Impozit 696x464 1

Impozit specific unor activitati – proiect de lege

8 minute • Anca Dascalu • 16 iulie 2016


Update 12 septembrie 2016: Senatul a respins cererea de reexaminare formulată de Președintele României, proiectul fiind votat în forma inițială (cea de mai jos), 61 de voturi “pentru”, şapte “împotrivă” şi 13 abţineri, potrivit mediafax.ro

[/vc_column_text][vc_separator color=”turquoise” style=”dotted” border_width=”3″][vc_column_text]Update: Proiectul de lege a fost intors de Presedinte pentru reexaminare in data de 20 iulie 2016 (adresa de reexaminare poate fi consultata aici).
In motivare, Presedintele Romaniei a considerat ca legea, in forma propusa spre adoptare, va institui obligatii greu de suportat pentru anumiti agenti economici, masuri care in cele din urma vor duce fie la marirea gradului de evaziune fiscala, fie la inchiderea activitatii.
Potrivit startupcafe.ro, proiectul urmeaza sa fie reexaminat in perioada urmatoare.[vc_separator color=”turquoise” style=”dotted” border_width=”3″][/vc_column][/vc_row]Proiectul de Lege privind impozitul specific unor activităţi (PL-x nr. 26/2016) se află în prezent pe masa Președintele României pentru a fi promulgat.

Cui se aplică noul impozit?

Proiectul, prin derogare de la prevederile Codului Fiscal, vine să reglementeze un impozit specific pentru persoanele juridice române care desfășoară următoarele activități:

[info_list style=”circle with_bg” icon_bg_color=”#d9f7f1″ icon_color=”#a76ce2″ font_size_icon=”15″ connector_color=”#dd3333″ connector_animation=”fadeInUp”][info_list_item list_title=”CAEN 5510″ list_icon=”Defaults-bed hotel”]Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare[/info_list_item][info_list_item list_title=”CAEN 5520″ list_icon=”Defaults-home”]Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată[/info_list_item][info_list_item list_title=”CAEN 5530″ list_icon=”Defaults-road”]Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere[/info_list_item][info_list_item list_title=”CAEN 5590″ list_icon=”Defaults-suitcase”]Alte servicii de cazare[/info_list_item][info_list_item list_title=”CAEN 5610″ list_icon=”Defaults-glass”]Restaurante[/info_list_item][info_list_item list_title=”CAEN 5621″ list_icon=”Defaults-star-o”]Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente[/info_list_item][info_list_item list_title=”CAEN 5629″ list_icon=”Defaults-lemon-o”]Alte servicii de alimentaţie n.c.a.[/info_list_item][info_list_item list_title=”CAEN 5630″ list_icon=”Defaults-music”]Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor[/info_list_item][/info_list][/vc_column][/vc_row]

Conform art. 3 al Proiectului sunt obligate la plata impozitului specific unor activități, persoanele juridice române care la data de 31 decembrie a anului precedent au îndeplinit, cumulativ, următoarele condiţii:

  1. aveau înscrisă în actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principală sau secundară, una dintre activităţile corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute mai sus;
  2. nu se află în lichidare, potrivit legii.

[vc_message message_box_style=”solid-icon” icon_fontawesome=”fa fa-question” css_animation=”appear”]

Ce se întâmplă cu persoanele care desfășoară activități din mai multe coduri CAEN mai sus amintite?

Contribuabilii care desfășoară mai multe activități cu codurile CAEN, cu excepția celor care desfășoară activități prin intermediul unui complex hotelier, determină impozitul specific prin însumarea impozitului stabilit, pentru fiecare activitate desfășurată.

Cum se calculează acest impozit?

Impozitul specific anual corespunzător se calculează, pe fiecare unitate, după o formulă stabilită în concordanță cu activitățile desfășurate (Anexele 1-3).

[vc_row][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1468662898030{background-color: #ffffff !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;border-radius: 5px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1468664516261{border-top-width: 1px !important;border-right-width: 1px !important;border-bottom-width: 1px !important;border-left-width: 1px !important;padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;border-left-color: #8224e3 !important;border-left-style: dashed !important;border-right-color: #8224e3 !important;border-right-style: dashed !important;border-top-color: #8224e3 !important;border-top-style: dashed !important;border-bottom-color: #8224e3 !important;border-bottom-style: dashed !important;border-radius: 2px !important;}”]

ANEXA 1

Include următoarele activități:

  • CAEN 5610 – Restaurante;
  • CAEN 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente;
  • CAEN 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a

Se pleacă de la un impozit standard de 1.400 RON, la care se aplică următoarele criterii:

  • rangul localității (cu cât localitatea este mai mare cu atât impozitul e mai ridicat);
  • suprafața utila (cu cat suprafața e mai mare cu atât impozitul e mai mare);
  • sezonalitatea (coeficient care reduce impozitul în functie de rangul localității);
  • un coeficient fix de reducere pentru spațiul tehnic (0.9).

ANEXA 2

Pentru activitățile incluse în Anexa nr. 2 (CAEN 5630 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor) regulile vor fi similare cu cele din Anexa nr. 1.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1468664522871{border-top-width: 1px !important;border-right-width: 1px !important;border-bottom-width: 1px !important;border-left-width: 1px !important;padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;border-left-color: #81d742 !important;border-left-style: dashed !important;border-right-color: #81d742 !important;border-right-style: dashed !important;border-top-color: #81d742 !important;border-top-style: dashed !important;border-bottom-color: #81d742 !important;border-bottom-style: dashed !important;border-radius: 2px !important;}”]

ANEXA 3

Include următoarele activități:

  • CAEN 5510 – Hoteluri şi alte facilităţi de cazare,
  • CAEN 5520 – Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată,
  • CAEN 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere,
  • CAEN 5590 – Alte servicii de cazare

Formula de calcul este următoarea:

impozitul specific anual/unitate = k* nr. locuri de cazare

unde k = impozitul standard, iar valoarea acestuia se regăsește în unul din tabelele din Anexa cu nr. 3 și este cea corespunzătoare categoriei şi/sau tipului de structură de primire turistică menţionată în certificatul de clasificare.

[vc_column_text css=”.vc_custom_1468664498813{border-top-width: 1px !important;border-right-width: 1px !important;border-bottom-width: 1px !important;border-left-width: 1px !important;padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;border-left-color: #1e73be !important;border-left-style: double !important;border-right-color: #1e73be !important;border-right-style: double !important;border-top-color: #1e73be !important;border-top-style: double !important;border-bottom-color: #1e73be !important;border-bottom-style: double !important;border-radius: 2px !important;}”]

De exemplu:

Pentru un hotel de 3 stele din Delta Dunarii care are 50 de locuri de cazare impozitul specific anual/unitate = 64 (impozitul standard pentru hotel 3 din Delta Dunarii conform Anexa 3) 50 (nr. de locuri de cazare) = 3.200 lei/ unitate/an

[vc_toggle title=”Ce se intampla cu complexurile hoteliere?” el_id=”1468663319491-dbc5f8d8-ce2c”]

Complexul hotelier reprezintă un ansamblu de structuri de primire turistice cu funcţiuni diferite care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

  1. sunt exploatate de acelaşi operator economic;
  2. activităţile realizate sunt cuprinse într-o singură evidenţă contabilă;
  3. sunt amplasate în perimetrul aceleiaşi unităţi de cazare.

Conform, art. 6 (6) din Proiect, contribuabilii care desfăşoară activităţi prin intermediul unui complex hotelier determină impozitul specific potrivit formulei stabilite în anexa nr. 3.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Ce se intampla daca desfasor si alte activitati pe langa codurile CAEN enumerate?” el_id=”1468663447047-269e4dee-c3c4″]

Intepretand dispozitiile din Proiect, considerăm că acestea trebuie interpretate în sensul că doar veniturile obtinute din desfășurarea “altor activități” în afara de cele prevăzute în prezentul Proiect vor fi impozitate separat față de veniturile obținute conform prevederilor acestui Proiect, conform prevederilor Codului Fiscal. O altă interpretare ar fi lipsită de sens din perspectiva scopului urmărit prin acest Proiect.

Contribuabilii care desfăşoară activităţi prin intermediul unui hotel, hotel apartament, motel, pensiuni turistice, pensiuni turistice rurale, pensiuni turistice urbane, pensiuni agroturistice, apartamente de închiriat, hotel tineret, bungalow-uri, vile, reprezentând structuri de primire turistică amenajate în clădiri sau în corpuri de clădiri, care pun la dispoziţia turiştilor spaţii de cazare şi spaţii de alimentaţie publică de tip restaurant, bar, toate aceste servicii specifice fiind activităţi ale aceleiaşi societăţi care desfăşoară activitatea de cazare, nefăcând obiectul închirierii sau asocierii către/cu alte societăţi, determină impozitul specific potrivit formulei stabilite în Anexa nr. 3.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Când se plătește impozitul?” el_id=”1468663580960-25492083-f432″]Persoanele juridice vor trebui să achite impozitul specific unor activități de două ori pe an :

  • pentru Semestrul I, jumătate din suma, până la 25 iulie inclusiv (prima plata, în 2017);
  • pentru Semestrul II, cealaltă jumătate, până la 25 ianuarie inclusiv (plata în 2018).

[/vc_toggle][vc_toggle title=”Când intră legea în vigoare?” el_id=”1468663657060-0588fae8-5bdd”]

  • În cazul în care va fi promulgată, legea va intra în vigoare la 1 ianuarie 2017.
  • În termen de 90 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se elaborează normele metodologice de aplicare, care se aprobă prin ordin comun al ministrului finanţelor publice și al ministrului economiei, comerţului şi relaţiilor cu mediul de afaceri.

[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row]

Opinii: Conform opiniei dlui. Gabriel Biriș, secretar de stat în Ministerul de Finanțe, părere la care achiesăm, această lege a impozitului forfetar vine în ajutorul societăților care au afaceri mari (spre exemplu restaurante/baruri peste 801 mp) stabilind nu un impozit pe profit, ci un impozit forfetar, stabil, în funcție de suprafața imobilului și de localizarea acestuia. Acest tip de impozit, în marea majoritate a cazurilor, va fi în detrimentul persoanelor cu afaceri mici, care pot avea un profit redus, la nivelul subzistenței, și care însă vor fi obligați a plăti impozit în funcție de localitatea în care se află (Municipiul București având cel mai mare coeficient, atât cu privire la rangul localității cât și în ceea ce privește sezonalitatea).

Surse:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.