu asigurarea producătorului în ceea ce privește calitatea, rezistența sau eficacitatea produsului, iar aceasta nu este obligatoriu de acordat, iar uneori poate fi contra cost.

Un alt element demn de luat în seamă este că există posibilitatea ca anumiți comercianți să mențină garanția comercială doar în anumite condiții. De exemplu, la un autoturism, dacă nu efectuezi reviziile periodice în unități specializate, agreate de aceștia, riști să pierzi garanția.

💡 Termenul acesteia poate varia, așadar nu se pune egal între el și termenul fix al celei legale.

Sancțiunea nerespectării condițiilor generale legale, conform OUG 140/2021 constă în amendă contravențională cuprinsă între 5000-25000 lei.

3. Sfaturi utile pentru comercianți

Dacă ești comerciant și vrei să te pui la punct cu tot ceea ce ține de garanții sau din postura de cumpărător vrei să iți îmbunătățești cunoștințele în domeniu, site-ul europa.eu pune la dispoziție programul Consumer Law Ready, ce constă în cursuri gratuite ce includ noutăți legislative prin simpla creare a unui cont.

Concluzie

Aceste două tipuri de garanții au vădite semne de diferențiere. Cea comercială este opțională, uneori asigurată contra cost, clauzele sunt alese de către furnizor, termenele de garanție variază, iar în cazurile în care nu respecți cerințele celui de la care ai cumpărat, o poți pierde, pe când imperiul celei legale asigură o practică unitară, obligatorie, cu termen fix, posibil de pierdut doar în condițiile în care defectul a fost provocat de tine.

Poză de Vlad Deep pe Unsplash.

Un răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *