pexels matheus bertelli 4558350 1 1

Iarna și contravențiile din Codul Rutier – de când trebuie să ai legal anvelope de iarnă? Ce contravenții mai riști pe timp de vreme rea

8 minute • Alina Roxana Croitoru • 08 noiembrie 2022


Odată cu sosirea sezonului rece, vizitele la vulcanizare sunt de bifat pentru trecerea la anvelope de iarnă. De ce? Sigur, pentru că evită derapajul sau împotmolirea mașinii, dar și pentru că utilizarea lor este prevăzută de lege. Asta înseamnă că există și sancțiune în caz de nerespectare a acesteia. De asemenea, când este vorba despre condiții meteo nefavorabile, mai există și alte contravenții care vin la pachet, iar pe acestea le vom analiza în cele ce urmează.

Care-i treaba cu anvelopele de iarnă? Termenul limită prevăzut de lege pentru schimbare, sancțiune și variante acceptate

O.U.G 195/2002 te obligă ca în sezonul de iarnă să ai anvelope de iarnă, dar, contrar miturilor care circulă prin presă, NU precizează o dată concretă.

💡 Art. 101, alin.1, pct. 28, O.U.G. 195/2002: „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante certificate”

Așadar, legea nu oferă deadline, însă sancționează absența echipării corespunzătoare pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.

Nu te conformezi legi? Ce fel de sancțiune riști în cazul unui control al poliției?

Nerespectarea textului de lege prezentat mai sus constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni.

📌 Mai precis, dacă n-ai făcut schimbarea la vremea ei, riști între 6-8 puncte de amendă (870-1160 de lei) și totodată rămâi și fără certificat de înmatriculare, ceea ce nu prea este de dorit.

Hai să privim dincolo de contravențiile poliției. În caz de accident, polița CASCO mai sare în ajutorul tău?

Toți șoferii români au pentru mașina lor o asigurare obligatorie RCA, însă mai există și CASCO, care are caracter facultativ.

Ipoteză

Luăm o ipoteză banală, la prima vedere. Un șofer X ce conduce o mașină marca A se deplasează cu o viteză de peste 50 km/h pe un drum public înzăpezit. Problema intervine în momentul în care cel din fața lui, șoferul Y, frânează prompt, iar X, nu este dotat cu anvelope de iarnă. Astfel, mașina alunecă, cauciucurile din dotare nu sunt de ajutor, iar accidentul se petrece. Ulterior, X se adresează asiguratorului în vederea reparării mașinii lui cu ajutorul poliței CASCO valabile. Aici apare și elementul surpriză: în principal, asiguratorii nu despăgubesc în baza CASCO accidentele produse de către mașini nedotate corespunzător! Acest lucru stă totuși la alegerea fiecărei societăți. Pentru a nu mai fi luat prin surprindere, poți citi condiţiile de asigurare privind o astfel de poliţă de asigurare pentru autovehicule de la asiguratorul tău, să știi la ce te poti aștepta.

Ce zic firmele de asigurări?

Cele mai importante două firme de asigurări prezintă două variante diferite de despăgubire:

GENERALI S.A– despăgubire în proporție de 30%.

“Se aplică o franşiză procentuală de 30% din cuantumul daunelor, dacă autovehiculul asigurat era condus pe drumuri publice, acoperite cu zăpadă , gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate, în măsura în care aceste fapte constituie contravenţii, potrivit reglementărilor privind circulaţia rutieră”

GROUPAMA S.Anu vei fi despăgubit.

“11.2 Asigurătorul nu acordă despăgubiri, în caz de avarii, nici în următoarele cazuri:

q) dacă la momentul producerii evenimentului asigurat daunele au fost produse ca urmare a circulării autovehiculului asigurat pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca autovehiculul să fie dotat cu anvelope de iarnă, în conformitate cu legislaţia în vigoare, ori fără a avea montate pe roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate; “

Pentru ce tipuri de anvelope poți opta?

Există două variante acceptate: cele all season și cele de iarnă, însă din punct de vedere tehnic varianta a doua este cea mai avantajoasă.

În fotografia de mai jos este varianta de anvelope potrivite întregului an. Simbolul M+S sugerează eficiența lor atât pe noroi, cât și pe zăpadă, ambele în cantități minime spre medii. Iarna nu-i ca vara, dar, mai pe scurt, cele all season le îmbină pe amândouă.

k6srqsxh9kw31 1
Sursă: Reddit

Mai mult ca sigur, dacă ai fost interesat de aceste tipuri de anvelope, le-ai găsit și pe cele inscripționate cu M+S, urmate de un fug de nea pe un fundal ce imită muntele cu trei piscuri (simbol numit 3PMSF, tehnic vorbind). Acestea sunt cele și mai indicate pentru iarnă, datorită faptului că sunt testate și adaptate condițiilor grele de drum.

7074e881 1462 4ed8 bc55 070ce9f29af7
Sursă: GSP

Sezonul rece și alte contravenții specifice acestuia

❌ NU ai voie să conduci cu o cantitate semnificativă de noroi pe roți, pentru că se va depune pe carosabil și vei încurca circulația, conform art. 102, alin. 1, pct. 26, O.U.G 195/2002, iar sancțiunea se încadrează între 9-20 puncte de amendă (1305-2900 de lei).

📌 „Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de persoane fizice[…] pătrunderea pe drumurile publice modernizate cu un vehicul care are pe roți sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea carosabilă ori din care cad sau se scurg produse, substanțe sau materiale ce pun în pericol siguranța circulației;“

❌ NU ai voie să întorci vehiculul prin folosirea frânei de ajutor (drifturi) conform art. 54^1, alin. 2, lit. b, O.U.G 195/2002, iar sancțiunea se încadrează între 4-5 puncte de amendă (580-725 de lei) și suspendarea dreptului de a conduce timp de 30 de zile. În cazul în care se produce un accident cu pagube, sancțiunea este cuprinsă între 6-8 puncte de amendă (870-1160 de lei) și termenul de suspendare se mărește la 60 de zile.

📌 „(2) Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre: b)  întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor”

❌ NU ai voie să circuli pe drumurile publice cu geamurile laterale/ parbrizul/ luneta mașinii murdare, conform art. 101, alin. 1, pct. 21, O.U.G 195/2002. Sancțiunea este între 6-8 puncte de amendă (870-1160 de lei)

📌 „(1) Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de persoane fizice: 21**.**  nerespectarea obligației de a menține permanent curate parbrizul, luneta și geamurile laterale ale autovehiculului, tractorului agricol sau forestier, dacă prin aceasta se restrânge sau se estompează vizibilitatea în timpul mersului.”

Deși ai fi tentat pentru o fotografie faină…

NU ai voie să pătrunzi pe porțiunile de drum blocate din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, conform art. 101, alin. 3, lit. b, O.U.G 195/2002. Sancțiunea este cuprinsă intre 6-8 puncte de amendă (870-1160 de lei) și suspendarea dreptului de conducere pe o perioadă de 60 de zile

📌 „(3) Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii contravenționale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte: b)  nerespectarea interdicției temporare de circulație instituite pe un anumit segment de drum public; “

Concluzie

Anvelopele de iarnă nu sunt un lux sau o opțiune la libera noastră alegere, ci o necesitate pentru siguranța conducătorilor auto. Totodată, în sezonul rece, legea vine cu o serie de “interdicții” (pentru că așa consideră majoritatea), dar ele sunt, de fapt, niște norme de conviețuire socială de bun simț, care ne conduc în siguranță către familiile noastre.


Fotografie de Matheus Bertelli pe Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *